ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

macbook-667280_1280-1014x673

Persona – czyli jak wejść w buty swojego klienta


19-02-2016

Celem każdego biznesu, strony internetowej i kampanii reklamowej jest przede wszystkim dotarcie do klienta i przekonanie go do skorzystania z oferty. Aby to osiągnąć możesz albo próbować różnych rozwiązań kierując się swoim przeczuciem, albo też zdobyć się na odrobinę wysiłku i poznać swojego klienta. Jeśli zdecydujesz się na drugie rozwiązanie, powinieneś zacząć od stworzenia persony.

Klient też człowiek

Persona to obraz Twojego typowego klienta, użytkownika strony internetowej, czy też odbiorcy kampanii reklamowej. Ma ona prezentować jego cechy, potrzeby i umiejętności. W skrócie – ma nadać klientowi ludzką twarz. Dlatego właśnie wybieramy dla niej imię i nazwisko. Podajemy wiek oraz wybieramy zdjęcie. Piszemy też krótką biografię. Od teraz nie tworzymy strony dla bezosobowego użytkownika, ale dla Maćka, który ma 28 lat. Mieszka pod Wrocławiem wraz żoną, córką i kotem. Jest handlowcem w średniej wielkości wydawnictwie, a w wolnych chwilach lubi pracować w ogródku i czytać kryminały.

Poznaj swojego klienta

Informacje, które zamieszczamy w personie nie mogą być oparte na naszych przypuszczeniach. Ich źródłem powinny być rzetelne badania rynku. To one pozwolą nam określić, kim są osoby zainteresowane naszą ofertą. Dzięki temu dowiemy się, gdzie mieszkają, w jakim są wieku, gdzie pracują, jakie mają wykształcenie, czy i w jaki sposób korzystają z nowych technologii, do czego wykorzystują Internet i w jakich okolicznościach korzystają z naszych produktów, czy usług.

Imię

Części pierwsze

Żeby nasza persona przyniosła nam oczekiwane efekty ważne jest, by zamieścić w niej odpowiednie informacje. Co więc musimy wiedzieć o naszym użytkowniku? Oprócz imienia i nazwiska, które czynią z naszego klienta realną osobę, potrzebne są również informacje o jego wieku, zawodzie, miejscu zamieszkania, wykształceniu. Kolejny element to dane “uczłowieczające”. Brzmi mało humanitarnie, ale chodzi o to, by określić takie cechy jak hobby, sytuację rodzinną, marzenia, cele życiowe i krótką biografię. Dalej podajemy motto życiowe. Jest to bardzo istotny element naszej persony, ponieważ pozwala określić, co jest dla niej istotne i czym kieruje się w życiu. Może to być coś w stylu: “Najważniejsze jest szczęście moich dzieci”, “Dajcie mi wszyscy święty spokój”, czy “Żyje się raz”.
W dalszej kolejności musimy określić jej umiejętności techniczne i sposób, w jaki korzysta z nowych technologii oraz Internetu. Czy komputer służy jej tylko do pracy, czy też spędza długie godziny na grach komputerowych. Jakie strony odwiedza i czy korzysta z płatności online? Woli przeglądać strony www na komputerze, telefonie, a może na tablecie.
Później określamy cele związane z produktem. Czego ta osoba szuka na naszej stronie? W jakich okolicznościach korzysta z naszych usług? Jaką potrzebę ma zaspokoić nasz produkt?
Pamiętajmy też o wybraniu odpowiedniego zdjęcia, przedstawiającego naszą personę. Niech to nie będzie żaden model, a raczej przeciętny człowiek. Tak, abyśmy patrząc na niego widzieli faktycznie naszego Maćka – mężczyznę, którego możemy minąć na ulicy.

Niech będzie blisko

Wszystkie informacje o swojej personie zamieszczamy na jednej stronie. Niech wyglądem przypomina trochę CV. Zawieśmy ją w pobliżu miejsca, w którym pracujemy nad projektem, czy strategią marketingową. Niech ciągle przypomina, dla kogo tworzymy naszą stronę www, produkt, kampanię promocyjną. Pamiętajmy, do kogo kierujemy nasz komunikat. W razie wątpliwości możemy spojrzeć na naszą personę i zastanowić się, jakie rozwiązanie przypadłoby jej do gustu. W końcu to jej potrzeby są tu najważniejsze. Ich zaspokojenie to prosta droga do Twojego sukcesu.



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!