Menu
Wróć do listy wpisów
Branding Marketing Prowadzenie firmy Różne
Strona główna > Blog > Persona – czym jest i dlaczego warto ją stworzyć?

Persona – czym jest i dlaczego warto ją stworzyć?

Persona – czym jest i dlaczego warto ją stworzyć?

Strategia marketingowa zawsze dedykowana jest konkretnemu odbiorcy. Trudno mówić o dobrze przygotowanej kampanii, jeśli nie wiemy, kto tak naprawdę będzie jej klientem. Jako marketingowcy musimy określić, do kogo mówimy i jaki typ komunikatu oraz komunikacji będzie najwłaściwszy, by zaangażować naszego odbiorcę.

Kiedy tworzyć persony

Bardzo częstym problemem jest uogólnianie naszego klienta i zamykanie go w zbiory „kobieta 35+” lub „dzieci 7-12 lat”. To jednak nie daje nam wiedzy na temat jego zachowań, stylu życia, oczekiwań czy sposobu dokonywania zakupu. Zebranie informacji o naszym kliencie jest bardzo istotne z punktu widzenia tworzenia całej strategii marketingowej.

Możemy wyróżnić dwie sytuacje, kiedy tworzymy persony:

  • firma lub usługa dopiero wchodzi na rynek – wyobrażenie docelowego klienta,
  • firma i usługa już istnieją – weryfikacja, czy to nasz klient, lub lepsze poznanie klienta i precyzyjniejsze dopasowanie strategii marketingowej.

Jest to o tyle ważne, że w procesie mapowania persony będziemy mieli trochę inne zadania.

No właśnie… Mówimy o personie. A co dokładnie ona oznacza i kim jest? Często wymiennie używamy haseł „buyer persona”, „klient idealny”, lub „klient wzorzec”. Oznaczają dokładnie to samo. Persona to archetyp Twojego potencjalnego klienta, do którego chcesz dotrzeć ze swoją usługą, produktem lub komunikatem. Persona uosabia zespół cech zarówno psychologicznych, jak i demograficznych Twojej grupy docelowej.

persony marketingowe

Klient pod czujną obserwacją

Zanim zaczniesz pracować z kartą persony, rekomenduję zebranie wewnątrz Twojej organizacji wszelkich informacji o typach Twoich klientów, wartości ich portfela, najczęściej kupowanych usługach lub produktach oraz innych danych krytycznie ważnych w tym procesie.  Można również przeprowadzić badanie ankietowe na reprezentatywnej grupie klientów, po to by zebrać informacje, których nie wyczytamy z naszych danych wewnętrznych, np. z jakich mediów najczęściej korzysta, gdzie szuka informacji o usługach podobnych do naszych, kogo jeszcze zna na rynku oprócz nas, czy używa częściej telefonu czy jednak komputera. Daje to obraz naszego obecnego klienta. Warto zadać sobie wówczas pytanie, czy ten klient odpowiada potrzebom naszej organizacji, czy może warto celować już w inną grupę o większym potencjale.

Mając te dane, rozpoczynamy pracę. Warto wskazać kilka kluczowych person dla organizacji. Wskazywanie bardzo dużej liczby person spowoduje brak spójności komunikacyjnej i zorientowania na grupę dla nas najistotniejszą, dla której przygotowujemy przecież holistyczną strategię marketingową. Wyobraźmy sobie nasze social media, w których mówimy do 14 różnych osób… Ważna jest priorytetyzacja.

W taką pracę warto zaangażować inne kluczowe osoby, które swoją wiedzą i bezpośrednim doświadczeniem dopełnią obrazu naszego idealnego klienta.

Co powinno znaleźć się w karcie persony?

  • Dane ogólne (imię, nazwisko, wykształcenie).
  • Dane demograficzne, np. wiek, stan cywilny, stan majątkowy, liczba dzieci, wielkość miasta.
  • Oczekiwania klienta (co jest dla niego najważniejsze, a co najmniej ważne).
  • Potrzeby klienta, na jakie możemy odpowiedzieć jako organizacja.
  • Jakie ma cele życiowe, zawodowe?
  • Jakie ma pasje, hobby?
  • Z jakich kanałów komunikacji korzysta najczęściej?
  • Gdzie szuka informacji o produktach lub usługach do nas podobnych?
  • Jakie ma obawy w związku z zakupem u nas?
  • Co mu utrudnia podjęcie decyzji?
  • Czy zna inne produkty, firmy z naszej branży?

Ważne, aby dotrzeć do samego sedna takiej persony. Czytając jej opis, jesteś sam przekonany, że przecież znasz tego klienta. Im więcej szczegółów zawrzesz, tym łatwiej będzie Ci w dalszym procesie tworzenia strategii marketingowej.

Persony możemy wykorzystać na bardzo wiele sposób, np. przy:

  • tworzeniu folderu reklamowego,
  • przygotowywaniu kampanii wizerunkowej,
  • tworzeniu reklam na Facebook Ads lub Google Ads,
  • budowaniu koncepcji targów handlowych,
  • procesach rekrutacyjnych,
  • szkoleniach dla działów sprzedażowych lub obsługowych,
  • przygotowywaniu treści na stronę www.

Podsumowanie

Zdefiniowanie persony pozwala nam na skuteczne, efektywne i celowane działania marketingowe. Persona jest istotna dla każdego z działów istniejących w organizacji. Przyspiesza pracę. Pozwala na generowanie większej liczby pomysłów na ulepszenia i optymalizację współpracy z klientem, opierając się na potrzebach i bolączkach. Ważne jest, by nie zawężać za bardzo liczby person, ale z drugiej strony nie ma potrzeby, by mnożyć je ponad miarę. Kluczowe jednak jest to, by posiadać persony i stosować je w codziennej pracy.

    Bezpłatna wycena