Jak podaje Bisonode Polska, w 2018 roku w naszym kraju było zarejestrowanych 30 936 sklepów internetowych, czyli o 6,1% więcej niż w roku poprzednim. Jeśli Ty także chcesz dołączyć do dużego grona właścicieli e-commerców, ten artykuł dostarczy Ci wiele cennych wskazówek. Zapraszamy do lektury.

Jak założyć sklep internetowy – kwestie podstawowe

By założyć sklep internetowy wystarczy tak naprawdę kilka chwil. Jeżeli jednak zależy Ci na tym, by stworzyć prężnie działające przedsiębiorstwo (nawet jeśli na początku jest ono mikroorganizmem rynkowym, opierającym się na zasadach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej) trzeba przemyśleć szereg ważnych kwestii. Kluczowe rozwijamy w poniższych akapitach.

Przed przystąpieniem do działania dobrze jest odpowiedzieć sobie na kila pytań i stworzyć konkretny program działania. Rozważania nad tym, jak założyć sklep internetowy zacznij od odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Co chcesz sprzedawać i dlaczego? Czy jest na to popyt na rynku?
  • Kto należy do Twojej grupy docelowej, do kogo kierujesz ofertę?
  • Jaka jest Twoja konkurencja – czy jesteś w stanie jej dorównać?
  • Jaki jest program rozwoju? Co chcesz osiągnąć?
  • Zamierzasz pracować w pojedynkę czy stworzyć zespół pracowników?
  • Które kanały e-commerce będą najbardziej odpowiednie w przypadku Twojego pomysłu? Jak będzie działał marketing, którego każdy sklep z pewnością potrzebuje?
  • Jakie są koszty owego przedsięwzięcia?
  • Na jaki model wysyłki postawisz (dropshipping, w którym wysyłką zajmuje się dostawca, czy też klasyczny – wówczas cały proces pakowania towarów będzie spoczywał na Twoich barkach).
Im bardziej szczegółowy program, tym mniej niespodzianek. Warto na samym początku stworzyć dokładny biznesplan. Bez niego sklep internetowy może nie przetrwać. A nawet jak przetrwa – jego przyszłość będzie niepewna.

 

Sklep internetowy a stacjonarny – wykorzystaj przewagę sieci

Jeżeli zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy czy tradycyjny, z punktem stacjonarnym, dowiedz się, jak przedstawiają są plusy i minusy każdej z wymienionych opcji. Jako że skupiamy się na odpowiedzi na pytanie, jak założyć sklep online, rozważymy głównie przewagi portalu w sieci www.

jak założyć sklep online

Po pierwsze, stworzenie sklepu internetowego jest dużo tańsze niż podnajmowanie (albo kupno) lokalu użytkowego, zatrudnienie personelu do obsługi takiego obiektu, wyposażenie go zgodnie z obowiązującymi standardami. Porównując koszty obu przedsięwzięć, sklep internetowy to dużo tańsza opcja.

Po drugie: znacznie szybciej (nawet w pół godziny!) wykonasz platformę sprzedażową online – współczesne oprogramowanie umożliwia błyskawiczne tworzenie sklepu internetowego.

Po trzecie: sposobność do robienia zakupów przez całą dobę sprawia, że sporo potencjalnych klientów może trafić do Twojego własnego sklepu internetowego o każdej porze dnia i nocy. To tak, jakbyś prowadził punkt stacjonarny 24 godziny na dobę przez wszystkie dni w roku. Ty zaś nie musisz cały czas przebywać na straży dobytku. Wystarczy, że raz bądź dwa razy dziennie dokonasz wysyłki zamówionych towarów, by nadać przedsiębiorstwu płynności organizacyjnej. Możesz także zdecydować się na dropshipping – wówczas odpowiedzialność za proces wysyłki spoczywa na dostawcy towarów, nie zaś na sprzedawcy.

Po czwarte, choć chyba najważniejsze, możesz wykorzystać potencjał branży e-commerce, kierując ofertę do klientów nie tylko z Twojego regionu, ale i z całego kraju, a nawet z z zagranicy. Jeżeli więc chcesz założyć sklep – warto postawić na formę internetową. Nie oznacza to bynajmniej, że musisz rezygnować z tradycyjnej wersji firmy. Jeśli chcesz utrzymać bezpośredni kontakt z klientami, załóż sklep internetowy jako drugi kanał sprzedaży, który pozwoli Ci dotrzeć z ofertą do większej liczby odbiorców.

Jak otworzyć sklep internetowy – wymagania formalne

30 minut potrzebne na założenie sklepu internetowego to czas, w jakim doświadczony programista jest w stanie postawić funkcjonalną, estetyczną platformę sprzedażową. Nie jesteś jednak w stanie w pół godziny stworzyć biznesplanu przedsiębiorstwa, zarejestrować go, czy dodać całego asortymentu. Do najważniejszych wymagań formalnych, jakie należy spełnić, by mieć swój własny, gotowy sklep, należy:

  1. Zarejestrowanie przedsiębiorstwa, na przykład w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej czy komandytowej. Istnieje ponadto opcja wykonywania działalności nierejestrowanej – przepisy prawne jasno mówią, jak i kiedy jest to możliwe. W zależności od szeregu szczegółowych czynników wybierz formę prawną, która w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej.
  2. Wybór formy opodatkowania, chociażby ryczałtu bądź podatku liniowego. Jak radzić sobie z podatkami i księgowością? Przy odrobinie zacięcia ekonomicznego poradzisz sobie sam. Możesz również zgłosić się do biura księgowego.
  3. Zgłoszenie ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. W zależności od tego, czy zdecydujesz się na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, czy też nie, kwoty, jakie będziesz zobligowany odprowadzać do ZUS’u będą się różniły.
  4. Obowiązek ewidencjowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej i paragonów. Uwaga: nie dotyczy on wszystkich rodzajów produktów.
  5. Stosowanie się do przepisów RODO. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych, czyli właśnie RODO, nakłada na każdego, kto posiada własny sklep internetowy, szereg obowiązków. Jak je wypełniać, by chronić dane klientów? Dowiesz się z przepisów.
  6. Stworzenie przejrzystego, jasnego i czytelnego regulaminu. Określenie konkretnych zasad obowiązujących w danej firmie sprzyja zarówno właścicielowi, jak i odbiorcom usług sprzedażowych.
wymogi formalne przy otwarciu sklepu online

Rozważania o tym, jak założyć sklep internetowy, rozpocznij od ukonkretnienia pomysłu. Zrób mapę myśli, spisz swoje idee, poradź się znajomych i poczytaj publikacje na temat prężnie prosperujących sklepów internetowych. Następnie zgłąb zagadnienia formalne (takie jak składki do ZUS’u czy podatki) i podejmij decyzję, z którymi z nich poradzisz sobie samodzielnie, a które będziesz musiał zlecić specjalistom, na przykład księgowemu, agencji interaktywnej czy prawnikowi.

Domena – daj się znaleźć w Internecie

Adres, pod którym znajduje się sklep internetowy, ma spore znaczenie dla dalszego powodzenia biznesu. Im prostsza, łatwiejsza do zapamiętania i krótsza domena, tym lepiej. Niestety, sporo tego typu adresów jest już zajęta. W takim przypadku warto poszukać czegoś oryginalnego i próbować usytuować własny sklep w opozycji do konkurencji, jako pomysł nowatorski, innowacyjny, świeży.

nazwa sklepu internetowego

Zasadniczo, podczas wyboru domeny, trzymaj się kilku zasad. Oto one:

  • stawiaj na proste, kojarzące się z Twoją branżą słowa kluczowe; jeśli zajmujesz się internetową sprzedażą kwiatów, mogą to być na przykład hasła typu „kwiaciarnia online”, „e-kwiaty”;
  • jeśli Twój sklep internetowy ma dobrą, chwytliwą nazwę, właśnie ją możesz wykorzystać do stworzenia domeny;
  • wybieraj krótkie adresy, w których trudno popełnić błąd;
  • unikaj znaków diakrytycznych, czyli liter właściwych językowi polskiemu; nigdy nie wiadomo, czy ekspansja Twojego sklepu nie przebiegnie szybko i za chwilę nie staniesz na czele międzynarodowego biznesu kierowanego do mieszkańców wszystkich kontynentów.

Zastanawiając się, jak i gdzie założyć sklep internetowy, ulokuj się pod dobrym adresem – tak naprawdę trafnie dobrana domena to świetna reklama.

Silnik sklepu

Kwestia ta jest ważna zarówno dla użytkowników, jak również dla komfortu administracji oraz prowadzenia sklepu. Wybór powinien oscylować wokół potencjalnej liczby produktów oraz użytkowników, budżetu firmy, czy formy strony. Oprogramowanie sklepu internetowego jest solidne, jeśli charakteryzuje się:

  • obecnością modułów sprawiających, że zakupy stają się proste, przyjemne i przebiegają bez żadnych komplikacji; do owych elementów należy na przykład koszyk czy moduł płatności;
  • zoptymalizowaniem pod kątem pozycjonowania, jak i marketingu internetowego;
  • intuicyjnym menu, łatwością poruszania się po stronie oraz odnajdowania poszukiwanych informacji czy kategorii bez żadnych trudności;
  • szybkością działania; o ile w przypadku mniejszych sklepów rzadko zdarzają się problemy, o tyle większe portale, z bardzo licznym asortymentem, miewają kłopoty z załadowywaniem się poszczególnych podstron; użytkownicy sieci nie lubią czekać na wyświetlanie się informacji, dlatego w takich przypadkach często po prostu opuszczają witrynę;
  • możliwością przyszłych modyfikacji; to ważne, ponieważ szybko rozwijające się biznesy wymagają również zmian w sprzedaży online; dlatego oprogramowanie sklepu internetowego powinno być elastyczne, podatne na zmiany systemowe czy modułowe;
  • bezpieczeństwem; odpowiednie zabezpieczenia muszą chronić portal przed włamaniem, jak i przestępczością internetową,
  • możliwością nasycenia sklepu treścią niezbędną do działań z zakresu SEO.
Podsumowując, oprogramowanie powinno wyróżniać się wygodą poruszania się po portalu, cechami zgodnymi ze sztuką pozytywnego doświadczenia użytkownika (czyli user experience) oraz możliwością optymalizacji pod SEO. Jeśli internauci odwiedzają Twój sklep internetowy, robią w nim zakupy, a z analiz wynika, że wskaźniki obrazujące ścieżki zakupowe nie sygnalizują żadnych problemów, wówczas można mówić o właściwym funkcjonowaniu portalu.

Na naszym blogu znajdziesz porównanie kilku z popularnych silników sklepów internetowych. Zapraszamy do zapoznania się z nim – ułatwi Ci wybór oprogramowania.

Metody płatności

Warto zaproponować klientom różne formy płatności. Prócz tradycyjnych przelewów oraz płatności za pobraniem, można zastosować szybkie płatności, a także (w przypadku drobnych produktów) płatności SMS. Możliwość wyboru, jaką otrzyma potencjalny klient wpłynie na jego komfort, jak i zadowolenie dotyczące Twojego sklepu.

Bezpieczeństwo

Mówimy tutaj często o danych klientów (dane personalne, adresowe), które są przetrzymywane w bazach danych strony. Aby zachować wysoki stopień bezpieczeństwa, warto zastosować kilka rozwiązań:

  • certyfikat SSL – taki certyfikat daje poczucie bezpieczeństwa użytkownikom, ponieważ połączenie między użytkownikiem a serwerem jest szyfrowane – Google już od jakiegoś czasu sugeruje SSL dla stron zawierających dane użytkowników (sklepy, strony banków, systemy płatności itp.),
  • administrator bazy danych – osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo danych podawanych przez użytkowników,
  • aktualizacje – prawie każda aktualizacja silnika strony czy modułu wprowadza jakieś zmiany,
  • poprawki bezpieczeństwa – warto je przeprowadzać w miarę systematycznie,
  • na bieżąco śledzić decyzje Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, (który to zastąpił Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych).
ochrona sklepu online

W tym miejscu nieco bliżej przyjrzymy się rozporządzeniu RODO, które weszło w życie 25 maja 2018 roku. Mówi ono między innymi o prawie konsumenta do „bycia zapomnianym”, co oznacza, że klient ma prawo do żądania usunięcia wszystkich swoich danych z każdego rodzaju bazy. Jeśli chcesz, by w Twoim sklepie internetowym obowiązywały zasady zgodne z rozporządzeniem, musisz się z nim dokładnie zapoznać. Wiedza o tym, że powinieneś na przykład niezwłocznie powiadomić osoby, których dane widnieją w Twoich bazach o ataku hakerskim, jaki miał miejsce na sklep, może okazać się niezwykle przydatna i uchronić Cię przed nieprzyjemnymi konsekwencjami nieprzestrzegania prawa.

Wersja mobilna Twojego sklepu

Google dla większości witryn włącza indeksowanie mobile-first, które ocenia witrynę pod kątem urządzeń mobilnych. Oznacza to, że prowadząc sklep internetowy w szczególny sposób warto zadbać o tych, którzy korzystają z niego za pośrednictwem smartfona albo tabletu. Na podstawie analiz można ponadto wysnuć wniosek, że nie dbając o responsywność czy mobilną wersję portalu sprzedażowego, stracisz nawet połowę potencjalnych nabywców. Współczesny klient jest niecierpliwy – wystarczy drobny element portalu wykonany w niewłaściwy sposób, by kliknął button ze znakiem krzyżyka i zamknął sklep, którego menu wyświetlane na telefonach komórkowych nie jest na przykład zbyt przejrzyste.

sklep online na urządzeniach mobile

Podstawowe, a zarazem najczęstsze błędy występujące na stronach mobilnych i responsywnych to:

  • brak wersji mobilnej oraz strony responsywnej – niektóre sklepy nadal nie mają odpowiedników dedykowanych telefonom i tabletom; cóż – ich przyszłość stoi pod znakiem zapytania;
  • wolne działanie – wspominaliśmy już o tym, że internauci nie znoszą czekać;
  • błędne wyświetlanie się (bądź nawet niewyświetlanie) poszczególnych elementów, z jakich składa się sklep internetowy; należą do nich między innymi grafiki, buttony (jak na przykład przyciski „Zadzwoń” lub „Wyślij formularz”), menu;
  • błędnie wykonana nawigacja, co ma szczególne znaczenie w sklepie internetowym o sporym asortymencie, a co za tym idzie – mocno rozbudowanej strukturze; jeśli trudno odnaleźć interesujące nabywcę produkty, potencjalny klient raczej nie zrobi zakupów w danym miejscu;
  • obecność trudnych do zamknięcia popupów; każdy, kto chce zrobić szybkie zakupy w sklepie internetowym, a bombardowany jest nieadekwatnymi treściami wyświetlanymi na okienkach zajmujących całą powierzchnię ekranu telefonu – czuje irytację; owa irytacja osiąga apogeum, kiedy przycisk umożliwiający zamknięcie gdzieś umyka; nie musimy chyba tłumaczyć dlaczego tego typu sytuacje nie sprzyjają osiąganiu konwersji….
Owych błędów można się ustrzec – wystarczy przeprowadzić odpowiednie testy, by wyłapać ewentualnie niedociągnięcia i naprawić usterki.

Nie bez znaczenia jest ponadto jakość strony mobilnej, jaką posiada Twój sklep internetowy, dla pozycji witryny w wyszukiwarkach. Im mniej błędów, im bardziej przyjazna użytkownikowi strona, tym wyższa pozycja. Im wyższa pozycja, tym większa liczba internautów ma możliwość dotarcia do witryny. Im większy ruch w witrynie, tym (przynajmniej teoretycznie) większe możliwości sprzedaży produktów. Zbliżamy się do sedna rozważań na temat związku przyczynowo-skutkowego między wersjami mobile sklepów internetowych a Twoimi korzyściami. Im lepsza strona na telefony i tablety, tym większe zyski możesz osiągnąć ze sprzedaży. Ot, i cała filozofia!

Chcesz założyć sklep internetowy? Zadbaj o wartościowe treści

Treść to jeden z najważniejszych aspektów tworzenia sklepu online. W artykule Kasie przeczytasz, jak tworzyć skuteczne treści. Teraz tylko podsumuję najważniejsze informacje, o jakich należy pamiętać.

Opisy produktów

Muszą być unikalne, oryginalne, odpowiednio długie i szczegółowe, a co równie ważne – powinny zachęcać do zakupów. Wystrzegaj się lakonicznych zwrotów, które niewiele dają potencjalnemu nabywcy. Sporym błędem jest również podanie jedynie specyfikacji technicznej, bez żadnego dodatkowego opisu. Niedopuszczalne jest kopiowanie opisów z innych stron – plagiatowanie treści jest zabronione, a ponadto negatywnie wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Sekcje blogowe i poradnikowe

To idealne miejsce, by zamieszczać wartościowy content, pełen przydatnych informacji. Firmy coraz częściej decydują się na prowadzenie blogów. Stanowią one świetną sposobność do przedstawienia nowości, zestawień produktów na konkretne okazje, wypromowania najciekawszych rozwiązań.

Założenie sklepu i dodanie odpowiedniego asortymentu to nie koniec pracy nad marką. By stała się silnym, rozpoznawalnym brandem, trzeba nieustannie pracować nad umocnieniem się jej wizerunku w oczach odbiorców. Można to zrobić na pośrednictwem bloga właśnie – publikując aktualności z życia firmy, osiągnięcia, pokazując wartości, jakimi kieruje się zespół proponując internautom serie produktów.

Wiadomości praktyczne

Czyli informacje dotyczące sposobów płatności, dostawy, transportu czy możliwości osobistego odbioru paczki. To ponadto regulamin obowiązujący w danym sklepie internetowym, albo polityka prywatności. Treści te, charakteryzujące się prostotą, jasnością i przejrzystością, pełnią nie tylko rolę informacyjną, ale i mają znaczenie dla ogólnej widoczności danego portalu w sieci.

Kolejnymi etapami generowania wartościowego contentu jest zamieszczanie treści na zewnątrz, poza platformą sprzedażową.

Własny sklep internetowy to z jednej strony prosty pomysł na biznes, z drugiej – spore przedsięwzięcie wymagające różnorodnych umiejętności oraz ciągłego dostosowywania się do zmieniających się potrzeb odbiorców.

Analiza ruchu

Za pomocą popularnych narzędzi (jak na przykład Google Analytics) możesz przeprowadzić analizę ruchu użytkowników. Informacje z takich narzędzi dostarczą wiedzy o źródle pochodzenia użytkowników, o ich ruchu i przepływie na stronie, czy również konwersji. Ponadto pozwolą wyznaczyć pewne cele (na przykład, jaki procent nowych użytkowników dokonuje zakupu). Te informacje będą bardzo pomocne w wybraniu stosownej formy reklamy oraz podjęciu decyzji, jak promować sklep internetowy w sieci.

Formy reklamy

promocja sklepu w social media

W samym internecie jest coraz więcej stron i sklepów, oferujących szeroką gamę usług i produktów. Ważne jest więc, aby odpowiednio zareklamować swoją firmę po to, by zyskać prestiż oraz zaufanie ze strony klientów. Dane z narzędzi analitycznych z poprzedniego punktu pomogą wybrać najlepszą formę reklamy, a tych mamy wiele do wyboru, m. in.:

Social media – ilość portali społecznościowych nieustannie rośnie; do tych najpopularniejszych należą:

  1. Facebook,
  2. Google +,
  3. YouTube,
  4. Twitter,
  5. Pinterest,
  6. Instagram,
  7. LinkedIn,
  8. Flickr,
  9. Snapchat,
  10. Tumblr.
Dzięki nim w prosty i szybki sposób powiadomisz potencjalnych klientów o swoim asortymencie, zbliżających się promocjach, przekażesz kupony rabatowe, albo zaprosisz do udziału w akcji promocyjnej. Pokażesz także, jak od środka wygląda Twoje przedsiębiorstwo, co stanowi ważny element budowy firmowego wizerunku w Internecie. Warto również choć nadmienić o możliwości płatnego promowania własnej działalności na portalach społecznościowych. Posty sponsorowane oraz reklamy wyświetlające się w serwisach to jedne z wielu opcji. Social media wydają się dziś obligatoryjnym elementem każdego sklepu online.

Pozycjonowanie organiczne – działania poprawiające pozycje w wynikach organicznych. Składa się na nie szereg działań podejmowanych w ramach danej platformy, jak i poza nią. Dbając o wartościowe treści, optymalizację witryny pod kątem algorytmów Google, a także biorąc pod uwagę element User Experience, możemy nie tylko sprawić, że portal powędruje na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, ale i stanie się przyjazny internautom. Im wyżej z kolei w wynikach wyszukiwania wyświetla się Twoja witryna, tym więcej osób ma szansę ją odwiedzić.

Google Ads– reklamy płatne w Google. System PPC oferuje możliwość precyzyjnego kierowania reklam pod względem słów kluczowych, czy wyświetlania grafik zachęcających do zakupów na zewnętrznych witrynach partnerów. Możliwości kampanii reklamowych Google Ads dla sklepów są ogromne! Kampanie produktowe (zakupy Google) pozwalają wyświetlać konkretny asortyment w wyszukiwarce. Co ważne – za reklamę płacisz tylko wtedy, gdy ktoś w nią kliknie. Nie musisz więc dysponować dużym budżetem, by rozpocząć promocję sklepu w sieci. Co równie istotne, reklamy zaczynają się wyświetlać zaraz po zaksięgowaniu płatności. W kilka dni możesz uruchomić skuteczną akcję marketingową adresowaną do potencjalnych klientów na całym świecie!

Jak założyć sklep internetowy? Nie można zapomnieć o wielu istotnych elementach. Mamy do czynienia z poufnymi danymi użytkowników i należy zachować pewne standardy bezpieczeństwa, a przy tym trzeba zastosować odpowiednią formę reklamy i dobry silnik sklepu, aby jego prowadzenie było jak najprostsze, intuicyjne oraz sprawne.

O czym pamiętać robiąc pierwsze kroki w branży e-commerce?

Wiesz już, jak założyć sklep internetowy. Masz gotowy portal z konkretnym asortymentem, oprogramowanie działa sprawnie, dni mijają szybko na obsłudze coraz większej liczby zamówień. W Twoim sklepie internetowym praca wre: uwijasz się jak mrówka, wydaje Ci się, że tak dużym nakładem pracy już wkrótce staniesz się rynkowym potentatem. Ale tak się nie dzieje. Dlaczego? Być może nie wziąłeś pod uwagę tego, że:

  • masz konkurencję, która, podobnie jak Twój już gotowy sklep, prężnie się rozwija; by przetrwać i zarabiać, powinieneś ją śledzić i wyciągać wnioski, które będziesz mógł wdrożyć do własnej strategii ecommerce;
  • koszty prowadzenia takiej działalności gospodarczej jak sklep internetowy bywają dość wysokie; zakup produktów, odprowadzanie podatków, składki na ZUS, magazynowanie towarów, dropshipping, reklama… budżet musi udźwignąć sporo wydatków, których po prostu nie da się uniknąć;
  • na każdym etapie pracy pojawiają się sytuacje nieprzewidziane, wymagające Twojej interwencji i czasu (jak na przykład oprogramowanie domagające się ciągłych poprawek bądź trudności logistyczne), które jednak nie zawsze przekładają się na zyski.
założenie sklepu internetowego

Nie zrażaj się jednak – początki (a nawet okresy następujące nieco później…) bywają trudne, ale nikt nie powiedział, że wystarczy założyć sklep internetowy, by obserwować rosnący stan konta bankowego. Każdy biznes wymaga wysiłku – w razie trudności zawsze możesz poradzić się specjalistów, na przykład doradców biznesowych, agencji marketingowych, prawników, ekonomistów. Rzesza ludzi gotowych pomagać przedsiębiorcom jest spora – warto korzystać z wiedzy i doświadczenia innych.

Jak zarządzać sklepem internetowym?

Kwestia tego, jak założyć sklep internetowy to jedno, ale kierowanie nim to drugie. W zależności od przyjętego modelu biznesowego oraz tego, jak duży jest konkretny sklep internetowy, zarządzanie przedsiębiorstwem może odbywać się nieco inaczej. Inną specyfiką charakteryzuje się bowiem jednoosobowa działalność, gdzie zarządzać musisz głównie asortymentem, wysyłkami, tym, co dzieje się na samym portalu, w social media oraz innych portalach sieciowych. Inaczej natomiast dzieje się w sytuacji, gdy istnieje zespół pracowników, który również oczekuje lidera i jasnego zarządzania. To jednak temat na osobny artykuł. W tym miejscu skupimy się na chwilę na zarządzaniu od strony technicznej oraz organizacyjnej. By sklep działał sprawnie, zarządzanie musi odbywać się na kilku płaszczyznach, takich jak:

  • baza produktów – monitorowanie stanu asortymentu pozwala zoptymalizować go w taki sposób, by zmaksymalizować zyski;
  • treści na stronie – sprytne zarządzanie contentem umożliwiają proste w obsłudze systemy CMS (Content Management System);
  • bazy danych; chodzi tu o informacje na temat klientów oraz administratorów sklepu;
  • płatności – mamy tu na myśli nie tylko ceny poszczególnych przedmiotów, ale i koszty dostawy,;
  • promocje, rabaty, oferty specjalne – możliwość automatycznego zmieniania cen poszczególnych grup produktowych znacznie ułatwia dostosowywanie się do wcześniej określonej polityki cenowej.

Zarządzanie platformą sprzedażową nie jest trudne – wymaga jednak pewnego obycia ze środowiskiem e-commerce.

Podsumowanie

Założenie witryny sprzedażowej, przy odpowiednio przemyślanej i trafnej koncepcji, wymieniane jest jako jeden z bardziej popularnych pomysłów na biznes. Takie przedsięwzięcie wymaga wiedzy, umiejętności, doświadczenia i znajomości branży, jednak ma sporo plusów:

  • sklep internetowy nie potrzebuje rozległych inwestycji; dysponując nawet mocno ograniczonym budżetem jesteś w stanie stworzyć przynoszący dochody biznes;
  • portal sprzedażowy to ogromny potencjał; siedząc za biurkiem możesz docierać do setek tysięcy potencjalnych klientów z całego świata;
  • zajmując się e-handlem sam decydujesz, w jakim zakresie angażujesz swój czas i pieniądze; duża elastyczność sprawia, że to, jak będzie wyglądał Twój sklep, zależy w dużej mierze od Ciebie samego.

Jeśli chciałbyś poszerzyć swoją wiedzę ta temat tego, jak założyć sklep internetowy, zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami na naszym blogu. Znajdziesz je na przykład pod tym adresem bądź tutaj.

 

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!