Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Nieefektywny i przestarzały? Obalamy mity dotyczące content marketingu

Nieefektywny i przestarzały? Obalamy mity dotyczące content marketingu

Nieefektywny i przestarzały? Obalamy mity dotyczące content marketingu

Angielskie określenie „love-hate relationship”, które można przetłumaczyć jako skomplikowaną relację (zarówno w odniesieniu do innych osób, jak i zjawisk/przedmiotów) idealnie opisuje stosunek ludzi wobec content marketingu. Jedni go kochają, inni na samo hasło „marketing treści” czują nieprzyjemny uścisk w gardle. Uprzedzenie bardzo często wynika… z niewiedzy. Jakie są najpopularniejsze mity dotyczące content marketingu? Co sprawia, że przedsiębiorcy mają obawy przed wdrożeniem strategii content marketingowej w swoim biznesie? Czas na rozprawienie się z zagadkowymi stwierdzeniami dotyczącymi tej dziedziny marketingu.

Content marketing w służbie marek

Chociaż content marketing, czyli nic innego jak szeroko pojęta treść stosowana w komunikacji do odbiorcy, funkcjonuje w rzeczywistości biznesowej od dawna, wciąż bywa niedoceniany. Co więcej, osoby odpowiedzialne za aspekty marketingowo-PR-owe marek miewają do niego sceptyczne podejście. Koronnym argumentem w dyskusji dotyczącej tego, dlaczego content bywa pomijany w trakcie tworzenia strategii komunikacyjnej i rozwojowej, jest zbyt duży focus na interesy klientów. Prawda jest jednak zupełnie inna.

O ile trudno dyskutować z koniecznością skoncentrowania działań biznesowych na interesie klienta, kiedy chce się osiągać realne zyski ze swojej działalności, o tyle postrzeganie content marketingu jako aktywności oderwanej od potrzeb firmy jest niewłaściwe. Wszystko, co wychodzi spod ręki specjalistów ds. kreowania treści, powinno przede wszystkim łączyć oczekiwania firmy wraz z tym, co sygnalizuje potencjalny klient. W przeciwnym razie osiągnięcie zamierzonego efektu przy wykorzystaniu content marketingu nie będzie możliwe. Jeśli marketing treści nie będzie w 100% zgodny z wizją, misją czy celami wyznaczonymi przez markę, nie uda się nawiązać efektywnej relacji z odbiorcami.

Zapamiętaj!

Content marketing opiera się na relacji pomiędzy odbiorcą a marką. Silne poczucie wzajemności, jakie powstaje w trakcie budowania więzi przy pomocy dobrze opracowanej, dostosowanej do klienta treści, sprawia, że stają się oni lojalni i cenią dany brand. To zawsze przedkłada się na pozytywne decyzje zakupowe lub pozytywne postrzeganie wizerunku, czyli zysk dla firmy.

Jakie inne mity na temat content marketingu są powielane przez ostatnie lata?

Marketing treści opiera się na słowie

Słowo to lwia część działań content marketingowych – trudno temu zaprzeczyć. Jednak content to nie tylko wpisy, opisy czy artykuły zrealizowane zgodnie ze sztuką copywritingu dostosowanego pod proces pozycjonowania. Pod pojęciem treści kryją się również:

  • grafiki i infografiki,
  • materiały do publikacji na firmowych social mediach,
  • materiały audio,
  • aplikacje mobilne,
  • newslettery,
  • webinary,
  • prezentacje multimedialne i wiele innych materiałów, które są elementem codziennej komunikacji z klientami.

Content utożsamiany wyłącznie z dosłownie rozumianą treścią wynika z tłumaczenia z języka angielskiego (content = treść), co na początku przygody z marketingiem treści wielu wprowadza w niezłe tarapaty. Ograniczenie działań marketingowych wyłącznie do copywritingu SEO albo publikacji artykułów bardzo zawęża spojrzenie na tę gałąź marketingu i zmniejsza szansę na wykorzystanie całego potencjału, jaki ze sobą niesie.

jak tworzyć treści na strony

Content marketing jest drogi

To jeden z najczęstszych mitów, z którym warto rozprawić się raz na zawsze. Content marketing to jedna z najtańszych opcji, jeśli chodzi o jakiekolwiek działania marketingowe.

Wynika to z kilku kwestii. Po pierwsze agencje zajmujące się marketingiem internetowym bardzo często przygotowują korzystne cenowo pakiety łączące np. działania contentowe z pozycjonowaniem. Dzięki takiemu rozwiązaniu można nie tylko zaoszczędzić, ale przede wszystkim zadziałać kompleksowo – jak wiadomo, skuteczne pozycjonowanie wymaga wartościowego, unikalnego i atrakcyjnego dla odbiorców contentu.

Po drugie znaczną część contentu, po konsultacji ze specjalistami oraz zdobyciu odpowiedniej wiedzy, można przygotowywać samodzielnie. To zawsze znacznie obniża koszty.

Kolejnym argumentem obalającym mit związany z wysoką ceną marketingu treści jest fakt, że to działanie długoterminowe. Treści mają długą datę przydatności – można je recyklingować – więc wydatki nigdy nie są jednorazową inwestycją.

Treści gotowe… I to wystarczy!

Niestety, w działaniach content marketingowych – jak i w życiu – niewiele wydarza się samoistnie. Aby wygenerować ruch, zaangażowanie lub osiągnąć inne zamierzone efekty, nie wystarczy wyłącznie opublikować zdjęcie przygotowane według opracowanego firmowego szablonu lub opublikować wpis blogowy na stronie internetowej marki. Konieczna jest jeszcze dystrybucja contentu.

To nic innego jak przekazywanie treści dalej, w obieg. Tak, aby docierały i budowały zasięgi wśród potencjalnych odbiorców. Można robić to na wiele sposobów, m.in.:

  • wysyłając do zgromadzonej bazy klientów newsletter, w którym można poinformować o publikacji artykułów sponsorowanych na temat marki,
  • publikując na swoich mediach społecznościowych informację o tym, że na blogu firmowym ukazał się nowy wpis,
  • przygotowując kampanie Ads, w których podstawą są treści opracowane w ramach strategii content marketingowej.

Opcji dystrybucji contentu jest naprawdę wiele i warto z nich aktywnie korzystać.

czym jest copywriting

Content marketing wymaga osobistego tworzenia

Żeby treści były atrakcyjne dla odbiorców danej marki, jej przedstawiciele nie muszą osobiście odpowiadać za tworzenie contentu. Ważne jest zaangażowanie w proces realizacji poszczególnych elementów strategii marketingu treści, czyli np. weryfikacja poprawności treści, sprawdzenie, czy content jest zgodny z przyjętym systemem identyfikacji wizualnej itp. Na rynku znajduje się wiele wyspecjalizowanych agencji, w tym agencji marketingu internetowego, które w swoich szeregach mają specjalistów odpowiedzialnych za tę gałąź działań marketingowych. Ich wiedza pozwala na stworzenie treści nie tylko wartościowych dla klientów, ale również m.in. dostosowanych do branżowych trendów czy algorytmów odpowiedzialnych za proces związany z SEO.

Delegowanie zadań bardzo często zwiększa efektywność i realny zysk z działań, dlatego jeżeli istnieje taka możliwość – warto powierzyć działania contentowe w ręce kompetentnych osób.

Marketing treści nie przynosi żadnych konkretnych efektów

To chyba jeden z najbardziej krzywdzących mitów, przez które przedsiębiorcy decydują się odpuścić działania contentowe. Od lat specjaliści starają się aktywnie przeciwdziałać temu podejściu – coraz częściej mówi się o analitycznej części content marketingu, w tym wykorzystywaniu m.in. Google Analytics do weryfikowania zainteresowania treściami publikowanymi przez brandy na ich stronach internetowych czy w social mediach.

Poza tym, dzięki sfocusowaniu contentu na budowaniu i rozwijaniu długotrwałej relacji z klientem (a także potencjalnymi odbiorcami produktów czy usług) widoczne są inne efekty, takie jak:

  • pozytywny wizerunek brandu w środowisku (konkurencja, klienci),
  • wzrost widoczności strony internetowej brandu dzięki połączeniu SEO z efektywnym content marketingiem,
  • generowanie leadów.

jak tworzyć content

Content marketing jest przestarzały

To mit, który króluje wśród osób przekonanych o tym, że content marketing jest jedynie wymysłem i cały jego sukces opiera się na słynnym stwierdzeniu „Content is a king” wypowiedzianym przez Steve’a Jobsa.

Content cały czas się rozwija i nie zostaje w tyle, jeśli chodzi o branżowe nowinki czy rozwiązania. Specjaliści zajmujący się tą tematyką nieustannie wykorzystują różnorodne nowinki, narzędzia, które podnoszą efektywność tworzonych treści, śledzą trendy. O tym, że content wcale nie odszedł do lamusa, świadczy chociażby popularność influencerów, których uznanie i autorytet został zbudowany na podstawie contentu. Wpływowi ludzie internetu doskonale rozumieją, jak ważna jest komunikacja dostosowana do odbiorców (atrakcyjna treść i grafika) oraz jaką wartość niesie silna relacja zbudowana pomiędzy nimi a ich followersami. Dlatego coraz więcej firm w ostatnim czasie decyduje się na wykorzystanie contentu w połączeniu z influencer marketingiem w swoich działaniach promocyjnych.

Poza tym w ostatnich latach na nowo odkrywany jest potencjał blogów firmowych. Przedsiębiorcy chcą aktywnie wykorzystywać swój osobisty kanał do komunikacji ze swoimi klientami, bo doceniają szybki dostęp oraz istotny wpływ wartościowych treści na pozycjonowanie serwisu. To doskonałe dowody na to, że content nadal jest w modzie i ma moc!

Warto inwestować w dobry content

Ilu ludzi, tyle opinii. Dlatego warto zaufać faktom oraz wiedzy specjalistów, żeby nie powielać funkcjonujących w przestrzeni biznesowej mitów dotyczących wykorzystania marketingu treści. Content zawsze ma szansę przynieść odpowiednie korzyści pod warunkiem, że będzie dopasowany do filozofii i rzeczywistości, w jakiej funkcjonuje dany brand.

Poszukujesz skutecznych rozwiązań? Odezwij się do nas! Zespół naszych specjalistów dobierze działania content marketingowe do Twoich indywidualnych potrzeb i oczekiwań.