Wróć do listy wpisów
PPC
Agencja SEO i SEM > Blog > Nie bój się eksperymentować

Nie bój się eksperymentować

Nie bój się eksperymentować

Duże zmiany wymagają odwagi, ponieważ nigdy nie możemy być pewni, czy ich rezultaty będą takie, jakich oczekujemy. Dzieje się tak nie tylko w życiu, ale także w innych dziedzinach, w tym m.in. w reklamie, marketingu czy zarządzaniu. Chcąc zmaksymalizować szansę na sukces, specjaliści wspierają się badaniami konsumenckimi i statystykami z narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics, by w tak wysokim stopniu, w jakim to tylko możliwe podejmować decyzje podparte twardymi danymi. Rozumiejąc to podejście, Google już sześć lat temu wprowadziło w AdWords funkcję nazwaną Eksperymentem.

Najpierw sprawdź, a potem wdrażaj

Dzięki funkcji eksperymentu możliwe jest testowe wprowadzenie zmian, tj. sprawdzenie na części ekspozycji reklamowej ich skuteczności, a następnie – po zakończeniu eksperymentu – porównanie działania nowych ustawień ze starymi i podjęcie decyzji dotyczącej ich wdrożenia, bądź nie. Stosowanie eksperymentów w toku optymalizacji zaleca się większości reklamodawców, ponieważ dzięki nim mogą stale wprowadzać w swoich kampaniach udoskonalenia, bez obawy, że stracą te ustawienia, które już w danym momencie działają optymalnie.

Twórz wersje robocze

W ostatnim czasie Google poszło o krok dalej: by uprościć reklamodawcom przeprowadzanie eksperymentów i wprowadzanie zmian na kontach dodało do interfejsu AdWords opcję tworzenia wersji roboczych. To rozwiązanie, które pozwala na wprowadzanie dużych zmian w ustawieniach, bez modyfikowania aktualnej konfiguracji kampanii, które na dany moment pozostają aktywne. Wersję roboczą kampanii można skonfigurować od podstaw lub utworzyć ją na bazie istniejącej kampanii. Tworzymy w ten sposób niejako testową kopię kampanii, która pozostaje wyodrębniona na koncie, a przez to łatwo dostępna. Gotowa wersja robocza może czekać na późniejszą aktywację (np. po zaakceptowaniu przez klienta/przełożonego), bądź też na jej bazie można przeprowadzić eksperyment.

Wersje robocze nie tylko sprawiają, że przeprowadzanie eksperymentów jest łatwiejsze, ale również czynią łatwiejszym interpretowanie ich wyników.

Po co Google wprowadza takie ułatwienia?

Przede wszystkim po to, by zachęcać reklamodawców do wprowadzania zmian. Zanim pojawiła się możliwość przeprowadzania eksperymentów, każda zmiana w kampanii nieodzownie łączyła się z utratą wcześniejszych ustawień. W sytuacji, w której wprowadzone zmiany okazywały się niekorzystne, niejednokrotnie przywrócenie starych ustawień nie powodowało od razu np. przywrócenia do pierwotnego stanu Wyniku Jakości, co w rezultacie mogło podwyższać stawki CPC i bezpośrednio przekładać się na pogorszenie współczynnika ROI (zwrotu z inwestycji). Ze względu na taki stan rzeczy wielu reklamodawców podchodziło sceptycznie do wprowadzania zmian na względnie dobrze funkcjonujących kontach, przez co nie osiągali takich wyników, jakie mogliby osiągać, gdyby ich kampania była lepsza. Gorsze wyniki biznesowe reklamodawców to mniejsze inwestycje w reklamę internetową. Dlatego dla Google tak ważne jest to, by każdy reklamodawca mógł bezpiecznie i konsekwentnie udoskonalać swoje konto reklamowe, zarabiając na nim coraz więcej i coraz więcej w nie inwestując.

Źródło:
http://adwords.blogspot.com/2016/02/test-with-confidence-using-campaign.html
http://adwords-pl.blogspot.com/2010/09/eksperymenty-kampanii-adwords.html