Menu
Wróć do listy wpisów
Audyt SEO Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie
Strona główna > Blog > Meta title – co to jest i jakie ma znaczenie w SEO

Meta title – co to jest i jakie ma znaczenie w SEO

Meta title – co to jest i jakie ma znaczenie w SEO

Mogłoby się wydawać, że treść, a także znajdujące się na danej stronie produkty lub usługi, są najważniejszymi czynnikami, na podstawie których decydujemy o tym, czy skorzystamy ze świadczeń danej firmy czy nie. Jednak zanim wejdziemy na witrynę internetową, pojawiają się dwie ważne kwestie, mające wpływ na klikalność i dokonywanie ewentualnych zakupów. Po wpisaniu w wyszukiwarkę tego, co nas interesuje, musimy zapoznać się z wynikami SERP. Zwracamy uwagę na tytuł, a także na znajdujący się poniżej krótki opis. Są to tzw. meta tagi, które pomagają nam określić, co znajduje się w serwisie internetowym i czy będzie to odpowiadało naszemu zapytaniu.

Czym są meta tagi

Meta tagi to inaczej specjalne znaczniki. Ich zadaniem jest przekazywanie robotom (które indeksują strony), a także wyszukiwarkom informacji związanych z zawartością danej witryny internetowej. Są one umieszczane w kodzie HTML w sekcji head. Pod kątem SEO najważniejsze i najczęściej wykorzystywane znaczniki to:

  • meta title – tytuł podstrony, który możemy zobaczyć w wynikach wyszukiwania, a także na karcie każdej przeglądarki;
  • meta description – krótki opis każdej witryny i podstrony; ma nam przybliżyć zawartość strony, najczęściej umieszcza się w nim słowo kluczowe oraz CTA (wezwanie do działania);
  • meta robots – jest przekaźnikiem indeksującym informacje o danym serwisie – chodzi o dyrektywy m.in. index/noindex.

Co to jest meta title

Jak wspomniano wyżej, meta title to po prostu tytuł danej strony internetowej, który użytkownicy widzą zarówno przy okazji szukania odpowiedniego linku w wynikach wyszukiwania, jak i w otwartej karcie przeglądarki. Wraz z opisem stanowi pewnego rodzaju wizytówkę, która ma nas zachęcić do wejścia na daną witrynę. Tytuł strony internetowej dla wielu z nas jest swego rodzaju drogowskazem. Pomaga w kilka sekund zdecydować, czy dany adres będzie przedstawiał to, czego faktycznie szukamy.

Tytuł to jeden ze znaczników HTML. Znajduje się w początkowej części kodu <head>. To właśnie tam zawarte są najważniejsze informacje związane ze stroną internetową. Chodzi m.in. o język oraz kodowanie znaków. Choć tych informacji nie widać nigdzie w serwisie, nie oznacza to, że są one zbędne.

Aby znacznik title w HTML był odpowiednio wyświetlany, powinien mieć taką formę:

<head>

<title> Modne sukienki na lato 2022 | ASOS </title>

</head>

Jaka powinna być długość meta title w HTML

Początkowo określona była konkretna liczba znaków, jaką może mieć tytuł strony. Wynosiła ona od 60-70 znaków. Z racji tego, że każda litera ma inną szerokość, wprowadzono pewne modyfikacje. Wcześniej, nawet jeśli wymyślona nazwa miała długość 60 znaków, mogła być i tak za długa. Dlatego też zdecydowano się na wykorzystanie pikseli. Można utworzyć tytuł, który będzie miał maksymalnie 600 px. Oczywiście nie jesteśmy w stanie sami określić, czy akurat ta nazwa strony będzie się mieściła w wyznaczonych granicach. Dlatego warto skorzystać ze specjalnych darmowych serwisów, które wskazują rozmiar całego meta title w HTML.

Ktoś może zapytać, czy faktycznie cały tytuł musi być widoczny. Nie musi, jednak jako użytkownicy częściej klikamy w linki, w których widoczna jest cała nazwa strony. Nie wpływa to na widoczność w samych wynikach wyszukiwania. Natomiast jeśli już mamy zbyt długi tytuł, to warto umieścić wszystkie słowa kluczowe na jego początku. Dzięki temu użytkownicy będą bardziej skłonni do kliknięcia w dany link niż w przypadku umieszczenia fraz pod koniec całej nazwy.

Czy meta title ma znaczenie w pozycjonowaniu?

Dobrze dopasowany meta title to szansa na lepszą widoczność witryny w wynikach SERP. Roboty Google cenią sobie uporządkowaną strukturę, a także jasny przekaz treści. Dlatego warto, żebyśmy zwrócili na to uwagę, tworząc własną stronę. W niektórych przypadkach nawet drobna zmiana tytułu może mieć istotny wpływ na lepszą czy też gorszą widoczność, co będzie miało odwzorowanie w liczbie odwiedzin. Można więc zadać sobie pytanie – co to znaczy dobry meta title?

wyszukiwarka

Jak stworzyć dobry tytuł strony w HTML

Jeśli meta title ma nas jako użytkowników zainteresować, powinniśmy go stworzyć w oparciu o model AIDA (Attention, Intrest, Desire, Action). Po pierwsze, ma on zwrócić naszą uwagę na treść serwisu. Ciekawy, agresywny, a nawet śmieszny tytuł może dobrze się sprawdzić. Po drugie, ma zainteresować usługami czy też produktami, podkreślając wysoką jakość lub niską cenę. Po trzecie, ma wzbudzić pożądanie związane z ofertą. Po czwarte, ma wzywać do działania. CTA może być zawarte zarówno w tytule, jak i w meta description.

Oprócz tego należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • Nie należy używać długich czy skomplikowanych zdań. Przekaz powinien być jasny.
  • Niezwykle istotna jest czytelność, dlatego warto stosować znaki interpunkcyjne, slashe, a nawet ikony emoji.
  • W tytule należy także zawrzeć nazwę własnej firmy. Warto umieścić ją na końcu całego wyrażenia. Dzięki temu roboty Google będą w stanie powiązać podstrony z daną marką.
  • Warto rozeznać się, jakie meta title ma nasza konkurencja. Nie chodzi o ich kopiowanie, jednak warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób zostały przygotowane.
  • Trzeba wskazać słowo kluczowe, które będzie definiowało to, co znajduje się na danej podstronie. Nie można umieszczać kilku fraz obok siebie. Chodzi o stworzenie naturalnego zdania, które będzie związane z zapytaniem wpisanym w wyszukiwarkę.
  • Należy uważać na długość. Dlatego najważniejsze słowa umieszcza się na samym początku tytułu.
  • Niezmiernie istotne jest także to, aby jedno meta title nie było przypisane do kilku różnych podstron tak samo jak frazy. Przez takie działanie Google może źle odczytać zawartą w witrynie treść. Podstawą są zróżnicowane nazwy, a także odpowiednio dobrane słowa kluczowe.
  • Tytuł ma dokładnie określić to, co znajduje się na stronie internetowej. Ma być zgodny zarówno z jej zawartością, jak i z zapytaniem w wyszukiwarce.
  • Warto umieścić w meta title CTA, porę roku czy też bieżący rok. Dzięki temu można zwiększyć klikalność strony.

Czy meta title jest tym samym, co H1?

Można się zastanawiać, czy w takim razie tytuł strony jest tym samym, co główny nagłówek, czyli H1. Odpowiadamy – zdecydowanie nie! Choć może się wydawać, że te dwie rzeczy są do siebie łudząco podobne, to nie możemy stawiać między nimi znaku równości. Podstawową różnicą jest sama widoczność – meta title pokazuje się tylko i wyłącznie w wynikach wyszukiwania oraz na karcie przeglądarki. Natomiast H1 to najważniejszy nagłówek, który informuje nas jako użytkowników o tym, co znajdziemy na danej podstronie. Przekazuje on więc krótką i niezwykle konkretną informację.

HTML i meta title – podsumowanie

Jak możemy zauważyć, tytuł strony i jej opis w wynikach wyszukiwania są niezwykle istotne dla robotów Google. Dlatego też tworząc meta title w HTML, musimy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Przede wszystkim zwracajmy uwagę na długość całej nazwy danej podstrony. Nie może przekraczać 600 px. Warto stworzyć przemyślane tytuły, które jednoznacznie podpowiedzą użytkownikom, co konkretnie znajduje się w tym serwisie. W prostej formie musimy w naturalny sposób zawrzeć słowa kluczowe. Oczywiście do każdej podstrony musimy dopasować inne frazy, aby Google dobrze odczytywało i indeksowało witrynę. Wszystkie te zabiegi pozwolą na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, co może mieć także przełożenie na liczbę wyświetleń strony. Dlatego właśnie warto stawiać na skuteczne techniki pozycjonowania!

    Bezpłatna wycena