ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

running-498257_1280

Marketing w Internecie na start


MARKETING W INTERNECIE 17-08-2016

Zakładasz działalność – łatwo powiedzieć! Za Tobą najprawdopodobniej masa roboty papierkowej, bieganie od okienka do okienka i tysiąc konsultacji, które przecież nie były za darmo. Koniec końców, udało Ci się wyjść z tego z cało i zaczynasz działać.

Co dalej? Oprócz przygotowania produktu lub usługi, jedną z rzeczy, o których będziesz musiał pomyśleć, jest marketing w Internecie. Nie możesz wybierać półśrodków już na początku działalności. Jeśli popełnisz błędy na starcie, Twój początkowy entuzjazm może nie doczekać czasu, gdy nastąpi zwrot z inwestycji.

Wejście smoka

Zanim nastąpi upragnione wejście smoka na rynek, należy jeszcze raz spojrzeć na profil swojej działalności i analizę konkurencji, którą na pewno przygotowałeś (przynajmniej powinieneś) w ramach biznesplanu.

Nie ma jednego wypracowanego schematu na marketingowy sukces w Internecie. To co dla Pana Kowalskiego prowadzącego hotel dla psów, jest doskonałym źródłem klientów niekoniecznie sprawdzi się w Twoim przypadku. Jakie masz opcje?

Google: wyniki organiczne (naturalne wyniki wyszukiwania)

Wyszukiwarka Google stanowi najpopularniejszy sposób wyszukiwania informacji w Polsce i dlaczego ważne jest, by być w niej widocznym. Warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług pozycjonowania, gdyż wyniki organiczne to źródło wysokiej jakości ruchu na stronie internetowej, które prowadzi do konwersji, jak i ją wspomaga. Jednocześnie koszt pozyskania ruchu w ten sposób jest przeważnie znacznie niższy niż korzystanie z linków sponsorowanych. Powinieneś wziąć pod uwagę również to, że konkurencja nie śpi – dobrze wie, jak cenny jest ten ruch z wcześniej wymienionych powodów i nie pozostawia tego przypadkowi. Jeśli Twój produkt jest na tyle nowatorski, że bez problemu przebije się do TOP10, to – teoretycznie – opłaca Ci się przeznaczyć więcej pieniędzy na budowanie świadomości marki (na przykład z pomocą reklamy wideo, artykułów sponsorowanych czy banerów reklamowych). Warto jednak zapoznać się z ofertą pozycjonowania, ponieważ być może doświadczenie agencji pozwoli Ci wychwycić potencjalnych klientów, o których sam nie miałeś pojęcia.

Na co zwrócić uwagę? Nie korzystaj z agencji, która obiecuje gruszki na wierzbie, czyli niezwykle niskie koszty usługi lub niesamowicie szybki efekt. Firmy, które wykonują usługę profesjonalnie, przeważnie informują o podobnym czasie pozycjonowania. Średni czas oczekiwania na wysokie pozycje to 3 miesiącew zależności od konkurencji w danej branży. Najważniejsze jest to, by strona nie dostała od wyszukiwarek kary za nieprawidłowe działania w tej dziedzinie, a tak może się stać, gdy niedoświadczony pozycjoner będzie się za bardzo śpieszył. Oczywiście, może zdarzyć się też tak, że pierwszy wynik zobaczysz po paru tygodniach, ale traktuj to raczej jako miłe zaskoczenie niż pewnik.

Kończąc wątek pozycjonowania warto jako argument wziąć pod uwagę to, że użytkownicy Internetu bardzo cenią sobie naturalne wyniki wyszukiwania. Strony będące na szczycie wyników wyszukiwania traktują jako godne zaufania. W końcu aby się tam znaleźć trzeba spełniać bardzo restrykcyjne wymogi algorytmu, a miejsce reklamowe może kupić każdy.

Jako dodatkowy argument za pozycjonowaniem dodam, że wielu ludzi traktuje firmę, która jest wysoko w wynikach organicznych, jako pewną, w opozycji do reklamy, gdzie każdy może kupić miejsce reklamowe. Ponadto obecność w TOP10 to ogromna korzyść wizerunkowa i marketingowa, ze względu na wysokie standardy Google i restrykcyjny algorytm, który odsiewa strony niskiej jakości.

Google AdWords

Myśląc o reklamie w Google nie można nie wspomnieć o Google AdWords. I słusznie, bowiem zyski z emitowania reklam stanowią aż 90% przychodów giganta z Mountain View. AdWords jest oczkiem w głowie Google, które usilnie stara się przekonać, że usługa ta jest dobra dla wszystkich, nawet najmniejszych firm, a z prowadzeniem kampanii reklamowej poradzi sobie każdy. Czy jest tak w rzeczywistości?

Pytanie jest dość złożone. Nie da się ukryć, że usługa ta jest już bardzo dojrzała (wystartowała w 2000 roku), do dyspozycji mamy więc rozbudowany dział pomocy, przejrzyste panele i tabelki, które pozwalają monitorować oraz zarządzać każdym aspektem kampanii reklamowej. Podstawowa konfiguracja reklamy nie powinna więc sprawić większego kłopotu osobom, które codziennie i aktywnie korzystają z komputera oraz Internetu.

Diabeł tkwi jednak w szczegółach. To, co odróżnia kiepską kampanię od skutecznej, to właśnie detale: rozszerzenia reklam, modyfikatory, ustawienia kierowania… Mnogość opcji sprawia, że skuteczne prowadzenie reklamy wymaga nauki i uwagi, którą wolimy przecież poświęcić na faktyczne prowadzenie własnego biznesu.

Na szczęście z odsieczą przychodzą agencje reklamowe i specjaliści AdWords certyfikowani przez Google. Jeśli skorzystasz z usług profesjonalnej agencji, która należy do programu Google Partners, z dużym prawdopodobieństwem wydasz na kampanię mniej, niż gdybyś robił to sam i osiągniesz lepszy efekt. Tak czy inaczej, jako dobry szef powinieneś wiedzieć coś na każdy temat, chociażby po to, aby móc ocenić efekty i sensowność tego typu reklamy.

Przede wszystkim bądź świadom, że – w zależności od profilu działalności – linki sponsorowane mogą Ci się opłacać od BARDZO do WCALE. AdWords opiera się głównie na systemie aukcji, gdzie poszczególni reklamodawcy licytują się stawkami o miejsce reklamowe na stronach WWW lub w wyszukiwarce Google. Koszty reklamy są więc w dużym stopniu uzależnione od konkurencji w Twojej branży. Jak słusznie się domyślasz, im mniejsza konkurencja, tym zazwyczaj mniejsze koszty reklamy.

W ramach Google AdWords możemy korzystać z różnych form reklamy: od tekstowych przez graficzne, aż po materiały wideo. Na którą opcję się zdecydować? To zależy od tego, co chcemy osiągnąć. W przypadku chęci budowania świadomości marki, warto postawić na interaktywne banery graficzne oraz reklamy wideo na YouTube. Jeśli zależy Ci na bezpośrednim działaniu użytkowników odwiedzających Twoją stronę, zakupach lub rejestracji, włącz do gry linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania i kampanie produktowe. Jeśli Twoim celem są jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe, rozszerz reklamę o remarketing i reklamy w Gmailu. Przedstawia to poniższa grafika.

grafika Google

Źródło: materiały Google

Sieci społecznościowe

Trzecią ważną opcją jest reklama w portalach społecznościowych. Od kilku lat odgrywają one olbrzymią rolę w kreowaniu trendów i oddziaływaniu na użytkownika. Bardzo dobrze wiedzą o tym blogerzy, którzy swoje blogi wzmacniają działaniami na Facebooku, Instagramie czy Snapchacie. Ty również nie możesz pominąć tego źródła ruchu. Nie musisz od razu inwestować dużych kwot. Na start za darmo załóż na Facebooku stronę dla swojej działalności.

Na Facebooku znajdzie się miejsce dla praktycznie każdej branży, choć założenie profilu marki należy dobrze przemyśleć pod kątem tego, czy rzeczywiście znajdziemy w tym serwisie naszych odbiorców.

Jeśli chcesz zaistnieć na Instagramie lub Snapchacie, potrzebujesz odpowiednio dobranej strategii, ponieważ portale te opierają się na zdjęciach i filmach. Jeśli uważasz, że Twój produkt lub usługa może wpasować się w trendy panujące w tych sieciach, możesz je rozważyć. W przeciwnym razie powinieneś je pominąć. Przykład? Nowy napój gazowany znajdzie tutaj dla siebie miejsce, ale Pan Nowak, który jest hydraulikiem raczej nie pozyska w ten sposób wielu nowych klientów…

Skupmy się więc na Facebooku. Oprócz założenia strony, dobrze byłoby ją… prowadzić. O ile niektórzy nie będą mieli problemu z tym, by co pół godziny dodać nową aktualność (co stanowczo odradzam), tak inni będą zapominać, by dodać choć jednego newsa na miesiąc. Postaraj się, by był to minimum jeden post na tydzień. Gdy podejdziesz do tego kreatywnie, na pewno znajdziesz odpowiednie materiały. Ciekawe zdjęcie produktu wraz z chwytliwym tekstem, a może wpis o usłudze zakończonej sukcesem i przedstawienie jej efektów? Z drugiej strony pamiętajmy o tym, by nie przesadzić z ilością statusów i tym samym nie zniechęcić do siebie użytkownika. Odpowiadaj również na wiadomości i komentarze – część użytkowników kontaktuje się bezpośrednio przez serwis, nie przechodząc wcale do strony internetowej. Facebook dodatkowo nagradza sprawną obsługę użytkowników generując specjalny baner na Twoim profilu.

Oczywiście, jeśli uważasz, że Twój produkt lub usługa pasuje do danego medium społecznościowego lub jeśli uważasz, że znajdziesz na danym medium swoją grupę odbiorców, możesz zainwestować zarówno w pozyskanie like’ów na stronie, promowanie wybranego przez Ciebie wpisu, czy też witryny internetowej. Szczególnie dobrze na portalach społecznościowych odnajdują się marki i sklepy odzieżowe, ale też restauracje czy street foody.

Zawsze dobrym pomysłem jest zapytać agencję o marketing szeptany oraz o to, co jeszcze jest w stanie Ci zaoferować. Być może firma zaproponuje dodatkową usługę, której wdrożenie warto rozważyć.

Ze swojej strony polecam marketing szeptany, który jest pomocny przy naturalnym budowaniu świadomości marki. Wpływa także pozytywnie na wyniki organiczne wyszukiwarek internetowych, ponieważ wtedy przeważnie pojawiają się naturalne linki do Twojej strony internetowej, które są bardzo mile widziane.

Content marketing, czyli marketing treści jest sposobem pozyskiwania klientów, z którego nie każdy zdaje sobie sprawę. Zyskujące popularność infografiki, video poradniki, ale także prowadzenie aktualności czy bloga to SUPER sprawa, którą wielu z nas pomija. Dzięki wartościowemu contentowi, Google indeksuje naszą stronę na coraz więcej słów kluczowych (nasza strona jest z każdym wpisem bardziej widoczna w sieci), dodatkowo pisząc ciekawe wpisy możemy sobie zaskarbić sympatię czytelników i zamienić ich w klientów. Warto pamiętać, że publikacje warto prowadzić zarówno na swojej domenie jak i zewnętrznie – na portalach cieszących się popularnością w Twojej branży.

Podsumowanie

Zastanów się i przeanalizuj każdą z przedstawionych przeze mnie opcji. Nawet jeśli nie masz pewności, czy osiągniesz sukces na danym polu, warto spróbować, sprawdzić, a następnie rozpatrzeć, jak przełożyło się to na Twoją sprzedaż. Tak jak pisałem, nie ma jednej właściwej drogi do sukcesu. Są natomiast narzędzia, które – jeśli będziesz korzystał z nich racjonalnie, a przy tym kreatywnie – pomogą Ci w osiągnięciu sukcesu.

Choć mój artykuł jest skierowany do osób, które dopiero startują ze swoim biznesem, to jeśli już działasz na rynku, ale myślisz, że mógłbyś osiągnąć więcej, przemyśl, czy nie pominąłeś którejś z opcji i czy w pełni wykorzystałeś wszystko, co było dostępne.

Życzę Wam samych sukcesów i wysokich konwersji!



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!