Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing Różne Strony www
Strona główna > Blog > Kto to jest webmaster

Kto to jest webmaster

Kto to jest webmaster

Co łączy projektowanie strony www, budowę firmowej sieci, programowanie aplikacji mobilnej oraz rozmaite działania z zakresu analityki, pozycjonowania stron internetowych  czy webdesignu? To, że za każdym z nich stoi webmaster. Co zaskakujące, termin ten używany jest w odniesieniu do rozmaitych specjalistów z branży IT. Warto więc odpowiedzieć na pytania o to, kto może nazywać się webmasterem, jakie zadania wykonuje osoba pracująca na tym stanowisku, z jakich korzysta narzędzi i na jakie zarobki może liczyć. Zapraszamy do lektury!

Kim jest webmaster

Już sama nazwa wskazuje, że praca webmastera zwykle utożsamiana jest z tworzeniem oraz administrowaniem stronami internetowymi. Istotnie, mianem webmasterów określa się pracowników etatowych lub freelancerów, odpowiedzialnych za programowanie, kodowanie oraz wszelkie pozostałe działania związane z budową witryn internetowych.

Co ciekawe, sama profesja webmastera nie została precyzyjnie zdefiniowana z uwagi na fakt, że osoby zatrudniane na tym stanowisku często wykonują obowiązki należące do różnych dziedzin IT. Zwykle webmaster musi dysponować bogatą wiedzą z takich obszarów jak programowanie, kodowanie, webdesign, pozycjonowanie stron, budowa systemów CMS, projektowanie graficzne oraz wielu innych dziedzin.

Kompetencje, które szczególnie przydają się w tej pracy to m.in.:

  • biegła znajomość co najmniej jednego z popularnych języków programowania oraz sprawne posługiwanie się nim,
  • umiejętność pracy z kodem źródłowym w HTML, CSS i Javascript,
  • znajomość zasad UX, projektowania graficznego (webdesign) i SEO,
  • wiedza na temat marketingu online oraz optymalizacji stron internetowych,
  • zdolność logicznego myślenia,
  • odporność na stres i umiejętność pracy pod presją czasu.

Co istotne, przy rekrutacji na to stanowisko często ważniejsze niż dyplomy ukończenia wyższych uczelni oraz certyfikaty odbytych szkoleń okazują się dotychczasowe doświadczenie zawodowe, bogate portfolio oraz znajomość technologii i narzędzi wykorzystywanych na danym miejscu pracy. Przy bardziej złożonych zadaniach z reguły pracuje cały zespół specjalistów, z których każdy odpowiada za przydzielone mu czynności. Webmaster pracujący jako freelancer przy niewielkich projektach zwykle większość działań musi wykonać samodzielnie.

Webmaster – czym się zajmuje

Wiesz już, kto to jest webmaster, dlatego czas odpowiedzieć na pytanie, jak wygląda praca na tym stanowisku i jakie obowiązki może obejmować. Termin ten może zostać użyty w stosunku do co najmniej kilku różnych specjalistów, takich jak:

  • front-end developer – osoba odpowiedzialna za tworzenie interfejsu serwisu lub oprogramowania, czyli części widocznej i wykorzystywanej przez użytkownika. Podstawowym zadaniem kodera jest zapisywanie stron www w językach JavaScript, HTML czy CSS;
  • back-end developer – jego zadaniem jest stworzenie całego zaplecza serwisu, czyli części niewidocznej dla internautów. Wykorzystując m.in. technologie webowe, takie jak PHP, Java, Python, czy Javascript (np. Node.js), tworzy on wewnętrzną architekturę strony, która pozwala na przetwarzanie danych w celu osiągania rezultatów biznesowych;
  • webdesigner, UI designer – specjalista odpowiadający za szatę graficzną (layout) strony lub aplikacji internetowej, korzystający z programów do projektowania grafiki;
  • UX designer – ekspert zajmujący się projektowaniem doświadczenia odbiorców. Zadaniem specjalisty UX jest dostarczenie rozwiązań, które sprawią, że korzystanie z serwisu będzie intuicyjne, efektywne i bezproblemowe;
  • administrator serwisu – odpowiada za bieżące utrzymanie strony internetowej, jej aktualizowanie, bezpieczeństwo oraz zapewnienie niezbędnych funkcjonalności;
  • specjalista SEO – osoba, której podstawowym zadaniem jest optymalizacja serwisu www pod kątem wyszukiwarek internetowych w celu uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

na czym polega praca webmastera

Z jakich narzędzi korzystają webmasterzy

Jak widać, w zależności od specjalizacji webmaster może wykonywać bardzo wiele różnych zadań. Aby praca była maksymalnie efektywna, webmasterzy w swojej codziennej pracy wykorzystują zaawansowane narzędzia, których przykłady z podziałem na podstawowe kategorie znajdziesz poniżej.

Kodowanie i programowanie stron

W programowaniu wykorzystuje się przede wszystkim zaawansowane edytory kodu, takie jak Atom, Notepad++, Visual Studio Code, Brackets oraz wiele innych. Wybór narzędzia zależy m.in. od sposobu programowania – niektóre edytory wspierają konkretne środowiska programistyczne, inne obsługują wszystkie popularne języki.

Projektowanie graficzne

Webdesignerzy w codziennej pracy wykorzystują szereg popularnych aplikacji do projektowania grafiki, takich jak Adobe Photoshop, Adobe Experience Design czy Adobe Illustrator. Popularnymi aplikacjami do grafiki są również Affinity, Sketch, UXPin oraz Figma.

Transfer danych przez FTP

Protokół FTP (File Transfer Protocol) wykorzystywany jest w trakcie dwukierunkowej komunikacji pomiędzy klientem i serwerem. Programy do transmisji plików przez FTP, takie jak Total Commander czy FileZilla, służą m.in. do wysyłania na serwer plików strony www.

Testy stron i aplikacji

Prace nad witryną lub aplikacją internetową obejmują również etap rozmaitych testów zarówno przed, jak i po wdrożeniu produktu. Do popularnych narzędzi służących testowaniu witryn przez webmasterów, zaliczają się m.in.:

  • Screaming Frog, Sitebulb – służy do skanowania strony pod kątem ewentualnych błędów, utrudniających późniejszą optymalizację,
  • GTMetrix, PageSpeed Insights — umożliwiają analizę szybkości ładowania się strony, poszczególnych jej zasobów oraz wskaźników jakości Core Web Vitals,
  • Mobile Friendly – Test by Google – przydatne narzędzie do oceny responsywności serwisów internetowych,
  • Semstorm – pozwala przeprowadzać audyty stron, znajdować słowa kluczowe, monitorować pozycję czy analizować działania konkurencji.

SEO i analityka internetowa

Monitowanie ruchu na stronie to kolejny istotny obszar w pracy webmastera. Google Analytics oraz Google Search Console to dziś standard, jeśli chodzi o analizowanie danych z domeny, takich jak statystyki ruchu, zaangażowanie użytkowników czy skuteczność witryny w wyszukiwarkach. Z kolei zaawansowane narzędzia SEO, takie jak Senuto, Semstorm czy Ahrefs okazują się niezbędne przy wyszukiwaniu fraz do kampanii, optymalizacji profilu linkowego strony czy analizy konkurencyjności.

Wynagrodzenie webmastera – ile zarabia się w zawodzie

Średnie zarobki w tym zawodzie w Polsce według serwisu Pracuj.pl wynoszą ok. 5700 zł brutto.  Warto jednak dodać, że wpływ na to, ile zarabia webmaster, ma tu szereg czynników, takich jak zakres obowiązków, doświadczenie zawodowe, wielkość firmy, jej lokalizacja oraz wiele innych aspektów. Na stanowiskach front-end i back-end developera średnie zarobki są z reguły wyższe. Do najpopularniejszych benefitów pozapłacowych dla webmasterów należą prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie oraz dofinansowanie zajęć sportowych.

 

 

Czy warto pracować jako webmaster

Z całą pewnością mowa o jednym z najbardziej przyszłościowych zawodów. Specjaliści od programowania, front- oraz back-end developerzy, podobnie jak graficy czy UX designerzy poszukiwani są zarówno przez małe oraz średnie firmy IT, jak i wielkie korporacje. Wierzymy, że po przeczytaniu tego tekstu, wiedząc, kto to webmaster, czym się zajmuje oraz na jakie zarobki może liczyć, z pewnością znacznie łatwiej będzie Ci podjąć decyzję o ewentualnym spróbowaniu swoich sił w tym zawodzie.

Poszukujesz specjalistów, którzy zajmą się Twoim projektem? Już dziś skontaktuj się z nami – zleć najlepszym webmasterom budowę strony i rozwijaj swoją markę online!

    Bezpłatna wycena