Od 4 maja branża turystyczna będzie się powoli otwierać, ale trudno mówić o szybkim powrocie do stanu sprzed pandemii. Według Polskiej Organizacji Turystycznej ten sektor odpowiada za około 6% polskiego PKB i zatrudnia ponad 700 tysięcy osób. Jakie straty poniesie turystyka? Ich skala jest dokładnie nieznana, ale jeszcze niedawno mówiono, że do końca czerwca w firmach powiązanych z turystyką zwolnienia mogą objąć aż 85% miejsc pracy. Rozwiązania systemowe trudno nazwać wystarczającymi, co potwierdzają sami zainteresowani. Sezon wakacyjny również stoi pod znakiem zapytania. Istnieją jednak sposoby na częściowe złagodzenie skutków kryzysu i łatwiejsze pozyskanie klientów. Sprawdź, jakie rozwiązania warto wykorzystać już od zaraz!

Wakacje w sieci

Pomimo trudnej sytuacji utrzymuj kontakt zarówno ze stałymi klientami, jak i otwieraj się na nowych odbiorców. Niezależnie od tego, czy jesteś przewodnikiem, czy prowadzisz małe biuro podróży, pomogą Ci w tym media społecznościowe. Do czego możesz wykorzystywać poszczególne kanały? Oto kilka konkretnych propozycji!

1. Publikuj ankiety na Facebooku oraz Instagramie.

Osoby obserwujące profile wskażą, jakie kierunki turystyczne wybiorą po zniesieniu obostrzeń. Będzie to dla Ciebie wskazówka do tworzenia przyszłych ofert.

publikuj ankiety na Instastory

Źródło: instagram.com/wishlist.travel/

2. Opracuj autorski ranking miejsc, które szczególnie warto będzie odwiedzić, gdy ruch lotniczy zostanie wznowiony

Wskaż na najbardziej opłacalne lokalizacje z punktu widzenia Twojego biznesu – czyli tam, gdzie najłatwiej zaczniesz odrabiać straty. Tego typu treści możesz zamieszczać w dowolnym serwisie społecznościowym, np. jako:

  • Insta Stories,
  • post karuzelowy,
  • galerię zdjęć.
publikuj rankingi najpiękniejszych miejsc na wakacje

Źródło: instagram.com/stories/highlights/17847204073520713/?hl=pl

3. Organizuj transmisje na żywo z udziałem osób zamieszkujących dany region

Instagram umożliwia podgląd zarówno na prowadzącego, jak i gościa. Takie interaktywne wywiady, w których poruszysz z mieszkańcami tematy związane z podróżowaniem oraz zmianami, jakie zadziały się innych krajach wskutek koronawirusa, będą ciekawymi informacjami dla większości internautów.

4. Zachęcaj obserwatorów do przesyłania ulubionych zdjęć z minionych wakacji, a następnie publikuj i zapisuj je na Stories – na Facebooku oraz Instagramie

Pozwoli to na pozyskanie tzw. User Generated Content, co przełoży się na budowanie zaufania i lojalności wobec marki.

zachęcaj klientów do przesyłania zdjęć z wakacji

Źródło: instagram.com/tuipoland/

5. Publikuj na IGTV (Instagram TV) ze smartfona i prezentuj przykłady na kreatywne spędzenie wolnego czasu z dziećmi w zaciszu domowym

Wielu rodziców wybiera urlop w miejscach, w których organizowane są animacje dla najmłodszych. Takie podejście na pewno pokaże im, że Twoja marka myśli również o dzieciach nie tylko w kontekście podróżowania.

publikuj inspiracje na Instagramie

Źródło: instagram.com/coraltravel/

6. Oferuj atrakcyjne rabaty dla wszystkich, którzy zgodzą się na pozostawienie zaliczek i przesunięcie w czasie wykupionych wcześniej wakacji

Zaproś do kontaktu oraz omówienia sprawy w poście, materiale wideo lub transmisji na żywo. Jeśli ktoś się do Ciebie zgłosi, spróbuj renegocjować warunki umowy – mając na uwadze zarówno dobro klienta, jak i Twoje możliwości.

Wakacyjny skok w blog

Dzięki wartościowym publikacjom na witrynie firmowej zyskasz grono wiernych czytelników, którzy mają szansę stać się Twoimi klientami. Pamiętaj, że wpisy, aby były atrakcyjne dla użytkownika, muszą być nasycone szczegółami. Moduł blogowy można łatwo wdrożyć na większości stron internetowych i nie jest to zmiana ani czasochłonna, ani trudna do wykonania. Blog to również narzędzie, które wspiera pozycjonowanie witryny. Czyli same plusy!

Jakie artykuły okażą się strzałem w dziesiątkę? Publikuj zestawienia dotyczące bieżącej sytuacji związanej z koronawirusem w najpopularniejszych kurortach i regionach na całym świecie. Informuj, gdzie obostrzenia są łagodzone – lub wręcz przeciwnie, a także jak dokładnie wyglądają i na co uważać.

W ten sposób zdołasz odwieść część klientów od decyzji o rezygnacji z wyjazdu. Odbiorców na pewno zaciekawi również cykl opisujący wyprawy Twojej załogi oraz ich podopiecznych w najdalsze zakątki świata.

publikuj artykuły o podróżach na blogu

Źródło: blog.iliveunderwater.com/pl/

 

Palcem po mapie, czyli zwiedzanie na odległość

Masz możliwość, żeby we współpracy z partnerami biznesowymi zaoferować cykl wirtualnych wycieczek? Do dzieła! Twoją przewagą może być to, że nie wszystkie zabytki są dostępne do zwiedzania przez cały rok. Dzięki temu łatwo dopasujesz termin z konkretnym przewodnikiem lub samodzielnie pokażesz nieznane zakątki.

Historie i ciekawostki, o których nie przeczyta się w ogólnodostępnych materiałach, to coś, czym wyróżnisz się spośród konkurencji! Większość miejsc zapewniających „zwiedzanie” online opiera się na wysokiej jakości zdjęciach w 360° (tzw. wirtualne spacery). Obecnie bez wychodzenia z domu można zobaczyć m.in. Pałac Buckingham, Wielki Mur Chiński czy watykańskie muzea. Zaproponuj swoim odbiorcom coś innego!

Przygotowanie techniczne zwiedzania nie powinno stanowić dla Ciebie większego problemu. Jako prowadzący połączysz się z widzami przez platformę Zoom lub transmisję live na Facebooku. Jeśli chcesz, pobieraj drobną opłatę za dostęp do materiałów wideo. Pamiętaj, że Twoim głównym celem w tym przypadku nie powinien być zysk, tylko budowanie grupy lojalnych odbiorców. Wielu miłośników zorganizowanych podróży chętnie wesprze Cię w ten sposób.

zaproponuj wirtualne wycieczki

Źródło: radiozet.pl/Podroze/

 

odwiedzaj piękne miejsca bez wychodzenia z domu

Źródło: wakacyjnipiraci.pl/dziennik-pokladowy/

 

Bon-ton – vouchery długoterminowe w akcji

Zamożniejsza część klientów może zdecydować się na wykupienie wakacji już teraz. Proponowanie konkretnych kierunków, to dość ryzykowny krok. Zaoferuj więc vouchery z długim terminem do wykorzystania.

Ważne! Wartość bonów w chwili realizacji musi być zauważalnie wyższa od kwoty, za jaką zostały kupione. Jeśli Twój klient wyda 4000 złotych, to w przyszłości powinien wybrać się w podróż np. za 4900 złotych.

 

zaproponuj klientom atrakcyjne vouchery

Źródło: tui.pl/kupony

 

Zmień grupę docelową

Prowadzisz ośrodek nastawiony na turystów przybywających w sezonie? Otwórz się na lokalną społeczność. Zaoferuj możliwość zamawiania posiłków z dowozem lub wykupienia abonamentów na zestawy składające się z kilku dań. Mogą z nich skorzystać zarówno osoby starsze, jak i te, które nie mają czasu lub nie lubią gotować. Klucz to atrakcyjna cena.

Jeśli część dochodów czerpiesz też z organizacji imprez, spróbuj pozyskać chętnych już teraz. Zaproponuj np. wynajem sali na wesele z dużą zniżką. Zainteresowani będą jednak potrzebowali gwarancji elastyczności przy doborze terminu.

Biuro Kryzysowej Informacji Turystycznej

Bądź w stałym kontakcie z osobami, które nie wypowiedziały umowy, lecz chcą przenieść wyjazd na później. W przypadku biur turystycznych sprawdzi się czat na stronie oraz lista FAQ. Wyjaśnij szczegółowo w jednym miejscu najczęściej podnoszone kwestie. Unikniesz tym samym powtarzających się telefonów i maili, a jednocześnie dasz się poznać jako profesjonalista. Rozważasz stworzenie e-booka lub interaktywnego przewodnika? Jak najbardziej to dobry pomysł! Klienci poszukujący rzetelnych informacji na pewno to docenią. Pamiętaj także, aby koniecznie zadbać o aktualizację wizytówki w Google Moja Firma. Pozytywne opinie pomagają w pozycjonowaniu!

Z nadzieją w przyszłość

Przed całą branżą turystyczną niełatwy czas. To jeden z ostatnich sektorów gospodarki, który może liczyć na pełne złagodzenie obostrzeń, które znamy z urlopów w poprzednich latach. Mimo tego – warto rozważyć każdą, nawet najbardziej nietypową akcję promocyjną, niż poddać się i zamknąć działalność. Pandemia minie prędzej niż później, a miłośników profesjonalnie organizowanych wycieczek nigdy nie zabraknie. Jeśli się odpowiednio przygotujesz, możesz już niebawem odrobić straty!

Działasz w branży turystycznej?
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!