Menu
Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing Marketing wizerunkowy Różne
Strona główna > Blog > Komunikacja marketingowa – narzędzia, kanały oraz najważniejsze cele

Komunikacja marketingowa – narzędzia, kanały oraz najważniejsze cele

Komunikacja marketingowa – narzędzia, kanały oraz najważniejsze cele

Z pewnością dobrze wiesz, że nie wystarczy świetny produkt bądź usługa, by podbić rynek. W dobie wszechobecnej konkurencji i coraz bardziej świadomych, a tym samym wymagających konsumentów trzeba zadbać nie tylko o jakość świadczonych usług, ale też odpowiednią komunikację marketingową. Zanim jednak omówimy te działania, skupmy się na tym, czym w ogóle jest ten rodzaj komunikacji i jakie są jego cele.

Komunikacja marketingowa – definicja

Termin ten często utożsamiany jest z promocją – jest to błąd i nie należy używać tych określeń zamiennie. Komunikacja marketingowa to wymiana informacji pomiędzy marką a jej odbiorcami, którymi są nie tylko konsumenci, ale też partnerzy biznesowi i ogólne otoczenie rynkowe. W przeciwieństwie do promocji jest to proces budowania relacji, wzajemnej wymiany informacji, a nie jej jednostronny przepływ.

W marketingu wyróżnia się dwa rodzaje komunikacji, tj.:

  • formalną – dotyczy planowanych kampanii i działań promocyjnych oraz informacyjnych,
  • nieformalną – obejmuje różnego rodzaju działania niezaplanowane oraz próby dotarcia do odbiorcy i ocieplenia wizerunku marki.

Jakie są cele komunikacji marketingowej

Pamiętaj, że zanim zaczniesz opracowywać jakąkolwiek strategię biznesową, musisz dobrze zastanowić się nad tym, jaki cel chcesz osiągnąć. Najczęściej jest to:

  • informowanie, budowanie lub zwiększenie świadomości marki – przekazywanie informacji o marce, jej działalności oraz oferowanych produktach lub usługach,
  • przekonywanie – przedstawianie odbiorcy korzyści wynikających z zakupu danego produktu czy też skorzystania z usługi; przekazanie informacji w sposób pozwalający na zrozumienie oferty oraz wpływający na chęć skorzystania z niej,
  • przypominanie – podejmowanie działań mających na celu stałe przypominanie odbiorcy o produkcie czy usłudze.

Kanały komunikacji marketingowej

Z biegiem czasu, wraz z rozwojem technologii oraz wzrostem świadomości konsumentów pojawiają się nowe kanały dotarcia do klienta. Niegdyś były to głównie działania offline, dziś trzeba zadbać także o sferę online. Należy przy tym pamiętać, że podstawę stanowi zintegrowanie kampanii prowadzonych zarówno offline, jak i online.

Przy tym temacie często pojawia się również rozróżnienie na kanały osobowe i nieosobowe. Te pierwsze dotyczą dialogu pomiędzy dwiema lub kilkoma osobami – nie tylko twarzą w twarz, ale też przez telefon czy Internet. W drugim przypadku natomiast mamy do czynienia z masowym rozpowszechnianiem informacji bez osobistego kontaktu.

kanały komunikacji marketingowej

Narzędzia komunikacji marketingowej

Aktualnie mamy do dyspozycji imponujący wybór narzędzi, które umożliwiają dialog, a także przekazywanie i rozpowszechnianie informacji. Należy przy tym pamiętać, że ich wybór nie może być przypadkowy. Muszą być one dopasowane do grupy docelowej, a także spójne z misją i wizerunkiem firmy. Niezbędne jest także ich przeanalizowanie pod kątem zalet i wad (tak, nawet najbardziej popularne narzędzia mogą posiadać słabe strony!).

Poniżej zamieszczamy listę narzędzi, które warto wykorzystać:

  • sprzedaż osobista,
  • strona internetowa firmy,
  • działania w wyszukiwarkach internetowych,
  • social media,
  • reklama,
  • wydarzenia (event marketing),
  • promocja sprzedaży,
  • PR,
  • newslettery,
  • marketing szeptany,
  • broszury, ulotki, plakaty itp.

Strategia komunikacji marketingowej

Znamy już definicję, cel, a także kanały i narzędzia tego rodzaju komunikacji. Teraz czas na najważniejsze, czyli opracowanie strategii. Pamiętaj, że tutaj nie ma uniwersalnego przepisu – skuteczny plan działania to taki, który jest przygotowany na podstawie wielu, indywidualnych czynników. Na ogólny schemat opracowywania strategii składa się sześć kroków.

  1. Ustal cel działań.
  2. Określ grupę docelową.
  3. Przeprowadź analizę konkurencji.
  4. Wybierz odpowiednie kanały i narzędzia.
  5. Opracuj harmonogram działań.
  6. Ustal budżet i dobrze rozplanuj wydatki.

Może się wydawać, że nie jest to zbyt trudne zadanie. A jednak! Do opracowania strategii potrzeba solidnej wiedzy nie tylko o firmie i jej ofercie, ale też otoczeniu (konkurencja + potencjalni i aktualni klienci). Niezbędne są też liczne analizy na przykład dotychczas prowadzonych przez markę kampanii.

Podsumowanie

Dobra komunikacja to klucz do sukcesu. Odnosi się do zarówno do sfery prywatnej, jak i zawodowej. W przypadku tej drugiej chodzi o przekazywanie otoczeniu rynkowemu najważniejszych informacji o firmie oraz ofercie, budowanie świadomości marki, kreowanie jej pozytywnego wizerunku, ale nie tylko. To także sposób na budowanie relacji z klientem bądź partnerem biznesowym. Należy przy tym pamiętać, by starannie opracować plan działania i dbać o spójne informacje na różnych kanałach dopasowanych do odbiorcy.

I pamiętaj: to proces długofalowy. Nie oczekuj efektów prowadzonych kampanii z dnia na dzień. Możemy Cię jednak zapewnić, że stałe dbanie o kierunek i rodzaj komunikacji marketingowej wpłynie pozytywnie na wizerunek marki i jej świadomość, a tym samym na zyski Twojej firmy. Nie zapominaj, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający – niezbędne jest nie tylko nawiązanie z nimi relacji, ale też ich utrzymanie.

    Bezpłatna wycena