Na początek kilka ciekawostek. Wiedzieliście, że Kolbuszowa leży nad rzeką Nil? Co prawda nasz polski Nil ma 13 kilometrów długości, ale chodzi przecież o jakość, a nie ilość, prawda? A jakości na pewno nie można odmówić konferencji Kolbuszowa 2.0. W tym roku odbyła się piąta edycja  spotkania, na którym poruszane są tematy marketingu i zagadnienia związane z internetem. 11 października pojawiłem się tam nie tylko w roli słuchacza, ale miałem również przyjemność wystąpić na scenie jako prelegent i powiedzieć kilka słów o możliwościach zwiększania ruchu z wyników organicznych. Czego dowiedzieliśmy się z pozostałych prezentacji? Przeczytajcie sami!

Agile, zwinność w świecie umów – Piotr Kantorowski

Piotr zainteresował nas agilowym podejściem do tworzenia umów. Zwrócił uwagę, że metody Agile doskonale sprawdzają się w przypadku dużych, rozłożonych w czasie, projektów. Nie nastawiamy się wówczas na precyzyjne ustalenie przedmiotu umowy, ale precyzujemy cel, który będzie nam przyświecać podczas realizowania projektu.

Co jeszcze musimy wprowadzić do pracy, aby postępować zgodnie z manifestem Agile i nadać naszym działaniom zwinności? Oto kilka wskazówek:

  • uporządkujmy strukturę działania – określmy, kto akceptuje wykonane fragmenty umowy,
  • podchodźmy elastycznie do zmian – ułóżmy pracę w taki sposób, aby szybko reagować na nowości,
  • podzielmy duże projekty na mniejsze części – łatwiej zweryfikujemy pracę zespołu.

Jak wycisnąć więcej z Twojego SEO – Ewelina Podrez

W pierwszej kolejności „weźmy na warsztat” strony, gdzie współczynnik kliknięć do wyświetleń jest niższy niż średni wynik dla całego serwisu. Co zrobić później? Oto kilka wskazówek Eweliny:

  • zoptymalizujmy title i meta desc biorąc pod uwagę słowa kluczowe,
  • zastosujmy emoji,
  • wprowadźmy dane strukturalne – pokażmy m.in. opinie dla produktów i artykułów.

Dla potwierdzenia, że te działania mają sens, Ewelina opowiedziała o zmianach, jakie wprowadziła na pewnym blogu kulinarnym. Po otagowaniu przepisów danymi strukturalnymi zdjęcia pojawiły się w wynikach wyszukiwania i można było zaobserwować widoczną poprawę CTR.

Ciekawostka – w przypadku wdrożenia danych strukturalnych takich jak FAQ,  może okazać się, że CTR ulegnie pogorszeniu. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy otrzymują odpowiedź w wynikach.

Niedopowiedzenia w Google – Łukasz Chwiszczuk

Kolejna prezentacja dotyczyła Google Ads. Oto kilka highlitów z wystąpienia Łukasza:

  • jako użytkownicy otrzymujemy szybciej odpowiedzi na swoje zapytania dzięki direct answers,
  • Google profiluje reklamy również na podstawie danych z Gmaila,
  • sieć wyszukiwania jest skuteczniejsza sprzedażowo od sieci reklamowej, bo trafia do osób realnie zainteresowanych zakupem,
  • poświęcenie dużej uwagi na profilowanie grup odbiorców i określanie targetu naszych reklam procentuje. Przykład? Wbrew obiegowej opinii największą grupą osób wykupujących ubezpieczenie turystyczne są single 😊

Czego możesz się nauczyć o marketingu od zwycięzców Ligi Mistrzów – Marek Jankowski

Nie musisz być fanem piłki nożnej, aby wykorzystać w pracy strategię zaczerpniętą od mistrzów murawy. Podczas meczu finałowego Ligi Mistrzów Liverpool zdobył decydujący punkt przez wykorzystanie rzutu rożnego. Gracze Barcelony nie spodziewali się takiego obrotu sytuacji, byli rozproszeni i łatwo dali się zaskoczyć.

Ty także zaskakuj swoich klientów! Nie serwuj im tylko reklam. Wykorzystuj w działaniach promocyjnych mniej oczywiste formy przekazu – na przykład podcasty. Ich popularność wciąż rośnie, ale jeszcze niewiele firm zdecydowało się wprowadzić tworzenie podcastów do swoich strategii marketingowych. Dlaczego warto to zmienić? Marek przytoczył autorskie badania, które wskazują, że podcasty zatrzymują uwagę użytkowników na kilkadziesiąt minut! Warto zatem dostarczać w nich konkretnych odpowiedzi i tak prowadzić narrację, aby słuchacz regularnie wracał na nasz kanał w poszukiwaniu kolejnych odpowiedzi i ciekawostek.

Marek Jankowski Kolbuszowa 2.0

Fot.:PROMO HERO – Video & Photography

Customer experience i media społecznościowe. Wnioski dla start-upów – Anna Ledwoń-Blacha

W układaniu strategii dla początkujących przedsiębiorstw marketerzy nie powinni zapominać o człowieku, a odpowiedzią na to jest Customer User Experience, czyli ogół doświadczeń z marką. Filarami Customer Experience są:

  1. wiarygodność,
  2. rozwiązywanie problemów,
  3. zaspokajanie potrzeb,
  4. czas i wysiłek,
  5. personalizacja,
  6. empatia.
Jak te wartości wykorzystać w praktyce? Na przykład zamieszczając film w sieci dodajmy do niego napisy – tylko tyle i aż tyle.

Nie zapominajmy także o naszych przyszłych klientach. To, że młodzi ludzie nie skorzystają dzisiaj z proponowanych przez nas usług, nie oznacza, że nie zrobią tego w przyszłości. Do  budowania świadomość marki u młodzieży, możemy wykorzystać na przykład lokowanie marki na TikToku – popularnej wśród nastolatków aplikacji.

Jeszcze więcej ruchu z SERP-ówPiotr Michalak 

Potencjalnych klientów w sieci możemy podzielić na dwie grupy – tych, którzy wiedzą, czego szukają i osoby rozeznające się dopiero w temacie. Projektując komunikację z klientami na każdym etapie powinniśmy myśleć o potrzebach obu grup i dostarczać im albo konkretne produkty, albo konkretne informacje.

Quick wins, to działania, które mogą zaprocentować dodatkowymi sesjami z wyników organicznych przy małym wysiłku i kosztach. Jakimi sposobami uzyskać przyrost ruchu?

  • Wprowadzając zmiany on-page na konkretnych podstronach w serwisie, które rankingują na interesujące nas hasła.
  • Optymalizację CTR – poza encjami i emoji można forsować tabele i sitelinks do wyników.
  • Wdrażając linkowanie wewnętrzne bądź dodając nośniki (słowa long tail) w stałych elementach na stronie.

Innym sposobem na wzrost widoczności, jest zadbanie o pozycjonowanie lokalne. Jeśli w naszej branży istnieje silna konkurencja w postaci dużych sklepów internetowych lub agregatorów, nie starajmy się za wszelką cenę przegonić ich w wynikach wyszukiwania, ale umieśćmy w nich swoje produkty. Zadbajmy wówczas o publikowanie unikalnych treści i zoptymalizowanie nazw ogłoszeń oraz aukcji.

Większy ruch z SERP-ów uzyskamy także poprzez:

  • tworzenie dedykowanych stron,
  • tworzenie dedykowanych serwisów z ofertą,
  • publikowanie artykułów zewnętrznych, z odnośnikami lub banerami generującymi przejścia na nasz serwis.

Google Analytics & Tag Manager wszystko co niezbędne, aby zbierać poprawne daneMonika Kołodziejczyk

Wiedzieliście, że aż 9 na 10 kont w Google Analytics jest źle skonfigurowanych? Monika zaprezentowała narzędzia do przeglądarek, które pozwolą na weryfikację wdrożenia kodów, na przykład rozszerzenie Tag Assistant. Do poprawnej konfiguracji przyda nam się także Screaming Frog SEO Spider, czyli crawler do weryfikacji obecności kodów w naszym serwisie.

Pozostałe istotne kwestie poruszone przez Monikę, w kontekście poprawnej konfiguracji GA to:

  • mierzenie współczynnika odrzuceń przez stosowanie scroll depth,
  • zwrócenie uwagi na źródła i odesłania przy mierzeniu ruchu na witrynie – strony szybkich płatności mogą być traktowane jako źródło nowego ruchu,
  • ustawianie filtrów, aby ujednolicić źródła ruchu.

Adrian Gamoń – LinkedIn

LinkedIn to największa na świecie platforma społecznościowa zrzeszająca profesjonalistów. Na co zwrócić uwagę tworząc tam swój profil? Oto kilka wskazówek od Adriana:

  • już na wstępie napiszmy, czym się zajmujemy i jakie są nasze mocne strony,
  • ustawmy zdjęcie profilowe, na którym wyglądamy jak profesjonaliści, nie zadowoleni z wakacji turyści :),
  • możemy utworzyć wersję profilu w języku obcym,
  • używajmy filtrów, aby dotrzeć do konkretnych osób i nie wyczerpać limitu odsłon w przypadku darmowych kont,
  • zapraszając do sieci kontaktów dodajmy krótką wiadomość,
  • twórzmy regularnie posty,
  • aktualizujmy profil dodając nowe kwalifikacje czy nagrody.

Optymalizacja semantyczna –  Case study e-commerce –  Robert Niechciał 

Robert zaprezentował bardzo techniczne spojrzenie, na zdobywanie widoczności w wynikach organicznych, jak i przygotowywaniu strategii SEO.

Co warto było zapamiętać z prezentacji Roberta?

  1. Mamy ograniczone możliwości na skalowanie ruchu z wyników organicznych – poprawa obecnych pozycji lub zwiększenie widoczność poprzez nowe strony.
  2. Możemy próbować odkryć działanie wyszukiwarki lub nawet symulować za pomocą znanych algorytmów np. word2vector.
  3. Powiązania semantyczne słów mogą posłużyć do stworzenia odpowiedniej struktury informacji w serwisie np. kategorii.
  4. Google limituje swoje zasoby z racji ogromu danych do przeanalizowania, miejmy to na uwadze przy dużych serwisach.

Na prelekcji nie zabrakło case studies. Mogliśmy zobaczyć strategię działań SEO dla nowego serwisu w oparciu o analizę konkurencji w oparciu o dane. Robert pochwalił się efektami, jak i również ciekawostką odnośnie sterowania przepływu robota za pomocą nawigacji JS i indeksacją określonych stron za pomocą linków kanonicznych.

Robert Niechciał Kolbuszowa 2.0

Piotr Zając – Masowa optymalizacja treści produktowych

Piotr, jak większość osób z branży SEO, zgadza się, że unikalny content, to wartość dodana dla każdego serwisu, dzięki któremu możemy budować przewagę w SERP-ach.

Ale jak tworzyć unikalne treści dla tysiąca produktów w sklepie?

Jego pomysł na zróżnicowanie opisów, to przygotowanie kilku zdań, w których pozostawiamy miejsce na cechy i parametry konkretnej oferty np.

  • koloru,
  • pojemności,
  • zastosowania itd.

Tym samym otrzymujemy krótki, ale zróżnicowany opis. Taka forma na optymalizację treści jest alternatywą do tworzenia treści przez  copywritera i może wspomóc działania SEO.

Jak zwiększyłem przychód o 157% w rok? – Krystian Ficek

Krystian podał swoje pomysły, jak pozyskiwać i monetyzować leady.

Pomysł #1 – formularz wbudowany na Facebooku. Przygotowujemy kreacje Google Ads, uzupełniamy dane, dodajemy zgodę na przetwarzanie danych i… gotowe.

Pomysł #2 –  generowanie leadów za pomocą landing page. Dodajemy na landingu komunikat i przekierowujemy ruch na stronę zewnętrzną. Możemy wykorzystać w tym celu kampanie Facebook Ads i Google Ads.

Krystian podzielił się również przemyśleniami odnośnie klęski urodzaju. Dostarczanie dużej liczby leadów może spowodować, że dział handlowy nie obsługuje ich należycie, ponieważ wyjdzie z założenia, że i tak pojawią się kolejne zapytania. Co wówczas możemy zrobić? Przede wszystkim zastanowić się nad sprecyzowaniem grupy docelowej, do której kierujemy reklamy.

Kolejna rada Krystiana – dopracowanie procesów. Zadbajmy o dodawanie aktualnych informacji i notatek w firmowym CRM – ułatwi to obsługę przyszłych klientów.

Podsumowanie

Czy warto było pojechać na konferencję Kolbuszowa 2.0? Zdecydowanie tak!

Zdobyłem dużo wartościowej wiedzy i poznałem inne podejście do tematów, które, jak mi się wydawało, mam już opanowane. To, że dodatkowo mogłem wystąpić na scenie i dzielić się wiedzą, zrekompensowało mi przejechanie tysiąca kilometrów i spędzenie 14 godzin w samochodzie 😊

Kolbuszowa 2.0 – relacja
5 (100%) z 3 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!