ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

seo tensowy kolor

Kilka słów o podstawach pozycjonowania – link building


SEO 02-04-2016

Do żadnego z procesów SEO nie przywiązywano tak dużej uwagi i analizy na przestrzeni ostatnich kilku lat jak do link buildingu. W lokalnych wynikach wyszukiwań pojawiało się wiele zwrotów akcji, a w pozycjach fraz było sporo wzlotów i upadków. Mobilegeddon spowodował spore zamieszanie wśród agencji SEO, które nie wdrożyły swoim klientom stron mobile-friendly (RWD), a wytyczne dla Google Quality Raters pomogły agencjom udoskonalać i dopracowywać strategie SEO.

Link building jest obszarem, w którym wielu SEO Specjalistów ma odmienne zdanie co do sposobu skutecznego linkowania. Co więcej, zmiany w algorytmie wymuszają nieustanną korektę tych sposobów.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie to linki są siłą napędową skutecznych działań. Odpowiednia liczba i rodzaj linków może pomóc Twojej stronie na zajęcie topowych pozycji w wynikach wyszukiwania, a idą za tym realne zarobki. Tworzenie złej jakości linków może doprowadzić z kolei do nałożenia kary przez Google, a to oznacza zniknięcie lub znaczny spadek w wynikach organicznych.

Jeśli do tej pory nie przeprowadzałeś audytu profilu swoich linków to nie będzie przesadą jeśli powiem, że jest to ostatni dzwonek. Google nie próżnuje, a kontrola nad źródłami własnych linków jest już standardem. Co więc zmieniło się na przestrzeni kilku ubiegłych lat, co jest ważne obecnie i na czym skupić się, aby rezultaty naszych działań przyniosły wymierne korzyści?

seo-1210158_1280

Co się zmieniło?

Przyjrzyjmy się najpierw najważniejszym wydarzeniom, które były związane z link buildingiem zarówno w roku 2015, jak i w latach wcześniejszych.

Aktualizacja algorytmu Pingwin
Od wersji 1.0 miną niedługo cztery lata (start w kwietniu 2012 roku), a obecnie mamy już wersję 4.0. Numeracja numeracją, ale Pingwin konsekwentnie analizuje i (przynajmniej w teorii) usuwa z SERP-ów strony, których profil linków budzi podejrzenia co do jego naturalności. W 2012 roku Google określił tzw. „jakość” linku (link quality), która charakteryzuje jego wartość i znaczenie. Google konsekwentnie aktualizuje swój algorytm, aby coraz lepiej radził sobie z wykrywaniem jakości linków i ich „naturalnych” źródeł.

Unikanie Link Buildingu
Na początku 2015 roku John Mueller z Google podczas hangoutu powiedział, że unikałby link buildingu jako strategii SEO. Doprowadziło to do sporego poruszenia wśród społeczności związanej z branżą. Mimo to bardziej doświadczeni specjaliści nie przejęli się tym, wiedząc, że linki nadal są ważnym elementem strategii budowania pozycji stron w wyszukiwarce. Mueller prawdopodobnie odnosił się do starych praktyk spamowania (czyli pozyskiwania na masową skalę wielu linków o słabej jakości), które mogą przysporzyć więcej szkody niż pożytku.

Wybredni wydawcy
Najnowsze strategie link buildingu polegają na publikacji świetnej jakości treści zarówno na własnych stronach, jak i zewnętrznych wydawców. Każda akcja w świecie SEO pociąga za sobą reakcję, więc dochodzi w tej kwestii do nadużyć polegających na stosowaniu nadmiernej ilości nienaturalnych linków w treści. W konsekwencji, wydawcy treści nie zawsze wyrażają ochotę na publikacje takich treści i w efekcie tracą obie strony. Ku pokrzepieniu serc coraz więcej wydawców trzyma się żelaznych zasad, ustalając maksymalną liczbę linków (zwykle jeden i nie exact match, a frazę brandową lub URL), co zapewne wpływa pozytywnie na ogólny link quality.

Wyższe standardy treści
Standardy określane przez Google dotyczące jakości treści sukcesywnie są podnoszone (co idzie w parze z oczekiwaniami odbiorców), a ma to związek z przesyceniem contentu w sieci. Internauci dzielą się jedynie częścią treści publikowanych w sieci, a to oznacza, że tylko najlepsze treści mogą się przebić i tym samym zdobyć naturalne linki zamieszczone przez społeczność dzielącą się informacjami.

picjumbo.com_HNCK4023

Dlaczego link building jest nadal istotny

Można zadać sobie pytanie – dlaczego SEO Specjaliści wciąż zadają sobie tyle trudu w kampaniach link buildingowych, kiedy uzyskanie wymiernych korzyści staje się coraz trudniejsze. Odpowiedź jest jasna. Jest to konieczne do uzyskania znaczących pozycji w wynikach wyszukiwania Google i wyprzedzania konkurencji, która robi to samo. Link, chcąc nie chcąc, nadal jest jednym z kluczowych elementów pozycjonowania stron.

Przyjrzyjmy się kilku czynnikom, które należy wziąć pod uwagę w tworzeniu i/lub zmianie Twojej strategii link buildingowej w 2016 roku.

Znalezienie odpowiednich źródeł

Pierwszą czynnością jest zbudowanie bazy adresów z których możesz pozyskać wartościowy link. Nie gromadź w bazie „śmieciowych” źródeł, gdyż wykorzystanie ich może przysporzyć wielu kłopotów, gdy algorytm Pingwin je wyłapie. Czym się sugerować przy wyborze odpowiednich źródeł? Wybieraj takie, które są:
wartościowe – to niewątpliwie subiektywne określenie, ale chodzi o to, by przy wyborze kierować się zdrowym rozsądkiem. Od czasu, gdy Page Rank przestał być aktualizowany, a tym samym stracił wartość informacyjną, jakość domeny mierzymy biorąc pod uwagę wiele różnych czynników. Jaki jest ruch na stronie? Czy strona ma duży autorytet? Jaką ma historię? Jaki jest Risk, Risk Value i Power Trust wg Link Detox oraz Citation Flow, Trust Flow i Backlinks wg Majestic SEO? Im lepsze współczynniki ma domena, tym większa wartość pozyskanego linku, ale tym samym trudniej taki link zdobyć.
trafne – źródła powinny być jak najbardziej zbliżone do branży w której działasz. Innymi słowy, potrzebujesz linków z tematycznych stron, tj. związanych z tą samą lub chociaż zbliżoną tematyką co strona, dla której pozyskujesz linki (czyli nie umieszczaj linków na stronach poświęconych gotowaniu jeśli prowadzisz firmę budowlaną).

Stosowanie odpowiednich treści

To w treści osadzasz linki, które potem publikujesz na stronach. Zadbaj więc, aby były one tematyczne i wysokiej jakości. Dobra treść powinna być:
• oryginalna (unikalna),
• przyciągająca uwagę czytelnika,
• ciekawa, wyczerpująca temat,
• zawierająca rzetelne informacje,
• poprawnie napisana pod kątem stylistyki i ortografii,
• wizualnie dobrze prezentująca się,
• odpowiednio sformatowana.

Anchor text i kontekst

Upychanie exact match w anchor text to żadna sztuka. Jak to jednak zrobić, aby zmniejszyć szanse na filtr algorytmiczny? Upewnij się, że link jest umieszczony w odpowiednim kontekście. Czy w danym miejscu wygląda naturalnie? Postaw się na miejscu użytkownika, który czyta dany tekst. Czy link znajduje się w odpowiednim miejscu w tekście, tj. czy we właściwym punkcie staje się wartościowym elementem dla odbiorcy?

Dywersyfikacja strategii

Kolejnym niezwykle istotnym elementem strategii link buildingu jest dywersyfikacja źródeł linków. Nie chodzi tutaj wyłącznie o profil linków, ale także o różnorodność źródeł pod kątem skryptów. Profil linków powinien być jak najbardziej rozbudowany. Dzięki temu wygląda on bardziej naturalnie niż gdybyś miał linkować tylko z jednego źródła (np. katalogów czy komentarzy). Sprawa dotyczy również samych skryptów, na których opiera się wiele serwisów – od najpopularniejszych CMS-ów jak WordPress, Joomla czy Drupal, poprzez skrypty typowo katalogowe jak INDEXU, Arfooo czy Sinooke, a skończywszy na skryptach autorskich.

Monitorowanie kampanii

Jeśli zależy Ci na jakości i wysokich wynikach, które nie będą narażone na filtr algorytmiczny czy ban, powinieneś skupić się jednocześnie na wszystkich wymienionych elementach:
• poszukiwanie wartościowych źródeł oraz wydawców oferujących miejsca dla naszych treści w serwisach z wysokiej jakości contentem,
• tworzenie lepszej jakościowo i bardziej wciągającej treści,
• zwiększenie zasięgu dla publikowanych treści (np. poprzez promocję w mediach społecznościowych),
• publikowanie treści z większą częstotliwością i większą wartością dla czytelnika.

White Hat SEO w praktyce

Czy White Hat SEO ma rację bytu? Czy sprawdza się w działaniach szeroko pojętego SEO? Wielu SEO Specjalistów jest krytycznie nastawiona do White Hat SEO. Uważają, że to tylko teoria i że nie można mówić poważnie o pozycjonowaniu stosując wyłącznie techniki White Hat. Czy tak jest naprawdę? Sporo w tym racji, jednak elementy White Hat świetnie się sprawdzają w tzw. Viral Content. Zgodnie z założeniami White Hat można np. stworzyć bardzo dobrej jakości treści (np. badania naukowe czy tzw. case studies – studia przypadków) i podzielić się nimi w mediach społecznościowych. Dodatkowo warto byłoby, przynajmniej na początku, uruchomić kilka płatnych kampanii AdWords oraz tych dostępnych we wspomnianych social media. Prowadząc konsekwentnie Viral Content, masz duże szanse zdobycia satysfakcjonującej liczby linków zwrotnych. Urozmaiceniem tego typu działań mogą być wpisy gościnne na stronach innych wydawców.

adwords-793034_1920

Taktyki link buildingu, które przysporzą Ci więcej kłopotów niż pożytku, czyli czego nie robić…

Systemy Wymiany Linków
Wiele osób profesjonalnie związanych z SEO (a nawet całych firm) nie jest przeciwnikiem SWL-i. Uważają, że stosowanie ich z umiarem i głową może przynieść wymierne korzyści., oczywiście zalecając ich wykorzystanie wyłącznie zaawansowanym pozycjonerom. Z pewnością SWL-e w nieodpowiednich rękach mogą wyrządzić naprawdę poważne szkody pozycjonowanej stronie. Powstaje pytanie, czy ich zdroworozsądkowe użycie w długim okresie czasu może być dobre? Odpowiedzi powinien udzielić sam czytelnik, biorąc pod uwagę fakt, że Systemy Wymiany Linków są całkowicie niezgodne z wytycznymi dla webmasterów, jakie Google przedstawia na swoich stronach.

Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu SWL-e cieszyły się ogromną popularnością. Od kiedy algorytm Google zaczął być udoskonalany, coraz więcej webmasterów zaczęło otrzymywać powiadomienia w Google Webmaster Tools (aktualnie Google Search Console) o ręcznych działaniach, co zwykle oznaczało filtr lub ban. Obecnie algorytm radzi sobie coraz lepiej z wykrywaniem płatnych i tym samym nienaturalnych linków.

Staraj się zatem unikać:
• automatów do generowania linków,
• płatnych (i bezpłatnych) linków w niskiej jakości, niemoderowanych katalogach,
• webmasterów i blogerów oferujących płatne linki na swoich stronach,
• linków na stronach z kiepskiej jakości contentem lub słabymi linkami.

Droga na skróty zamiast pełnowartościowych treści
Jest tylko jeden pewny sposób na uzyskanie dobrej jakości linku – stworzenie wysokiej jakości treści. Każdą inną treść można podpiąć pod działania Grey Hat lub Black Hat SEO. Taktyki pisania tekstów, które kiedyś były popularne (teksty synonimizowane, teksty pressel page itp.), mogą obecnie tylko zaszkodzić Twojej stronie.

Podobnie jest z pozyskiwaniem linków niskim nakładem pracy, zostawiając komentarze pod artykułami w stylu „Świetny artykuł!” lub (w drugą stronę) pozostawiając długie i ciekawe komentarze na niskiej jakości blogach, często opuszczonych i zaspamowanych setkami automatycznie wygenerowanych treści.

Co więcej, nie przyniesie Tobie korzyści umieszczenie linku w komentarzu nawet z atrybutem DoFollow. Dlaczego? DoFollow w komentarzach przyciąga wszelkiej maści spam, w związku z tym (jeśli komentarze nie są moderowane) oznacza to, że miejsca te są przeładowane linkami tworząc istną farmę, które są celem „ataku” botów Google.

Jednocześnie należy zwracać uwagę na przestarzałe techniki SEO, które kiedyś działały, a teraz zdecydowanie szkodzą. Chodzi tu m.in. o przeoptymalizowany anchor text czy upychanie słów kluczowych. Najprostszym sposobem na uniknięcie tego typu błędów jest pisanie tekstów dla użytkowników, a nie pod kątem rankingu Google.

Brak strategii link buildingu
Największym błędem strategii link buildingu jest jej brak. Można mieć świetny content, świetne materiały, ale jeśli nie zostanie to uzupełnione o odpowiednią strategię linkowania, to potencjał zostanie niewykorzystany.

Po opublikowaniu wysokiej jakości treści należy dotrzeć do odpowiednich odbiorców, którzy będą nimi zainteresowani. Warto nawiązywać kontakty z blogerami oraz webmasterami, a także wykorzystać do celu promocji treści media społecznościowe, ponieważ efektywny zasięg treści jest kluczowym elementem budowania relacji, a tym samym zwiększają się szanse na naturalne linki zwrotne.

people-woman-coffee-meeting

Podsumowanie

Nieprzyjemną prawdą o zdobywaniu linków jest to, że pochłania to wiele czasu i pieniędzy, dlatego należy skupić się na każdym pojedynczym linku, który bezpośrednio kieruje do Twojej strony.

Aby móc rozpocząć strategie link buildingową musisz mieć:
• dobrze zoptymalizowaną witrynę,
• naturalną i logiczną strukturę strony,
• wysokiej jakości treści na stronie.

Co należy zrobić?

1. Napraw wszystkie błędy techniczne
Zwróć uwagę na:
• szybkość ładowania strony,
• zduplikowane treści,
• to czy strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych,
• przekierowania 302,
• błędy 404,
• linki kanoniczne,
• duplikaty meta tagów,
• nieprawidłowe zastosowanie atrybutów nofollow, noindex.

2. Rozwiń strukturę strony
Naturalna i logiczna struktura serwisu to najlepszy sposób na efektywną dystrybucję linków (linkowanie wewnętrzne i linki przychodzące). Odpowiednia struktura sprawi, że linki zwrotne będą przynosiły więcej korzyści, a to oznacza, że będziesz potrzebował ich mniej by osiągnąć zamierzony cel.
Dobrze skonstruowana strona to również lepszy User Experience. Przykładowo, jeśli świadczysz 3 różne usługi, przygotuj dla każdej z nich dedykowaną zakładkę, w obrębie której być może uda Ci się wyróżnić kolejny podział. Działaj na podstawie logiki, jednocześnie biorąc pod uwagę szybkość znajdowania informacji przez Twojego potencjalnego klienta.

3. Stwórz dobry content
Mając już za sobą naprawione błędy techniczne i stworzoną odpowiednią strukturę strony, pozostało Tobie wypełnić stronę wysokiej jakości treściami, które będą pracowały na markę firmy. Nie będzie miało znaczenia ile linków zwrotnych masz oraz to, jak dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona bez dobrych treści. Słaba treść nie pozwoli napędzić ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.

Większość ruchu z wyszukiwarki będzie pochodzić z długiego ogona. Twórz zatem dłuższe artykuły zawierające kluczowe zapytania z długiego ogona.

I. Znaczenie
W uproszczeniu można przyjąć, że jeden odpowiedni link ma nieporównywalnie większą moc niż kilka/kilkanaście śmieciowych. Znaczenie linku jest określane na podstawie zawartości treści w której znajduje się link, a także na podstawie tematyczności domeny. Aby sprawdzić szacowane znaczenie linku, możesz użyć do tego narzędzie Majestic – Topical Trust Flow Topics.

II. Autorytet strony
Linki zwrotne powinny być wiarygodne, a są takie wtedy, gdy pochodzą z wiarygodnych, zaufanych stron. Autorytet domeny na której chcesz umieścić link sprawdzisz m.in. w Majestic i Ahrefs.

III. Strony z prawdziwym ruchem (niegenerowanym przez roboty sieciowe)
Im strona ma wyższy autorytet i ruch (traffic), tym zwykle trudniej zdobyć z niej link, ale korzyści z takich linków, jeśli chodzi o pozycje w wyszukiwarkach, są naprawdę duże w porównaniu do czasu zainwestowanego w ich zdobycie.

IV. Anchor text
Zachowaj umiar w linkowaniu na frazy exact match, tzn. frazy, na które chcesz wypozycjonować swoją stronę. Stosując je w nadmiernej ilości, możesz z pewnością liczyć na karę od Google. Zamiast exact match niech lwią część Twoich linków stanowią frazy brandowe i czyste URL-e.

V. Sąsiedztwo złych linków
Zwracaj szczególną uwagę na położenie Twoich linków. Nie tylko w obrębie danej podstrony, ale i całej domeny. Zweryfikuj do jakich domen linkuje strona, na której chcesz umieścić link. Przeanalizuj stopki i sidebars pod kątem treści, do których prowadzi. Nie chciałbyś, by link do Twojej strony znalazł się obok linku prowadzącego do strony hazardowej czy pornograficznej.

Na koniec

Na koniec kilka informacji o metodzie dobrze znanej, lubianej i stosowanej przez SEO Specjalistów w strategii link buildingowej.

Broken Link Building
Jest to jedna z najczęściej stosowanych taktyk w SEO. Dlaczego? Bo działa.

Ahrefs ma świetny przewodnik na temat (jak to nazywają) inverted broken link building. Chodzi o to, by przygotować listę wygasłych domen, które są możliwie w najwyższym stopniu powiązane tematycznie z Twoją stroną, zawierające wysokiej jakości linki. Optymalna sytuacja to taka, kiedy domena nie ma tylko „starych” linków, ale wciąż pojawiają się nowe. Mając już listę wyselekcjonowanych domen, weryfikujemy, do jakich artykułów linkowano najczęściej i czy były to linki wysokiej jakości. Następnie sprawdzamy w archive.org treść artykułów, które były opublikowane na ww. podstronach. W oparciu o te artykuły przygotowujemy równie wartościowy content i wysyłamy informację do administratorów stron, na których zostały umieszczone linki zwrotne, że aktualna treść znajduje się już na innej stronie. Szybszą, aczkolwiek nie do końca lepszą metodą, jest odkupienie praw autorskich do wcześniejszych artykułów.

Cały proces związany z Broken Link Building pozwala pozyskać linki wysokiej jakości, jednocześnie oszczędzając pieniądze i czas.



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!