Menu
Wróć do listy wpisów
Branding
Strona główna > Blog > Kiedy potrzebny jest rebranding marki?

Kiedy potrzebny jest rebranding marki?

Kiedy potrzebny jest rebranding marki?

Pepsi, BMW, Old Spice, Starbucks – wiele znanych marek na przestrzeni lat zmieniało swój wizerunek, chcąc dopasować się do aktualnych gustów odbiorców. Jednak na miano jednego z najbardziej spektakularnych rebrandingów zasługuje bez wątpienia marka Apple.

Rebranding nadgryzionego jabłka

Rebranding Apple to doskonały przykład na to, jak zmieniając wizerunek marki, odmienić można – oczywiście na plus – sytuację firmy. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pozycja marki na rynku komputerowym malała. Podjęto więc decyzję o rebrandingu. Zrezygnowano z kolorowej tęczy, zastępując ją na początku jednolitym kolorystyką, a następnie – już w nowym wieku – logo otrzymało monochromatyczny wizerunek. Współcześnie Apple stanowi jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie (oraz najwyżej wycenianych), a jej profile społecznościowe posiadają miliony fanów, zapewniając firmie skuteczny PR.

Przemyślana decyzja

Decydując się rebranding posiadanej marki czy też – w przypadku, gdy pracujemy w agencji PR – marki klienta, należy dokładnie zastanowić się, jaki cel miałaby zapewnić zmiana wizerunku. Rozważyć trzeba także ewentualne konsekwencje, będzie nieść ze sobą rebranding. Przykłady? Najbardziej negatywnym byłby odpływ obecnych klientów, a tego na pewno nikt by sobie nie życzył. Dlatego w przypadku braku przekonujących powodów, opartych na rynkowych danych, lepiej będzie zadbać o inne działania marketingowe. Należy bowiem pamiętać, iż rebranding to nie jedynie nowe logo czy też odmieniona nazwa reprezentatywnego produktu danej firmy. Wiąże się z nim bowiem najczęściej zmiana wizji przedsiębiorstwa, na którą składają się jego cele, przekazy marketingowe, jak też nawet panująca w nim kultura.

Skąd więc mieć pewność, że decydując się w danej chwili na rebranding, postąpi się słusznie? Rozważyć można poniżej zaprezentowane wskazówki:

– następuje przejęcie marki lub połączy się ona z innym podmiotem,

– planowane jest poszerzenie działalności na inne rynki (np. międzynarodowe),

– firmowy marketing potrzebuje wyraźnych oraz skutecznych zmian,

– aktualna marka nie wpływa dobrze na biznes na innych rynkach,

–  brand kojarzony jest negatywnie.

Przeprowadzenie rebrandingu – przykłady

Efektywny proces zmiany wizerunku danej marki to działanie wymagające sporej pracy oraz entuzjazmu, których nie może osłabnąć na żadnym z etapów. Poniżej przedstawione pomysły stanowią skuteczną pomoc oraz wskazówki, które bez wątpienia warto wziąć pod uwagę podczas rebrandingu. Oczywiście, należy dopasować je do charakteru rynku, na jakim działa dana firma oraz do potrzeb i oczekiwań jej klientów. Fundamentalne jest tu także pytanie: „jak dane działanie poprawi relacje z końcowym odbiorcą”, które należy sobie zadać przy każdym kolejnym kroku w procesie rebrandingu.

Krok 1

Badanie opinii publicznej za pomocą social mediów pozwoli uzyskać podwójną korzyść. Po pierwsze, wykorzystując platformy typu Twitter czy Facebook, można poinformować odbiorców o planowanych zmianach. Po drugie, pytając o uwagi na temat nadchodzącego rebrandingu, uzyskać można wiele cennych informacji, które z pewnością przydatne będą podczas tworzenia nowego wizerunku.

Krok 2

Kreując plan akcji, zastanowić się należy między innymi, jak przedstawia się wizja danej marki na następne pięć lat, czy w planach jest rozszerzenie działalności na rynki międzynarodowe, czy też przewidywane jest wprowadzenie nowych produktów. Takie sięganie w przyszłość sprawi, że przeprowadzony rebranding nie straci swojej aktualności.

Krok 3

Należy pamiętać o emocjonalnym związku klientów z marką. Jeśli pragnie się odnieść sukces, powstający brand musi wywoływać pośród odbiorców określone, pozytywne emocje. Warto przyjrzeć się tutaj, jak robią to najlepsi. Rozmowa ze specjalistami od marketingu z takich firm, jak Coca-Cola bądź Nivea, dostarczyć może wiele cennych informacji, które pomogą lepiej wykreować markę. Bez wątpienia, warto tutaj także poznać opinie potencjalnych klientów.

Krok 4

Zmiany należy wprowadzać stopniowo. Można na przykład zacząć od dodania nowej czcionki w dokumentach bądź grafikach, które wyświetlane są na firmowej witrynie. Poznając reakcję odbiorców na wprowadzane zmiany – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – warto zebrać feedback, który ostatecznie pozwoli stworzyć właściwy brand. A gdy nowy wizerunek zostanie już ostatecznie ustalony i wcielony w życie, trzeba zadbać o jego należyte rozpowszechnienie.

Skorzystanie z możliwości, jakie daje rebranding, w wielu przypadkach stanowi najlepszy sposób na wykreowanie firmy, która osiągać będzie znakomite wyniki na przestrzeni wielu lat. Powinno się jednakże mieć na uwadze, że proces rebrandingu jest długofalowym działaniem – istotne jest zatem jego profesjonalne przygotowanie oraz… uzbrojenie się w cierpliwość.

Co sądzicie na temat rebrandingu? Jakie zmiany wizerunkowe marek zrobiły na Was największe wrażenie, a jakie uważacie za nieudane? Czekamy na Wasze opinie!