ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

pepsi-734274_640

Kiedy potrzebny jest rebranding marki?


03-11-2014

Pepsi, BMW, Old Spice, Starbucks – wiele znanych marek na przestrzeni lat zmieniały swój wizerunek, chcąc dopasować się do aktualnych gustów odbiorców. Jednak na miano jednego z najbardziej spektakularnych rebrandingów zasługuje bez wątpienia marka Apple.

Rebranding nadgryzionego jabłka

Apple stanowi doskonały przykład na to, jak zmieniając wizerunek marki, odmienić można – oczywiście na plus – sytuacje firmy. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pozycja marki na rynku komputerowym malała. Podjęto więc decyzję o rebrandingu. Zrezygnowano z kolorowej tęczy, zastępując ją na początku jednolitym kolorystyką, a następnie – już w nowym wieku – logo otrzymało monochromatyczny wizerunek. Współcześnie Apple stanowi jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie (oraz najwyżej wycenianych), a jej profile społecznościowe posiadają miliony fanów, zapewniając firmie skuteczny PR.

Przemyślana decyzja

Decydując się rebranding posiadanej marki czy też – w przypadku, gdy pracujemy w agencji PR – marki klienta, należy dokładnie zastanowić się, jaki cel miałaby zapewnić zmiana wizerunku. Rozważyć trzeba także ewentualne konsekwencje, jakie rebranding będzie nieść ze sobą. W przypadku braku możliwości dostarczenia przekonujących powodów opartych na rynkowych danych, korzystniejsze będzie zadbanie o zoptymalizowanie innych elementów działań marketingowych. Należy bowiem pamiętać, iż rebranding to nie jedynie nowe logo czy też odmieniona nazwa reprezentatywnego produktu danej firmy. Wiąże się z nim bowiem najczęściej zmiana wizji przedsiębiorstwa, na którą składają się jego cele, przekazy marketingowe, jak też nawet panująca w nim kultura.

Skąd więc mieć pewność, że decydując się w danej chwili na rebranding, postąpi się słusznie? Rozważyć można poniżej zaprezentowane wskazówki:

– następuje przejęcie marki lub połączy się ona z innym podmiotem

–  planowane jest poszerzenie działalności na inne rynki (np. międzynarodowe)

– firmowy marketing potrzebuje wyraźnych oraz skutecznych zmian

– aktualna marka nie wpływa dobrze na biznes na innych rynkach

–  brand kojarzony jest negatywnie.

Przeprowadzenie rebrandingu

Efektywny proces zmiany wizerunku danej marki to działanie wymagające sporej pracy oraz entuzjazmu, który nie może osłabnąć na żadnym z etapów przeprowadzanych zmian. Poniżej przedstawione pomysły stanowią skuteczną pomoc oraz wskazówki, które bez wątpienia warto wziąć pod uwagę podczas rebrandingu. Oczywiście, należy dopasować je do charakteru rynku, na jakim działa dana firma, jak też do potrzeb oraz oczekiwań jej klientów. Fundamentalne jest tu także pytanie: „jak dane działanie poprawi relacje z końcowym odbiorcą”, które należy sobie zadać przy każdym kolejnym kroku w procesie rebrandingu.

Krok 1

Badanie opinii publicznej za pomocą social media pozwoli uzyskać podwójną korzyść. Po pierwsze, wykorzystując platformy typu Twitter czy Facebook, poinformować można odbiorców o planowanych zmianach. Po drugie zaś, pytając się o uwagi na temat nadchodzącego rebrandingu, uzyskać można wiele cennych informacji, które z pewnością przydatne będą podczas tworzenia nowego wizerunku marki.

Krok 2

Kreując plan akcji, zastanowić się należy między innymi, jak przedstawia się wizja danej marki na następne pięć lat, czy w planach jest rozszerzenie działalności na rynki międzynarodowe, czy też przewidywane jest wprowadzenie nowych produktów. Takie sięganie w przyszłość sprawi, że przeprowadzony rebranding nie straci swojej aktualności.

Krok 3

Należy pamiętać o emocjonalnym związku klientów z marką. Jeśli pragnie się odnieść sukces, powstający brand musi wywoływać pośród odbiorców określone, pozytywne emocje. Warto przyjrzeć się tutaj, jak robią to najlepsi. Rozmowa ze specjalistami od marketingu z takich firm, jak Coca Cola bądź Nivea, dostarczyć może wiele cennych informacji, które pomogą lepiej wykreować markę. Bez wątpienia, warto tutaj także poznać opinie potencjalnych klientów.

Krok 4

Zmiany należy wprowadzać stopniowo. Można na przykład zacząć od dodania nowej czcionki w dokumentach bądź grafikach, które wyświetlane są na firmowej witrynie. Poznając reakcję odbiorców na wprowadzane zmiany – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – warto zebrać feedback, który ostatecznie pozwoli stworzyć właściwy brand. A gdy nowy wizerunek zostanie już ostatecznie ustalony i wcielony w życie, zadbać trzeba o jego należyte rozpowszechnienie.

Skorzystanie z możliwości, jakie daje rebranding w wielu przypadkach stanowi najlepszy sposób na wykreowanie firmy sukcesu, która osiągać będzie znakomite wyniki na przestrzeni wielu lat. Powinno się jednakże mieć na uwadze, że proces rebrandingu jest długofalowym działaniem – istotne jest zatem jego profesjonalne przygotowanie oraz…uzbrojenie się w cierpliwość.

Co sądzicie na temat rebrandingu? Jakie zmiany wizerunkowe marek zrobiły na Was największe wrażenie, a jakie uważacie za nieudane? Czekamy na Wasze opinie.



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!