Szacuje się, że Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych, które decydują o pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Część z nich jest powszechnie znana. Zapewne już wiesz, że aby strona zajmowała wysokie pozycje w SERP-ach, powinna zawierać odpowiedni i ciekawy content. Należy także zadbać o jakość i liczbę odnośników prowadzących do witryny. Ale czy wiedziałeś, że o sukcesie Twojej strony decyduje także wybór odpowiedniego hostingu? O tym, dlaczego to tak ważne, piszę poniżej.

Chcesz osiągnąć sukces w internecie?

W jaki sposób hosting wpływa na pozycję strony? Odpowiedzialne jest za to kilka kluczowych czynników:

  • szybkość hostingu,
  • lokalizacja adresu IP serwera,
  • bezpieczeństwo hostingu,
  • niezawodność,
  • reputacja sieci.

Istotne są także możliwości skalowania hostingu oraz dostępność dodatkowych usług.

Szybkość hostingu i jego wpływ na SEO

To, jak szybko ładuje się strona na urządzaniach stacjonarnych i mobilnych, ma kolosalny wpływ na powodzenie internetowego biznesu. Z jednej strony jest to istotny czynnik rankingowy Google, od którego zależy miejsce strony w wyszukiwarce, z drugiej wiąże się z niecierpliwością dzisiejszych użytkowników sieci.

Jeśli strona nie ładuje się wystarczająco szybko, niemal od razu przechodzimy na witrynę konkurencji. Czy wiesz, że u firmy Yahoo ruch powiększył się o 9% po tym, jak witryna ładowała się o zaledwie 0,4 sekundy szybciej?

Core Web Vitals – nowy algorytm Google

Pod koniec maja tego roku Google ogłosiło nowy system oceniania nazwany Core Web Vitals, który ma zacząć obowiązywać w 2021 roku. Algorytm będzie testował czynniki mające wpływ na UX strony (User Experience), czyli jakość doświadczeń osób korzystających z serwisu. Kluczową rolą w tej ocenie będzie mieć właśnie czas wczytywania strony.

Czynniki, które według Google składają się na doświadczenia użytkowników serwisu to:

  • wskaźnik mobile friendly – ocena serwisu pod kątem dopasowania do urządzeń mobilnych. Porównuje, czy doświadczenia użytkownika korzystającego z urządzenia mobilnego są tak samo dobre, jak osób korzystających z urządzeń stacjonarnych. Sprawdzisz go przy pomocy narzędzia https://search.google.com/test/mobile-friendly;
  • wskaźnik PageSpeed Insights – ocena serwisu pod kątem szybkości wczytywania. Sprawdzisz go przy pomocy narzędzia: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl;
  • HTTPS ranking boost – strony zapewniające szyfrowanie przy pomocy certyfikatu SSL traktowane są jako bezpieczniejsze i z tego też powodu osiągają lepsza widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania;
  • intrusive interstitials – obecność nachalnych reklam, pop-upów, okien zasłaniających treść strony, które trudno zamknąć, zmniejszają wartość strony;
  • bezpieczne przeglądanie – obecność złośliwego oprogramowania również zmniejsza wartość strony.

W 2021 roku Google zacznie brać pod uwagę wskaźniki dotyczące czasu ładowania, interaktywności strony oraz stabilność wczytywanych treści, czyli Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – czas, jaki strona potrzebuje do załadowania największego elementu. Nie powinien przekraczać 2,5 sekundy.
  • First Input Delay (FID) – wskaźnik interaktywności strony. Aby korzystanie z serwisu było płynne i wygodne, FID powinien być krótszy niż 100 milisekund;
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – wskaźnik stabilności wizualnej. Dla dobrego User Experience serwisu wynik CLS powinien być mniejszy niż 0,1.

Nowy algorytm przygotowany przez Google przeanalizuje zarówno dotychczasowe wymagania, jak i nowe czynniki, a na bazie tego oceniony zostanie UX strony. Nadrzędne będą Core Web Vitals, a dotychczasowe czynniki będą uzupełnieniem tej oceny. Więcej na ten temat pisze na naszym blogu Beata w tekście o Core Web Vitals

3 cechy dobrego hostingu

Na szybkość ładowania strony ma wpływ wiele czynników. Spowolnić witrynę może:

  • niezoptymalizowany kod,
  • duża liczba nieskompresowanych zdjęć,
  • dodatkowa wtyczka,
  • przeciążona lub źle zoptymalizowana baza danych.

Warto zadbać o wszystkie te czynniki, by strona działała sprawniej, ale równie ważne jest wybranie odpowiedniego hostingodawcy. Wszelkie optymalizacje nie przyniosą zamierzonego rezultatu, jeśli usługi hostingowe są niskiej jakości. Trzy najważniejsze kwestie, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze hostingu to:

  • czas odpowiedzi TTFB – oddaje poziom wydajności, szybkości i efektywności połączenia klienta z serwerem. Testując TTFB możesz porównać jakość poszczególnych ofert hostingodawców. Sam czas odpowiedzi zależy również od architektury aplikacji i wydajności kodu, ale im lepszy plan hostingu, tym lepsze wyniki są możliwe do osiągnięcia,
  • wydajność – łatwo jest utrzymać niskie czasy TTFB dla stron mało popularnych i niegenerujących dużego ruchu. Ważne jest, by hosting potrafił poradzić sobie również ze zwiększonym obciążeniem bez znacznych spadków wydajności, dłuższego czasu odpowiedzi serwera i dłuższego czasu TTFB,
  • nadmiarowość – jest konieczna, gdyż zdarzyć się może, że z jakiegoś powodu ruch na naszej stronie zostanie przez jakiś czas zwielokrotniony. Hosting powinien wychodzić ponad nasze potrzeby, tak żeby strona gotowa była na takie nieprzewidziane sytuacje.

Lokalizacja serwera a pozycjonowanie

Lokalizacja serwera również ma pośredni wpływ na pozycjonowanie ze względu na dwa aspekty.

Po pierwsze czas TTFB różni się w zależności od tego, jaka odległość dzieli użytkownika strony od serwera. Ma to bezpośredni wpływ na szybkość wczytywania strony, a co za tym idzie User Experience, pozycjonowanie oraz konwersje.

Po drugie Google analizuje lokalizację serwera. Trudno jest jednoznacznie określić, czy aktualnie ma to wpływ na pozycjonowanie. Pewnym można być tylko tego, że kiedyś rzeczywiście tak było.

Choć algorytmy są już na tyle rozwinięte, że potrafią rozpoznać język strony, zweryfikować dane teleadresowe czy też pochodzenie geograficzne profilu linkowego – rozsądniej jest nie ryzykować i postawić na serwery w kraju macierzystym.

Lokalizacje swojego hosta sprawdzisz przy pomocy narzędzia: https://check-host.net/ip-info.

Sprawdzanie lokalizacji serwera

Źródło: check-host.net

Bezpieczeństwo hostingu a SEO

Na nic zda się najlepszy hosting, jeśli dostawca nie zapewni stronie zabezpieczenia przed atakami hakerskimi oraz odpowiednich procedur chroniących pliki i dane serwisu.

Ataki na system komputerowy lub usługę sieciową (DDOS) spowodować mogą zawirusowanie witryny i nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje. Długotrwała przerwa w działaniu strony, utrata danych czy też spam umieszczony w obrębie serwisu odbiją się negatywnie na prowadzonej działalności.

Najgorszym z możliwych scenariuszy byłby wyciek danych klientów, który dodatkowo mógłby spowodować problemy prawne. Dobry hostingodawca powinien posiadać odpowiednie zabezpieczenia chroniące przed takim działaniami.

Nawet jeśli zdarzyłoby się, że strona padła ofiarą ataku lub też nastąpiły straty w przypadku awarii – odpowiednie procedury dostawcy hostingu mogą Cię uratować.

Warto zbadać, jakie wsparcie oferuje hostingodawca w przypadku takiej sytuacji. Jeżeli kopie zapasowe plików i bazy danych wykonywane są często i regularnie, możliwe będzie przywrócenie strony internetowej do jej poprzedniego stanu, a odpowiednio mocne szyfrowanie bazy danych uchronić może przed wyciekiem danych klientów.

Zadbaj o bezpieczeństwo hostingu

Źródło: nazwa.pl

Niezawodność hostingu i SEO

Wybierając hosting, szczególnie ważnym elementem dotyczącym pozycjonowania jest jego dostępność i bezawaryjność. Dostępność strony czy też aplikacji internetowej oznacza czas bezawaryjnego działania usługi hostingu w porównaniu do całości czasu, w którym usługa ta powinna być świadczona.

Dostępność na poziomie 99% będzie oznaczała, że przez 99% procent czasu świadczenie usługi powinno działać sprawnie, podczas gdy pozostałe 1% to czas, w którym trwają prace serwisowe lub też pojawiła się awaria. W roku nieprzestępnym byłoby to niecałe 88 godzin przerw w działaniu serwisu. Jeśli przerwa w działaniu strony nie nastąpiła z powodu błędu w jej kodzie czy też ingerencji w ustawienia serwera, jej działanie jest całkowicie uzależnione od poziomu awaryjności hostingu.

Serwer strony internetowej powinien być cały czas dostępny dla robotów wyszukiwarek. W przypadku, gdy roboty zajmujące się indeksacją, natrafią w momencie skanowania na błąd serwera wywołany awarią hostingu lub pracami konserwacyjnymi, może odbić się to na pozycjach serwisu.

Jednorazowy incydent prawdopodobnie nie powinien mieć dużego znaczenia, ale w przypadku, gdy sytuacja się powtarza, może mieć to poważne konsekwencje dla widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Biorąc pod uwagę awaryjność hostingu, należy również mieć na uwagę, że istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji. Zdarzało się już w historii polskich hostingodawców, ze strony były niedostępne nawet kilka dni z rzędu. Dla dużego sklepu internetowego taka przerwa może oznaczać ogromne straty.

Reputacja sieci

W przypadku wielu dostawców hostingu spotkać można się z praktyką współdzielenia IP pomiędzy wielu klientów. Działający w ten sposób hosting ma na celu oszczędność zasobów i obniżenie kosztów utrzymania. W przypadku wybrania niezaufanego dostawcy okazać się może, że Twoja strona sąsiaduje ze stronami:

  • zapleczowymi – których jednym celem przeznaczeniem jest linkowanie innych stron,
  • zawierającymi treści nielegalne lub kontrowersyjne,
  • o tematyce pornograficznej lub hazardowej,
  • o bardzo niskiej jakość, tzw. spam.

Umieszczając strony na hostingu, na którym rezydować będzie w sąsiedztwie powyższych typów podstron, możesz narazić się na sukcesywne spadki w widoczności serwisu w wyszukiwarkach internetowych.

Jednym ze wskaźników, które sugerować mogą, że Twoja strona internetowa znajduje się na hostingu, na którym współdzieli adres IP z powyższymi stronami, może być np. to że maile, które przesyłasz klientom, zostają przefiltrowane i przeniesione do folderu spam. Zdarzyć też się może, że nie masz możliwości przeprowadzenia niektórych testów w ogólnodostępnych analizatorach.

Jaki zatem wpływ na pozycjonowanie ma reputacja sieci naszego dostawcy hostingu? Trudno powiedzieć. Informacje przekazywane na ten temat przez twórców Google są lakoniczne i trudno wysnuć ostateczny wniosek.

Osoby zajmujące się rozwojem Google doskonale zdają sobie sprawę z faktu istnienia współdzielonych hostingów. Dotkliwe karanie strony internetowej tylko dlatego, że znalazła się na nieodpowiednim hostingu, nie byłoby rozsądną strategią.

Z drugiej strony istnieje duże prawdopodobieństwo, że może to jednak obniżyć wiarygodność serwisu. Lepiej nie przymykać oka na tę kwestię ograniczyć ryzyko i korzystać z usług  zaufanych dostawców hostingu.

Usługi dostępne w ofercie hostingu

Decydując się na wybór dostawcy hostingu, warto zwrócić uwagę czy oferuje:

  • certyfikat SSL,
  • dodatkowe warstwy infrastruktury w postaci CDN,
  • wykorzystanie protokołu HTTP/2.

Bezproblemowa instalacja certyfikatu SSL, ustawienie geolokalizacji adresu IP i korzystanie z Content Delivery Network – powinno być standardem wśród dobrych dostawców hostingu.

Zmiana hostingu na lepszy w sytuacji, gdy Twoja strona działa już w sieci, może być kłopotliwa. Nie powinieneś jednak z niej rezygnować migracji, jeśli wpłynie ona pozytywnie na poprawę pozycji w Google.

Skalowalność hostingu

Skalowalność hostingu to czynnik szczególnie ważny w przypadku rozbudowanych serwisów i sklepów internetowych. Choć na początku Twoja strona internetowa może składać się jedynie z kilkudziesięciu artykułów czy też produktów – w przyszłości liczba ta może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy.

Z biegiem czasu może również być tak, że strona zostanie poszerzana o nowe funkcjonalności, z których każda będzie wymagała dodatkowych zasobów. Istotny będzie również zwiększający się ruch. Należy zadać sobie pytanie, czy serwer poradzi sobie z rozwojem strony.

Najlepszą metodą, by oszacować skalowalność hostingu, oprócz dokładnego zapoznania się z ofertą, będzie sprawdzenie portfolio dostawcy hostingu. Zwróć uwagę, czy z rozwiązań oferowanych przez hostingodawcę korzystają znane serwisy o dużej popularności. Jeżeli tak jest, możesz być spokojny.

Wybierz odpowiedni hosting

Wybór odpowiedniego hostingu może być dużym wsparciem w procesie pozycjonowania i ułatwić prowadzenie strony. W tej kwestii nie warto wybierać pierwszej znalezionej oferty, czy też kierować się promocjami. Wybór powinien być przemyślany i perspektywiczny. Warto postawić na zaufanych dostawców.

Szukasz wsparcia w sieci?
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!