Media społecznościowe są jedną z najbardziej angażujących użytkowników form reklamy w Internecie. Rezygnacja z tego kanału promocji może oznaczać, że nie trafimy do wielu potencjalnych klientów.

Czy stać nas na to, by odpuścić ogromną szansę rozszerzenia swojej działalności? Oczywiście, że nie! Od czego więc zacząć? Od założenia konta na jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie, Instagramie.

Jeden z najpopularniejszych portali w social media

Instagram jest serwisem społecznościowym, w którym miliony użytkowników publikują codziennie zdjęcia i filmy o przeróżnej tematyce. Powstał on w 2010 roku i początkowo był dostępny wyłącznie na smartfony Apple, ale dzięki bardzo szybkiemu wzrostowi użytkowników, dwa lata później powstała wersja na Androida. Ekspansja popularności serwisu nie uszła uwadze największych firm i w tym samym roku Instagram został przejęty przez Facebooka za ogromną kwotę miliarda dolarów. Charakterystyczną cechą tego serwisu jest kształt publikowanych w nim materiałów. Swoim wyglądem przypominają one zdjęcia z aparatów Polaroid.

Instagram poprzez swoją aplikację dostępną na najpopularniejsze systemy operacyjne daje możliwość prostego dzielenia się zdjęciami. Ich publikacja zajmuje krótką chwilę, a przed udostępnieniem zdjęcia czy wideo mamy możliwość szybkiej obróbki materiału za pomocą jednego z wielu dostępnych filtrów, umieszczenia opisu fotografii czy dodania hashtagów, które ułatwią użytkownikom odnalezienie naszych materiałów. Jest to proste narzędzie dzięki któremu nie tylko dzielimy się zdjęciami i nagraniami video, ale również tworzymy portal społecznościowy ze swoimi odbiorcami.

Opublikowane zdjęcia i filmy można udostępniać w innych portalach społecznościowych – takich jak np. Facebook, a pozostali użytkownicy Instagrama mogą je komentować, polubić czy dodać autora do obserwowanych, w ten sposób zdobywamy nowych obserwujących.

Dlaczego warto zacząć właśnie od Instagrama?

Statystyki jakimi może się poszczycić Instagram jasno pokazują, że procent zaangażowania użytkowników jest znacznie większy niż w przypadku innych portali społecznościowych. Wskaźnik zaangażowania na użytkownika wynosi tu 4,21%. Oznacza to, że zaangażowanie użytkowników Instagrama jest 58 razy wyższe niż na Facebooku i 120 razy wyższe niż na Twitterze. W 2017 roku portal ten miał aż 2,8 miliarda aktywnych użytkowników, co oznacza teoretycznie, że ⅓ ludzkości regularnie korzysta z tego portalu. Instagram jest jednym z narzędzi do komunikacji marketingowej w social media, to dobra darmowa reklama dla działalności.

 

jak wybić się na instagramie - marketing

Jak działa algorytm Instagrama?

Na wstępnie trzeba wspomnieć, że Instagram nie zdradził nigdy swojego algorytmu, ale w połowie 2018 roku ujawnił na jakich założeniach się opiera i na co należy zwracać uwagę, aby zdobyć możliwie jak największą ilość followersów. Wyjaśniając, aplikacja bazuje na aktywności użytkownika. Algorytm promuje więc treści zbliżone do tego, co może dane konto potencjalnie zainteresować. Dodatkowo nie chodzi jedynie o obserwowane konta – na wyświetlane treści mają też wpływ wszystkie interakcje, również z postami osób nieobserwowanych.

Wyświetlaną treść determinują trzy czynniki. Są to:

  • zainteresowania – przewidywane zainteresowanie danym postem na podstawie wcześniejszej aktywności użytkownika,
  • aktualność – czas dodania postów (przy faworyzowaniu tych najnowszych) oraz ich popularność,
  • relacja – szybciej zobaczysz treści od użytkowników, z którymi wchodziłeś w interakcje (komentarze, polubienia, oznaczenia, udostępnienia, Stories).

Tak samo ważne są częstotliwośćczas oraz liczba obserwowanych. Feed na samej górze zawsze ukazuje to, co może być najbardziej interesujące lub popularne. Na algorytm ma też wpływ liczba obserwowanych. Im jest ona większa, tym mniejsze szanse na zobaczenie postów, które mogłyby zainteresować.

Jak zdobyć obserwujących na Instagramie i zwiększyć zasięg?

Jednym z ograniczeń algorytmu Instagrama jest to, że zakłada, iż użytkownik posiadający konto firmowe może sam zapłacić za reklamę i pozyskać płatnie ruch i polubienia na swoim profilu. Zatem jak zdobyć followersów na instagramie i bezpłatnie podnieść zasięgi?

  • Hashtagi – odpowiednio dobrane to doskonała reklama twojego post – muszą być zgodne z tematyką zdjęcia lub grafiki. Istotne jest również ustalenie odpowiedniej ilości, granica idealna to 12-18 tagów, przy czym pierwsza połowa powinna w 100% opisywać elementy na fotografii. Aby uniknąć używania zablokowanych hashtagów, warto korzystać z aplikacji HasztagBan. Natomiast dzięki programowi Photerloo dodamy idealne hashtagi do każdej fotografii. Wystarczy upuścić zdjęcie we wskazane miejsce, a aplikacja sama wyszuka dedykowane do niego tagi.
  • Interakcje- dużą rolę w podbijaniu zasięgów odgrywa także aktywność na profilach naszych obserwatorów. Możemy przed dodaniem materiału na swoje konto komentować lub lajkować zdjęcia kont, które mamy w swojej puli użytkowników i powtórzyć czynność po opublikowaniu swojego postu.
Jak zdobyć obserwujących na Instagramie

Jak zdobyć followersów na Instagramie?

1. Utworzenie profilu na Instagramie

Pierwszym krokiem powinno być podjęcie decyzji, czy profil ma być prywatny czy firmowy. Jeśli wybierzemy konto firmowe, to by je utworzyć, musimy je połączyć z naszym profilem na Facebooku. Umożliwi to wybór branży naszej działalności i pozwoli na wypełnienie danych kontaktowych. Oprócz tego profil biznesowy zapewnia dostęp do statystyk i pozwala na tworzenie postów sponsorowanych. Następnie należy wybrać wyróżniające się zdjęcie profilowe, może nim być nasze logo lub jakiś charakterystyczny obrazek, który będzie kojarzył się z naszą firmą lub dziedziną działalności. W dalszej kolejności uzupełniamy opis – powinien on być unikalny, więc pamiętajmy, by nie kopiować go z innych stron internetowych czy profili na innych portalach społecznościowych. Oprócz opisu powinniśmy umieścić również link do naszej strony internetowej.

Warto zastanowić się również nad nazwą naszego konta. Jeśli jest ona dwuczłonowa lub dłuższa, warto każdy człon zapisać z dużej litery np. www.ZajrzyjNaMojaStrone.pl. Taki zapis wygląda lepiej i jest znacznie czytelniejszy dla użytkownika niż standardowa forma złożona wyłącznie z małych liter. Jeśli zależy nam na promowaniu naszej marki, może nim być nazwa firmy czy strony internetowej, ale warto też podejść do tego elementu bardziej kreatywnie. Chwytliwa nazwa wzbudza zainteresowanie użytkowników i zapada w pamięć.

Istotną sprawą są również ustawienia prywatności, należy się upewnić czy nasz profil nie jest oznaczony jako prywatny. Profil publiczny spowoduje, że użytkownicy będą mogli swobodnie poruszać się po koncie i rozszerzy się nasze grono followersów. Aby utrzymywać wartościową i stałą relację z odbiorcami, warto postawić na interaktywność i być dostępnym w rzeczywistym czasie – dzięki temu komentujący mogą zostać obserwującymi nasz profil.

Jeżeli zastanawiasz się jak wybić się na Instagramie zastanów się nad charakterystyką persony, do kogo chcesz kierować swoje treści. Skup się na ich zainteresowaniach, potrzebach i celach, w ten sposób dopasujesz profil do twoich przyszłych odbiorców.

Po uzupełnieniu powyższych elementów możemy przejść do tego, co najważniejsze dla użytkowników, czyli dodawania zdjęć. Zanim zaczniemy promować nasz profil w social media powinniśmy opublikować kilka fotografii, bo pojedyncze grafiki raczej mało kogo zachęcą do obserwowania naszego konta.

2. Promuj swój profil

Zadbaj o to, by Twoi odbiorcy wiedzieli, że masz konto na Instagramie i jak się ono nazywa. Informuj o nim użytkowników innych kanałów. Dodaj link do Instagrama na swojej stronie internetowej, Twitterze, Facebooku, Google Plus i innych portalach społecznościowych oraz w stopce e-maila.

Dzięki temu część użytkowników, która odwiedzi inne Twoje profile w mediach społecznościowych lub otrzyma np. Twój newsletter z ciekawości odwiedzi Twój profil na Instagramie, a jeśli uzna go za interesujący, z pewnością doda go do obserwowanych. Według portalu AdWeek aż 20% wszystkich użytkowników tego portalu posiada konto również na Facebooku, warto zatem tym prostym ruchem zwiększyć szansę na dotarcie do nich. Dodatkowo świetnym sposobem na poinformowanie użytkowników strony o naszym koncie jest publikacja na swojej stronie zdjęć wstawianych na Instagram. Integracja witryny internetowej         z Instagramem nie wymaga dużo pracy. Wiele popularnych systemów CMS ma gotowe rozszerzenia, które dodają taką funkcjonalność (WordPress, Joomla).

3. Zaplanuj skuteczną strategię publikacji materiałów

Odpowiadając na pytanie jak zdobyć followersów na instagramie trzeba zwrócić uwagę, że dobra strategia i jej konsekwentne realizowanie w końcu zaprocentuje sukcesem i zdobyciem wymarzonej liczby obserwatorów. Wysoka jakość zdjęć i ciekawa tematyka przekładają się na większą liczbę osób zainteresowanych naszym kontem użytkowników i wywołują ruch na naszym profilu. Materiały należy publikować regularnie, np. jedno czy kilka zdjęć dziennie. Aby nie tracić swoich followersów, należy regularnie angażować ich w dodawane przez nas treści. Warto zadbać o to, żeby mieć w zapasie kilka zdjęć do przodu.

W swojej strategii warto również uwzględnić kilka ważnych porad:

  • Udostępniaj głównie zdjęcia – użytkownicy znacznie chętniej reagują na fotografie niż materiały wideo, a najpopularniejsze kanały opierają swoją działalność właśnie na fotografiach. Nie oznacza to jednak, by całkowicie zrezygnować z filmów i animacji. Jeśli zdecydujesz się od czasu do czasu opublikować materiały wideo, pamiętaj, by były one dość krótkie – najlepiej kilku- lub kilkunastosekundowe (np. instrukcje jak krok po kroku coś jest tworzone lub zabawne filmiki związane z Twoją działalnością). Instagram umożliwia nam prostą obróbkę filmików oraz nakładanie na nie podobnie jak w przypadku zdjęć filtrów. Zdjęcia powinny mieć jak najwyższą rozdzielczość, wtedy wygląda to profesjonalnie.
  • Stosuj filtry – jeśli nie posiadasz profesjonalnego aparatu i nie jesteś zawodowym fotografem – nic nie szkodzi. Wystarczy, że zaczniesz stosować filtry, które poprawiają kolory lub dodają rozmaite efekty. Instagram oferuje bardzo duży ich wybór, a jednym z najchętniej wybieranych przez użytkowników jest filtr Mayfair. Jego stosowanie przekłada się na znacznie większe zainteresowanie zdjęciem przez użytkowników niż pozostałe filtry. Nadaje on ciepłe i subtelne odcienie różu na środku fotografii, a na obrzeżach przyciemnioną ramkę. Stosowanie tego filtra może sprawić, że zwykły obrazek zmieni się w bijącą rekordy popularności fotografię.
  • Publikuj zdjęcia głównie w środy i piątki – Firma Sprout Social, przeprowadziła analizę, która opiera się na ponad 25 000 interakcji użytkowników i przedstawiła raport, który reprezentuje najlepsze czasy dla publikacji postów w social media. Zdjęcie dodane w środę i piątek daje średnio znacznie większą szansę na interakcję followersów niż publikacje w pozostałe dni tygodnia. W środę najlepiej publikować o 11:00 rano, a w piątek pomiędzy 10:00 a 11:00 rano. Najmniej czasu użytkownicy spędzają na Instagramie w nocy pomiędzy 23:00 a 03:00 godziną i w niedzielę. Weekend to nie jest najlepszy czas dla publikacji postów w social media. Instagram w opcji analityka udostępnia dane o aktywności twoich użytkowników. Warto wstawiać posty kiedy oni są online.
  • Używaj hashtagów – im więcej hashtagów użyjesz do oznaczenia swojego zdjęcia, tym większa szansa na to, że dotrzesz do szerszej grupy odbiorców i spowoduje to większy ruch na twoim profilu. Powinniśmy mądrze dobierać najpopularniejsze hashtagi i nimi oznaczać swoje posty. Ułatwi nam to Webstagram, za pomocą którego możemy znaleźć top 100 najpopularniejszych hashtagów i najnowsze trendy. Warto również wymyślić własny, oryginalny hashtag i oznaczać nim swoje posty. Pomoże on użytkownikom w znalezieniu Twoich wpisów, a jeśli będzie on kreatywny i kojarzący się z Twoją działalnością, może stać się wyróżniającym znakiem Twojego konta. Instagram udostępnia również opcje tagów geolokalizacji, dzięki którym można zwiększyć zasięg postów. Używaj hastagów, które mają zasięg 20-300k, nie mogą być zbyt ogólne.
  • Zaplanuj styl wizualny – profile o ujednoliconym stylu cieszą się większą popularnością i są przyjemniejsze w odbiorze. Można ustalić kilka ulubionych filtrów, ramek do zdjęć, stylów robienia zdjęć, których będzie się regularnie używać. Podczas wstawiania zdjęć zwróć uwagę, żeby nie było zbyt dużo selfie. W końcu to instagram firmowy, który ma służyć promocji twojej firmy. Zadbaj o treści zgodne z tematyką.
  • Pamiętaj o opisie – to pierwsze co widzą twoi użytkownicy, musi przykuwać uwagę treścią i grafiką. Warto wykorzystać opis do odesłania followersów do swojej strony docelowej, strony sprzedaży. W opisie nawołuj do konkretnego działania, zgodnie z celem wstawionego postu np. dołączenie do konkursu, tagowanie przyjaciela, odwiedzenie strony.
  • Zaplanuj BIO– to jedyne miejsce gdzie można dodać aktywny link np. do swojej witryny, sklepu, oferty.
  • Promowane posty – wpisy promujące zdobywają dużo mniejsze zaangażowanie użytkowników. Zadbaj o proporcję pomiędzy reklamą, a postami zapewniającymi wartość.

Jednym z łatwiejszych sposobów na poinformowanie użytkowników, że istniejemy na Instagramie jest komentowanie i dodawanie polubień materiałów wrzucanych przez innych użytkowników. Jak podaje Digital Buzz Blog i Crazy Egg przeciętnie w każdej sekundzie użytkownicy Instagramu dodają 575 polubień i 81 komentarzy do każdego zdjęcia. Gdy aktywnie komentujesz materiały publikowane przez innych użytkowników, są oni o 401% bardziej skłonni do zostania Twoimi followersami.

Jak komentować posty – 4 proste kroki:

  • używaj Iconosquare na swoim komputerze do szybszego komentowania postów,
  • komentuj zdjęcia oznaczone istotnymi i popularnych hashtagami związanymi z Twoimi fotografiami,
  • komentuj aktualne zdjęcia,
  • komentuj fotografie, które mają niewiele komentarzy, by zyskać większą efektywność (mniej komentarzy oznacza większą szansę, że użytkownicy zapoznają się z Twoim zdaniem),
  • regularnie odpowiadaj na komentarze pod wstawionymi postami.

Pamiętaj, by również dodawać ciekawe profile innych użytkowników do obserwowanych. Ważne jest jednak, by działanie to ograniczyć do maksymalnie kilkudziesięciu profili na godzinę, ponieważ w przeciwnym wypadku Instagram może zablokować przycisk dodawania do obserwowanych.

5. Oznaczaj innych użytkowników

Tagowanie innych użytkowników przekłada się na o 56% większe zaangażowanie odwiedzających. Publikując zdjęcia, oznaczaj i wspominaj o istotnych użytkownikach, powiązanych z daną fotografią. Pomoże to w zdobyciu nowych followersów i rozpropagowaniu Twoich materiałów.

6. Używaj geo-tagów dla Twoich zdjęć

Instagram umożliwia dodawanie do zdjęć geo-tagów, czyli oznaczania lokalizacji, w jakich fotografia została wykonana. Korzystaj z tej opcji tak często, jak to możliwe. Użytkownicy często wyszukują materiałów wykonanych w danej lokalizacji, więc korzystając z geo-tagowania, masz szansę na dotarcie do większej liczby osób. Dodawanie lokalizacji do zdjęć przekłada się na o 79% większe zaangażowanie użytkowników.    By skorzystać z możliwości określania lokalizacji zdjęć warto połączyć konto z Foursquare.

7. Korzystaj z Insta Stories

Insta Stories to 24-godzinne relacje, które większość dużych firm lub marek wykorzystuje, by pokazać kulisy swojej pracy lub produkt. W ten sposób pokazują oni klientom, jak wygląda ich biznes od środka oraz dają możliwość bliższego poznania się. Stworzenie idealnego, ciekawego stories wymaga dodawania relacji po kolei, zachowania ciągłości. Kolejnym istotnym punktem jest wybranie odpowiednich napisów, czcionek, kolorów, czy muzyki w tle.

Podsumowanie

Trzymanie się powyższych porad pozwoli Ci na wybicie się na Instagramie oraz zdobycie pierwszych followersów. Nie da się tego osiągnąć niskim nakładem pracy, ale czas poświęcony na zgromadzenie dużej grupy obserwujących i zaangażowanych użytkowników pomoże w promocji usług czy produktów, które oferujemy. Warto zatem zadbać o każdy opisany powyżej aspekt, a przede wszystkim o te najważniejsze etapy:

  • w pełni uzupełnij swój profil i zadbaj o jego atrakcyjny wygląd oraz wysoką jakość publikowanych materiałów,
  • połącz konto na Instagramie z profilem na Facebooku, dodaj link do niego na profilach w innych social media, stopce maila itp.
  • komentuj możliwie jak najwięcej zdjęć,
  • polub jak najwięcej zdjęć oraz staraj się obserwować jak najwięcej użytkowników,
  • zaplanuj strategię publikowania materiałów.
Jak zdobyć followersów na Instagramie w 7 krokach
4.8 (95%) z 20 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!