ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Jak zacząć przygodę z pozycjonowaniem

Jak zacząć przygodę z pozycjonowaniem?


SEO 01-07-2015

Jeżeli posiadasz serwis internetowy np. blog, wizytówkę firmową, sklep internetowy lub opiekujesz się witryną swojego klienta, to pewnie nieraz zastanawiałeś się, jak zwiększyć ruch oraz pozyskać nowych użytkowników. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest pozycjonowanie, dzięki któremu Twoja strona internetowa może pojawić się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google.

Wysokie pozycje w wyszukiwarce są szczególnie istotne w świetle obecnych statystyk, które mówią, że internauci przeglądają przede wszystkim pierwszą stronę wyników wyszukiwania po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego. Tylko niewielka część z nich dociera na drugą stronę wyników Google, przy czym kolejne nie są w ogóle przeglądane. Dzisiejszy wpis będzie poświęcony podstawowym kwestiom optymalizacji i pozycjonowania w wyszukiwarce, aby pomóc Ci postawić pierwsze, lecz stabilne kroki w tematyce SEO.

Poniższe informacje będą przydatne przede wszystkim dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z SEO. Mam jednak nadzieję, że osoby interesujące się już tematem pozycjonowania skorzystają z artykułu, który usystematyzuje im zdobytą wiedzę.

1. Google Search Console (Google Webmaster Tools)
Na początku zweryfikuj swój serwis w narzędziach Google dla Webmasterów. Search Console udostępnia szereg przydanych funkcjonalności oraz informacji na temat Twojej strony internetowej. Po weryfikacji witryny warto przeklikać poszczególne zakładki i przeczytać powiadomienia, które z reguły pojawią się po kliku chwilach. Dotyczą one np. podstawowej konfiguracji serwisu (preferowanego adresu, kraju docelowego itd.) oraz możliwych ulepszeń – np. przez wprowadzenie wersji witryny przyjaznej dla urządzeń mobilnych.

Jedną z ciekawszych funkcji Search Console jest możliwość pobrania i zrenderowania strony serwisu. W ten wygodny sposób można sprawdzić, jak Googlebot „widzi” Twoją stronę internetową. Dodatkowo otrzymasz podpowiedź w przypadku, gdy robot Google nie będzie mógł uzyskać dostępu do niektórych zasobów, bo np. zostały zablokowane w pliku robots.txt albo usunięto je z serwera.

W pierwszym przypadku, czyli blokady niektórych elementów na stronie, przyda Ci się „Tester pliku robots.txt”. Przy pomocy tego narzędzia możesz sprawdzić, czy nie są przypadkiem blokowane zasoby serwisu, takie jak skrypty JS, które uniemożliwiają poprawne renderowanie strony i co najważniejsze, która reguła w pliku robots.txt za to odpowiada. Tester pliku przydaje się również wtedy, kiedy chcemy sprawdzić istniejące już reguły lub dodać nowe.

2. Google Analytics
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat użytkowników, którzy odwiedzają Twój serwis? Dodaj kod śledzący Google Analytics. Dzięki temu będziesz miał dostęp do wielu ciekawy danych, również tych w „czasie rzeczywistym” m.in. o liczbie użytkowników aktualnie przebywających na stronie.
Zapoznaj się z zakładką „Pozyskiwanie” i dowiedz się, które kanały generują największy ruch na Twojej stronie – wyniki organiczne, płatne, odniesienia czy może wejścia bezpośrednie?

3. Tytuł i opis strony
Jeżeli mówimy o procesie pozycjonowania, szczególną uwagę należy zwrócić na tytuł i opis strony. To elementy widoczne w wynikach wyszukiwania, od których w dużej mierze zależy to, czy użytkownik wejdzie na Twoją witrynę. Pamiętaj więc, aby tytuł i opis odpowiadały zwartości Twojego serwisu i zachęcały użytkowników do odwiedzin. W title i description możesz zawrzeć także słowa kluczowe, na których najbardziej Ci zależy. Staraj się jednak ich nie powtarzać.

Większość systemów CMS czy E-Commerce posiada możliwość edycji meta znaczników – title i description, dlatego uzupełnienie tych elementów jest jedną z rzeczy, o których warto pamiętać podczas dodawania nowej strony, wpisu czy produktu w serwisie. Pamiętaj, by zwrócić szczególną uwagę na literówki i błędy w opisach. U mnie osobiście powodują uśmiech na twarzy, ale innych użytkowników sieci mogą skutecznie zniechęcić do kliknięcia w taki wynik wyszukiwania. Warto również zadbać, aby title i description były unikalne w całym serwisie.

4. Content
Urozmaicona zawartość serwisu, która jest interesująca dla użytkownika będzie również wartościowa dla wyszukiwarki. Dobry content to podstawowy element, któremu powinno poświęcić się najwięcej czasu. Nie oznacza to, że prowadząc sklep internetowy, musisz tworzyć blog związany z produktami, filozofią sklepu czy technikami sprzedaży. Jednak wartościowy opis produktu to coś, co pomoże Ci uzyskać lepsze pozycje w Google. Jeżeli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, zadbaj o to, aby na Twojej stronie – poza kilkoma słowami o firmie i ofercie – użytkownik mógł znaleźć coś więcej, przykładowe realizacje lub fachowe porady i opinie na dany temat. Dobry i merytoryczny content wspomoże pozycjonowanie oraz wzbudzi zaufanie potencjalnych klientów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, m.in. czym są i co powinny zawierać wartościowe treści, zapraszam do zapoznania się z wpisem koleżanki Katarzyny, z którą na co dzień pracuję (Rewolucja Pandy i czasy świetności content marketingu, czyli słów kilka o dobrych treściach).

5. Nawigacja
W całym procesie pozycjonowania nie można zapomnieć o użytkowniku, któremu musimy umożliwić szybkie i bezproblemowe dotarcie do interesujących go informacji. Bez odpowiedniej nawigacji będzie to utrudnione, a nawet niemożliwe. Warto stosować kilkupoziomowe menu, nawigację okruszkową czy dodatkowe odnośniki nawigacyjne dla najnowszych wpisów lub produktów (np. dla tych najbardziej popularnych lub powiązanych z poszczególnymi produktami). Dobra nawigacja pomoże również w prawidłowej indeksacji stron przez roboty wyszukiwarek, dzięki czemu nowe treści będą szybciej dostępne w wynikach wyszukiwania.

6. Rich Snippet
Fragmenty rozszerzone wyświetlane w wynikach wyszukiwarki to wszelkie dodatkowe, użyteczne elementy, które pojawiają się w wynikach (np. ocena, nazwa autora lub miniatura zdjęcia). Mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania dzięki dodatkowym danym w kodzie Twojej strony.
Jeżeli chciałbyś, aby Twoje strony posiadały dodatkowe elementy wyświetlane przy Twojej stronie internetowej w wynikach wyszukiwania, to zapraszam do zapoznania się z artykułem poświęconym tej tematyce (Fragmenty rozszerzone – wprowadzenie). Jeżeli odnajdujesz się w technologiach webowych, na pewno poradzisz sobie z wprowadzeniem fragmentów rozszerzonych, które sprawią, że Twoja strona zdecydowanie wyróżni się w wynikach wyszukiwarki, a tym samym przyciągnie uwagę użytkowników.

7. Link building
Jeżeli Twój serwis jest popularny, to z dużym prawdopodobieństwem ktoś umieści odnośnik do niego na forum, blogu lub w serwisie branżowym. Takie linki są bardzo pomocne, jeżeli chodzi o pozycjonowanie, ale zanim Twój serwis zyska na popularności możesz sam pozyskać kilka wartościowych linków do swojego serwisu. W jaki sposób je zdobyć?

Rozmaite serwisy typu katalogi firm zbierają dane kontaktowe oraz krótkie opisy firm. Na dobry początek warto tam dodać swoją wizytówkę. Pamiętaj, aby opis Twojej firmy był unikalny tzn. nie powielał tekstu dostępnego na jej oficjalnej stronie internetowej lub z innej, dodanej wcześniej wizytówki. Katalogi firm to serwisy chętnie odwiedzane i cieszące się zaufaniem wśród użytkowników . Dlatego – poza tym, że pomagają w kwestii pozycjonowania – mogą być również jednym ze źródeł ruchu na stronie (istnieje duże prawdopodobieństwo, że osoba zainteresowana ofertą kliknie w link do Twojej strony).

Możesz również poprosić partnerów lub klientów, aby w swojej witrynie dodali odnośnik do Twojej strony wraz z krótkim opisem firmy, ofertą lub opinią na temat realizacji usługi. Serwisy tego typu są często powiązane tematycznie, co jest dużym plusem, jeżeli chodzi o pozycjonowanie. Linki z takich serwisów są bowiem bardziej wartościowe.

Wystrzegaj się darmowych i płatnych katalogów niskiej jakości, które tworzone są tylko po to, aby móc umieszczać na nich linki do zewnętrznych serwisów. Katalogi tego typu nie mają bowiem żadnej wartości dla użytkownika, a duża liczba tego rodzaju linków do Twojego serwisu może spowodować nałożenie na niego kary przez Google. Powiadomienie tego typu znajdziesz we wspomnianym wcześniej Search Console.
Wybieraj przede wszystkim takie serwisy, które cieszą się zaufaniem wśród użytkowników sieci oraz są użyteczne, na których znajdują się fachowe porady, opinie czy zagregowane oferty z danej branży.

Możesz się również udzielać na forach, grupach dyskusyjnych czy serwisach Q&A (ang. question and answer). To kolejna grupa stron, które mogą być powiązane z Twoją branżą. Jeżeli na Twojej witrynie znajdują się cenne informacje, które pomogą rozwiązać problem lub nawet są odpowiedzią na pytanie zadane na forum, to śmiało możesz podzielić się linkiem do swoich treści.

Oczywiście katalogi firmowe, fora, grupy dyskusyjne, portale branżowe, to zaledwie kilka przykładów miejsc, z których możesz pozyskać wartościowe linki prowadzące do Twojego serwisu. Moim zdaniem na początku warto je jednak wykorzystać do budowy dobrej sieci linków.

Kilka słów podsumowania
Pamiętaj, aby Twój serwis był przede wszystkim wartościowy dla użytkowników, dlatego zadbaj w pierwszej kolejności o content oraz nawigację. Zbuduj sieć wartościowych, naturalnych linków kierujących do Twojego serwisu. Tytuł i opis strony w wynikach wyszukiwania powinien zachęcać do działania i być unikalny w obrębie całego serwisu, fragmenty rozszerzone mogą natomiast wpłynąć pozytywnie na współczynnik klikalności (ang. click through rate, CTR). Oczywiście wyżej wymienione aspekty to tylko część elementów, które wpływają na pozycjonowanie serwisu.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam do śledzenia kolejnych wpisów na blogu Grupy TENSE!



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!