Prowadząc fanpage na Facebooku lub uruchamiając dowolną reklamę w Facebook Ads, warto zastanowić się, do kogo tak naprawdę zamierzamy dotrzeć. Nawet jeśli produktu lub oferowane przez nasz biznes usługi teoretycznie mogą być dla każdego, to w płatnych działaniach online nie warto odwzorowywać rozdawania ulotek, które dobrze znamy z ruchliwych części naszych Polskich miast. W poniższym artykule przedstawię, jak utworzyć podstawową grupę odbiorców, przedstawię kilka funkcji oferowanych przez Menadżera Reklam Facebooka, które mogą być zagadkowe. W kolejnych częściach wykroczę również poza podstawy, zaprezentuje oraz opiszę bardziej zaawansowane opcje tworzenia grup odbiorców na Facebooku. Zaczynajmy!

Podstawa podstaw

Na wstępie zaznaczam również, że korzystam z opcji dostępnych w Menadżerze Reklam, jeśli nie korzystacie z niego, to dobry moment, aby zacząć. Nie tylko znajdziecie tam więcej możliwości, względem opcji oferowanych przez przycisk „Promuj”, ale także unikniecie problemów związanych z brakiem niektórych funkcjonalności w przyszłości.

Zatem określamy podstawowe informacje, czyli wiek, lokalizację oraz płeć naszej grupy odbiorców.

Lokalizacja

Facebook umożliwia określenie lokalizacji na poziomie Państwa, województwa, miasta czy wsi. Wybierając miasto, należy również określić promień wokół wybranej lokalizacji. Przy większości celów reklamowych minimalny promień wynosi 17 km, natomiast maksymalny aż 80 km.

Określając lokalizację, warto zwrócić uwagę na jedną opcję zaraz nad mapą. Dzięki niej możemy wskazać, czy nasze reklamy powinny wyświetlać się osobom mieszkających w wybranym przez nas miejscu, są tutaj tylko przejazdem lub docierać do osób z obu tych kategorii jednocześnie.

Wiek

Zależnie od konkretnego kraju mamy możliwość wybrania różnych przedziałów wiekowych w grupie odbiorców. W Polsce możemy wyświetlać reklamy osobom o minimalnym wieku 13 lat bez górnej granicy, choć możliwość wyboru kończy się na 64 latach, a wszystkie osoby starsze są określone jako 65+.

Płeć

W tym miejscu mamy trzy opcje wyboru, czyli Mężczyzn, Kobiety lub osoby z obu tych grup. Warto zwrócić uwagę, że opcja Wszyscy nie zawiera wyłącznie kobiet i mężczyzn, a także osoby, które określają swoją płeć w inny sposób.

Języki

W tym miejscu określamy język, jakim posługuje się nasza grupa docelowa. Nawet jeśli nasze reklamy będą w języku polskim i ustawiliśmy lokalizację na Polskę oraz osoby na zamieszkałe w tym kraju, to warto dodać tutaj język polski. Dzięki temu nasze reklamy nie wyświetlą się osobom nieposługującym się naszą ojczystą mową.

Czy to już koniec?

Jeśli nie zależy nam na większym sprecyzowaniu grupy odbiorców lub chcemy po prostu dotrzeć ogólnie do mieszkańców danego obszaru, to na tym etapie możemy zakończyć. Choć nasza grupa z pewnością będzie na tyle duża i zbyt ogólna, że możemy nie uzyskać satysfakcjonujących wyników. W następnej opcji, która na Facebooku została zapisana z drobnym błędem językowym „Szczegółowe opcje tagertowania”, przejdziemy do możliwości, za którą wiele osób polubiło system reklamowy Facebooka.

Szczegółowe opcje targetowania

Wszystkie działania, które podejmujemy na Facebooku, sprowadzają się do tego, że algorytm przypisuje nam konkretne zachowania lub zainteresowania, podobnie jak ma to miejsce w Google Ads. Jeśli na tym etapie zaciekawiło Was, jak bardzo Facebook zdążył poznać i na podstawie jakich kategorii może wyświetlić wam reklamy, to możecie do sprawdzić dokładnie pod tym adresem.

Wracając jednak do tematu, każde z dostępnych zainteresowań, zachowań lub dodatkowych danych demograficznych może stać się czynnikiem określającym tworzoną grupę odbiorców. Pełna lista jest bardzo długa, jednak wybierając zainteresowania, warto wziąć pod uwagę, że należy je dobierać do materiałów reklamowych, które zamierzamy wyświetlać tworzonej grupie docelowej. Nawet jeśli uważamy, że przykładowo oferowane przez nas drogie szaliki są przeznaczone dla osób o wysokim statusie społecznym, to wciąż wybranie osób zainteresowanych drogimi markami będzie ostatecznie gorszym wyborem, niż wskazanie po prostu szalików jako zainteresowania.

Wskazywane w tym miejscu dane targetowania poszerzają tworzoną grupę odbiorców o wszystkie osoby spełniające je w zaznaczonej wcześniej lokalizacji, w wybranym przez nas wieku i będące o określonej wcześniej płci. Nie będą to osoby, które lubią wszystkie z dodanych tu rzeczy lub cechują się wszystkimi dodanymi tu zachowaniami.

Zainteresowanie zainteresowaniu nie jest równe pod względem liczby osób, które są nim określane. Część z nich jest bardzo mała, inne jednak zawierają miliony osób. Są jednak możliwości, dzięki którym określimy osoby lubiące kilka rzeczy jednocześnie lub wykluczymy osoby z różnych zainteresowań. Służą do tego narzędzia dostępne zaraz pod oknem z wyborem opcji targetowania.

Zawężanie

Jeśli grupa odbiorców określona w powyższym kroku jest bardzo duża, to nic złego, ponieważ tutaj wskażemy na zainteresowania lub cechy, które muszą zostać dodatkowo spełnione. Po dodaniu tutaj danych targetowania w grupie znają się osoby, które lubią rzeczy z powyższego punktu oraz te, które wskażemy w połączeniach.

Przykładowo w pierwszej opcji wybraliśmy osoby lubiące koty, po dodaniu w połączeniach karmy dla kotów, w naszej grupie znajdą się osoby lubiące koty oraz jednocześnie zainteresowane karmą dla kotów. Jeśli dodamy tutaj dodatkowo znaną markę samochodów, w naszej grupie znajdą się osoby lubiące koty, zainteresowane karmą dla swoich milusińskich oraz lubiące znaną markę samochodów.

Wykluczenia

Szczegółowe dane targetowania możemy również wykluczać. Jeśli po dodaniu ich w pierwszym punkcie nasza grupa odbiorców jest bardzo duża, możemy wskazać czym osoby w grupie mają nie być zainteresowane. Przykładowo stworzyliśmy grupę odbiorców będącą wielbicielami psów, ale nie chcemy, aby nasza reklama wyświetlała się osobom w tej grupie, które lubią grać w gry. Wystarczy umieścić dane targetowania związane z grami w wykluczeniu. W ten sposób stworzyliśmy grupę osób, które są wielbicielami psów i jednocześnie nie interesują ich gry komputerowe.

Zawężanie i Wykluczenia, czy warto je łączyć?

Udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest łatwe, ponieważ im mocniej określimy grupę osób, tym więcej będzie kosztować dotarcie do niej naszych reklam. Ogólnie rzecz biorąc, można przyjąć zasadę, wedle której im grupa jest bardziej sprecyzowana, tym dotarcie reklam do poszczególnych osób znajdujących się w niej, będzie droższe. Jeśli nie dysponujemy odpowiednim budżetem, a nasza grupa odbiorców jest zbyt mocno określona, to może się okazać, że nasza reklama nie wyświetla się wcale, ponieważ określony przez nas budżet jest do tego celu zbyt niski.

Rozszerzanie zainteresowań, czy należy zaznaczyć?

Tutaj warto się na chwilę zatrzymać, ponieważ odpowiedzi na to pytanie są w zasadzie dwie. Pierwszą z nich jest proste „nie”, ponieważ zaznaczając rozszerzanie zainteresowań, tracimy kontrolę nad grupą docelową. Facebook wyświetli reklamy już nie tylko osobom, na których nam zależy, ale także innym niekoniecznie spełniającym nasze założenia.

Z kolei drugą odpowiedzią jest „Zapraszamy do testów!”. Facebook ciągle usprawnia swój algorytm i choć w momencie pisania tego artykułu opcja nie działa za dobrze, to za jakiś czas w określonych celach reklamowych może przynosić świetne efekty.

Połączenia

Połączenia to nic innego, jak nieco inne opcje wykluczania i zawężania, ale tym razem oparte o osoby lubiące twoją stronę na Facebooku, aplikację połączoną z twoim fanpage’m oraz wydarzenia, których organizatorem jesteś jako fanpage. Dzięki tej funkcji możesz na przykład wyświetlać reklamy wyłącznie osobom, które mają polubioną Twoją stronę lub zareagowały na wydarzenie. Możesz je także wykluczyć, aby nie wyświetlać reklam użytkownikom, którzy wykonały już te aktywności.

Nie zapomnij zapisać!

 

Po uzupełnieniu wszystkich opcji warto kliknąć i tę na samym końcu, ponieważ raz utworzoną grupę odbiorców możesz bez problemu wykorzystać w innych reklamach. Polecam również odpowiednie nazwanie nowo utworzonej grupy, aby w przyszłości już na pierwszy rzut oka wiedzieć jakie osoby się w niej znajdują.

To wszystko zbyt skomplikowane!

Może się tak wydawać, choć najlepsze będzie tutaj stare powiedzenie, wedle którego praktyka czyni mistrzem. Ponadto powyższe opcje to jedynie podstawa, od której wychodzimy do nieco bardziej zaawansowanych grup odbiorców, o których dowiecie się więcej już niebawem w kolejnej części tego artykułu. Zapraszam niniejszym do obserwowania naszego bloga oraz fanpage’a na Facebooku, gdzie zawsze informujemy o nowych wpisach.

Jak tworzyć grupy odbiorców na Facebooku? | Część 1
5 (100%) z 2 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!