Prowadzisz sklep internetowy, masz towar od najlepszych producentów, a mimo to rzadko kiedy ktoś złoży zamówienie? Być może takiemu stanu rzeczy winne są opisy produktów i zamiast zamykania sklepu, zmieniania producentów i wyglądu strony internetowej, warto poświęcić chwilę, aby je poprawić. Co powinieneś wiedzieć, zanim przystąpisz do działania? Przede wszystkim to, że opisy produktów, które mogą przynieść Ci wymierne korzyści, powinny być spersonalizowane i nawiązywać interakcję z odbiorcą.
Tworzymy nowe opisy. Od czego zacząć?
Przede wszystkim pamiętaj o tym, żeby pisać z myślą o kliencie. To nadrzędna zasada copywritingu produktowego. Następnie zapisz sobie odpowiedzi na następujące pytania:
1# W jaki sposób potencjalny klient może mówić o danym produkcie – jakich słów używa?
2# Jakich słów najlepiej unikać w opisie danego produktu?
3# Dlaczego klient szuka właśnie tego konkretnego produktu?
4# Co powinien czuć klient kupując dany produkt?
5# Co może interesować klienta? Jakie pytania sobie zadaje i czego chciałby się dowiedzieć z opisu produktu?
Poświęć na ten etap trochę czasu i dokładnie przemyśl swoje odpowiedzi. Gotowe? W takim razie możesz przejść do tworzenia profesjonalnych opisów produktów. Poniżej przedstawiam kilka podstawowych zasad, które pozwolą w najlepszy sposób zaprezentować ofertę Twojego sklepu.
Poinformuj o korzyściach
Potencjalny klient, czytając opis, powinien od razu dowiedzieć się, dlaczego warto kupić właśnie ten, a nie inny produkt. Przekona go tylko taki opis, który przedstawi realną wartość użytkowania danego produktu. Zamiast pisać tylko o tym, że wiatrak cicho pracuje, napisz, że jego cicha praca pozwala na włączanie go nawet w upalne noce, co poza przyjemnym uczuciem chłodu, zapewnia także spokojny sen. Prawda, że lepiej brzmi? W opisie produktów warto też wykorzystać zasadę korzyść/korzyść/korzyść pochodzącą od Hershella Gordona Lewisa – amerykańskiego autorytetu w dziedzinie tworzenia katalogów.
Korzyść 1: W opisie produktu wymień jego jedną cechę, która przekona potencjalnego klienta do tego, że artykuł ten jest lepszy od innych, np. „Do tej pory nie było tak cichego odkurzacza.”
Korzyść 2: Odnieś tę konkretną cechę do życia codziennego, np. „Sąsiedzi nie muszą już wiedzieć, kiedy odkurzasz.”
Korzyść 3: Poinformuj potencjalnego klienta, w jaki sposób zakup danego produktu zmieni jego życie na lepsze, np.: „Odkurzając, nie musisz już przerywać dzieciom oglądania ulubionej bajki.”
Bądź wiarygodny
Większość właścicieli sklepów internetowych opisuje sprzedawane produkty jako te najwyższej jakości, wyprodukowane z najlepszych materiałów i dopasowane do indywidualnych potrzeb, ale czy rzeczywiście tak jest? Może kilka lat temu zabiegi tego typu przynosiły korzyści. Dziś niekoniecznie. Odbiorcy są bardziej świadomi i dociekliwi, przez co często nie wystarczy im tylko puste słowo z opisu, zapewniające o niepowtarzalnej jakości danego artykułu. Idealnie sprawdzają się tutaj rozmaite wyniki testów, których prezentacja jest również bardzo ważna i wpływa na decyzje zakupowe konsumentów – patrz punkt pierwszy i pamiętaj o wymienianie korzyści!
Uruchom wyobraźnię odbiorcy
W tym przypadku niezastąpione są oczywiście zdjęcia i materiały video, ale słowa również stanowią klucz do sukcesu. Opisy wszystkich produktów powinny być skonstruowane w taki sposób, aby potencjalny klient mógł sobie wyobrazić, że już jest jego posiadaczem i poczuł korzyści z tym związane. Tutaj znowu wracamy do punktu pierwszego. Korzyści związane z użytkowaniem opisywanego produktu najlepiej odnieść do życia codziennego. Dobrze jest przybliżyć potencjalnemu klientowi, jakie zmiany w jego życie wniesie zakup tego artykułu i sprawić tym samym, że jego wyobraźnia zacznie pracować. Słowa naprawdę mają moc!
Nie bądź gołosłowny i pokaż, że masz rację!
Jak udowodnić potencjalnemu klientowi, że opis danego produktu to nie tylko puste słowa, które mają zachęcić go dokonania zakupu? Opinie innych klientów, którzy zakupili produkt, informacje na temat tego, ile osób zdecydowało się kupić dany produkt, lub możliwość ocenienia danego produktu – wszystkie to zdaje egzamin.
Storytelling, pomocny również w copywritingu produktowym
Nie ma tu oczywiście mowy o rozbudowanych opisach, a o krótkich, jednowątkowych treściach przedstawiających to, jak zakup danego produktu odmienił życie innych klientów, co stanowiło impuls do jego stworzenia, jakie problemy innych nabywców rozwiązał zakup danego produktu. To zabieg, który niezwykle silnie wpływa na podświadomość odbiorcy, angażuje go i jednocześnie zaskakuje.
Zwróć uwagę na to, jak treść wygląda na stronie
Długi opis, który mimo kilkukrotnego scrollowania strony nie ma końca, raczej się nie sprawdza. Męczy on wzrok i trudno wychwycić w nim najważniejsze informacje. Dlatego zarówno w przypadku sklepu internetowego, jak i wszelkich treści publikowanych w Internecie tak ważne jest odpowiednie zaprezentowanie treści na stronie, czyli:
Pośpiech jest złym doradcą
Nie śpiesz się z opisami produktów i nie wrzucaj ich na stronę za wszelką cenę, bez edycji. Przeczytaj je kilka razy sam i poproś osobę z talentem do wychwytywania literówek i doskonałą znajomością zasad ortograficznych, o przejrzenie treści. Są to bowiem dwie rzeczy, które mogą skutecznie odstraszyć potencjalnych klientów. Zachowaj odpowiednią kolejność, czyli – zaplanuj tekst, napisz go i dopiero wtedy poddaj edycji.
Sprawdź, czy strona działa poprawnie
Zanim udostępnisz klientom możliwość dokonywania zakupów w Twoim sklepie internetowym, sprawdź, czy elementy, takie jak wyszukiwarka produktów i galeria zdjęć działają poprawnie. Niepasujące do danego produktu tagi czy wprowadzające w błąd nazwy kategorii również nie działają na Twoją korzyść. Pamiętaj, żeby przed oddaniem strony w ręce użytkowników, przeprowadzić test i upewnij się, że nie będą mieli oni problemów z wyszukiwaniem interesujących ich produktów.
Słowa kluczowe to nie wszystko. Pamiętaj o tym, ze piszesz dla ludzi!
Słowa kluczowe są ważne dla robotów Google, dla ludzi niekoniecznie. Dlatego tworząc opis danego produktu nie umieszczaj w każdej linijce frazy kluczowej. Uwierz, że treść tego typu zachęca raczej do jak najszybszego opuszczenia Twojego sklepu, niż dokonania w nim zakupu. Pamiętaj o tym, żeby poza frazami w opisie przedstawić korzyści, jakie niesie za sobą zakup danego produktu, informacje o tym, jak sprawdza się on w codziennym użytkowaniu oraz – jeżeli jesteś w ich posiadaniu – wyniki testów potwierdzających jego wysoką jakość.
KISS, czyli Keep It Simple!
W myśl tej zasady nie należy tworzyć zbyt długich treści, ponieważ odbiorca szuka w sieci konkretnych informacji i nie ma ochoty przedzierać się przez tysiące nic nie wnoszących znaków. Dobrze jest zatem opisywać sprzedawane produkty w sposób atrakcyjny, ale bez zbędnego lania wody, którego nikt nie przeczyta…
Jestem przekonana, że większość z nas choć raz dokonywała zakupów w sklepie internetowym. Wydawać by się mogło, że najprostsza i najszybsza rada dla osób tworzących opisy produktów to: twórz takie opisy, jakie przekonałyby Ciebie samego. I tutaj właśnie pojawiłby się problem, bo pewnie nigdy nie zastanawiałeś się nad tym, dlaczego wybrałeś produkt z tego, a nie innego sklepu, chociaż wszelkie parametry i czas dostawy były takie same. Okazuje się, że dużą rolę odgrywa tu opis i że na ich tworzenie naprawdę warto poświęcić trochę czasu. Wierzę, że rady zawarte w tym artykule pomogą Ci opisać produkty na miarę najlepszych sklepów internetowych i przyniosą wymierne korzyści.
Na sam koniec dorzucam jeszcze kilka przykładów całkiem nieźle przygotowanych opisów:
http://www.saturn.pl/notebook-asus
http://www.mediamarkt.pl/electrolux-ultrasilencer
http://www.bosch-home.pl/produkty/zmywarki
http://www.sklep-presto.pl/Rolki-regulowane
http://allegro.pl/zestaw-garnki-tefal-duetto