Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Jak skutecznie poprawić współczynnik CTR na stronie internetowej

Jak skutecznie poprawić współczynnik CTR na stronie internetowej

Jak skutecznie poprawić współczynnik CTR na stronie internetowej

W momencie gdy decydujemy się na prowadzenie działań SEO na naszej stronie, musimy stale monitorować wpływ naszej pracy i nieustannie szukać nowych strategii poprawiających wyniki. Można zastosować wiele miar efektywności: od pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania po liczbę odwiedzin na stronie internetowej.

Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, jakie czynniki mają bezpośredni wpływ na Twój wynik organiczny w wynikach wyszukiwania. Istnieje jednak wiele innych aspektów, które nie wpływają bezpośrednio na pozycję, ale dzięki nim możemy śledzić swoje postępy w SEO. W tym artykule przedstawię nieco niedoceniany i jednocześnie bardzo ważny parametr, jakim jest CTR.

Co to jest CTR

CTR (click-through rate) jest to wskaźnik tego, jak często użytkownik klika link wyświetlany w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Powszechnie wiadomo, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkownika w link. Jednak sama lokalizacja wyniku nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na współczynnik klikalności.

Jak obliczyć wskaźnik CTR

CTR jest wyrażony w procentach i oblicza się go poprzez podzielenie wyświetleń przez kliknięcia. Na przykład jeśli określony wynik wyszukiwania pojawia się 2000 razy, a tylko 700 razy jest „klikany”, to CTR strony internetowej wynosi 2,8%.

Jaką wartość powinien mieć dobry współczynnik CTR

Musisz zdać sobie sprawę, że tak naprawdę nie ma dobrego CTR. Współczynnik kliknięć będzie inny dla bardzo dużych serwisów, które mają bardzo dużą widoczność, a inny dla stron, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki. Warto również zaznaczyć, że dla każdego z kanałów marketingowych współczynnik CTR będzie zupełnie inny.

jak poprawić CTR na stronie

Jak zwiększyć CTR

Przejdźmy teraz do rzeczy, czyli porozmawiajmy o tym, jak w efektywny sposób zwiększyć współczynnik kliknięć na naszej stronie.

Zadbaj o atrakcyjny title

Pamiętaj, że w wynikach organicznych tytuł strony jest jednym z najbardziej widocznych elementów, które widzi użytkownik. Warto zadbać o jego odpowiednią optymalizację.

  • Graj emocjami użytkownika – większość decyzji, w tym kliknięcia, jest podyktowana emocjami. Z tego powodu skup się na uzupełnianiu nagłówków odpowiednimi emocjami. Każdy „szokujący”, „nietypowy” lub „najlepszy” dodatek do nagłówka zwiększa szanse na dobry współczynnik klikalności CTR. Dodatkowo można też dodać odpowiednie emotikony, które na pewno nie umkną uwadze użytkownika. Pamiętaj jednak, aby na swojej stronie wystrzegać się fałszywych informacji, grania emocjami w negatywny sposób. Użytkownik z pewnością będzie rozczarowany, jeżeli wejdzie na Twoją stronę i nie znajdzie na niej zapowiadanej w chwytliwym nagłówku wiadomości.
  • Wdrażaj odpowiednie formatowanie – zdecydowana większość tytułów stron internetowych nie ma poprawnie sformatowanych tytułów. W SERP-ach te tytuły są ucinane, a podstrony pozostają nieobrandowane lub puste. Taki tytuł strony znacznie mniej zachęca do kliknięcia.
  • Pomyśl o użyciu alternatywnych title – pierwszym krokiem do sukcesu i zwiększenia CTR jest stworzenie idealnego tytułu. Nie wybieraj tytułu strony, który pierwszy przychodzi Ci do głowy, ale spróbuj wymyślić inne sposoby przedstawienia tematu. Pamiętaj też, aby odpowiednio używać słów kluczowych.
  • Korzystanie z listy – użytkownicy preferują tytuły zawierające liczby. Lista lub artykuł w formie listy dostarcza informacji w łatwo przyswajalnej i przewidywalnej formie. Pamiętaj o tym i używaj liczb w nagłówkach.

Nie zapominaj o meta description

Opis meta strony jest jednym z najważniejszych elementów, które wpływają na współczynnik klikalności w witrynie. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że użytkownik wejdzie na naszą stronę, jeżeli meta description będzie zawierało jakieś losowe znaki czy nic nieznaczące informacje.

Pierwszą zasadą poprawy organicznego CTR jest upewnienie się, że opis nie jest pobierany z treści strony. Jeśli nie zdefiniujesz własnego opisu meta, Google wyciągnie z Twojej strony przykładowe zdanie, które zawiera wyszukiwane przez użytkownika słowo kluczowe. A większość z tych zdań nie nadaje się na meta description, ponieważ nie zawiera komunikatu zachęcającego do wejścia na stronę.

Oprócz uzupełnienia opisów zadbaj również o ich wygląd i nasycenie odpowiednią liczbą słów kluczowych. Unikaj opisów meta, które są zbyt długie i złożone, aby nie zostały ucięte w SERP-ach.

Tutaj możesz zawrzeć najważniejsze informacje. Jeśli masz sklep internetowy i oferujesz bezpłatną wysyłkę, nie wahaj się wspomnieć o tym w opisie meta. Dzięki tym informacjom wyróżnisz się na tle konkurencji. Użytkownicy będą wiedzieć, jakie korzyści im oferujesz, bez konieczności wchodzenia na stronę.

Odpowiednio zoptymalizowane adresy URL stron

Innym widocznym czynnikiem wpływającym na SERP-y jest adres URL treści. To jeden z przedstawionych elementów w wynikach organicznych. Prawidłowo skonstruowany adres URL ma duże szanse na zachęcenie użytkowników do kliknięcia. Oczywiście ma to również wpływ na SEO – to jedno z miejsc, w których musisz umieścić słowa kluczowe, aby poprawić rankingi SERP. Zapamiętaj również, że skoro adres URL może zachęcić do wizyty, to równie dobrze może do niej zniechęcić. Dlatego jest tak ważne, aby adresy URL były odpowiednio zoptymalizowane.

Możesz uzupełnić swoje adresy URL nie tylko słowami kluczowymi, ale też za pomocą kategorii i podkategorii w strukturze adresu URL. Wtedy wyniki wyszukiwania są bogatsze i pozwalają użytkownikowi zobaczyć, że w interesującym wyniku znajduje się więcej niż jeden artykuł lub produkt.

Śmiało używaj rich snippets

Im więcej fragmentów bogatych w informacje dostarczamy, tym łatwiej jest użytkownikom znaleźć najbardziej wartościowe strony w wynikach SERP. Rich snippety przyciągają uwagę, ponieważ zawierają więcej danych niż standardowe „zwiastuny” i dostarczają informacji, takich jak oceny (w postaci gwiazdek), adres, data itp. Dzięki temu zabiegowi istnieje większa możliwość, że użytkownik wejdzie na naszą stronę, ponieważ wynik organiczny będzie jeszcze bardziej atrakcyjny.

co to jest CTR

Site linki oraz breadcrumbs również będą znakomitym wyborem

Linki do podstron to hiperłącza, które pojawiają się pod poszczególnymi wynikami w SERP i pomagają użytkownikom poruszać się po witrynie. Zazwyczaj linki do podstron pojawiają się, gdy zapytanie dotyczy określonego wyniku (np. nazwy witryny) lub stron internetowych, które według Google mogą być przydatne dla użytkowników i dostawców treści podobnych tematycznie.

Breadcrumbs (nawigacja okruszkowa) to rodzaj nawigacji, która pozwala użytkownikom bez problemu śledzić ich lokalizację na stronach internetowych, zapewniając pełną ścieżkę do strony głównej. Wyszukiwarki mogą określić ścieżkę i przedstawić te informacje w wynikach wyszukiwania, wyświetlając wszystkie etapy lub kategorie między stroną główną a stroną docelową zamiast rzeczywistego adresu URL strony.

Wydajność strony

Tak, dobrze widzisz! Ten aspekt pojawia się prawie w każdym artykule na temat optymalizacji strony internetowej pod użytkownika. Ładowanie strony jest również czynnikiem wpływającym na CTR. W końcu kliknięcie jest liczone tylko wtedy, gdy użytkownik faktycznie wejdzie na stronę. Gdy Twoja witryna ładuje się zbyt wolno, niecierpliwi użytkownicy, którzy czekają długo, przeniosą się do Twojej konkurencji, a liczba kliknięć w Twoją stronę spadnie. Dotyczy to zwłaszcza urządzeń mobilnych z wolniejszym połączeniem internetowym. Dlatego zastanów się, jak szybko ładuje się Twoja strona internetowa.

Podsumowanie

Śledzenie tego wskaźnika powinno być częścią codziennej pracy nad witryną, ponieważ niski CTR pomimo wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania oznacza, że ​​witryna nie spełnia oczekiwań użytkowników lub inne strony wydają się ciekawsze.

Zwiększenie wartości CTR można osiągnąć poprzez przyciągnięcie uwagi internautów zarówno ciekawą treścią, mnóstwem przydatnych informacji, atrakcyjnością wizualną, jak i użytecznością wyświetlanych wyników wyszukiwania miasto. Wysoki współczynnik klikalności jest niezwykle ważny, ponieważ może zwiększyć ruch w Twojej witrynie bez konieczności zmiany kampanii SEO i pozwolić oszczędzić pieniądze.