Otworzyłeś sklep internetowy i czekasz na pierwsze zamówienia? Nie zrobią się same! Powinieneś rozpocząć intensywną kampanię promocyjną, aby klienci zauważyli Twój e-sklep. Niektórzy sądzą, że reklama w Internecie jest niezwykle droga, ale to nieprawda. Czy wiesz, że możesz bezpłatnie rozpocząć promocję swojego sklepu internetowego? Jeśli masz wątpliwości, poniżej znajdziesz kilka darmowych kanałów reklamowych. Wiadomo jednak, że płatna reklama jest często efektywniejsza, dlatego jako uzupełnienie przedstawimy Ci kilka metod, w które trzeba zainwestować. Gotowy? Startujemy!

Darmowe metody promocji sklepu internetowego

1. Blog sklepowy

Prowadzenie bloga sklepowego to niezastąpiona metoda gromadzenia odbiorców. To właśnie poprzez publikowanie ciekawych artykułów zainteresujesz swoim sklepem internetowym nowych klientów i zaangażujesz osoby, które już złożyły zamówienia w Twojej witrynie e-commerce. O czym powinieneś pamiętać, zakładając blog? Swoją przygodę z pisaniem rozpocznij od wyboru odpowiedniego narzędzia. Prawdopodobnie będziesz mógł prowadzić prosty blog na platformie, na której masz sklep. Jeśli nie, to skorzystaj z darmowego systemu, np. WordPressa. Zwróć również uwagę na to, aby wybrać odpowiednią domenę. Twój blog powinien działać w domenie, np. domena.pl/blog, lub w subdomenie sklepu, ponieważ dzięki temu wesprze on pozycjonowanie witryny e-commerce w Google. Żeby tak było, powinieneś zamieszczać w artykułach i tytułach słowa kluczowe wpisywane przez Twoich odbiorców w wyszukiwarce. Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę? Systematycznie publikuj teksty – tak, aby podtrzymywać zainteresowanie klientów. Pisz interesująco i zwięźle. Informuj konsumentów o newsach z Twojego sklepu internetowego, promocjach czy zamieszczaj wiadomości branżowe. Kreuj się na eksperta! Wstawiaj również do tekstu atrakcyjne grafiki, ponieważ obraz działa lepiej niż suche słowa. Więcej na temat prowadzenia bloga sklepowego przeczytasz TUTAJ.

2. Fora branżowe

Dobra opinia w Internecie jest podstawą w każdej branży, dlatego powinieneś kreować się na eksperta na forach branżowych. Jak to robić? Załóż konto firmowe z nazwą Twojego sklepu internetowego i logiem, a następie merytorycznie wypowiadaj się w tematycznych dyskusjach. Pamiętaj, aby nie spamować w kółko linkami do Twoich produktów, a kłaść nacisk na budowanie pozytywnego wizerunku w sieci. W sytuacji, gdy dobrze komuś doradzisz, zaufanie do Twojego sklepu wzrośnie. Ponadto, poprzez zamieszczanie postów na forach branżowych, będziesz informował potencjalnych klientów o swoim sklepie internetowym. W przyszłości powinno przełożyć się to na większą ilość zamówień.

3. Kanał na YouTube

YouTube to idealne źródło promocji dla większości sklepów internetowych, a do tego zamieszczanie filmów w tym serwisie jest darmowe. Jak zabrać się do stworzenia profilu w tym medium? Przede wszystkim kanał powinien być zgodny z nazwą Twojego e-biznesu. Ponadto zamieść informacje o marce, logo i przygotuj kategorie wideo. Następnie zadbaj o content. Jakie treści możesz udostępniać? Oczywiście wszelkiego rodzaju wideo-prezentacje ciekawych produktów, testy, recenzje czy unboxingi. Pamiętaj również, aby filmy były profesjonalne i miały atrakcyjne miniatury. Zachęcaj też do subskrybowania kanału poprzez zapowiedzi i przygotowywanie konkursów. Wideo jest przyszłością komunikacji sklepów internetowych, więc załóż kanał na YouTube i wyprzedź konkurencję.

4. Social media

Media społecznościowe niosą ze sobą ogromny potencjał, który możesz wykorzystać do reklamy swojego e-biznesu. Na Facebooku czy Instagramie powinieneś przede wszystkim budować społeczność oraz wchodzić w interakcje z odbiorcami. Pamiętaj, że Facebook posiada również płatne narzędzie promocji, Facebook Ads, które zdecydowanie powinieneś wykorzystywać w promocji swojej firmy. Jeśli prowadzisz sklep z lifestylowymi produktami, to pomyśl również o założeniu konta na Snapchacie czy Pintereście. Przeczytaj, jaki jest klucz do skutecznego prowadzenia social mediów na naszym blogu.

6. Newsletter

Dwa ostatnie omawiane przez nas metody promocji mogą być darmowe, ale nie muszą. Pierwszą z nich jest newsletter. Ten kanał komunikacji pozwoli Ci na informowanie klientów o nowościach, bestsellerach i ofertach specjalnych w Twoim e-sklepie. Dzięki regularnej wysyłce maili do odbiorców, będziesz systematycznie przypominał im o swojej ofercie. Na co powinieneś zwrócić uwagę, przygotowując newsletter? Na początku zadbaj o jego stały szablon, który będzie zgodny z Twoją identyfikacją wizualną. Następnie znajdź odpowiedni content – nie tylko sprzedawaj, ale i inspiruj, oferując konsumentowi wartość dodaną, na przykład wrzuć link do ciekawego artykułu na Twoim blogu. Ponadto zapewnij subskrybentowi profity, czyli propozycję, której zwykli klienci nie mają – stały bonus lub dostęp do unikatowych produktów. Pamiętaj również, aby personalizować przekaz. Gdzie zamieścić zapis do newslettera? Oczywiście na głównej stronie sklepu internetowego i na blogu. Zadbaj o kreację skutecznego CTA (ang. call to action; wezwanie do działania), obiecując chociażby kupony rabatowe. Więcej na temat wykorzystywania newslettera w e-commerce przeczytasz TUTAJ. Pamiętaj jednak, że newsletter jest darmowym sposobem na promocję tylko wtedy, gdy sam go tworzysz, nie korzystając z zewnętrznych systemów lub gdy dostępna jest opcja darmowa, np. w Freshmailu istnieje możliwość darmowej wysyłki do 500 użytkowników.

7. Blogerzy

Bardzo często bywa tak, że blogerzy posiadają swoje stawki za publikacje na ich blogach. Powinieneś postarać się nawiązać współpracę z blogerami branżowymi na zasadzie barteru – wtedy jedynym kosztem staje się produkt, który wyślesz do przetestowania. Skontaktuj się z blogerem i zaproponuj mu wymianę: Ty wyślesz influencerowi swój produkt, a on poinformuje o nim w swoich kanałach. Pamiętaj, aby zadbać tutaj o odpowiednią formę komunikacji i dobrze argumentować powody, dla których warto o Tobie napisać. Musisz wyróżnić się czymś na tle konkurencji, by influencer akurat na Ciebie zwrócił uwagę. Dlaczego warto współpracować z blogerem? Ponieważ zbudował on grupę lojalnych odbiorców, u której cieszy się autorytetem. Kiedy osoba z branży Cię poleca, zyskujesz bezpośrednią reklamę u Twoich potencjalnych klientów oraz tworzysz swój pozytywny wizerunek.

Płatne metody promocji sklepu internetowego

Tak jak obiecaliśmy na początku, w ramach uzupełnienia napiszemy krótko o trzech popularnych, płatnych metodach promocji e-sklepu.

1. Pozycjonowanie

Działania SEO powinny prowadzić do uzyskania topowych pozycji w wynikach wyszukiwania Google na frazy oraz słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników. Pozycjonowanie nie należy do najłatwiejszych metod, dlatego lepiej oddać je w ręce specjalistów. Pamiętaj również, że działania SEO przynoszą pierwsze rezultaty najczęściej dopiero po kilku miesiącach. Więcej na temat zalet pozycjonowania przeczytasz na naszym blogu.

2. AdWords

Kampania Google AdWords to idealna metoda promocji na start dla większości sklepów internetowych. Dobrze skonstruowane reklamy potrafią praktycznie od razu przełożyć się na zamówienia i zyski. Jednak pamiętaj, że AdWords nie przynosi długotrwałych wyników, w przeciwieństwie do pozycjonowania, a dodatkowo kampania musi być na bieżąco zasilana. Sprawdź, o czym jeszcze powinieneś wiedzieć, gdy zastanawiasz się nad inwestycją w system reklamowy Google.

3. Marketplace’y

To już ostatnia płatna metoda promocji sklepu internetowego, o której dzisiaj napiszemy. Marketplace’y to serwisy, gdzie klienci mogą porównać oferty sprzedawców z różnych branż. Zapewne Twoim pierwszym skojarzeniem są tutaj porównywarki cen i opinii, jednak typowym marketplace’em jest również portal handlowy Allegro. Kolejną grupą takich serwisów są portale dedykowane konkretnym branżom, często lifestylowym czy designerskim, jak chociażby Domodi czy Allani. Gdzie powinieneś się pokazać? Oczywiście zależy to od charakteru Twojej marki, ceny produktów i grupy docelowej. Gdy masz konkurencyjne ceny, spróbuj swoich sił na Allegro czy Ceneo, a gdy stawiasz na indywidualizm, skieruj swoje kroki w stronę innych, skoncentrowanych na bardziej sprecyzowanych branżach marketplece’ów. Pamiętaj jednak, że większość takich serwisów pobiera prowizje od sprzedaży.

Podsumowanie

Jak widzisz, jest wiele darmowych metod promocji sklepu internetowego. Jeśli jesteś na początku swojej drogi na rynku e-commerce i masz ograniczony budżet, to z powodzeniem możesz wykorzystać bezpłatne kanały reklamowe. Na początek wystarczą zaangażowanie, systematyczność i kreatywność w pozyskiwaniu nowych odbiorców. A co z płatnymi narzędziami promocji? Pozycjonowanie czy Google AdWords to efektywne metody przekładające się na Twoje zyski, pamiętaj jednak, aby przed wyborem dokładnie przeanalizować wady i zalety każdego rodzaju promocji w sieci. Powodzenia!

Artykuł powstał dzięki współpracy partnerskiej ze Sky-Shop.pl, która jest platformą sklepową oferującą założenie gotowego sklepu internetowego na abonament. Sky-Shop.pl to pełne narzędzie do sprzedaży, które można przetestować przez 14 dni za darmo.