Social media są narzędziem, którego nie można nie doceniać, prowadząc przedsiębiorstwo. Jego właściwe wykorzystanie pozwala między innymi na kształtowanie wizerunku firmy, realizowanie działań związanych ze sprzedażą, promowanie swoich produktów i usług, a nawet obsługę klientów, wspieranie działań w zakresie employer brandingu czy rekrutacji pracowników. Możliwości oferowane przez kanały społecznościowe są ogromne i tylko od nas zależy, gdzie i w jaki sposób będziemy działać (a nie lepiej je wykorzystywać?).

Spośród wszystkich serwisów niekwestionowanym numerem jeden jest Facebook, którego liczba użytkowników w samej tylko Polsce przekroczyła 15,48 mln. Ponadto kanał ten nieustannie ewoluuje, oferując nowe możliwości nie tylko zwykłym (może lepiej indywidualnym?) użytkownikom, ale również przedsiębiorcom. Dlatego też zebraliśmy i opracowaliśmy najważniejsze wskazówki pozwalające na prowadzenie skutecznych działań przez firmy na Facebooku.

Dlaczego warto prowadzić fanpage na Facebooku?

Social media pozwalają tworzyć wiarygodny wizerunek marki. Szczególnie pomocny jest Facebook, dzięki któremu możesz na bieżąco informować swoich użytkowników. Fanpage na Facebooku sprawdza się jako kanał komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, można szybko uaktualniać ofertę, promocje, prowadzić dyskusje z użytkownikami. Firmowa strona internetowa oraz powiązany z nią fanpage na Facebooku, mogą odgrywać znaczącą rolę w promowaniu marki, dalszym rozwoju firmy i skutecznym docieraniu do klientów. Dzięki szerokiemu gronu odbiorców, prowadzenie strony na Facebooku daje nieograniczone możliwości promocyjne. Social media są z zasady mniej formalne i można się na nich pokazać od luźniejszej strony, co skraca dystans pomiędzy firmą, a klientami. Facebook firmowy ma więcej funkcji niż profil prywatny, możemy analizować statystyki, planować wpisy i dodawać przycisk wzywający do konkretnego działania np. zamawiania – CTA. Zalet prowadzenia firmowego fanpage’a jest wiele, przede wszystkim zyskasz darmową reklamę i kanał do komunikacji z klientem. Facebook pomoże w stworzeniu lub poprawieniu wizerunku marki oraz trafieniu do szerszego grona odbiorców.

Strona www czy fanpage?

Firma, żeby skutecznie prowadzić kampanię marketingową i pozyskiwać klientów, musi korzystać z tych dwóch mediów. Firmowa strona i fanpage powinny się uzupełniać – social media kreują potrzeby, natomiast wyszukiwarka Google (nasza strona www) je spełnia. Argumentem opowiadającym się za stroną www są dane audience (cookies), które zbierają informacje o użytkownikach z naszej strony. Można to przyrównać do zbierania lajków, na Facebooku w ten sposób budujemy bazę klientów. Strona internetowa pozwala się wyróżnić wśród konkurencji. Większość fanpage’y wygląda bardzo podobnie, mamy wpływ jedynie na zdjęcie profilowe i w tle. Natomiast strona www umożliwia pełną dowolność w wyglądzie witryny. Tradycyjna strona pozwala w szerokim zakresie analizować ruch na stronie i tworzyć charakterystykę klientów. Facebook także oferuje możliwości analityczne, ale nie są one tak rozwinięte jak w przypadku strony. Pod względem pozycjonowania również wygrywa strona firmowa, posty na fanpage’u nie pozycjonują się tak skutecznie jak strona internetowa. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że internauci nie korzystają tylko z Facebooka, warto dotrzeć do nich różnymi kanałami. Media społecznościowe i strona internetowa wzajemnie sobie pomagają. Dopiero spójne prowadzenie obu witryn, pozwoli osiągnąć sukces i zadbać o integrację z klientami.

Jak założyć fanpage na Facebooku?

Na Facebooku zabronione jest prowadzenie konta firmowego na profilu prywatnym. Trzeba rozdzielić konto prywatne od firmowego. Po pierwsze, co to jest fanpage? Najprościej, fanpage to strona dla fanów, miejsce dla marki. Żeby móc promować swoją firmę i mieć dostęp do wszystkich funkcji trzeba założyć firmowy fanpage. Stworzenie, konfiguracja i prowadzenie konta jest darmowe.

Strona firmowa na fb, krok po kroku:

  1. Utwórz stronę – możesz stworzyć stronę z kliku miejsc. Podstawowy sposób – strona startowa Facebooka (na samym dole).
  2. Wybierz kategorię – konfiguracja fanpage’a rozpoczyna się wyborem kategorii. Należy wybrać co chce się promować: firmę, produkt, działalność non-profit, czy siebie jako osobę publiczną. Od wyboru kategorii zależy układ treści na koncie, jak również typy postów. Wybór nie jest ostateczny, więc można go później zmienić.
  3. Wprowadź nazwę i podkategorie – wybór nazwy na tym etapie jest bardzo istotny, późniejsza zmiana będzie możliwa dopiero po 7 dniach. Podkategorie przybliżą nasz profil działania.
  4. Przenieś się na nową stronę – Facebook na samym początku wspiera twórcę profilu i podrzuca różne wskazówki np. jak ulepszyć wygląd, jaki wybrać przycisk CTA oraz inne ustawienia, które możemy zmieniać już w trakcie prowadzenia fanpage’a. Najważniejsze ustawienia jakie musimy uzupełnić to:
  • zdjęcie profilowe – może to być logo firmy albo zdjęcie przedstawiające coś najbardziej charakterystycznego dla działalności. Na zdjęciu w tle można wybrać grafikę prezentującą nasz główny produkt lub hasło reklamowe,
  • krótki opis działalności – maksymalna ilość znaków to 155,
  • nazwa użytkownika – powinna być spójna z nazwą firmy, pojawi się ona po ukośniku za „facebook.com”,
  • adres strony internetowej i dane adresowe – odsyłamy w ten sposób do innych swoich stron lub kont w social media.

5. Udoskonalaj – Facebook udostępnia wiele opcji (konfiguracja zakładek, blokowanie wulgaryzmów).

Efektywne prowadzenie fanpage na Facebooku

Warto poświęcić czas na przygotowanie strategii, która pozwoli określić cele, sposób ich realizacji oraz metodę mierzenia efektów podejmowanych działań. Umożliwi to późniejszą ocenę skuteczności zrealizowanych aktywności i ich weryfikację z założeniami. Odpowiednio zaplanowana strategia obecności przedsiębiorstwa na Facebooku może służyć zwiększeniu rozpoznawalności marki czy też prezentacji wartości, z którymi firma się utożsamia. Facebook w ramach precyzyjnie zaplanowanej strategii może być wykorzystany również do bardziej miarodajnych celów, np.: poprawy konwersji na sklepie internetowym lub obsługi klientów przy wykorzystaniu Messengera.

Przygotowanie strategii to również zaplanowanie działań pod względem czasu, czyli godzin, w których będą publikowane posty – tak, by osiągały jak największy zasięg organiczny oraz zaangażowanie ze strony odbiorców. Kolejnym istotnym elementem, bez którego strategia będzie niekompletna, jest treść. Powinna być zawarta w pewnych ramach tematycznych, co ułatwi późniejsze planowanie wpisów oraz pozwoli zachować spójność i konsekwencję prowadzonej komunikacji. Ostatnim, lecz nie mniej istotnym składnikiem strategii obecności każdego przedsiębiorstwa w serwisie Facebook powinno być określenie formy komunikacji. Należy mieć tu na uwadze zarówno język wykorzystywany w komunikacji, jak i rodzaj publikowanych treści, czyli zdjęcia, grafiki oraz ewentualne materiały wideo.

Spójna i kompleksowa strategia działań firmy na Facebooku to także oszczędność czasu oraz środków. Dziś sama obecność firmy na Facebooku jest niewystarczająca, a świadomość przedsiębiorców i ich chęć wykorzystania Facebooka jako narzędzia wspierającego ich firmy jest ogromna (jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o strategii działań na Facebooku, kliknij TUTAJ.

Szczegóły są ważne

Choć dla niektórych może wydać się to oczywiste, to jednak wciąż wiele firm nie przykłada wystarczającej uwagi do nazwy swojej strony na Facebooku. Już sam jej wybór może ułatwić lub też utrudnić realizacje zakładanych celów. Nazwa fanpage’a może być spójna z nazwą firmy lub odnosić się do branży, zakresu usług, wartości oferowanej przez przedsiębiorstwo, a nawet być efektem słowotwórstwa. Wszystko zależy od strategii, która została obrana i sposobu jej realizacji. Ciekawa i oryginalna nazwa firmowej strony na Facebooku może łatwo wpaść w pamięć lub zaintrygować potencjalnych klientów, ułatwiając tym samym odniesienie sukcesu.

fanpage na facebooku, fanpage facebook

Tworząc fanpage w serwisie Facebook, należy także pamiętać o wypełnieniu wszystkich dostępnych pól, które umożliwiają zamieszczenie takich informacji jak: adres pocztowy przedsiębiorstwa, dane kontaktowe, adres strony www, godziny otwarcia czy też opis samej firmy. Dlaczego jest to takie ważne? Coraz więcej internautów szuka informacji o firmach i sklepach, odwiedzając ich strony na Facebooku. Firmowe strony w błękitnym serwisie zaczynają być głównym miejscem obecności przedsiębiorstw w Internecie i dlatego ważne jest, by potencjalni klienci mogli dotrzeć do wszystkich poszukiwanych informacji.

Prowadząc stronę na Facebooku, warto pamiętać również o tym, by dbać o klientów, którzy decydują się na kontakt z firmą za pośrednictwem Messengera. Liczne przykłady kryzysów w social media, które wybuchają wskutek niedbałości lub braku odpowiednich procedur, mogą przynieść więcej strat niż korzyści z obecności przedsiębiorstwa w serwisie Facebook.

Realizacja

Żadna strategia ani nazwa fanpage’a nie pomoże, jeśli publikowane treści nie będą stanowiły wartości dla odbiorców. Dlatego też należy zadbać o to, by strategia była we właściwy sposób realizowana. Jeśli jej treść zakłada prowadzenie firmowego Facebooka, który ma edukować potencjalnych klientów lub dostarczać im treści rozrywkowych, należy dołożyć starań, by zarówno sama treść, jak i forma komunikacji pozwalały na realizację tych celów. Treść powinna odpowiadać oczekiwaniom, a umieszczane zdjęcia, grafiki czy materiału wideo należy przygotować tak, by były atrakcyjne wizualnie i zwracały na siebie uwagę. Realizacja wcześniej zaplanowanych działań to również zachowanie konsekwencji w postaci stylu, formy czy też języka prowadzonej komunikacji.

Wskazówki

Prowadzenie fanpage na fb wymaga pełnego zaangażowania i ciągłego reagowania na potrzeby klientów. Warto trzymać się pewnych zasad, które pomogą w skutecznym prowadzeniu konta.

  1. Określ temat wpisów – strona na Facebooku powinna skupiać się wokół wybranej kategorii tematów, zgodnych z charakterem działalności,
  2. Zbadaj grupę docelową – wytypuj konkretną grupę, dzięki temu dowiemy się do kogo i jak kierować swoje teksty. Im lepiej określisz i poznasz swoją grupę docelową , tym skuteczniejszy marketing możesz prowadzić,
  3. Zadbaj o jakość i formę – zastanów się w jakiej formie chcesz wstawiać posty (video live, grafika, teksty), treści powinny być merytoryczne i zgodne z działalnością firmy,
  4. Zwiększ liczbę publikacji – regularność postów, przyzwyczaja użytkowników, a to z kolei zwiększa ich zasięgi. Nie trzeba ograniczać się do jednego wpisu dziennie. Publikuj w godzinach największego ruchu na stronie – można to sprawdzić w statystykach Facebook’a,
  5. Bądź w kontakcie -reaguj jak najszybciej na wiadomości i komentarze od klientów, zachęcaj do dyskusji. Gdy nie masz możliwości odpisywania na wiadomości, można ustawić opcje dotyczące „automatycznej odpowiedzi na wiadomości użytkowników”. Twórz wydarzenia, mogące przypominać o najnowszych promocjach, usługach,
  6. Lajkuj – dobrym pomysłem na zwiększenie rozpoznawalności naszego profilu, jest lajkowanie i komentowanie wpisów pokrewnych nam stron,
  7. Organizuj konkursy – pomyśl nad celem konkursu, najlepiej jak pozwoli on zwiększyć wiedzę na temat twojej grupy odbiorców. Warto uruchomić konkurs, gdy chcemy wzmocnić zaangażowanie lub chcesz docenić stałych klientów. Facebook posiada regulamin przeprowadzenia promocji na swoim profilu, z którego dowiemy się jak legalnie zorganizować konkurs,
  8. Analizuj – regularnie sprawdzaj jakie wpisy cieszą się największą popularnością. Staraj się dopasować fanpage do potrzeb użytkowników.

Grupa docelowa

Poznając dokładnie swoją grupę docelową, skierujesz reklamę do konkretnych osób, które mogą być najbardziej zainteresowane twoimi produktami. Pomocne mogą okazać się liczne darmowe narzędzia np. Facebook Audience Insights, Google Adwords Display Planner lub Hotjar. Chcąc dotrzeć do większej ilości odbiorców, warto zastanowić się nad inwestycją w Facebook Ads. Istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z reklam w serwisie Facebook. Chęć zwiększenia rozpoznawalności, dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów czy też zaprezentowanie oferty przedsiębiorstwa wybranej grupie docelowej są tylko przykładowymi argumentami przemawiającymi za skorzystaniem z narzędzia Facebook Ads. Jedną z największych zalet reklam w serwisie Facebook jest możliwość określania odbiorców reklam na podstawie wieku, płci, lokalizacji, znajomości języka, zainteresowań czy wykształcenia, dając ogromne możliwości w doborze grupy docelowej. Dodatkowo wybór spośród 15 celów reklamowych, wśród których znajduje się promocja postów, zwiększenie liczby konwersji czy zwiększenie rozpoznawalności marki sprawiają, że Facebook okazuje się narzędziem pozwalającym na precyzyjne kierowanie przekazów reklamowych do ściśle określonych grup odbiorców. Ponadto Facebook Ads umożliwia też weryfikację skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych, oceniając ich konwersję, zasięg czy też koszty związane z wyświetlaniem reklam.

fanpage na facebooku, reklama

Podsumowanie

10 skutecznych reguł firmowego Facebooka:

1. Zdefiniuj cel, który chcesz osiągnąć.

2. Zaplanuj swoje działania.

3. Bądź konsekwentny.

4. Reaguj na zmiany i nowe możliwości oferowane przez Facebooka.

5. Bądź interesujący, inspiruj, dostarczaj wartościowych treści.

6. Szanuj swoich klientów.

7. Korzystaj z Facebook Ads.

8. Mierz efekty swoich działań.

9. Facebook to nie wszystko (wspieraj się kanałami, które pasują do Twojego biznesu).

10. Od czasu do czasu zrób coś WOW!

Jak prowadzić fanpage na Facebooku?
4.8 (95.29%) z 17 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!