Cyfryzacja świata dzieje się tu i teraz. Wg danych statystycznych zebranych w raporcie autorstwa We Are Social oraz Hootsuite w październiku 2018 dostęp Internetu posiadało już 55% światowej populacji (2018 Q4 Global Digital Statshot). Co ciekawe, wg wcześniejszego raportu wspomnianych agencji, w styczniu 2018 wartość ta wynosiła 53% (Digital in 2018). Biorąc pod uwagę dynamikę zachodzących w tym zakresie zmian, poza rozwojem rynku e-commerce, coraz więcej firm usługowych stara się zaistnieć w sieci, co prowadzi do zaostrzania się rywalizacji w walce o klienta. Rośnie również świadomość użytkowników, którzy coraz częściej porównują opinie w Internecie. Naprzeciw temu wyszedł Google, który udostępnił moduł ocen w obrębie wizytówki Google Moja Firma (GMF), którą mogą posiadać nawet przedsiębiorcy nieposiadający swojej strony www.

Dlaczego opinie w Google Moja Firma są tak istotne?

Wspomniane oceny są widoczne w Mapach Google, a także w tzw. Local Pack’u (przykład poniżej), czyli powierzchni nad wynikami organicznymi, która najczęściej występuje w przypadku zapytań lokalnych, ale również tych ogólnych, opartych o geolokalizację.

W wynikach lokalnych, poza takimi czynnikami jak odległość od miejsca, gdzie znajduje się poszukujący użytkownik, Google, jako element rankingowy może brać pod uwagę liczbę i długość opinii, w szczególności tych pozytywnych, które wpływają na zaufanie do firmy. Co za tym idzie opinie te umożliwiają poprawić widoczność wizytówki Google Moja Firma, a tym samym końcowo wpływają na ruch z tego źródła.

Sprawy nie można również lekceważyć, jeśli działalność prowadzona jest na skalę ogólnokrajową czy globalną i celem nie są lokalni klienci. Użytkownicy w procesie porównywania firm chcą coraz częściej pozyskać informacje z możliwie najbardziej niezależnych źródeł, a takim może być właśnie wizytówka Google Moja Firma, gdzie niemożliwe jest moderowanie opinii (jeśli nie łamią one ogólnoprzyjętych zasad w kontekście etyki publikowanych treści). By dodatkowo budować relację z użytkownikami, warto zadbać o interakcję i odpowiadać na pojawiające się opinie, dając do zrozumienia, że są one cenną informacją zwrotną. Wszystkie te elementy mogą wpłynąć na chęć dokonania zakupu lub skorzystania z usługi.

Kiedy i w jaki sposób pozyskiwać opinie w obrębie wizytówki Google?

Uświadom, że ma to znaczenie

Jak wiadomo, najbardziej miarodajne są opinie, które uzyskuje się bez kierowania prośby o recenzje. Problemem jest jednak fakt, że klienci, którzy są zadowoleni, rzadko samodzielnie decydują się na pozostawienie oceny. Może to wynikać z braku świadomości, jak wielkie znaczenie mogą mieć dla sprzedającego/usługodawcy takie recenzje. A mają właśnie rzeczywisty wpływ na uwiarygodnienie marki i mogą pośrednio przyczynić się poprzez pozyskanie kolejnych klientów do rozwoju firmy, a co za tym idzie, np. podnoszenia poziomu świadczonych usług.

Skieruj prośbę w stosownym momencie

Usatysfakcjonowane osoby rzadko odczuwają potrzebę wyrażania swojego zdania o Twojej firmie. Przeciwnie sprawa się ma w przypadku osób, które z jakichś powodów nie są zadowolone i będą silnie zmotywowane do publicznego wyrażenia swojego niezadowolenia. Wobec wspomnianej kwestii, podczas pozyskiwania opinii warto mieć na uwadze wyczucie czasu i kierować zapytanie do klientów w momencie, gdy ich poziom satysfakcji jest najwyższy – są wówczas najbardziej skłonni do udzielenia pochwały. Nie warto zwlekać i odkładać tej kwestii „na później”.

Po prostu zapytaj

Pozyskiwanie opinii może być prostsze niż myślisz – wystarczy pamiętać, by podczas rozmowy telefonicznej lub korespondencji skierować taką prośbę. Miej na uwadze, że Twój kontrahent może mieć priorytety, dlatego warto zapytać o możliwość i przypomnienie np. po 2 tygodniach. Z jednej strony da to przestrzeń potencjalnemu opiniodawcy na przemyślenie tej kwestii, a z drugiej zamknie go w ramie czasowej, która zmotywuje go do realizacji prośby.

Nie wywieraj presji, wykorzystuj wskazówki

Nie sugerujmy tutaj maksymalnych ocen – może to być odebrane jako nietakt. Jeśli ocena nie będzie maksymalnej liczby gwiazdek – warto wyciągnąć wnioski, czy dopytać o kwestie, które oczami klienta warto poprawić. Pozwoli Ci to podnieść jakość świadczonych usług, czy oferowanych produktów, a w przyszłości prawdopodobne pozyskasz lepsze oceny.

Ułatwiaj pozostawianie recenzji

Należy maksymalnie uprościć klientom możliwość pozostawienia oceny, o którą zabiegasz. Niektórzy kontrahenci mogą nie kojarzyć samej wizytówki GMF, a co dopiero kroków, jakie należy podjąć, by pozostawić recenzję. Możesz przygotować krótką instrukcję, która pozwoli na sprawne pozostawienie opinii. Warto w tym zakresie udostępniać przyjazny link, który będzie kierować do miejsca docelowego, a więc otwartego formularza oceny. Istnieją 2 sposoby na uzyskanie takiego adresu:

Z wykorzystaniem linku pochodzącego z wyszukiwarki:

  • Wyszukaj firmę w Mapach Google,
  • Kliknij „Napisz opinię”,
  • Wykorzystaj link znajdujący się na pasku adresu URL.

Użyj narzędzia PlaceID Lookup (mapa poniżej):

  • Znajdź firmę poprzez wpisanie nazwy w wyznaczonym miejscu („Enter a location”),
  • Wybierz miejsce z listy,
  • Skopiuj identyfikator, znajdujący się pod nazwą firmy, nad danymi adresowymi,
  • Wykorzystaj adres URL: https://search.google.com/local/writereview?placeid=[Place_ID], zastępując [Place_ID] Twoim indywidualnym identyfikatorem uzyskanym wcześniej.


Place ID


Podziękuj

Rzecz trywialna, aczkolwiek nie każdy o niej pamięta. Jako właściciel wizytówki masz możliwość odpowiedzi na recenzję. Warto to czynić, by pokazać, że wyrażanie opinie nie są bez znaczenia. Swoje uznanie możesz okazać w dowolnie przyjęty przez Ciebie sposób.

Warto wyrobić sobie nawyk i stale dążyć do pozyskania jak największej liczby opinii. Jest to najprostszy sposób na bieżącą interakcję, którą można wykorzystać w kontekście poprawy widoczności wizytówki Google Moja Firma, nie tylko w mapach Google, ale również w organicznych wynikach wyszukiwarek. To również możliwość podnoszenia jakości oferty, a także budowy zaufania i lojalności klientów w oparciu o opinie i rekomendacje klientów.

Jak pozyskać opinie o firmie w Google Moja Firma?
5 (100%) z 3 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!