Masz firmowy fanpage na Facebooku i zastanawiasz się, w jaki sposób zachęcić potencjalnych klientów do jego śledzenia i regularnego odwiedzania? Jednym ze sposobów jest organizacja za pomocą tego portalu społecznościowego konkursów z atrakcyjnymi nagrodami. Jak się do tego zabrać? Co taki konkurs powinien zawierać, na co zwrócić uwagę, by użytkownicy wzięli w nim udział? Czego unikać, by nie łamać regulaminu Facebooka? Na wszystkie te pytania postaramy się odpowiedzieć poniżej.

5 podstawowych etapów tworzenia konkursu

1. Cele marketingowe

Planując konkurs na Facebooku pomyśl, co ma być jego celem (co chcesz za jego pomocą osiągnąć) i do kogo go kierujesz. Przykładowo celem konkursu może być:

  • rozpropagowanie Twojej marki,
  • zgromadzenie listy klientów zainteresowanych Twoim produktem,
  • powiększenie grona odbiorców obserwujących i aktywnie udzielających się na Twoim profilu na Facebooku.

Mając jasno określony cel konkursu, łatwiej będzie wybrać jego formę i sposób prowadzenia, tak aby w jak największym stopniu pomogły one w realizacji wybranego celu.

2. Forma konkursu

Zależnie od obranego celu, warto wybrać taką formę konkursu, która w najlepszy sposób pomoże w jego realizacji. Może ona mieć postać:

  • stworzenia hasła reklamującego konkretny produkt, usługę czy Twoją firmę,
  • fotografii, rysunku czy filmiku związanego z produktem lub marką,
  • wymyślenia nazwy dla nowej linii produktów,
  • opisania ciekawej historii związanej z Twoimi produktami.

Forma konkursu na Facebooku zależy głównie od Twojej inwencji, ale pamiętaj, że im trudniejsze będzie zadanie konkursowe, tym bardziej wartościowa powinna być nagroda, ponieważ należy wliczyć w to włożony przez użytkownika trud w konkurs.

3. Regulamin

Każdy konkurs musi posiadać swój własny regulamin. Pamiętaj jednak, że użytkownicy Facebooka, wchodząc na Twoją stronę konkursową, nie chcą czytać dziesięciu stron A4 z regulaminem. Znacznie korzystniej będzie zaprezentować go w poście konkursowym w kilku przejrzystych punktach, a pełen regulamin umieścić na swojej stronie internetowej lub w formie pliku do ściągnięcia, lub w formie notatki na Facebooku. Użytkownicy Facebooka, biorąc udział w konkursie, chcą się rozerwać, a nie zastanawiać, co piszący regulamin miał na myśli. Postanowienia regulujące konkurs muszą być więc dla nich proste do zrozumienia.

Co warto w nim umieścić?

  • termin trwania konkursu,
  • informacje o nagrodzie,
  • informację, kto jest organizatorem,
  • jak i gdzie zgłaszać reklamacje.

Nie łam regulaminu Facebooka
Wielu organizatorów konkursów na Facebooku nie zapoznaje się z regulaminem tego portalu społecznościowego, przez co ich konkursy ewidentnie go łamią. Przed stworzeniem konkursu warto zatem zapoznać się z jego treścią dostępną pod adresem: www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines.

Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na poniższe postanowienia.

Organizator konkursu jest zobowiązany do:

  • umieszczenia informacji o zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności przez każdego uczestnika,
  • dodania wiadomości, że konkurs nie jest wspierany, sponsorowany ani przeprowadzany przez portal Facebook,
  • wyraźnego poinformowania użytkowników o zbieraniu o nich danych i wykorzystywaniu tych informacji.

Organizator konkursu nie może:

  • wykorzystywać prywatnych osi czasu użytkowników,
  • wykorzystywać połączeń ze znajomymi uczestników,
  • wymagać oznaczania się użytkowników lub ich znajomych na zdjęciach, na których ich nie ma,
  • wykorzystywać mechanizmu check-in (meldowania się w Twoim miejscu).

Nie możemy zatem od uczestników konkursu wymagać udostępnienia postu z promocją czy oznaczenia na nim jego znajomych. Można jednak zachęcić ich do polubienia i udostępnienia informacji o konkursie, np. pisząc: „Jeśli masz znajomych, których zainteresuje udział w Twoim konkursie, możesz udostępnić i polubić ten post”.

4. Promowanie konkursu

Wiele firm tworzących konkursy na Facebooku oszczędza na ich promocji, licząc, że do rozpowszechnienia informacji o nim wystarczą atrakcyjne nagrody. Jest to ogromny błąd, przez który sporo takich konkursów nie realizuje zamierzonych celów, a liczba ich uczestników jest znacznie poniżej oczekiwań organizatorów. Na taki krok mogą sobie pozwolić jedynie największe marki, które mają setki tysięcy czy miliony fanów. Jeśli Twoje konto nie jest tak popularne, powinieneś promować konkurs na wszelkie możliwe sposoby. Jeśli nie chcesz przeznaczać dodatkowych środków na reklamowanie konkursu za pomocą Facebooka czy AdWords w Google, to nie musisz tego robić. Należy jednak pamiętać, że jeśli zależy nam na konkretnej grupie docelowej, Facebook Ads sprawdzą się najlepiej.

Na Facebooku działa wiele kanałów informujących użytkowników o konkursach np. Śledzimy konkursy, Konkursy na Facebooku, Aktualne konkursy, Konkursy kreatywne i wiele innych. Warto poinformować je o stworzonym konkursie, ponieważ za ich pomocą szybko dotrzemy do dużej liczby użytkowników. Podobnie jak powyższe profile działa wiele stron internetowych, które dostarczają różnym internautom informacje o konkursach z nagrodami. Jeśli chcemy dotrzeć do jak największej liczby osób, powinniśmy na takich stronach jak sledzimykonkursy.pl, aktualnekonkursy.pl, e-konkursy.info, lowcakonkursow.pl i wielu innych dodać wiadomość o organizowanej promocji. Dobrym rozwiązaniem jest dodanie informacji o konkursie na swojej stronie internetowej w aktualnościach, blogu i na swoich profilach w innych mediach społecznościowych. Warto również informować o takich akcjach blogerów i youtuberów, którzy zajmują się tematyką związaną z Twoją firmą, produktami, usługami czy nagrodami. Część z nich z pewnością chętnie przekaże taką wiadomość swoim subskrybentom, dzięki czemu będziemy w stanie dotrzeć do ogromnej liczby odbiorców.

5. Zakończenie konkursu

Użytkownicy Facebooka nie lubią czekać zbyt długo na wyniki konkursu. Najlepiej, jeśli zostaną one ogłoszone w ciągu 48 godzin od jego zakończenia. Informację o zwycięzcy należy ogłosić na swojej stronie oraz we wszystkich prowadzonych kanałach w mediach społecznościowych. Dzięki temu zwycięzca oraz inni użytkownicy szybko dowiedzą się, kto wygrał.

Po zakończeniu konkursu i ogłoszeniu zwycięzcy pozostaje zmierzenie wyniku i realizacji określonych na początku celów. Warto sprawdzić, jakie było zaangażowanie użytkowników, ilu z nich odwiedziło stronę konkursową, jak wyglądała sprzedaż w terminie prowadzenia konkursu czy konwersja działań spełniła Twoje oczekiwania.

6. Dobre praktyki

Automatyczne powiadomienia – unikaj korzystania z automatycznych powiadomień na tablicy użytkowników, którzy zgłosili się do Twojego konkursu. Tego typu praktyka pozwala łatwo zwiększyć grono odbiorców, ale wielu użytkowników bardzo denerwuje publikowanie powiadomień o udziale w konkursach, co może negatywnie odbić się na Twojej marce.

Poziom trudności zadań konkursowych – wielu użytkowników Facebooka traktuje go jako rozrywkę, przerywnik od obowiązków, pracy itp. Nie są oni skorzy do wielkiego wysiłku związanego z zadaniem, jakie się przed nimi stawia. Im prostsza będzie czynność, jaką muszą wykonać by mieć szansę zdobycia nagrody, tym więcej chętnych się do niego zgłosi.
Przypominanie o konkursie – w przypadku promocji trwających co najmniej kilka dni jest to obowiązkowe, jednak nie może być zbyt nachalne. Nie należy po kilka razy dziennie pytać użytkowników, czy zapisali się już do konkursu. Jeśli wszystkie publikowane na tablicy posty będą dotyczyły konkursu, profil stanie się nudny. Przypominać o promocji należy w naturalny sposób i raczej nie powinno się o nim wspominać częściej niż raz dziennie. Jedynie tuż przed zakończeniem konkursu, np. dzień przed końcem, można trochę zwiększyć intensywność, tak by zmotywować użytkowników, którzy odkładali udział na później i by go nie przegapili.

Podsumowanie

Przestrzeganie powyższych porad i stosowanie się do regulaminu Facebooka pomoże w wypromowaniu Twojej marki czy strony na Facebooku lub realizacji innych celów marketingowych. Tworząc konkurs, pamiętajmy, by przestrzegać wszystkich postanowień regulaminu portalu społecznościowego, bo w przeciwnym razie Facebook może zablokować konto organizatora i całkowicie zniweczyć Twoje plany promocji swojej firmy. Nie zapominaj również o rozpowszechnieniu informacji o prowadzonym konkursie za pomocą jak największej liczby kanałów. Im więcej użytkowników dowie się o możliwości zdobycia nagród, tym więcej z nich weźmie w nim udział, jego poziom się podniesie, a założone cele będą miały większą szansę na spełnienie.

Jak organizować konkursy w social media
4.7 (94.17%) z 7 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!