Z tworzeniem wysokiej jakości tekstów sprzedażowych jest jak z budową domu – w obu przypadkach niezbędne są mocne fundamenty oraz szczegółowy plan działania. Oprócz solidnego posadowienia i przemyślanej konstrukcji konieczne jest jeszcze staranne wykończenie, dzięki któremu tekst reklamowy zwróci uwagę potencjalnego klienta. Jeśli chcesz poznać podstawowe zasady pisania treści o charakterze promocyjnym, nauczyć się pisać teksty SEO i dowiedzieć się, jak nadać swojej publikacji tego „czegoś”, co uczyni ją zabójczo skutecznym narzędziem sprzedażowym, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

W tekście reklamowym wcale nie chodzi o… tekst!

Brzmi niezrozumiale? Prowokacyjnie? A może wręcz lekceważąco? Prawda jest taka, że na każdym etapie tworzenia treści sprzedażowej, najważniejszy jest klient. To jego potrzeby ma zaspokoić oferta, dlatego wszystko, co napiszesz, powinno sprowadzać się do odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Kim jest odbiorca promowanego przeze mnie produktu/usługi?
  2. Jakie ma potrzeby i w jaki sposób moja oferta ma je zaspokoić?
  3. Jakie są jego wątpliwości i jak mogę pomóc mu się ich pozbyć?
  4. W jaki sposób klient dokonuje wyborów konsumenckich i jakie ma nawyki zakupowe?
  5. Co sprawia, że powinien wybrać produkt promowany przeze mnie, zamiast oferty konkurencji?

Tylko tyle i aż tyle. Nie wygląda to na nic trudnego, jednak praktyka pokazuje, że precyzyjne określenie grupy docelowej to największy problem copywriterów. Ogólniki typu „osoby w wieku 60+ preferujące zdrowy styl życia”, tak naprawdę niewiele mówią o tym, kim są Twoi odbiorcy. Przecież, każdy z nich troskę o zdrowie może postrzegać w inny sposób. Kluczem do poznania klientów oraz określenia ich rzeczywistych potrzeb jest szczegółowy research. Źródłem cennych informacji będą dla Ciebie m.in.:

  • społeczności w social mediach (grupy, fanpage, dyskusje użytkowników),
  • ankiety online adresowane do członków grupy docelowej,
  • branżowe raporty, które wiele mówią o zwyczajach i zachowaniach konsumentów,
  • obserwacja Twojego otoczenia oraz dotychczasowe doświadczenia.

Jak widzisz, aby dobrze poznać swojego odbiorcę, nie musisz dysponować sztabem ludzi ani pokaźnym budżetem. Research możesz wykonać we własnym zakresie. Warto wykonać go sumiennie, ponieważ dzięki temu samo pisanie tekstów reklamowych będzie już znacznie łatwiejsze.

Dostosuj komunikację do odbiorcy

Znając grupę docelową, znacznie łatwiej dopasujesz formę i styl artykułu do jej oczekiwań. Pisz tak, jak – zgodnie z Twoimi obserwacjami – rozmawiają ze sobą potencjalni klienci. Nastolatek będący na bieżąco z nowymi technologiami używa zupełnie innego języka niż wykładowca akademicki czy trener personalny. Specyfika danej grupy docelowej przekłada się na komunikację i determinuje zarówno sam styl tekstu, jak i użyte w nim argumenty, czy elementy mające przykuć uwagę czytelnika. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego wyczucia. Unikaj banałów i nie przesadzaj z potocznym językiem ani przeintelektualizowaną formą. Dzięki temu tekst pozostanie naturalny i zrozumiały.

Dopasuj tekst reklamy do odbiorcy.

 

Żródło: stopfejkfriends.pl

Zdefiniuj problem i zaproponuj jego rozwiązanie

Staraj się nie patrzeć na teksty reklamowe wyłącznie przez pryzmat właściwości konkretnego produktu czy usługi. Traktuj je jako rozwiązanie konkretnego problemu, z którym zgłasza się do Ciebie potencjalny klient. Skoro odbiorca poszukuje w sieci informacji na temat interesującego go towaru lub usługi, raczej nie robi tego przypadkowo.

Przykład: klient zamierza zacząć biegać i szuka odpowiedniego obuwia do treningów. Nie wie jednak, czym kierować się przy wyborze i jaki model będzie dla niego odpowiedni. Problemem w tej sytuacji jest deficyt wiedzy po stronie niedoświadczonego biegacza. Rozwiązaniem – poradnik, w którym szczegółowo opisujesz, jakie buty będą najlepsze dla początkujących, które modele nadają się do biegania po asfalcie, a które w terenie.

 

Jak napisać reklamę – bez czego nie może obejść się dobry tekst?

Choć poszczególne komunikaty mogą różnić się między sobą formą, stylem, zawartością merytoryczną czy długością, istnieje pewien kanon elementów, jeśli chodzi o pisanie tekstów reklamowych. Na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie planowania oraz realizacji zlecenia na artykuł lub opis produktu? Sprawdź poniżej!

Przyciągnij uwagę nagłówkiem

80% internautów przyznaje się do tego, że nie czyta treści publikowanych w sieci i ogranicza się jedynie do sprawdzania nagłówków. Dla Ciebie to wystarczający powód, by zadbać o chwytliwy tytuł artykułu, jeżeli chcesz, by ktokolwiek zadał sobie trud i zapoznał się z jego treścią. Wczuj się w rolę odbiorcy. Bardziej prawdopodobne, że klikniesz artykuł pod tytułem: „Jak wybrać buty do biegania?” czy, że zachęci Cię tekst zatytułowany: „5 niedrogich modeli butów, które pozwolą Ci biegać komfortowo i bez kontuzji”?

Tworząc tekst reklamowy zadbaj o chwytliwy nagłówek.

Żródło: natural-born-runners.pl

Stosuj koncepcję odwróconej piramidy

Pisanie na potrzeby marketingu to specyficzna dziedzina. Biorąc pod uwagę, że tekst reklamowy musi być poprawny, ciekawy i unikalny, to przede wszystkim – ma napędzać sprzedaż, musisz skupić się na konkretach. Zapomnij o „laniu wody” i ogólnikach. Im więcej „mięsa”, tym lepiej.

Doskonale sprawdza się w tym przypadku koncepcja odwróconej piramidy, zgodnie z którą najważniejsze informacje powinny znaleźć się na początku artykułu. W odróżnieniu od tekstów newsowych lead (pierwszy akapit) nie powinien streszczać całej treści, ale zachęcić do zapoznania się z jej dalszą częścią. W kolejnych akapitach skup się na kluczowych korzyściach wynikających z zakupu produktu/usługi oraz na tym, co odróżnia Twoją ofertę od konkurencji.

Stosuj język korzyści

Jeśli pisanie tekstów reklamowych nie jest Ci obce, z pewnością spotkałeś się z terminem „język korzyści”. Jeżeli dodatkowo stosujesz go w swoich publikacjach – plus dla Ciebie. W skrócie: chodzi o przedstawienie konkretnych (i faktycznych!) cech produktu w sposób, który utwierdzi jego potencjalnego nabywcę o słuszności finalizacji zamówienia. Jak to zrobić? Oczywiście, przedstawiając zyski. Warto w tym celu stosować schemat: cecha = zaleta = korzyść, który przedstawiam na poniższym przykładzie butów biegowych.

  1. Cecha: Buty do biegania z miękką podeszwą.
  2. Zaleta: Buty, skutecznie amortyzują wstrząsy dzięki miękkiej podeszwie.
  3. Korzyść: Wygodne buty dzięki odpowiedniej amortyzacji uchronią Twoje stawy przed kontuzją.

Na koniec wezwij do działania

Wyobraź sobie, że klient zachęcony chwytliwym nagłówkiem Twojego artykułu, postanawia przeczytać tekst z nadzieją, że znajdzie w nim rozwiązanie swojego problemu. Przechodzi przez kolejne akapity tekstu, otrzymuje odpowiedź na nurtujące go pytania, po czym… opuszcza stronę, nie podejmując żadnej akcji. Czego w tej sytuacji zabrakło? Wyraźnego wezwania do działania (Call to Action), czyli zwięzłego komunikatu typu:

  • „sprawdź dostępne modele w naszym sklepie online”
  • „zostaw swój numer telefonu – oddzwonimy z przygotowaną dla Ciebie ofertą,
  • „podaj swój adres e-mail i otrzymuj informacje o bieżących promocjach”,
  • „weź udział w szkoleniu i dowiedz się, jak napisać tekst reklamowy”,
  • „zarejestruj się i odbierz bezpłatny prezent”,
  • „kup teraz”.

Wezwanie do działania powinno znaleźć się w podsumowaniu artykułu lub bezpośrednio pod nim. Przez jego brak tracisz zainteresowanie oraz uwagę klienta, dając mu poczucie zmarnowanego czasu. Nawet jeśli chciał skorzystać z Twojej oferty, nie dałeś mu na to szansy.

W tekście reklamowym zawsze stosuj Call to Action.

Żródło: adidas.pl

Pisanie tekstów, a SEO – zadbaj o pozycjonowanie!

Na koniec pamiętaj, że nawet najciekawszy i najlepiej napisany tekst reklamowy będzie bezużyteczny sprzedażowo, jeśli… nikt go nie zobaczy. Tworząc treści na potrzeby marketingu internetowego, nie możesz zapominać o pozycjonowaniu. Pisanie tekstów SEO to coś więcej niż nasycanie treści odpowiednimi słowami kluczowymi. Frazy rozmieszczaj tak, by wyglądały naturalnie – nie „upychaj” ich na siłę, stosuj odmiany i synonimy.

Wysokiej jakości teksty SEO to nie tylko keywordsy, ale również odpowiednie formatowanie. Unikaj długich bloków treści – nie tylko czytelnicy ich nie lubią – Google również! Znacznie lepiej sprawdzają się krótkie akapity dzielone nagłówkami o zróżnicowanej hierarchii: H1, H2, H3 i tak dalej. Pisząc tekst reklamowy zgodny z SEO, pamiętaj również o umieszczaniu list numerowanych, tabel oraz wypunktowań. Dzięki temu artykuł nie tylko lepiej będzie pozycjonowany przez Google, ale przede wszystkim – stanie się łatwiejszy w odbiorze.

Tworzymy reklamy, które sprzedają

 

 

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!