ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Jak napisać lead?


CONTENT MARKETING 05-01-2017

Wiesz już, jak skomponować tekst i w jaki sposób stworzyć tytuł. Jesteś na dobrej drodze do tego, żeby być specjalistą od budowania treści na bloga własnej firmy. Czy jednak wiesz, czym jest lead? Czy potrafisz powiedzieć, dlaczego nie wolno o nim zapominać?

Dlaczego lead jest ważny?

Jesteś czytelnikiem. Przeglądasz dziennie kilkadziesiąt stron – część w telefonie, w drodze do pracy, kilka przy pierwszej kawie, jeszcze kilkanaście wieczorem. Zewsząd uderzają w Ciebie tytuły artykułów – i każdy chce być najważniejszym. Jak jednak dowiedzieć się, czy rzeczywiście w tekście znajdują się te informacje, które będą dla Ciebie pożyteczne? To rola leadu.

Przypisuje się mu różne cele i zadania:
– informuje i streszcza – wyłuszcza najważniejsze punkty artykułu, ale nie może zdradzić wszystkiego,
– budzi emocje – intryguje, sieje obawę lub bawi; daje się zapamiętać,
– jest przynętą – sprawia, że czytelnik wchodzi w link.

Jeśli chcemy najkrócej zdefiniować lead, nazywamy go zajawką informującą o zawartości. W artykułach i książkach dotyczących copywritingu i content marketingu używa się w jego przypadku bardzo wyrazistych metafor – ma chwycić czytelnika za gardło, przystawić mu broń do głowy, zaatakować. Ma nakłonić czytelnika do działania.

Jaki powinien być lead?
1. Krótki
Standardowa objętość to 200-400 znaków, a więc około 2-3 zdania.
2. Prosty
Lead lubi zdania pojedyncze. Możesz skorzystać z dłuższych zdań – ale nie z wielokrotnie złożonych! Używaj zrozumiałych wyrazów.
3. Konkretny
Lead musi zawierać słowa kluczowe – nie tylko po to, żeby czytelnik wiedział, czego się spodziewać, ale też ze względu na pozycjonowanie.

Niektórzy piszą lead przed stworzeniem artykułu, inni wolą zaprojektować całą treść i dopiero na końcu zajmować się kwestią tytułu i zajawki. Wybór zależy od Ciebie – ważne, żeby tytuł, lead i treść współgrały z sobą i mówiły o tym samym.

Cztery przepisy na lead

1. Lead informacyjny
To nic innego jak streszczenie. Zastanów się, jaką ogólną wiedzę posiądzie Twój czytelnik po przeczytaniu tekstu i jakie słowa kluczowe mogą go interesować.

Przykład? Przy tytule: „Czy social media mają wpływ na SEO”, pojawił się lead: „Czyli o tym, czy aktywność w mediach społecznościowych może korzystnie wpłynąć na pozycjonowanie”. Gdy pisaliśmy artykuł: „Wydajność strony internetowej – cz. 3”, lead brzmiał: „Trzecia odsłona odkrywania tajników wydajności stron internetowych – tym razem bierzemy na warsztat cache’owanie”.

2. Lead-pytanie
Dajesz czytelnikowi receptę, gotowy scenariusz działania. Postaw więc pytanie, które może sobie zadawać – i daj mu na nie odpowiedź.

W artykule: „Pokemon Go w służbie marketingu” nasz lead brzmiał: „Gra Pokemon Go opanowała świat! Czy aplikacja ma potencjał marketingowy? Oczywiście, że tak – przeczytaj, jak można ją wykorzystać”.

3. Lead-cytat
Te leady chętnie używa się w reportażach, newsach lub plotkach. Aby pokazać konflikt i podkreślić emocje związane ze sprawą, przytocz czyjąś wypowiedź. Moim zdaniem świetnie sprawdzą się tutaj także statystyki.

Gdy tworzyliśmy tekst: „Porzucony koszyk – przyczyny oraz 7 sposobów na to, jak z nim walczyć”, pojawił się lead: „Około 67% koszyków w sklepach internetowych jest porzucanych. W tym artykule zapoznasz się z częstymi przyczynami tego zjawiska”.

4. Lead w formie historyjki
Naszkicuj scenkę, użyj interesującego porównania. Twoim celem jest pobudzenie wyobraźni odbiorcy – tak, by chciał dowiedzieć się czegoś więcej o głównym temacie.

O aplikacji Prisma pisaliśmy tak: „Ostatnio w świecie aplikacji nie pojawiło się wiele świeżynek, które zrobiłyby furorę wśród użytkowników. Aż do teraz… Prisma to nowa mobilna aplikacja do obróbki zdjęć, która na chwilę obecną zawładnęła Internetem. Przeczytajcie, dlaczego…”.

Nie zapomnij!

Pisałam to we wcześniejszych tekstach, ale powtórzę po raz kolejny – obiecuj tylko tyle, ile w rzeczywistości możesz dać. Możesz obiecać mniej i zaskoczyć odbiorcę tekstem, który pokaże mu więcej, ale zapewnienie o czymś, czego po prostu… nie ma? Tobie na pewno nie spodobałoby się takie zachowanie – nie rób więc tego innym!

Źródła:
Lead – pomysłowa zajawka wprowadzająca do artykułu
Lead, czyli ściskanie w gardle


Zaufali nam: