W internecie nie brakuje ciekawych i wartościowych treści, jednak mało kto z nas może pozwolić sobie na wielogodzinny research i przebijanie się przez tysiące stron www czy media społecznościowe w poszukiwaniu interesujących artykułów. Podobnie jak w wielu dziedzinach życia również na tym polu coraz skuteczniej wyręczają nas algorytmy, sugerując treści odpowiadające naszym zainteresowaniom. Tak działa m.in. Google Discover. Sprawdź, czym jest ta usługa, jak z niej korzystać i czy pojawienie się w niej Twoich treści może pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryny internetowej.
Urządzenia mobilne dla coraz większej liczby internautów stanowią podstawowy sposób łączenia się z siecią. Z myślą o tych, którzy więcej czasu spędzają ze smartfonem w dłoni niż przed ekranem komputera, powstało Google Discover, czyli dostępna wyłącznie na urządzeniach mobilnych, darmowa usługa wyświetlająca treści, które mogą nas zainteresować, a których sami jeszcze nie zaczęliśmy wyszukiwać.
Oprócz newsów, treści typu evergreen content czy ciekawych wywiadów Discover wyświetla także wiele innych formatów, np. wideo, informacje o ciekawych wydarzeniach, giełdowe notowania, pogodę, wyniki sportowe oraz mnóstwo innych, przydatnych treści odpowiadających preferencjom użytkownika.
Jak już wspomnieliśmy, z usługi można korzystać wyłącznie na telefonie lub tablecie. Google Discover możesz włączyć na trzy sposoby.
Aby móc korzystać z usługi, w ustawieniach telefonu musisz jeszcze włączyć opcję „Aktywność w internecie i aplikacjach”. Teraz możesz już bez przeszkód śledzić ciekawe treści, zmieniać swoje preferencje i źródła, a także dzielić się zaproponowanymi Ci materiałami w mediach społecznościowych.
Zastanawiasz się, jak to możliwe, że system automatycznie dobiera content dopasowany do Twoich zainteresowań? Google próbuje stworzyć dla Ciebie idealny zestaw treści na podstawie takich danych, jak m.in.:
W każdej chwili możesz również samemu zadecydować, czy chcesz oglądać więcej treści z danej dziedziny, czy wolisz obserwować inne tematy.
Google dba nie tylko o to, by proponowane treści odpowiadały zainteresowaniom użytkowników, ale przy tym chce zaproponować im materiały wartościowe i głęboko angażujące. W tym celu powstał algorytm Topic Layer, który odpowiada za maksymalne dopasowanie artykułów do indywidualnych potrzeb czytelnika.
Przykład: osoba, która dopiero zaczyna przygodę z fitnessem, otrzyma na swój feed inne treści niż doświadczony weteran siłowni, który trenuje w sposób profesjonalny.
Wiesz już, czym jest Google Discover, jak działa i w jaki sposób dobiera treści użytkownikom. Jeśli samemu tworzysz content „do internetu”, z pewnością zastanawiasz się, czy Twoje materiały również mogą znaleźć się w zestawie treści proponowanych przez Google i czy wpłynie to w jakiś sposób na pozycjonowanie witryny.
Każda strona, która jest zaindeksowana w wyszukiwarce i spełnia wymogi polityki treści Google, ma szansę pojawić się w Discover. Usługa nie umożliwia wyszukiwania artykułów przez użytkowników, dlatego algorytm nie uwzględnia słów kluczowych. Istnieje jednak kilka czynników, które wpłynąć na to, czy Twoje materiały pojawią się na stronie głównej usługi.
Pierwszym z nich jest oczywiście odpowiednia optymalizacja serwisu pod kątem urządzeń mobilnych – mowa przecież o usłudze przeznaczonej wyłącznie na smartfony i tablety. Responsywna witryna znacznie zwiększy szansę na pojawienie się Twojego artykułu na wysokiej pozycji. Oczywiście pod warunkiem prawidłowej optymalizacji wszystkich elementów.
Podobnie jak w przypadku wyników wyszukiwania również w usłudze Discover Google promuje wysokiej jakości treść. Informacje w serwisie powinny być więc aktualne, przydatne użytkownikom i przedstawiające autorski punkt widzenia. Doskonale sprawdza się tu evergreen content, czyli uniwersalne, ponadczasowe treści, które nie tracą na aktualności pomimo zmieniającej się sytuacji społecznej, politycznej, pór roku czy trendów w modzie.
Szansę na zaistnienie w Google Discover zwiększysz, publikując poradniki, recenzje produktów czy zestawy najczęściej zadawanych pytań (FAQ). Pamiętaj też, że Google nie lubi clickbaitów, manipulacji ani teorii, które nie mają potwierdzenia w aktualnej wiedzy naukowej. Zadbaj również o atrakcyjne zdjęcia w wysokiej jakości, o szerokości minimum 1200 pikseli. Dzięki temu miniatury Twoich artykułów będą prezentowały się atrakcyjnie i zachęcająco.
Jeśli chcesz, by Twoje treści pojawiły się w Google Discover, musisz zadbać również o wysoki wskaźnik E-A-T (expertise, authoritativeness, and trustworthiness), którego znaczenie omawiamy poniżej.
Mimo że wpływ autora na to, czy jego treści trafią na feed Google’a, jest dość ograniczony, z pewnością warto dołożyć do tego wszelkich starań, ze względu na konkretne korzyści z punktu widzenia SEO. Głównym efektem jest oczywiście wzrost liczby wyświetleń strony dzięki promowanym, dobrze dopasowanym do preferencji użytkownika treściom. To z kolei sprzyja zwiększeniu rozpoznawalności marki, a w przypadku prowadzenia biznesu e-commerce otwiera dodatkowe możliwości zdobywania klientów oraz pozyskiwania konwersji.
Zdecydowanie tak, zwłaszcza że współczesny content marketing w ogromnym stopniu opiera się na wartościowych, angażujących i przydatnych dla użytkownika treściach. Jeśli prowadzisz firmowego bloga, na którym regularnie publikujesz poradniki, sekcje FAQ, recenzje lub eksperckie materiały, widoczność w kolejnym kanale komunikacji z pewnością pozytywnie wpłynie zarówno na rozpoznawalność Twojego brandu, jak i na wyniki sprzedaży.