Poprowadzę Cię przez cały proces dodawania wizytówki firmy do Google Maps – od założenia konta, poprzez uzupełnienie podstawowych informacji związanych z prowadzoną działalnością, kończąc na optymalizacji, która pomoże Ci w pozycjonowaniu wizytówki w Google Maps. Ten wpis będzie przydatny również dla osób, które mają już wizytówkę w Google Moja Firma i chciałyby rozwinąć ją tak, żeby była przydatna dla klientów oraz zoptymalizowana pod kątem uzyskania jak najlepszej widoczności. Zapraszam więc na krótki przewodnik po obsłudze wizytówki w Google Maps!

Chcesz promować firmę w sieci?

Po co mi wizytówka Google Maps?

Dzięki widoczności w Mapach Google pozyskasz nowych użytkowników strony internetowej, czyli potencjalnych klientów. Wyświetlanie profilu w Google Maps jest skuteczne zwłaszcza w przypadku firm działających lokalnie i na określonym obszarze.

Założenie wizytówki w Google Maps oraz jej skuteczna optymalizacja odgrywają kluczową rolę w procesie pozycjonowania lokalnego.

Wyszukiwarka Google na urządzeniu mobilnym

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Jak widzisz na powyższym zrzucie ekranu, pierwsza część SERP-ów wyświetla tylko te firmy (w tym przypadku restauracje), które mają wizytówkę Google. Oprócz ich nazw internauta otrzymuje następujące możliwości i informacje:

  • przejście do Map Google i ustawienie nawigacji do miejsca docelowego,
  • szybki dostęp do ocen oraz opinii o restauracji,
  • informacje o poziomie cen wyrażone znakami dolara – im ich więcej, tym drożej w konkretnym miejscu,
  • zdjęcia umieszczone w wizytówce,
  • dokładny adres lokalu,
  • dodatkowe informacje specyficzne dla branż – czy jest możliwa dostawa posiłków.

Użytkownik szukający włoskiej restauracji w swoim mieście dostaje najważniejsze informacje „na tacy”. Dzięki nim łatwo podejmie decyzję, gdzie zjeść. Chcesz, żeby równie szybko wybrał Twoją firmę? Najwyższa pora, żeby założyć jej wizytówkę!

Tworzenie nowej wizytówki Google Maps

Pierwszym etapem jest zalogowanie się na stronie Google Moja Firma. W tym celu przejdź na stronę: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i kliknij „Zarządzaj teraz”. Następnie zaloguj się na swoje konto Google lub utwórz nowe.

Tworzenie nowego konta

Podczas weryfikacji zalecam skorzystanie z aktywnego adresu e-mail. Wszystko po to, żeby nowe konto Google nie zostało skasowane z powodu zbyt niskiej aktywności.

Utrata dostępu do poczty e-mail może spowodować problemy w zarządzaniu wizytówką Google Moja Firma. Dobrą praktyką jest tworzenie konta Google z firmowego maila, np.: j[email protected]nazwa-domeny.pl.

Znajdź swoją firmę w Mapach Google i nią zarządzaj

Po zalogowaniu się do Google Moja Firma będziesz mógł przejąć już istniejącą wizytówkę w Google Maps. W jaki sposób?

Nadanie nazwy firmie w Google Moja Firma

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Jeżeli uda Ci się znaleźć na mapie swoją firmę, przejdź dalej. Otrzymasz informację, że do tej wizytówki ktoś zgłosił już roszczenia. Klikając „Poproś o dostęp”, rozpoczniesz  proces uzyskiwania dostępu do profilu.

Po wybraniu odpowiedniego przycisku ukaże się krótka ankieta. Musisz ją wypełnić, żeby otrzymać dostęp do wizytówki. Stanie się to po upływie kilku dni.

Nazwa firmy w Google Maps

Drugi krok to nadanie firmie odpowiedniej nazwy, która jest kluczowa zarówno dla klientów, jak i algorytmów Google.

Wykorzystanie słów kluczowych w nazwie może wpłynąć na poprawę pozycji wizytówki na wybraną frazę. Istotne jest to, żeby keywordsy użyte w tytule, brzmiały naturalnie. W przypadku wizytówki dla włoskiej knajpy z Wrocławia najważniejszą frazą będzie „restauracja włoska Wrocław”. Poniżej przedstawię dwie wersje nazwy firmy.

Wersja niepoprawna – zawierająca wiele fraz po przecinku, która naraża Cię na karę i ukrycie wizytówki: Restauracja włoska Wrocław, pizza włoska, makarony Wrocław, wina włoskie Wrocław, pizza na cienkim cieście Wrocław – Ristorante SEO

Wersja poprawna: Ristorante SEO – restauracja włoska we Wrocławiu

Jak widzisz, druga wersja brzmi naturalnie, a jednocześnie zawiera najważniejszą frazę kluczową. Właśnie do tego powinieneś dążyć!

Kategoria działalności Twojej firmy

Kolejnym etapem jest dobranie kategorii działalności Twojej firmy. Zależnie od specyfiki branży ten wybór może być bardziej lub mniej szczegółowy.

Wybór kategorii działalności firmy

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Widzisz, że kategorie dla restauracji włoskich są mocno sprecyzowane.

Wybierz więc kategorię kluczową dla swojego biznesu i przejdź dalej. Później będziesz mógł dodać inne kategorie. Zalecam ich wyselekcjonować jak najwięcej – najlepiej takich, które pasują do profilu prowadzonej działalności. Ponadto możesz zmienić te dodane wcześniej.

Lokalizacja firmy

Teraz otrzymujesz pytania dotyczące lokalizacji firmy. W pierwszej kolejności zadecyduj, czy adres działalności będzie wyświetlał się na Mapach Google. W przypadku restauracji oczywiście wybierz „Tak”.

Zgoda na dodanie naszej lokalizacji do Google Maps

Gdy zgodziłeś się na wyświetlanie lokalizacji swoim klientom, przeniesiesz się do ankiety, w której wpiszesz te dane.

Informacje kontaktowe w Google Moja Firma

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Po uzupełnieniu danych adresowych ukaże Ci się mapa, na której wskazuje się bardzo dokładną lokalizację. Im dokładniej ją zaznaczysz, tym łatwiej dotrą do niej klienci. Podczas dodawania tak zwanej „pinezki” w Google Maps polecam skorzystać z widoku „Satelita” oraz innych elementów interfejsu w aplikacji.

W kolejnym etapie zostaniesz zapytany, czy obsługujesz klientów poza obszarem swojej siedziby. Jeżeli tak jest, będziesz mógł uzupełnić na mapie obszar, w którym prowadzisz firmę. Polecam skorzystać z zasady „od ogółu do szczegółu”. W pierwszej kolejności skup się na województwach (lub nawet całym kraju), a dopiero później dodaj poszczególne miejscowości i dzielnice.

Brak zgody na dodanie adresu do Google Maps

W tym przypadku otrzymasz zapytanie o obszar, na którym świadczysz usługi. Uzupełnij informacje, kierując się zasadą, o której wspominałem przed chwilą, czyli „od ogółu do szczegółu”.

Dane kontaktowe w Google Maps

W edycji danych kontaktowych zacznij od aktualnego numeru telefonu.

W następnym kroku podaj URL swojej strony internetowej. Pamiętaj o uwzględnieniu tego,  czy ma protokół SSL, a także, czy domena zawiera przedrostek „www”. Aby uniknąć ewentualnych błędów, najlepiej skopiować dokładny adres z paska w przeglądarce.

Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie, czy jesteś zainteresowany otrzymywaniem newslettera od Google, tworzenie wizytówki w Google Maps firmy dobiega końca!

Panel po poprawnym wypełnieniu formularza

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Sposób weryfikacji – kartka pocztowa Google

Ostatnim etapem przed przejściem do panelu administracyjnego Google Moja Firma jest weryfikacja działalności, którą prowadzisz. W zależności od algorytmów uznających, czy nowe konto jest godne zaufania, masz do wyboru różne opcje.

Sposób weryfikacji Google Moja Firma

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Najpopularniejszą formą weryfikacji jest kartka pocztowa. W przeciągu około 2 tygodni – na podany wcześniej fizyczny adres – otrzymasz list z kodem weryfikacyjnym. Należy go podać w panelu Google Moja Firma.

 

W ten sposób Google stara się przeciwdziałać tworzeniu fałszywych profili w Mapach Google.

Godziny pracy, opis firmy oraz zdjęcia

Kolejne ankiety, których wypełnienie jest obowiązkowe, dotyczą godzin pracy oraz opisu firmy. Tak, jak przy godzinach pracy sprawa wydaje się oczywista, to na opis firmy powinieneś poświęcić więcej czasu.

Wypełnij go tak, żeby zachęcał użytkownika do skorzystania właśnie z Twoich usług. Dobrą praktyką jest umieszczenie w nim najważniejszych fraz (mogą być w formie odmienionej). Tworząc opis, należy kierować się rozsądkiem i nie zamieniać tekstu w zlepek słów kluczowych wymienionych po przecinku. Treść musi być przyjazna przede wszystkim dla użytkownika!

W dalszym etapie jesteś proszony o dodanie zdjęć.

Jak dodać zdjęcia do Google Maps?

Fotografie są istotnym elementem każdej wizytówki – zwiększają wiarygodność firmy w oczach odbiorcy i zachęcają do interakcji.

Absolutnym minimum, jeżeli chodzi o pliki graficzne, jest dodanie logo firmy, tzw. okładki oraz zdjęcia profilowego. Warto również zadbać o fotografie produktów lub pracowników w trakcie wykonywanych oferowanych usług. W przypadku lokali gastronomicznych strzałem w dziesiątkę będą zdjęcia menu i przygotowanych potraw.

Jeśli prowadzisz lokal usługowy, warto stworzyć wirtualny spacer pokazujący jego wnętrze. Lista fotografów certyfikowanych przez Google, którzy pomogą w wykonaniu takiego spaceru, znajduje się pod adresem: https://www.google.com/intl/pl/streetview/contacts-tools/.

Panel Google Moja Firma

Po wprowadzeniu wszystkich danych trafiasz do panelu zarządzania wizytówką. W tym miejscu możesz edytować wszystkie dane, które podałeś wcześniej.

W pierwszej kolejności przejdź do zakładki „Informacje” (czerwona strzałka na poniższym zrzucie ekranu).

Panel administracyjny Google Moja Firma

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Poszczególne elementy panelu administracyjnego mogą różnić się w zależności od prowadzonej działalności – w przypadku restauracji można dodać menu.

Opinie o firmie w Google Maps

W Mapach Google oceny i opinie użytkowników są kluczową funkcją. Dlatego warto zadbać o systematyczny przyrost pozytywnych ocen.

Jest kilka sposobów na zachęcanie użytkowników do dzielenia się opinią o Twojej firmie. Jednym z nich jest przesyłanie linku wraz z e-mailem potwierdzającym zamówienie, który prowadzi bezpośrednio do formularza wystawiania oceny. Aby go uzyskać, przejdź na stronę główną w panelu administracyjnym. Następnie w podmenu „Uzyskaj więcej opinii” kliknij „Wyślij formularz”.

Link do opinii o firmie w Google Maps

Źródło: google.com/intl/pl_pl/business/

Po wykonaniu powyższych czynności otrzymasz link, który prowadzi bezpośrednio do możliwości dodania opinii na profilu Twojej firmy.

Inne funkcje wizytówki Google, na które warto zwrócić uwagę

Oprócz elementów kluczowych dla pozycjonowania profilu Google Moja Firma, w module wizytówek znajdziesz wiele innych opcji, na które warto zwrócić uwagę podczas prowadzenia profilu naszej firmy.

Wpisy

To zakładka, która umożliwia publikację różnego rodzaju postów na temat działalności firmy. Dzięki tej funkcji utworzysz również specjalną ofertę lub wydarzenie, co wykorzystasz z powodzeniem podczas okazji, takich jak np. Black Friday. Dodatkowo wpisy będą wyświetlać się bezpośrednio w wynikach wyszukiwania Google.

Statystyki

W tym module, do którego warto regularnie zaglądać, znajdziesz wszelkie informacje o użytkownikach i klientach, których pozyskujesz dzięki wizytówce Google Moja Firma. Znajdziesz tam rozbudowane statystyki oraz wskazówki, które pozwolą Ci zweryfikować skuteczność działań w Mapach Google.

Wizytówka to Twój biznes

Mam nadzieję, że zachęciłem Cię do stworzenia wizytówki Google Moja Firma! Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, gorąco do tego zachęcam. Zupełnie za darmo otrzymujesz możliwość przedstawienia swojej działalności zarówno w Google Maps, jak i w wyszukiwarce Google. Dzięki starannie prowadzonemu profilowi zachęcisz klientów do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Wyciągnij do nich rękę!

Potrzebujesz pomocy przy wizytówce?

 

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!