Infografika, o której wspominałam we wcześniejszym wpisie, jest jednym z podstawowych narzędzi content marketingu. Można ją wykorzystać w różnego rodzaju podsumowaniach, porównaniach czy prezentacjach liczbowych. Pomysłów na kreatywne użycie infografik jest naprawdę wiele. Poniżej znajdziesz kilka inspiracji i porad, jak stworzyć własne infografiki.

co to jest infografika

Źródło: https://mobirank.pl/2019/02/01/raport-mobile-i-digital-na-swiecie-w-2019-roku/

 

Co to jest infografika?

Infografiką nazywamy graficzną formę przekazywania informacji, którą charakteryzuje stosunkowa łatwość odbioru. Najczęściej jest to diagram, kartodiagram lub wykres opatrzony niewielką liczbą symboli i opisany prostymi hasłami, które, oczywiście, można dodatkowo wyjaśnić np. w towarzyszącym infografice artykule. Infografiki są coraz powszechniejsze w internetowych portalach informacyjnych, gdzie równie często służą do przekazywania istotnych danych, jak i ciekawostek. Współczesny marketing oraz dziedziny takie jak public relations, dziennikarstwo czy socjologia nie mogą się bez nich obejść.

Rodzaje infografik

Wśród różnorodnych infografik wyróżniamy kilka typów, które najczęściej pojawiają się w sieci oraz w materiałach drukowanych.

Systematyka przedstawia się następująco:

Infografiki – porównania. Idealnie sprawdzają się podczas wyszczególniania cech produktów, marek czy sposobów działania oraz odnoszenia ich do postaw reprezentowanych przez konkurencję. Mogą przyjmować postać prostych tabelek wzbogaconych o symbole i formy graficzne. Często w bardziej lub mniej finezyjny sposób ukazują różnice porównywanych aspektów czy efekty metamorfoz (popularne przed/po).

Infografiki – mapy. Tam, gdzie geolokalizacja ma istotne znaczenie, infografika w formie mapy sprawdzi się znakomicie. Zamiast listy z wypisanymi filiami przedsiębiorstwa, można nanieść je na mapę, dołączyć wizualne charakterystyki każdej z nich i voila otrzymujemy ciekawą infografikę zawierającą konkretne informacje.

infografika mapa

Źródło: fly.pl/komunikaty/raport-fly-pl-polacy-spedza-wakacje-2019/

 

 Infografiki – osie czasu. Pozwalają przedstawiać wiadomości w sposób chronologiczny, akcentując czasowe następstwa poszczególnych zdarzeń. Świetnie nadają się na przykład do ukazania historii przedsiębiorstwa, aktualnych założeń konkretnej marki oraz planowanych inwestycji. Na osi czasu z łatwością wyeksponujesz takie cechy firmy jak innowacyjność, podążanie za nowatorskimi trendami, konkurencyjność czy przewidywanie potrzeb klientów.

infografika oś czasu

Źródło: http://elhurtplus.pl/zobacz-jak-sie-rozwijamy/

 

Infografiki – procesy. I nie chodzi tu bynajmniej o wielkie procesy dziejowe czy historyczne. Wręcz przeciwnie. Infografiki lubią prostotę, dlatego jeśli chcesz za ich pomocą przedstawić długotrwałe, wieloetapowe procesy zachodzące w firmie, podziel je na mniejsze części. Materiały wizualizujące procesy powinny charakteryzować się klarownością i umiarkowaniem w kwestii liczby przekazywanych informacji. To znakomity sposób, by przedstawić poszczególne etapy rekrutacji na dane stanowisko.

infografika procesy

 

Źródło: spokey.pl/kariera/etapy-rekrutacji/proces-rekrutacji/

 

Infografiki liczbowe. Przedstawiają statystyki, wykresy, dane matematyczne. Ich siła polega na zwięzłości, konkrecie, skrótowości. Są proste, co nie znaczy, że można przejść obok nich obojętnie. Niebanalne ikonki oraz ciekawa forma graficzna mogą sprawić, że cyfry nabiorą charakteru.

infografika liczbowa

Źródło: mbank.pl/informacje-dla-klienta/post,7393,ludzie-w-liczbach-–-infografika.html

 

Infografiki – postacie. Chodzi o nadawanie cech ludzkich zwierzętom czy przedmiotom. Tworząc charakterystycznego bohatera (bądź anty-bohatera), na przykład osobę spędzającą sporo czasu w centrach handlowych, obładowaną zakupami, kupującą mnóstwo niepotrzebnych przedmiotów, a co za tym idzie, nieustannie wyrzucającą sterty śmieci, można zwrócić uwagę odbiorców na przesadny konsumpcjonizm, przyczyniający się do degradacji środowiska naturalnego oraz przedstawić ideę „zero waste” nawołującą do zmiany sposobu życia na bardziej oszczędny. Innym sposobem kreacji bohatera infografik jest umieszczenie w ich centrum potencjalnej grupy docelowej. Dzięki takiemu zabiegowi odbiorca może zidentyfikować się z postacią widniejącą na grafice oraz bliżej się nią zainteresować.

Crazy infografiki. To te najbardziej zaskakujące, zabawne, szalone, które nie pasują do żadnej z powyższych kategorii. Nie pozwól jednak, by oryginalna forma przysłoniła konkretną treść. Ciekawa wizualizacja nie obroni się sama, jeżeli nie będzie reprezentowała sobą nic, prócz interesującej otoczki.

Infografiki – komiksy. Za ich pośrednictwem przekażesz niemal każdego rodzaju wiadomości. Tworząc prosty komiks możesz na przykład poinformować pracowników o zbliżającej się imprezie firmowej, a także przedstawić szerszej publiczności proces, jaki zachodził podczas wypuszczania na rynek zupełnie nowego produktu. Forma, styl, estetyka

Funkcjonowanie w dobie visual marketingu niejako wymusza na przedsiębiorcach, markach, liderach, inluencerach sięganie po obraz, nie zaś po tekst. Fakt ten potwierdza na przykład rosnący w siłę Instagram, gdzie zamiast na opisach, odbiorcy skupiają się na zdjęciach. Cóż użytkownicy sieci to wzrokowcy łatwiej przyciągniesz ich uwagę zaskakującym rysunkiem czy ilustracją, niż słowami. Wykaż się więc kreatywnością. Dobry pomysł to pierwszy krok na drodze do świetnej infografiki.

Infografika – dlaczego warto?

Podstawową zaletą infografiki online jest fakt, że obrazkowa forma przekazywania informacji jest zdecydowanie bardziej przystępna dla użytkownika social media. Badania wykazują, że wizualizacja danych zostaje zapamiętana znacznie lepiej niż informacje usłyszane lub przedstawione w formie tekstu. Ponieważ dobra grafika (na przykład dane jako wykresy) trafią do odbiorcy znacznie szybciej niż ściana tekstu. Pamiętaj, że mózg zapamiętuje 90% informacji graficznych i zaledwie 10% danych tekstowych.

Jak stworzyć dobrą infografikę?

Aby graficzne formy przekazywania informacji dobrze spełniały swoje funkcje, nie powinny być przeładowane komunikatami ‒ szczegóły warto podać w artykule, nie zaś na obrazie. W samej infografice tekst powinien zostać ograniczony do minimum. Infografika powinna mieć swój „wstęp”, „rozwinięcie” i „zakończenie” ‒ we wstępie przykuwamy uwagę czytelnika i zaznaczamy, czego grafika będzie dotyczyć. „Rozwinięciem” jest samo sedno ‒ wykres, tabela, diagram itp., stosownie opisane tak, aby jasne było, co do czego się odnosi. W „zakończeniu” umieszczamy wniosek z przedstawionych danych i ich źródło.

Dobra infografika powinna być także wizualnie spójna z resztą naszego portalu. W polskim internecie szczególnie wyróżnia się portal Biqdata.pl, część grupy Agora, poświęcony analizie różnych danych statystycznych w odniesieniu do bieżących wydarzeń gospodarczych czy politycznych. Ich własne infografiki wykorzystują zawsze zbliżony schemat kolorystyczny, ten sam krój tekstu i identyczne formatowanie.

infografika biqdata

Źródło: biqdata.wyborcza.pl

Niektórzy polecają opatrywanie infografik elementami brandingowymi, postulując, że zwiększa to świadomość marki.

Inni jednak sugerują, że umieszczanie dodatkowych elementów wizualnych w grafice, która ma przede wszystkim charakter informacyjny, a nie marketingowy, zmniejsza jej wiarygodność i może sprawić, że będzie ona nieczytelna. Najlepiej sprawdzić samemu ‒ wykonać wariant z elementami brandingowymi i bez nich ‒ i przekonać się, który jest łatwiejszy w odczytaniu i tym samym lepiej spełnia swoje zadanie.

Jak stworzyć infografikę przedstawiającą czytelne informacje? Istnieje wiele mniej lub bardziej profesjonalnych narzędzi, które mogą nam w tym pomóc. Jeśli mamy na podorędziu profesjonalnych grafików, najlepiej po prostu zlecić im stworzenie takiej infografiki, jaka jest nam potrzebna ‒ wystarczy przekazać odpowiednie dane i pozwolić specjalistom działać. Jeśli nie dysponujemy działem graficznym w naszej firmie albo po prostu chcemy wykonać kilka prostych infografik, możemy skorzystać z darmowych lub płatnych programów i platform. Venngage (venngage.com) cieszy się obecnie dużą popularnością.

Zasady tworzenia graficznych form informacji

Przed przystąpieniem do samodzielnego tworzenia grafiki, należy zebrać niezbędne informacje i stworzyć plan działania. Poniżej przedstawiam, jak krok po kroku dojść do efektu w postaci ciekawej, czytelnej dla odbiorcy wiadomości graficznej.

  • Wybierz najważniejsze komunikaty oraz informacje, jakie chciałbyś zamieścić w realizacji. Pamiętaj, by nie przesadzać z ich liczbą. Dodaj te kluczowe, ważne dla zachowania spójności. „Przepakowany” obrazek przywodzi na myśl wrażenie chaosu, bełkotu i braku klarowności. Większość odbiorców jest zmęczona natłokiem informacji i zamiast bombardowania intensywnymi treściami woli oszczędność, minimalizm oraz umiarkowanie. Współczesny marketing również kieruje się ku ograniczaniu przekazu, nie zaś jego przesadnym rozbudowywaniu
  • Określ cel. Zastanów się, po co tak naprawdę przygotowujesz projekt graficzny. Chciałbyś uatrakcyjnić tekst za pomocą obrazków, a może ma on stanowić formę reklamy zachęcającą do zakupu konkretnego przedmiotu? Pomyśl nad tym, jakie emocje powinna wywołać grafika: radość, smutek, strach, złość, zaniepokojenie? Warto osadzić założenie w ramach koncepcyjnych, określających wybraną stylistykę oraz sposób graficznego wypowiadania się.
  • Stwórz fabułę, czyli ciąg przyczynowo-skutkowy. Przedstaw konkretne zagadnienie z uwzględnieniem powodów problemu, jego przebiegu oraz wniosków, jakie wypływają z analizy. Dzięki osadzeniu wiadomości w szerszym kontekście ułatwisz użytkownikowi zapamiętanie najistotniejszych wiadomości. Zabaw się w bajarza, poznaj podstawy storytellingu i wymyśl historię, którą odbiorcy będą chcieli przekazywać sobie nawzajem.
jak tworzyć infografikę

Źródło: widen.com/blog/new-widen-infographic-introduces-visual-storytelling-as-a-key-brand-accelerator

  • Działaj etapowo. Twórz grupy, sekcje, rubryki. W przypadku większej liczby informacji warto rozbudować infografikę w taki sposób, by składała się z kilku części. Muszą one oczywiście nawiązywać do siebie nawzajem. A może warto dawkować przekazywaną wiedzę? Gdy zagadnienia są bardziej rozbudowane, sprawdza się zamieszczanie na portalach, stronach internetowych czy kanałach social media poszczególnych elementów całych projektów. Cykliczne, na przykład cotygodniowe, dodawanie graficznych postów na Facebooku lub Instagramie pozwala w dłuższej perspektywie zaciekawić odbiorcę, zaintrygować go, zachęcić do dogłębnego zapoznania się z konkretnym tematem.
  • Przygotuj krótkie hasła, nagłówki, tytuły. Podkreślam: krótkie. Jeśli wydaje Ci się, że bez obszernego wyjaśnienia słownego obraz się nie obroni – zmień koncepcję graficzną.
  • Twórz analogie, szukaj cech wspólnych, związków, relacji. Jesteś producentem najszybszego samochodu na świecie (gratuluję osiągnięcia!)? Wykorzystaj w swojej infografice wizerunek geparda – najszybszego ssaka świata. Chciałbyś pochwalić się wyjątkowym menu restauracji? Może zainspirują Cię barokowe obrazy uczt z suto zastawionymi stołami? Nikt nie powiedział, że musisz ograniczać się do aktualnej epoki, czy szerokości geograficznej, w jakiej przebywają Twoi odbiorcy. Ważne jednak, by kontekst, w jakim osadzisz przekazywane wiadomości, był czytelny, znany szerszemu gronu czytelników. To, co znane i lubiane, zapamiętuje się łatwiej.
  • Postaw na konkrety. Dobra infografika składa się na przykład z map, tabelek porównawczych, zestawień statystyk. Idealnie sprawdzają się również wykresy i diagramy. Uporządkuj informacje i znajdź prosty sposób na ich przedstawienie. Często stosowaną praktyką jest podawanie źródeł przedstawianych danych. Taki zabieg pozwala utrwalić wizerunek fachowca, osoby godnej zaufania.
  • Mów spójnie. Jako ekspert, przyjaciel, dobra ciocia czy wujek, celebryta albo infuencer. Wybierz jedną formę zwracania się do odbiorcy i konsekwentnie stosuj ją w swoich tekstach. Sposób tworzenia treści pisanych powinien nawiązywać do stylistyki grafik. Kolorowe obrazki i modne barwy pasować będą do wizerunku nadawcy -kumpla. Biało-błękitna otoczka oraz oszczędne w wyrazie tabelki odpowiadają z kolei nadawcy-fachowcowi.
rodzaje infografik

Źródło: marketerplus.pl

 

  • Postaw na oryginalność, zaskoczenie, niebanalność. Postaraj się, by Twoją infografikę łatwo można było odróżnić od innych, a tym samym – zapamiętać. Czerp inspiracje z otaczającego świata, popkultury, sztuki, nauki, technologii.

 

  • Na podstawie powyższych sugestii stwórz spójną koncepcję graficzną.

Jeśli już uporałeś się z analizą całego posiadanego materiału i odhaczyłeś wszystkie 10 punktów ze stworzonej przeze mnie listy, czas przejść do pracy w konkretnym programie.

Narzędzia do tworzenia infografik

Najpopularniejsze programy, których użyć możesz (za darmo lub odpłatnie) do tworzenia infografik to:

  1. Piktochart – hasła widniejące na witrynie narzędzia przekonują, że dzięki niemu stworzysz grafiki, które wybrzmią głośniej niż słowa. Serwis oferuje wiele możliwości projektowania grafik w różnorodnych formach, na przykład prezentacji, raportów, bądź banerów. Jest prosty w obsłudze, intuicyjny, i rzeczywiście – pozwala na kreowanie ciekawych pod względem stylistycznych prac graficznych.
  2. Infogram – to uniwersalny program do infografiki, który umożliwia tworzenie raportów, wykresów, map, czy schematów. Dzięki wielu różnorodnym motywom (płatnym i bezpłatnym) dostępnym w menu wykonasz infografiki zawierające ciekawe formy graficzne, ikony, elementy liczbowe.
  3. Vizualize.me – nie jest to typowy program do infografik, a raczej do tworzenia estetycznych, niebanalnych pod względem wizualnym dokumentów CV. Przydaje się jednak również do innych celów, co z pewnością mogą potwierdzić osoby na co dzień korzystające z owego rozwiązania.
  4. Venngage – wystarczy wybrać jeden z wielu szablonów, następnie dostosować go do własnych potrzeb za pomocą klasycznego paska narzędzi i gotowe! Dzięki dużej różnorodności dostępnych nakładek graficznych bez trudności znajdziesz estetykę w pełni odpowiadającą tematyce, którą zamierzasz poruszyć podczas konkretnego projektu.

Jeżeli nie posiadasz zaawansowanej wiedzy na temat grafiki komputerowej, owe propozycje mogą okazać się niezastąpione przy tworzeniu wiadomości wizualnych dla użytkowników Internetu, jak i odbiorców mediów drukowanych.

Warto dodać, że opisane narzędzia do tworzenia infografik są bardzo zróżnicowane pod względem posiadanych funkcji oraz intuicyjności użytkowania. Zarówno początkujący twórcy, jak i doświadczeni graficy z pewnością znajdą wśród nich te, które znacznie ułatwią im wykonywanie codziennych zadań. Nic więc dziwnego, że korzystają z nich powszechnie rozpoznawalne marki, takie jak Google, Linkedin, Intercom czy Goodyear.

Czy warto?

Infografika pozwala na przedstawienie często złożonych danych w przyjaznej dla czytelnika formie. Nie od dziś wiadomo, że ludzie lubią wszelkie dane, statystyki, mapy i wykresy, ponieważ pomagają one zrozumieć często bardzo złożone zagadnienia ‒ informacja w formie obrazu jest łatwiej i szybciej przyswajana, niż blok tekstu dotyczący tego samego. Dodatkowo, infografiki mają duży potencjał wiralowy ‒ ludzie chętnie dzielą się nimi na portalach społecznościowych. Wystarczy szybkie kliknięcie ikonki „udostępnij” czy „dodaj”, by obrazek trafił do szerokiego grona odbiorców na całym świecie.

Przekonujące, ciekawe czy zaskakujące infografiki, stanowiące ważny element visual marketingu, mogą więc łatwo dostarczyć wielu nowych użytkowników odwiedzających Twoją stronę, a przy tym sprzyjają lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Trudno dziś w zasadzie wyobrazić sobie bez nich znany, wartościowy oraz powszechnie lubiany serwis internetowy. Każdy, komu nieobce są meandry dziedziny, jaką jest marketing internetowy, z pewnością doskonale zdaje sobie z tego sprawę.

 

Infografika – mała rzecz, a cieszy
4.8 (95%) z 8 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!