ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Infografika - mała rzecz, a cieszy

Infografika – mała rzecz, a cieszy


02-09-2015

Infografika, o której wspominałam we wcześniejszym wpisie, jest jednym z podstawowych narzędzi content marketingu, a przy tym można ją dodatkowo wykorzystać w różnego rodzaju podsumowaniach rocznych, które często przygotowywane są właśnie pod koniec sezonu wakacyjnego. Czym jednak dokładnie jest infografika i jak skutecznie jej użyć? Zapraszam do lektury.

Co to jest infografika?

Infografiką nazywamy graficzną formę przekazywania informacji, którą charakteryzuje stosunkowa łatwość odbioru. Najczęściej jest to diagram, kartodiagram lub wykres opatrzony niewielką ilością symboli i opisany prostymi hasłami, które, oczywiście, można dodatkowo wyjaśnić np. w towarzyszącym infografice artykule. Infografiki są coraz powszechniejsze w internetowych portalach informacyjnych, gdzie równie często służą do przekazywania istotnych danych, jak i zwykłych ciekawostek. Dawniej tworzenie infografik było domeną wykwalifikowanych grafików. Obecnie jednak, jako że zalety tej formy przedstawiania informacji docenia coraz więcej osób, powstało wiele narzędzi, które umożliwiają to także laikom.

Jak stworzyć dobrą infografikę?

Graficzne formy przekazywania informacji, żeby dobrze spełniać swoją funkcję, nie powinny być tymi informacjami przeładowane ‒ szczegóły zostawmy w artykule. W samej infografice tekst powinien zostać ograniczony do minimum. Infografika powinna mieć swój „wstęp”, „rozwinięcie” i „zakończenie” ‒ we wstępie przykuwamy uwagę czytelnika i zaznaczamy, czego grafika będzie dotyczyć. „Rozwinięciem” jest samo sedno ‒ wykres, tabela, diagram itp., stosownie opisane tak, aby jasne było, co do czego się odnosi. W „zakończeniu” umieszczamy wniosek z przedstawionych danych i ich źródło.

Dobra infografika powinna być także wizualnie spójna z resztą naszego portalu. W polskim Internecie szczególnie wyróżnia się portal Biqdata.pl, część grupy Agora, poświęcony analizie różnych danych statystycznych w odniesieniu do bieżących wydarzeń gospodarczych czy politycznych. Ich własne infografiki wykorzystują zawsze zbliżony schemat kolorystyczny, ten sam krój tekstu i identyczne formatowanie.

Niektórzy polecają opatrywanie infografik elementami brandingującymi, postulując, że zwiększa to jakoby świadomość marki. Inni jednak sugerują, że umieszczanie dodatkowych elementów wizualnych w grafice, która ma przede wszystkim charakter informacyjny, a nie marketingowy, zmniejsza jej wiarygodność i może sprawić, że będzie ona nieczytelna. Najlepiej sprawdzić samemu ‒ wykonać wariant z elementami brandingowymi i bez nich ‒ i sprawdzić, który jest łatwiejszy w odczytaniu i tym samym lepiej spełnia swoje zadanie.

Jak stworzyć infografikę? Istnieje wiele mniej lub bardziej profesjonalnych narzędzi, które mogą nam w tym pomóc. Jeśli mamy na podorędziu profesjonalnych grafików, najlepiej po prostu zlecić im stworzenie takiej infografiki, jaka jest nam potrzebna ‒ wystarczy przekazać odpowiednie dane i pozwolić specjalistom działać. Jeśli nie dysponujemy działem graficznym w naszej firmie albo po prostu potrzebujemy wykonać kilka prostych infografik, możemy skorzystać z darmowych lub płatnych programów i platform. Venngage (venngage.com) cieszy się obecnie największą popularnością.

Czy warto?

Infografika pozwala na przedstawienie często złożonych danych w zjadliwej dla czytelnika formie. Nie od dziś wszak wiadomo, że ludzie lubią wszelkie dane, statystyki, mapy i wykresy, ponieważ pomagają one zrozumieć często bardzo złożone zagadnienia ‒ informacja w formie obrazu jest łatwiej i szybciej przyswajana, niż blok tekstu dotyczący tego samego. Dodatkowo, infografiki mają duży potencjał wiralowy ‒ ludzie chętnie dzielą się nimi na portalach społecznościowych. Przekonujące, ciekawe czy zaskakujące infografiki mogą więc łatwo dostarczyć wielu nowych użytkowników odwiedzających Twoją stronę, a przy tym sprzyjają lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Dystrybucja

Infografikę warto opublikować, cóż, wszędzie gdzie się da ‒ na profilach w mediach społecznościowych, firmowej stronie czy blogu, liście mailingowej. Warto też zamieścić ją na portalach gromadzących treści, jak Kwejk czy Wykop, zadbawszy jednak o to, żeby wyraźnie zaznaczyć jej pochodzenie i autorstwo. Dalej warto po prostu czekać na efekt wirusowego rozprzestrzeniania!



Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!