Wróć do listy wpisów
Link building Pozycjonowanie Różne Strategie SEO Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Indeksowanie strony w Google – na czym polega indeksacja i jak przebiega?

Indeksowanie strony w Google – na czym polega indeksacja i jak przebiega?

Indeksowanie strony w Google – na czym polega indeksacja i jak przebiega?

1 803 847 241 – tyle stron internetowych, według serwisu internetlivestats.com, było na świecie 1 października, o godzinie 9:30. Jedna z nich należy do Ciebie? Dowiedz się, co zrobić, aby była widziana przez użytkowników.

Z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe. Tak naprawdę, szukając dowolnej frazy w Google, internauta nie przeszukuje całej sieci, tylko przegląda indeks wyszukiwarki, w którym są wszystkie strony, do których kiedykolwiek udało się firmie z Mountain View dotrzeć.

Wyszukiwarki nie są wszechwiedzące. Posiadają tylko te informacje, które zostały im udostępnione i właśnie je prezentują w wynikach. Co więcej, szeregują je w kolejności, która w ich mniemaniu będzie najlepsza dla użytkownika.

Chcesz, aby Twoja strona była wysoko w Google?

Czym jest indeksacja?

Skoro wyszukiwarki posiadają tylko udostępnione im informacje, w jaki sposób je pozyskują?

Proces ten nazywa się indeksacją i polega na dodawaniu wpisów do bazy danych wyszukiwarki. Każda strona zostaje dokładanie przeanalizowana pod kątem znajdujących się na niej treści:

  • sprawdzane są wszystkie materiały filmowe oraz obrazy,
  • weryfikowany jest kod strony,
  • mierzony jest czas odpowiedzi,
  • analizowane są linki wychodzące.

I właśnie te dane o stronie są zapisywane w indeksie Google.

Dlaczego linki są ważne?

W akapicie wyżej wspominałem o tym, że Google analizuje linki wychodzące. Jest to bardzo istotny czynnik w procesie indeksacji oraz w pozycjonowaniu ogólnie.

Wszelkie napotkane odnośniki odwiedza Googlebot. Jest to crawler – program pobierający informacje ze stron internetowych. Skupia się on głównie na odkrywaniu nowych partii internetu, dlatego „wchodzi” w każdy napotkany link wychodzący.

Wcześniej punktem startowym dla Google były katalogi. To stamtąd pobierał tysiące stron internetowych, będących początkowymi danymi dla crawlera. Teraz źródłami dla Google jest wiele miejsc (oczywiście poza zaindeksowanymi już danymi). Wychodząc od jednej strony, jesteś w stanie przejrzeć niesamowitą część sieci.

Nie wierzysz? Spróbuj sam! Wejdź na dowolną znaną witrynę i poklikaj w napotkane odnośniki zewnętrzne. Możesz zajść w naprawdę odległe miejsca internetu.

Linki są niczym drogi – dojedziesz nimi prawie wszędzie. Dlatego pamiętaj, że jeśli w Google’u nie znajdziesz pożądanych informacji, poszukaj alternatywnej trasy, choćby w DuckDuckGo lub w Bingu.

Choć zwrot „wygoolować” wszedł już na stałe do naszego języka i jest synonimem szukania informacji w internecie, inne wyszukiwarki mogły zaindeksować coś, czego Google nie posiada w swoim zbiorze.

GoogleBot Desktop i GoogleBot Mobile

Według raportu scienatamobile.com rynek smartfonów i szeroko pojętych urządzeń mobilnych jest obecnie siłą dominującą w internecie. Odpowiada on za 56% ruchu (odpowiednio 53,3% dla smartfonów oraz 2,7% dla tabletów).

Google oczywiście nie pozostał obojętny na ten trend i przygotował dwa roboty, które odwiedzają strony. Wersja standardowa symuluje zachowanie zwykłego użytkownika na komputerze, a mobilna działa niczym smartfon.

Analogicznie Google prowadzi obecnie dwa indeksy. Jeden jest wersją komputerową, a drugi wersją mobilną. Podczas rankingowania analizowane są nieco inne parametry między obiema wersjami, choćby rozmiar grafik, który na smartfonach ma zdecydowanie większe znaczenie niż na wariantach desktopowych.

Warto dbać o wydanie mobilne serwisu, ponieważ na smartfonie lub tablecie Twoja strona może nie znajdować się tak wysoko w wyszukiwarce Google jak w przypadku wersji na desktop. Pamiętaj, by obie odsłony strony posiadały dokładnie taką samą treść.

Możesz w łatwy sposób sprawdzić, czy Twoja witryna internetowa jest dostosowana do urządzeń mobilnych w naszym audycie SEO.

Jak dodać stronę do indeksu?

Musisz skorzystać z Google Search Console, o którym Dominik pisał szerzej w Poradniku Google Search Console. Od czasu publikacji tekstu w sierpniu 2018 roku zmienił się delikatnie układ oraz wygląd poszczególnych elementów. Niemniej, ogólne zasady działania pozostały takie same.

Jak sprawdzić, czy Twoja strona jest zaindeksowana w Google’u?

Wejdź na google.pl, a następnie wpisz site:nazwa-mojej-domeny.pl.

Sprawdzanie site Google

Bezpośrednio pod formularzem wyszukiwania znajdziesz liczbę zaindeksowanych podstron, a poniżej wszystkie podstrony, do których dotarł crawler.

Niezaindeksowana strona

W przypadku, gdy Twoja strona nie jest zaindeksowana, otrzymasz wynik taki, jak na zrzucie powyżej.

Indeksacja to nie to samo co ranking

Indeksacja nie jest bezpośrednio powiązana z rankingowaniem. Indeksowanie polega tylko na dostarczeniu informacji do silnika, który dopiero później będzie wystawiał ocenę stronie i szeregował wyniki. Dlatego tak ważne jest pozycjonowanie stron.

Pierwszym krokiem, aby użytkownik wszedł na Twoją stronę jest jej indeksacja w Google’u. Drugim – sprawienie, aby witryna pojawiła się jak najwyżej w wyszukiwarce, co zwiększy jej szansę na odwiedzenie przez internautę.

Ważna rola indeksacji

Mam nadzieję, że tekst wyjaśnił Ci już, czym jest indeksacja w Google’u. Pamiętaj, że posiadanie strony internetowej nie jest tożsame z tym, że ktoś ją na pewno znajdzie w sieci. Należy zadbać w pierwszej kolejności o jej odpowiednią indeksację, a docelowo wdrożyć działania, które pozwolą zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarce internetowej.