Stronę internetową powinien posiadać każdy, kto prowadzi biznes. Nie jest to już opcjonalny element, a standard. Nawet jeśli będzie to niewielka wizytówka, swoje miejsce w sieci należy mieć. Nikt z tym nie dyskutuje. To jak wizytówki z imieniem i nazwiskiem – trudno sobie wyobrazić ich brak. Zarówno papierowa wizytówka jak i strona internetowa jest nieodłącznym elementem każdego biznesu.

Zaczynając myśleć o stronie internetowej trzeba pamiętać o kilku, wydawałoby się oczywistych, zasadach. Nie tylko odnoszących się do stron, ale do funkcjonowania biznesu w ogóle.

W Internecie nic nie jest za darmo – strona internetowa to twór cyfrowy. Nie dotkniemy go. Coś niematerialnego może wydawać się bez wartości, szczególnie że zewsząd atakują nas reklamy o darmowych generatorach witryn i blogów. Nic jednak nie jest za darmo. Jeśli coś dostajesz bez opłat, to jesteś po prostu na początku lejka sprzedażowego – zaczyna się bez opłat, a zanim się obejrzysz będziesz już dalej i dopłacał za wszystko, co się da – co będzie dla Ciebie konieczne do rozwoju biznesu. Idziemy o zakład, że finalnie albo nie dostaniesz tego czego chcesz, albo znacznie przepłacisz za pozornie darmową usługę.

Stronę internetową może zrobić każdy – próg wejścia do świata tworzenia stron jest niski. Wystarczy komputer, internet i trochę chęci, by po chwili zacząć robić strony. Zapewnienie jakości i odpowiedzialność za stworzoną stronę lub sklep internetowy wymaga już czegoś więcej. Doświadczenia i sporych inwestycji. A to nie kosztuje mało.Jeśli ktoś tworzy stronę za 200 czy 500 zł, to po prostu stawia pierwsze kroki w branży i uczy się na Tobie. Czy możesz sobie na to pozwolić?

Tego co najważniejsze nie zauważysz – jakości kodu, zastosowania dobrych praktyk, optymalizacji wydajności czy bezpieczeństwa. Tego nie zauważysz gołym okiem. Nie dostaniesz też tego za kilka stówek. Dobre praktyki wypracowuje się latami i nie sprzedaje za bezcen.

Zawsze można zrobić taniej – zawsze można kupić dany produkt lub usługę taniej. Można podjąć ryzyko, wybrać niezwykle korzystną ofertę, zaryzykować. Istnieje z pewnością szansa, że trafi się dobrze i uda się zrealizować projekt po kosztach. Czy jednak warto ryzykować, licząc na „złoty strzał” budując ważne z punktu widzenia biznesu narzędzie?

Pamiętaj – każdy element strony pochłania czas, a czas przekłada się na pieniądze. Każde dodatkowe zadania to realny czas pracy. Proste kwestie mogą być czasochłonne i droższe od pozornie skomplikowanych, ale krótkich w realizacji ze względu na doświadczenie wykonawcy.

Kogo wybrać do stworzenia strony – agencję czy freelancera? Jakie są stawki i ceny?

Będąc agencją pewnie jesteśmy stronniczy, dlatego poniżej garść możliwie obiektywnych za i przeciw obu rozwiązań:

Strona internetowa wykonana w agencji interaktywnej – wady i zalety, ile to kosztuje?

Plusy stworzenia strony przez agencję interaktywną:

  • Wysoka odpowiedzialność biznesowa – jeśli korzystasz z usług doświadczonej agencji z portfolio i referencjami, to nawet jeśli coś pójdzie źle, będziesz miał pewność, że jest ktoś, kto weźmie za to odpowiedzialność i na pewno dołoży starań, by wyprostować temat.
  • Wyższa jakość – doświadczenie całego zespołu, wzajemna wymiana wiedzy, wypracowane standardy i praktyki, to niewątpliwe zalety agencji.
  • Wybór wykonawców – rynek nasycony jest grafikami, koderami, programistami o różnych umiejętnościach. Znalezienie tych odpowiednich jest niezwykle trudne. Pamiętaj, że agencja robi to za Ciebie. Wybierając agencję dostajesz do dyspozycji ludzi wyselekcjonowanych i znających się na swoim fachu.
  • Komplementarne usługi – samo stworzenie strony to zazwyczaj za mało – jej promocja w sieci to podstawa, a tego typu usługi komplementarne, to naturalna kolej rzeczy w agencjach. Z łatwością będziesz kontynuował współpracę w zakresie Google Ads, pozycjonowania czy dalszych modyfikacji.

Wady stworzenia strony przez agencję interaktywną:

  • Wyższa cena – oczywiste jest, że koszty agencyjne będą wyższe niż w przypadku wolnych strzelców. Jest to po prostu fakt.
  • Na agencji również można się przejechać – jasne, jeśli wybierasz niepewne firmy, z minimalnym dorobkiem, to może się to źle skończyć.
  • Mniej elastyczna współpraca – zasady działania na pewno są mniej swobodne i bardziej uporządkowane. Jest to zarówno plus jak i minus.
  • Zdarza się, że agencja proponuje nietypowe technologie w których się specjalizuje, a które sztucznie zwiążą Cię z nią – upewnij się, że dostajesz projekt na miarę swoich potrzeb, a nie przepłacasz.
strona www cena

Strona www wykonana przez freelancera – wady i zalety, ile to kosztuje?

Plusy stworzenia strony przez freelancera:

  • Niska cena – jeśli dobrze trafisz to sporo zaoszczędzisz. Oszczędzanie to wbrew pozorom duże ryzyko, ale można sporo ugrać.
  • Elastyczność – freelancer na pewno zgodzi się na więcej i będzie bardziej elastyczny. Niekiedy jest to zaleta.

Wady stworzenia strony przez freelancera:

  • Niewielka odpowiedzialność – gdy dostajesz “ofertę pracy” za np. 300 – 500 zł, to jest to po prostu osoba na początku swojej drogi. Jeśli coś pójdzie nie tak, to kontakt bardzo szybko się urwie. Nie wyegzekwujesz niczego.
  • Dziś jest, jutro nie ma – trudno oczekiwać, by wolny strzelec pozostał nim na zawsze. Często osoby te po prostu zakładają swoją agencję lub kończą swoją działalność przechodząc, np. do agencji. Zazwyczaj wtedy zostajesz bez wsparcia. Tak samo może być z gwarancją na stronę. Wraz z freelancerem, znika gwarancja.
  • Niska cena – na pewno można znaleźć freelancerów rzetelnych, którzy dbają o swoją reputację i mają wysokie umiejętności. Wtedy jednak zazwyczaj są niewiele tańsi niż agencja, bo za doświadczenie i wiedzę się płaci.
  • Dalsze kroki – pracując z freelancerem, po realizacji projektu zazwyczaj Wasze drogi się rozejdą i chcąc korzystać z usług promocji, takich jak pozycjonowanie, i tak będziesz musiał się skierować do agencji. A tam kod freelancera może być różnie odebrany. W najgorszym wypadku trzeba będzie go poprawiać lub napisać od nowa.

Gotowe strony internetowe z sieci – wady i zalety, koszty

Istnieją serwisy, w których można kupić gotowe projekty stron i sklepów. Bardzo często zdarza się tak, że otrzymujesz od potencjalnego wykonawcy informację, że przy minimalnym budżecie dostaniesz dedykowany projekt. Niechlubną praktyką jest kupowanie gotowych projektów, dodawanie drobnych przeróbek i sprzedawanie ich jako projekt dedykowany. Jeśli kupujesz dedykowany projekt np. za 2000 zł, to nie jest on dedykowany. Robi go ktoś, dla kogo jest to jeden z pierwszych projektów (istnieje więc ryzyko niskiej jakości) lub po prostu jest to zmodyfikowana kopia “gotowca”.

Jak działają darmowe generatory stron internetowych? Ile kosztuje stworzenie strony, czy jest darmowe?

Generatory stron w stylu „zrób to sam” oferują darmowe stworzenie wymarzonej strony. Nic nie jest darmowe, a więc gdzieś tkwi haczyk. W tym wypadku darmowa jest pewna część strony. Następnie każdy niewielki nawet dodatkowy element (np. zużycie serwera ze względu na generowany ruch, dodatkowe moduły itp) kosztuje Cię tyle, że szybko osiągniesz pułap kosztowy normalnej realizacji. Ponadto jesteś zdany tylko na siebie.

Czy gotowe wzory stron www są złe?

Nie, korzystanie z gotowych wzorów nie jest złe. Jeśli są dobrze przygotowane i zoptymalizowane przez profesjonalistów, mogą stanowić dobry sposób na obniżenie kosztów projektowania. Musisz jednak dostać wyraźną informację, czy jest to szablon czy projekt dedykowany. Tak nakazuje biznesowa rzetelność.

Ile kosztuje prosta strona internetowa z projektem indywidualnym? Co składa się na cenę?

  • Faza koncepcyjna – zebranie materiałów, inspiracji (benchmarków), wywiad wstępny
  • Faza projektowania graficznego – makietowanie, projektowanie widoków, poprawki wizualne
  • Faza kodowania – przełożenie projektu graficznego na interaktywny kod strony
  • Faza testów (RWD, różne przeglądarki itd.) – testy poprawności działania strony
  • Faza wdrażania treści – wprowadzenia kompletu docelowych materiałów (teksty, zdjęcia, filmy itd.)
  • Faza optymalizacji – optymalizacja wydajności, bezpieczeństwa itp.
  • Migracja i zakończenie projektu – przeniesienie strony na docelowy adres www, działania związane z finalizacją realizacji (przekazanie dostępów do CMSa, instruktaż obsługi itp.)

strona www cenaW projekcie w minimalnym zespole działają: UX Designer/Graphic Designer, Project Manager, Front-End Developer, Webdeveloper. Czas realizacji to zazwyczaj około 30 dni. Płacisz więc za pracę i doświadczenie minimum 4 osobowego zespołu projektowego.

Nawet przy niewielkich stronach, projektowanie i wdrożenie naprawdę indywidualnego projektu z zachowaniem odpowiedniej jakości kodu i optymalizacji, poniżej 5000 zł jest zwyczajnie nierealne. Jeśli dostajesz ofertę znacznie poniżej tej kwoty, to albo wykonawca nie umie oszacować swojej pracy albo na czymś przytnie koszty (np. projekt będzie kupiony za parę dolarów na giełdzie projektów).

Co wpływa na cenę / koszt stworzenia strony zaprojektowanej indywidualnie? Ile to może kosztować?

  • Oczekiwany wygląd strony (np. wykorzystanie określonych efektów, skomplikowanych animacji itd.).
  • Liczba tur poprawek do projektu.
  • Liczba podstron do zaprojektowania.
  • Liczba funkcjonalności.
  • Ilość treści do wprowadzenia.
  • Rodzaj treści (np. skomplikowany układ, obecność tabel, wykresów, infografik itd.).
  • Nietypowe funkcje pisane wyłącznie dla Twojego biznesu.

W pełni indywidualny projekt strony wizytówki zaczyna się więc od 5000 zł netto i może iść tylko w górę w zależności od Twoich oczekiwań. Niekiedy jedno zadanie w wytycznych może podnieść tę kwotę wielokrotnie (np. takie jak “strona ma posiadać funkcję sprzedaży produktów”, co czyni ją sklepem, a cenę podnosi do minimum 10.000 zł netto).

Co składa się na cenę / koszt strony www z wykorzystaniem gotowych modułów? Ile to może kosztować?

  • Faza koncepcyjna – zebranie materiałów, inspiracji (benchmarków), wywiad wstępny.
  • Faza testów (RWD, różne przeglądarki itd.) – testy poprawności działania strony.
  • Faza wdrażania treści – Wprowadzenia kompletu docelowych materiałów (teksty, zdjęcia, filmy itd.).
  • Faza optymalizacji – optymalizacja wydajności, bezpieczeństwa itp.
  • Migracja i zakończenie projektu – przeniesienie strony na docelowy adres www, działania związane z finalizacją realizacji (przekazanie dostępów do CMSa, instruktaż obsługi itp.)

W tym wariancie zyskujemy oszczędność na projekcie i jego kodowaniu, oszczędzamy również czas i pieniądze, tracimy za to indywidualny charakter strony. To dobre rozwiązanie dla startujących firm lub pobocznych projektów. Ceny w takim wariancie zaczynają się od 1500 zł netto, co nie oznacza, że przy rozbudowanej stronie wymagające wprowadzenia dużej ilości treści i modyfikacji gotowego szablonu z wykorzystaniem programisty, nie będziemy musieli dopłacić, np. drugie tyle.

Cena strony internetowej od 300 do 10.000 zł, co mi to mówi? Ile tak naprawdę kosztuje?

Branża tworzenia stron jest specyficzna i wiele osób próbuje w niej zaistnieć. Naturalny jest więc duży rozstrzał cenowy. Jednak nie na cenę powinieneś patrzeć, a na coś zupełnie innego (mimo, że cena oczywiście jest ważna). Istotne są:

  • Metoda prowadzenia projektu – jakie są etapy pracy, jakie narzędzia do koordynowania procesu? Czy będziecie korzystali z udostępnionych narzędzi do realizacji projektu i kontroli postępów? Jeśli odpowiedzią na powyższe pytania jest kontakt mailowy, to nie brzmi to dobrze.
  • Nielimitowane możliwości – dostajesz nielimitowane poprawki, tworzenie propozycji do skutku? Wydaje się, że nie ma żadnych granic biznesowych w ofercie? Świadczy to tylko o jednym – braku doświadczenia i próbie złapania klienta na siłę. Brak zasad i granic współpracy świadczy o niskiej kulturze biznesu, a więc domenie początkujących.
  • Darmowe próbki – przed podpisaniem umowy dostajesz wizualizacje, wersje demo itd.? Brzmi fajnie, ale prawda jest taka, że nikt nie pracuje za darmo, a tworzenie próbek, to też praca. Jeśli dostajesz je ot tak, to nie wróży nic dobrego i z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że koszty będą ukryte w innych działaniach.
  • Stack technologiczny – czy potencjalny wykonawca przedstawia technologie i narzędzia w których pracuje czy też są to ogólniki? Sprawdź to dobrze.
  • Referencje i portfolio – to oczywiste i do sprawdzenia w pierwszej kolejności. Portfolio i referencje są bardzo ważne, nawet jeśli do tej pory są w nim tylko niewielkie firmy.
  • Brak przeniesienia pełni praw do projektu lub niejasne licencje – bardzo często zapominamy o tych aspektach projektu, a są kluczowe. A co jeśli okaże się, że po zakończeniu realizacji nie będziesz mógł wprowadzać nawet własnym sumptem żadnych zmian na stronie? Sprawdź to!
  • Zero pytań – jeśli potencjalny wykonawca o nic nie pyta, to albo tak dobrze napisałeś brief (co zazwyczaj się nie zdarza), albo wykonawca idzie na żywioł i nie wie nawet o co zapytać.
    Chcesz do strony dodać zaawansowaną funkcję (np. rezerwacje usług), a nie otrzymujesz informacji o konieczności spisania podstawowej specyfikacji?
  • Wykonawca zgadza się na wszystko – to nie zawsze jest dobry znak. Dobrze realizowany projekt to nie jest realizacja wszystkiego jednocześnie, obiecywania wielu funkcji i możliwości realizacji każdego pomysłu. Może być tak, że nie wie na co się porywa. Jeśli chcesz zbudować połączenie Facebooka z Allegro i Ebayem, a wykonawca nie widzi problemu, to coś tu jest mocno nie tak :) Często należy urealnić założenia projektowe nawet kosztem potencjalnego zysku. W przypadku doświadczonych agencji i freelancerów na pewno możesz liczyć na podstawowe doradztwo w zakresie realizacji, włącznie ze wskazaniem rekomendacji dotyczących rozwiązań tematów dla Ciebie istotnych.

Ile? Ile więc kosztuje strona internetowa? Co wpływa na finalną cenę?

Na cenę stron wpływa nie ogół, a szczegóły. Ważne – diabeł tkwi w szczegółach. Poniżej kilka przykładów:

  • Czy wszystkie teksty i zdjęcia będą możliwe do edycji na stronie z panelu administracyjnego? Jeśli nie – wykonawca oszczędza na kodowaniu. Jeśli tak – wszystko jest ok, ale cena będzie wyższa niż przy braku możliwości edycji (z której rezygnować nie należy!).
  • Czy strona będzie posiadać indywidualnie przygotowany pod treści panel zarządzania? Jeśli nie, to zmiany na stronie będą bardzo utrudnione w przyszłości i mogą okazać się niemożliwe do wprowadzenia samodzielnie (i tym samym kosztowne).
  • Czy stronę można później rozbudowywać? Jeśli nie, to dlaczego? Obniżenie ceny kosztem ewentualnego rozwoju to duży błąd.
  • Czy strona będzie posiadać automatyczną optymalizację obrazów, obsługę pamięci (cachowania)? Otrzymanie modułów tego typu w ramach realizacji to standard agencyjny.
  • Jeśli w ofercie jest wliczony serwer, to czy będziemy mieli do niego pełen dostęp administracyjny (np. poprzez panel Direct Admin lub cPanel)? Czy strona będzie na osobnym koncie, czy jako jeden z wielu katalogów na jednym koncie? Jeśli nie dostaniemy dostępu i strona będzie w katalogu to jest to najgorsze wyjście, które może zmniejszy cenę, ale zemści się w przyszłości (np. w formie filtrów antyspamowych na poczcie – tzw. blacklista).
  • Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Naprawdę, pomimo że mamy 2019 rok, nadal zdarzają się realizację bez tego elementu.
  • Czy strona będzie zoptymalizowana pod pozycjonowanie? Jeśli zupełnie nie jest to brane pod uwagę, cena może być niższa, ale dopłacimy za to później – albo samemu optymalizując kod albo poprzez wyższą cenę usług takich jak pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
  • Czy strona będzie generować jakiekolwiek opłaty licencyjne w skali roku? Należy uważać, bo tu może tkwić haczyk i ukryte koszty.
  • Czy kod będzie spełniał np. standardy W3C? Deklaracja braku błędów w walidatorze kodu oczywiście podniesie cenę, ale da też możliwość weryfikacji podstawowych umiejętności kodera.
  • W jaki sposób będą wdrażane funkcjonalności? Czy wszystko będzie realizowane przez wtyczki? Używanie wtyczek to normalna sprawa, ale należy uważać, czy przypadkiem każda najmniejsza rzecz nie będzie wtyczką, co może mieć olbrzymi wpływ na wydajność i bezpieczeństwo (konieczność aktualizacji wtyczek itp).
  • Czy na stronę otrzymujemy gwarancję? Jaki jest jej czas trwania? Kto jej udziela i co obejmuje?
  • Czy projekt graficzny będzie wykonany z wykorzystaniem grafik wektorowych (np. ikony, logo), wykorzystaniem SASS, Gulp itd? Wielu początkujących wykonawców nie stosuje bieżących podstaw w technologii.
  • Czy strona będzie korzystać z edytorów wizualnych? Jeśli tak to zazwyczaj jest gotowcem kupionym za kilka dolarów, a sam kod w krótkim czasie okaże się niemożliwy do dalszej edycji i użytku. Często też na sam edytor nie dostajemy licencji, a ta kosztuje nawet kilkadziesiąt dolarów.

Ile trzeba zapłacić za stworzenie strony internetowej – podsumowanie

  • Oszczędzanie na realizacji to ryzyko. Oczywiste jest, aby rozsądnie rozdysponować budżet, ale często oszczędzanie zemści się w przyszłości. Lepiej zrezygnować z jakiegoś elementu projektu, niż realizować go po kosztach, z kimś kto podaje najniższą cenę, ale nie za bardzo ma pojęcie na ten temat. Tworząc stronę nie myślimy tylko o tym, co tu i teraz, ale również o przyszłości – serwisie, gwarancji, modyfikacji.
  • Chcąc realizować stronę z indywidualnym projektem graficznym, ceny zaczynają się od 5000 zł netto. W agencji poniżej tej kwoty dostaniemy projekty jedynie jako usługę łączoną (np. jeśli wykupimy stworzenie strony + dodatkowo rok pozycjonowania).
  • Projekty indywidualne w cenach od 2000 do 3000 zł są albo niskiej jakości, albo nie są indywidualne lub mają inne defekty. Złote okazje się zdarzają, ale trzeba dobrze trafić – a to duże ryzyko!
  • Chcąc obniżyć koszty możemy skorzystać z szablonów, ale lepiej nie z tych ogólnodostępnych za kilka dolarów, a takich, z których korzysta sprawdzony wykonawca i jest to jego autorskie dzieło. Nie próbuj jednak schodzić z ceną poniżej 1500 zł – to już za mało nawet na porządny szablon.
  • Trzeba uważać na skrajność w drugą stronę – realizacje prostych stron na rzadkich technologiach jest zazwyczaj trwonieniem pieniędzy. Dowiedz się dokładnie za co płacisz i w jakiej technologii działa wykonawca. Open Source (otwarte źródło silnika) zawsze jest Twoim przyjacielem. O jego aktualizacje dba cała społeczność (często wielomilionowa), co więcej w większości przypadków nie będziesz ponosił z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat.
  • Jeśli ktoś proponuje Ci realizację rozbudowanego sklepu, portalu czy aplikacji i kwota zamyka się kilku tysiącach, to nie wie na co się porywa.
  • Portale takie jak Allegro czy Ebay nie kosztowały tysięcy i nie powstały w miesiąc. To wynik pracy całych zespołów projektowych i lat doświadczeń.
  • Często odmowa wykonania jakiegoś elementu lub odradzanie jego realizacji jest objawem profesjonalizmu i wiedzy praktycznej, a nie jej braku! Pamiętaj o tym.
Nie musisz domyślać się, ile będzie kosztowała Twoja strona. Wycenimy ją bezpłatnie!
Ile kosztuje strona internetowa w 2019 roku? O cenach i kosztach stworzenia strony www
4.7 (94.78%) z 23 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!