Google Search Console co to jest?

Google Search Console (dawniej Google Webmasters Tools) to zestaw narzędzi, stworzonych przez giganta z Mountain View do monitorowania witryn internetowych. Cieszy się dużą popularnością, szczególnie wśród osób zajmujących się pozycjonowaniem i marketingiem internetowym stron. Za pomocą GSC w bardzo prosty sposób można sprawdzić, w jaki sposób roboty Google indeksują naszą treść, jak wygląda profil linkowy naszej strony, czy Google nałożyło na nasz serwis kary ręczne, jak Google widzi naszą stronę i wiele więcej. Innymi słowy, jeśli chcemy, żeby nasza strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania i zależy nam na monitorowaniu jej działania i wielu ważnych elementów, to instalacja Search Console jest konieczna. Umożliwia także utrzymanie wszystkich ważnych informacji w jednym miejscu.

Zalety korzystania z Google Search Console

Dlaczego warto na swojej stronie zainstalować Search Console od Google? Narzędzia te umożliwiają:

  • monitorowanie dostępu robotów Google do strony,
  • zgłaszanie Google nowych podstron i innych treści do szybszego zaindeksowania,
  • kontrolę nad szybkością indeksowania serwisu przez Google,
  • uzyskanie szybkiej informacji o złośliwym oprogramowaniu, spamie i wirusach na stronie,
  • podgląd strony widzianej przez użytkownika i roboty Google,
  • podgląd słów kluczowych, na które Twoja strona wyświetla się w wynikach, ich średnią pozycję, liczbę kliknięć czy współczynnik klikalności (CTR – click through rate),
  • wgląd w podpowiedzi Google, które pomogą ulepszyć stronę,
  • podgląd linków kierujących do zweryfikowanej domeny,
  • weryfikację poprawnego wyświetlania danych w wynikach rozszerzonych (tzw. Rich Snippet),
  • sprawdzenie poprawności obsługi strony na urządzeniach mobilnych.

Jakie korzyści niesie ze sobą korzystanie z Search Console?

Właściciele stron, którzy zastanawiają się, do czego mi Google Search Console, powinni mieć świadomość, że narzędzia stworzone przez twórców najpopularniejszej wyszukiwarki powstały właśnie z myślą o nich. Są one bardzo przejrzyste, a korzystanie z nich nie sprawi problemu nawet laikowi. Jakie korzyści mogą odnieść poszczególne grupy użytkowników dzięki instalacji GSC?

  • Właściciele firmy – dostęp do raportów związanych ze stroną, wgląd w statystyki dotyczące pozycji strony w wyszukiwarce, pomoc w planowaniu strategii promowania strony,
  • Specjaliści SEO, SEM – monitorowanie ruchu na stronie, profilu linkowego, optymalizacja witryny pod kątem pozycjonowania, planowanie strategii promowania fraz kluczowych, możliwość połączenia z innymi narzędziami analitycznymi np. Google Analytics,
  • Administratorzy strony – monitorowanie działania strony, informacje o problemach związanych z serwerem, złośliwym oprogramowaniem na stronie,
  • Programiści – monitorowanie błędów w kodzie strony, problemów z czytelnością i dostępnością witryny dla robotów Google, integracja aplikacji na urządzenia mobilne ze stroną internetową,

Jak zainstalować Google Search Console?

Skoro wiemy już co to jest Google Search Console, to zainstalujmy to narzędzie na naszej stronie. Pierwszym krokiem jaki musimy wykonać jest założenie konta Google. Jeśli mamy już konto Gmail lub w innej usłudze Google, to możemy zainstalować narzędzia Search Console na naszej stronie właśnie na nim. W przypadku, gdy takiego konta nie posiadamy, musimy je założyć. Konto Gmail możemy utworzyć pod tym linkiem:
https://accounts.google.com/SignUp?hl=pl
Jeśli nie chcemy zakładać konta Gmail, to możemy powiązać dowolne nasze konto z Google pod poniższym adresem:
https://accounts.google.com/SignUpWithoutGmail

Logowanie do Search Console

Jeśli mamy już konto Google, to w celu zalogowania do usługi Search Console, musimy udać się pod adres:
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl
Logujemy się na dane założonego przez nas konta Google.

Instalacja Google Search Console

Aby dodać stronę do narzędzi Google klikamy przycisk “DODAJ”, a następnie podajemy pełen adres domeny. We wprowadzanym adresie URL należy uwzględnić to, czy nasza strona ma nazwę z przedrostkiem www czy bez niego oraz protokół, pod którym jest dostępna – http lub https. Po wprowadzeniu prawidłowego adresu klikamy przycisk “Dodaj”, by przejść do metod weryfikacji strony.

Dodawanie nowej domeny w Google Search Console

Metody weryfikacji

W celu ułatwienia instalacji Search Console na różnych stronach, Google daje pięć metod na zweryfikowanie własności witryny:

  • Przesłanie pliku HTML – metoda ta wymaga pobrania pliku HTML zawierającego identyfikator naszego konta i umieszczenia go na serwerze FTP w głównym katalogu ze stroną (przeważnie jest to katalog public html).
  • Tag HTML – wymaga on umieszczenia w sekcji head strony głównej dodatkowego znacznika z identyfikatorem. Metoda ta często wymaga edycji pliku szablonu strony z sekcją head strony głównej. Z uwagi na dużą popularność GSC, wiele systemów CMS umożliwia wprowadzenie identyfikatora bezpośrednio w panelu administracyjnym, a te, które nie mają takiej możliwości domyślnie, dają ją za pomocą dodatkowych wtyczek np. WordPress umożliwia instalację GSC za pomocą Yoast SEO i wielu innych wtyczek.
  • Dostawca nazwy domeny – metoda ta wymaga dostępu do panelu zarządzania domeną. Za jego pomocą konieczne jest dodanie rekordu TXT z identyfikatorem Google do konfiguracji DNS weryfikowanej domeny. Alternatywnie Google umożliwia także dodanie rekordu CNAME, za pomocą którego również możliwa jest weryfikacja własności. Ze względu na to, że rekordy DNS nie są odświeżane natychmiastowo, weryfikacja za pomocą tej metody nie daje od razu dostępu do narzędzi Google. Będzie on przyznany dopiero, gdy Google znajdzie z konfiguracji DNS odpowiedni identyfikator. Może to potrwać nawet do 48 godzin, choć przeważnie już po kilku godzinach od jego dodania możliwa jest prawidłowa weryfikacja.
  • Google Analytics – w przypadku, gdy na naszej stronie mamy już zainstalowany asynchroniczny kod śledzenia statystyk Google Analytics powiązany z naszym kontem, możemy za jego pomocą zweryfikować własność strony.
  • Menedżer tagów Google – metoda ta wymaga założenia konta i instalacji na stronie Menedżera tagów (https://support.google.com/tagmanager/answer/6103696).

Jeśli na stronie nie mamy zainstalowanych innych usług Google np. Google Analytics, to zalecaną metodą weryfikacji strony będzie najprawdopodobniej przesłanie pliku HTML. Jest to najprostsza metoda instalacji GSC, która nie wymaga umiejętności programistycznych, czy znajomości zagadnień związanych z konfiguracją domeny. Niestety w niektórych przypadkach, gdy silnik strony przepisuje wszystkie adresy przez swoje pliki, weryfikacja tą metodą może być utrudniona i wymagać dodatkowych zmian w konfiguracji pliku .htaccess.

Omówienie działania Google Search Console

No dobrze, mamy już zainstalowane Google Search Console, ale jak to działa? Funkcje oferowane przez GSC są podzielone na kilka tematycznych widoków. Poniżej każdy z nich został szczegółowo opisany.

Panel

Jest to główny widok strony internetowej zawierający najważniejsze informacje o Twojej witrynie. Został on podzielony na kilka sekcji.

Przykładowy widok Panel w GSC.

Nowe i ważne – w tej sekcji pojawiają się ważne komunikaty o krytycznych błędach na witrynie i innych problemach uniemożliwiających jej prawidłowe działanie.

Bieżący stan – sekcja ta jest podzielona na trzy części:

  • Błędy indeksowania – w tym polu pokazane są błędy indeksowania, które robot napotkał podczas sprawdzania witryny. Mogą to być błędy związane z niedostępnością serwera, DNS-ami, czy plikiem robots.txt. Gdy Google wykryje takie błędy, zostanie wyświetlona informacja o ich ilości i rodzaju np. „Błędy URL-i: 19 Odmowa dostępu, 2 Nie znaleziono”. Jeśli na naszej stronie nie ma błędów, powinien wyświetlać się komunikat: „W ciągu ostatnich 90 dni nie wykryto błędów. Super!”.
  • Analityka wyszukiwalności – pokazuje wykres odwiedzin Twojej strony z ostatnich dni.
  • Mapy witryn – wyświetla wykres i informacje związane z dodaną mapą witryny i pokazuje ile adresów URL z listy zgłoszonych zostało zaindeksowanych przez Google. Najlepiej, jeśli liczba adresów URL zgłoszonych w mapie strony pokrywa się z liczbą zaindeksowanych.
    Każdy z tych trzech elementów jest odnośnikiem do szczegółowego widoku z danymi, które zostaną omówione w dalszej części artykułu.

Wiadomości

Dział ten zawiera wszystkie ważne wiadomości dotyczące działania Twojej strony. Mogą tu się pojawiać wiadomości dotyczące powiązania strony ze statystykami Google Analytics, a także informacje o zgłoszeniach w Disavow Tool, zwiększonej liczbie błędów wykrytych przez roboty, zmianach prędkości strony, problemach z dostępnością serwisu dla robotów Google i wiele innych. Warto regularnie zaglądać do tej rubryki, by nie przegapić ważnych powiadomień, które wymagają pilnej reakcji z naszej strony.

Lista powiadomień w widoku Wiadomości.

Wygląd w wyszukiwarce

Dane uporządkowane

Widok ten informuje użytkownika o tym, jakie dane strukturalne (nazywane również danymi uporządkowanymi) Google widzi na stronie. Funkcja ta umożliwia zweryfikowanie, czy wprowadzone znaczniki są prawidłowo odczytywane przez roboty.

Wykres pokazujący dane uporządkowane wykryte przez Google.

Główny widok w tym dziale dostarcza informacji na temat ilości wykrytych elementów z danymi uporządkowanymi, ilości znalezionych błędów, a także zawiera wykres pokazujący, jak w czasie kształtowała się liczba rozpoznanych danych oraz tabelę z podsumowaniem tych wiadomości. W tabeli informacje są podzielone ze względu na typ – po kliknięciu w wybrane pole możemy zobaczyć listę stron, które zawierają określony rodzaj danych strukturalnych. Dla każdej z wylistowanych podstron można wyświetlić szczegóły pokazujące więcej wiadomości.

Szczegółowe informacje o danych strukturalnych.

Dane strukturalne zgodne ze schema.org lub innym formatem (np. microformats.org), umieszczone na stronie pomagają algorytmom Google w prawidłowym odczytaniu treści, dzięki czemu w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się dodatkowe informacje, jak np. struktura kategorii, w której znajduje się produkt.
Do testowania nieprawidłowo zapisanych danych uporządkowanych można się posłużyć również narzędziem Google Structured Data Testing Tool, które wskaże nam dokładnie miejsce i przyczynę błędu.

Karty informacyjne

Oprócz danych strukturalnych, wyniki wyszukiwania mogą być wzbogacone o dodatkowe informacje z kart informacyjnych. W ich skład wchodzą m.in. dane o produktach, wydarzeniach czy promocjach dostępnych w serwisie.
Ich wykorzystywanie jest dodatkowym sposobem na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Informacje w nich zawarte mogą być prezentowane użytkownikom wyszukiwarki w różny sposób.

Brak danych strukturalnych dotyczących kart informacyjnych.

Marker danych

Jeśli na naszej witrynie nie ma możliwości wprowadzenia danych strukturalnych w kodzie strony za pomocą narzędzia Marker danych, możemy wskazać Google, w którym miejscu znajdują się konkretne informacje. Proces ten można wykonać dla każdej podstrony z osobna lub dla pojedynczych adresów i pozwolić Google na zastosowanie analogicznego wzorca na podobnych podstronach. Procedura ta jest bardzo łatwa nawet dla laika.

Przegląd informacji w Markerze danych.

Wystarczy podać adres strony, dla której chcemy wskazać dane, a następnie określić jej typ. Do wyboru mamy następujące rodzaje:

  • aplikacje
  • artykuły
  • filmy
  • lokalne firmy
  • produkty
  • recenzje książek
  • restauracje
  • seriale telewizyjne
  • wydarzenia

Po wybraniu konkretnego rodzaju, Marker danych wygeneruje podgląd naszej strony, obok którego wyświetlone zostaną dane strukturalne jakie można ustawić. Zadanie użytkownika ogranicza się do kliknięcia w poszczególne informacje, takie jak np. tytuł wpisu, datę publikacji, grafikę, autora, kategorię i wybrania odpowiedniej etykiety z rozwiniętego menu.

Oznaczanie treści tagami.

Dostępność etykiet zależy od wybranego wcześniej typu strony. Inne dane będziemy przypisywali w artykule, wydarzeniu czy pozostałych formatach.
Po zaznaczeniu wszystkich rodzajów danych strukturalnych przechodzimy do kolejnego kroku, jakim jest Tworzenie zestawu stron. Google na podstawie wskazanych przez nas informacji postara się wyszukać w serwisie strony, które będą pasowały do przyjętego szablonu danych. Jeśli zrobi to nieprawidłowo, zawsze możemy skorzystać z ustawień niestandardowych i samodzielnie pomóc robotom Google w odnalezieniu odpowiednich podstron. W tym drugim przypadku podajemy strukturę adresu jaką powinny się wyróżniać strony, na których Google ma przypisać dane strukturalne. Ostatnim krokiem tego etapu jest podanie nazwy, która zostanie przypisana do grupy naszych podstron i kliknięcie przycisku, po którym rozpocznie się proces tworzenia tagów.

Tworzenie zestawu stron dla Markera danych.

Po przetworzeniu informacji przez Google zostaną nam wyświetlone podstrony pasujące do ustawionego wzorca, dla których będziemy mogli poprawić rozpoznane dane lub zatwierdzić informacje odczytane przez Google. Gdy struktura naszej strony jest jednolita, kilka przykładów powinno wystarczyć, by Google mogło zastosować wypracowany wzorzec na pozostałych podstronach. Jeśli jednak budowa naszych podstron jest mocno zróżnicowana, do wypracowania wzorca może być konieczne sprawdzenie większej ilości przykładów. Po zweryfikowaniu wystarczającej liczby podstron zostanie wyświetlone podsumowanie zawierające listę podstron i znalezione na nich dane. Jeśli wszystko zostało prawidłowo odczytane przez Google, pozostaje opublikować dane. Jeżeli jednak zauważyliśmy nieprawidłowości, to możemy ręcznie edytować informacje.

Udoskonalenia HTML

W widoku Udoskonalenia HTML pokazane są błędy związane z kodem HTML strony i znacznikami meta w sekcji head (title i meta description). Gdy Google wykryje nieprawidłowości, zostaną wyświetlone stosowne informacje o błędach i miejscu ich występowania.

Przykładowe sugestie Google w Udoskonaleniach HTML.

Funkcja ta pozwala szybko odnaleźć problemy, które mogą być trudne do rozpoznania bez zaawansowanych narzędzi, szczególnie na dużych stronach.
Narzędzie to identyfikuje następujące błędy:

  • podwójne meta opisy (meta description),
  • zbyt długie meta opisy,
  • zbyt krótkie meta opisy,
  • podwójne tytuły,
  • zbyt krótkie tytuły,
  • zbyt długie tytuły,
  • nieinformacyjne tytuły,
  • zawartość niemożliwą do zaindeksowania.

W przypadku wykrycia problemu można wyświetlić jego szczegóły, w których znajdzie się lista podstron, na których on występuje.

Błędy nie są sprawdzane na bieżąco, więc to, że w chwili obecnej ich nie mamy wcale nie znaczy, że żadne problemy ze znacznikami meta nie występują na naszym serwisie. Możliwe, że Google po prostu jeszcze nie zaindeksował podstron zawierających błędy. To samo dotyczy poprawienia występujących błędów. Po ich usunięciu z kodu strony informacja o problemie będzie się jeszcze przez jakiś czas wyświetlała w narzędziach Search Console, aż do momentu, gdy Google przeindeksuje stronę i odświeży informację w Udoskonaleniach HTML. Z tego powodu warto regularnie zaglądać do tego widoku i sprawdzać, czy pojawiły się jakieś powiadomienia o błędach.

Przyspieszone strony mobilne AMP

Ostatnia funkcjonalność sekcji Wygląd w wyszukiwarce skierowana jest do właścicieli stron, którzy posiadają strony mobilne AMP. Technologia ta pozwala na dużo szybsze ładowanie stron mobilnych na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych, chociaż w naszym kraju nie cieszy się jeszcze dużą popularnością.
Jeżeli jednak zaliczamy się do skromnego grona właścicieli serwisu korzystającego z przyspieszenia AMP, to w tym widoku zobaczymy wykres z informacją o ilości zaindeksowanych stron AMP oraz wykrytych błędach. Pod nim pokazane będą rodzaje tych błędów umożliwiające przejście i podgląd szczegółów problemu.
Użytkownicy, którzy nie mają stron tego typu, w głównym widoku zobaczą jedynie zachętę do wdrożenia tej technologii.

Zachęta do skorzystania z AMP.

Ruch związany z wyszukiwaniem

Analityka wyszukiwania

W tym widoku znajdują się statystyki związane z widocznością strony w wyszukiwarkach. Główną część Analityki wyszukiwania zajmuje wykres, na którym wyświetlane są wskazane przez użytkownika statystyki. Do wyboru są cztery opcje:

  • kliknięcia,
  • wyświetlenia,
  • CTR (click through rate – współczynnik klikalności),
  • pozycja.

Powyższe dane można porównywać pod kątem:

  • zapytań wpisywanych przez użytkowników,
  • adresów wyświetlanych podstron,
  • krajów, z których łączą się użytkownicy,
  • urządzeń, za pomocą których użytkownicy wyszukują strony,
  • typów wyszukiwania (sieć, grafika, video),
  • określonego przedziału czasu.

Pod wykresem znajduje się tabela z danymi na podstawie, których został on wygenerowany. Jeśli chcemy uzyskać więcej szczegółów odnośnie konkretnych danych, wystarczy kliknąć w wybrany element.

Podgląd danych z Analityki wyszukiwania.

Jeśli na stronie nie mamy zainstalowanych statystyk Google Analytics lub innego równie zaawansowanego narzędzia do mierzenia i analizy ruchu na stronie, z pomocą tego widoku możemy zebrać podstawowe informacje, które pomogą w ustaleniu kierunku, w który należy iść przy promowaniu strony. Jeśli jednak zależy nam na dużej liczbie danych ze statystyk, znacznie bardziej przydatne będzie Google Analytics.

Linki do Twojej witryny

Widok ten pokazuje informacje o linkach prowadzących do naszej strony. Pozwala on na analizę profilu linkowego witryny.

Podgląd fragmentu profilu linkowego strony

Podstawowy widok podzielony jest na 3 elementy:

  • źródła największej liczby linków,
  • treść najczęściej wskazywana przez linki,
  • wygląd linków do Twoich danych.

Pierwszy z nich pokazuje listę domen, z których najwięcej linków prowadzi do naszego serwisu, drugi, które podstrony są najczęściej linkowane, a trzeci zawiera listę anchorów, czyli słów kluczowych zawierających linki do naszej strony.
W celu uzyskania większej ilości danych możemy wejść w bardziej szczegółowy widok każdego z elementów. Wyświetlone w nim informacje można pobrać w postaci pliku CSV lub Dokumentu Google.
Ponadto w widokach Źródeł największej liczby linków oraz Treści najczęściej wskazywanej przez linki, możemy podejrzeć szczegółowe informacje o linkach z danej domeny lub prowadzących do danego adresu w naszej domenie.

Szczegółowy widok linków prowadzących do konkretnej podstrony.

Funkcjonalność ta jest bardzo przydatna w analizie linków przychodzących, szczególnie jeśli podejrzewamy, że witryna ma nienaturalny profil linkowy, który narusza wytyczne Google. Z pomocą tego widoku dość szybko powinno nam się udać zidentyfikować linki, które są niezgodne z polityką Google, a następnie podjąć działania zmierzające do ich usunięcia.
Posługując się tym narzędziem, należy jednak pamiętać, że dane pokazywane w tym miejscu nie oddają pełnego obrazu profilu linkowego widzianego przez Googlebota. Pokazane tu informacje o odnośnikach są jedynie całkiem pokaźnym fragmentem tego, co zaindeksowało Google.

Linki wewnętrzne

Opcja ta pokazuje informacje o wewnętrznych odnośnikach w naszym serwisie. Z jej pomocą możemy zweryfikować, czy najważniejsze podstrony naszego serwisu są dobrze podlinkowane z całej witryny.

Podgląd wewnętrznych odnośników.

Główny widok pokazuje listę stron w naszej domenie oraz liczbę linków, która do nich prowadzi. Klikając w dany adres URL, otrzymujemy podgląd, z jakich adresów pochodzą linki do niego prowadzące.

Ręczne działania

W tym widoku możemy sprawdzić, czy wobec naszego serwisu zostały podjęte jakieś działania przez pracowników Google. W przypadku, gdy nie stosujemy się do wytycznych Google przy tworzeniu i promowaniu witryny, może się tak stać, że strona zostanie ukarana tzw. filtrem, czyli obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania lub tzw. banem oznaczającym całkowite usunięcie strony z indeksu Google.
Jeśli ze stroną wszystko jest dobrze i nie zostały wobec niej podjęte żadne działania, to zobaczymy komunikat „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych.”

Prawidłowy wygląd widoku Ręczne działania.

Gdy w tej zakładce będziemy mieli inny komunikat, oznacza on, że na witrynę nałożono ręczna kara. Tego typu ręczne działania mogą zostać podjęte z wielu powodów łamania wytycznych Google:

  • Nienaturalne linki do Twojej witryny – do serwisu prowadzi duża ilość nienaturalnych linków, których celem jest wpływ na pozycje linkowanej strony.
  • Nienaturalne linki z Twojej witryny – strona sprzedaje linki wpływające na pozycje linkowanych serwisów lub korzysta z SWL-i (Systemów Wymiany Linków).
  • Witryna zaatakowana przez hakerów – na stronę włamali się hakerzy i umieścili na niej złośliwy kod, podmienili ją na inną witrynę itp..
  • Mało treści, w dodatku o niewielkiej lub żadnej wartości – strona ma treści skopiowane z innych serwisów lub większość informacji to gościnne wpisy o małej wartości dla użytkownika.
  • Czysty spam – witryna ma treści generowane automatycznie, stosuje metody oszukiwania robotów (np. cloaking), ma bardzo dużo duplikatów zewnętrznych (treści skopiowanych z innych stron),
  • Spam tworzony przez użytkowników – na stronie znajduje się bardzo dużo niskiej jakości treści dodawanej przez użytkowników np. w księgach gości, na forach, blogach, w komentarzach itp.
  • Maskowanie lub podstępne przekierowania – witryna prezentuje inne treści robotom wyszukiwarek i użytkownikom lub w podstępny sposób przekierowuje użytkownika na inne serwisy.
  • Ukryty tekst lub upychanie słów kluczowych – strona w treściach posiada nienaturalnie dużo słów kluczowych lub treści są ukrywane przed użytkownikiem,
  • Spamerskie darmowe hosty – hosting, na którym znajduje się serwis jest używany przez spamerów.
  • Spamerska struktura znaczników – serwis stosuje metody oznaczania treści niewidocznych dla użytkowników, nieistotnych, wprowadzających w błąd lub inne metody manipulacji.
  • Maskowanie grafiki – użytkownikowi wyświetlane są inne grafiki niż robotom wyszukiwarek.

Jeśli wobec naszej strony zostaną podjęte ręczne działania (może to być tylko jedna kara ręczna lub kilka różnych naraz), należy podjąć działania w celu usunięcia przyczyny kary, a następnie zgłosić prośbę o ponowne rozpatrzenie jej zgłoszenia (https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration).
Więcej informacji na temat ręcznych kar nakładanych przez Google znajduje się w artykule Google – kary ręczne oraz w pomocy Google https://support.google.com/webmasters/answer/2604824?hl=pl.
W przypadku nagłych spadków pozycji lub ich braku, mimo wykonania wielu prac, koniecznie należy sprawdzić ten widok Google Search Console. Upewnimy się, że nie wynika to z ręcznych działań podjętych wobec witryny lub, jeśli będzie nałożona ręczna kara, dowiemy się, co dokładnie jest powodem słabych wyników.

Kierowanie międzynarodowe

Widok ten oferuje dwie zakładki Język i Kraj. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla witryn wielojęzycznych. W przypadku, gdy nasza strona jest dostępna w kilku językach i ma w kodzie ustawione odpowiednie znaczniki hreflang, tutaj możemy znaleźć informacje na temat poprawności ich wdrożenia. Dane takie zostaną przedstawione w formie wykresu pokazującego ilość wykrytych prawidłowych tagów hreflang oraz tych z błędem. Pod wykresem znajduje się również tabela pokazująca wykryte błędy. Dla każdego znalezionego problemu można przejść do widoku szczegółowego, by zobaczyć więcej informacji na temat jego występowania.
Jeśli nie mamy wdrożonych znaczników hreflang na naszej witrynie, zobaczymy wyłącznie komunikat, że nie wykryto takich tagów.

Druga zakładka – Kraj – oferuje możliwość zdefiniowania kraju docelowego naszych użytkowników. Opcja ta nie jest dostępna dla każdej domeny. Domeny narodowościowe np. z końcówką .pl, .de, .fr, .it mają domyślnie przypisaną grupę użytkowników z kraju docelowego powiązanego z typem domeny, w tym przypadku Polski, Niemiec, Francji, Włoch.
Gdy posiadamy domenę z końcówką globalną np. .com, opcja ta pozwoli nam na wybór kraju, do którego mieszkańców kierujemy treści naszej strony. Warto zadbać o prawidłowe ustawienie tej opcji, ponieważ Googlebot nie zawsze potrafi rozpoznać dla jakiej narodowości użytkowników kierowana jest witryna.

 

Obsługa na urządzeniach mobilnych

Ostatni widok sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem przedstawia informacje na temat obsługi strony na urządzeniach mobilnych. Jeśli nasza strona działa prawidłowo na smartfonach i innych urządzeniach, zobaczymy jedynie komunikat informujący, że nie wykryto żadnych problemów.

Jeśli jednak nasz serwis nie został dostosowany do wyświetlania na tego typu urządzeniach, zobaczymy wykres pokazujący liczbę błędów, a pod nim ich listę. Dla każdego z wykrytych błędów możemy wyświetlić szczegółowe informacje pokazujące, na jakich podstronach on występuje, a także będziemy mogli od razu przejść do Testu optymalizacji mobilnej (https://search.google.com/test/mobile-friendly) weryfikującego zgodność z urządzeniami mobilnymi.
Z uwagi na to, że obecnie większość użytkowników Internetu przegląda go za pomocą urządzeń mobilnych, warto zadbać, by nasza witryna była na nich prawidłowo wyświetlana.

Indeks Google

Stan indeksowania

Poniższy wykres pokazuje ilość zaindeksowanych adresów URL witryny w ciągu ostatniego roku. Dane w nim pokazywane są odświeżane co siedem dni.

Wykres stanu indeksacji w podstawowym widoku.

Wykres dostępny jest w dwóch widokach – podstawowym pokazującym wyłącznie liczbę zaindeksowanych podstron oraz w widoku zaawansowanym, na którym widoczne są również informacje o ilości adresów zablokowanych w pliku robots.txt i liczbie usuniętych adresów.
Dane pokazane na wykresie można pobrać w postaci pliku CSV lub dokumentu Google.
Dzięki wglądowi w stan indeksowania strony, mamy możliwość podejrzenia jak w ciągu ostatniego roku wyglądał stan zaindeksowanych stron naszego serwisu, co może być pomocne w przypadku analizy spadków lub nagłych wzrostów pozycji w wynikach wyszukiwania i ruchu użytkowników na stronie.

Zablokowane zasoby

Sekcja ta pokazuje w formie wykresu problemy z dostępem do zasobów strony, które są zablokowane dla robotów wyszukiwarki Google.

Lista zablokowanych dla Googlebota zasobów.

Ten widok, w przypadku dużej liczby zablokowanych zasobów, umożliwia ich filtrowanie po hostach. Dodatkowo możemy zobaczyć szczegóły tego jaki dokładnie zasób pochodzący z danego hosta jest zablokowany oraz sprawdzić, które podstrony w naszym serwisie go wykorzystują. Po wejściu w daną podstronę otrzymamy szczegółowe informacje o tym, gdzie znajduje się blokada zasobu wraz z dodatkowymi opcjami rozwiązania tego problemu.

W przypadku, gdy Googlebot napotka takie utrudnienia, należy jak najszybciej zareagować, ponieważ niedostępność ważnych elementów strony może wpłynąć na jej błędne zaindeksowanie.

Usuń adresy URL

Ta opcja pozwala na tymczasowe usunięcie poszczególnych adresów URL strony z wyników wyszukiwania Google. Przydaje się, gdy np. w wyniku pomyłki, na serwisie zostały opublikowane błędne informacje, które Google zdążyło zaindeksować i wyświetla je wysoko w wynikach wyszukiwania albo jakaś podstrona została usunięta z Twojego serwisu i nie chcesz, by informacja o niej pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Zgłoszenie takiej podstrony za pomocą dostępnego w tym dziale formularza pozwala szybko ukryć dany adres w taki sposób, aby nie pojawiał się użytkownikom w wynikach wyszukiwania.

Lista adresów zgłoszonych do usunięcia.

By usunąć adres z wyników wyszukiwania należy kliknąć w przycisk Tymczasowo ukryj, a następnie wprowadzić adres URL, który ma być ukryty. Należy zwrócić uwagę na sposób zapisu adresu podstrony, ponieważ funkcja ta rozróżnia wielkość liter.

Formularz tymczasowego usuwania adres URL.

Jeżeli chcesz tymczasowo usunąć z wyników wyszukiwania adres http://domena.pl/adres-do-Usuniecia.html, to w formularzu musisz podać pełen adres lub URL: adres-do-Usuniecia.html. Pamiętaj tylko, by w formularzu podać taki sam zapis, szczególnie jeśli w adresie znajdują się drukowane litery.
W kolejnym kroku usuwania strony do wyboru będą dostępne 3 opcje:

  • Tymczasowo ukryj stronę, by nie wyświetlała się w wynikach wyszukiwania, i usuń ją z pamięci podręcznej – usuwa kopię strony przechowywaną przez Google i ukrywa stronę w wynikach wyszukiwania. Wyświetlenie strony w wynikach jest możliwe po rozwinięciu stron z tzw. suplementala (wyników uzupełniających).
  • Usuń stronę tylko z pamięci podręcznej – usuwa kopię podręczną wykonaną przez Google, ale strona nie znika z wyników wyszukiwania.
  • Tymczasowo ukryj katalog – opcja ta tymczasowo usuwa z wyników wyszukiwania wszystkie adresy URL znajdujące się we wskazanym katalogu.

Usunięte tymczasowo adresy nadal będą dostępne w Google po rozwinięciu supplemental index, czyli pobocznego indeksu wyszukiwarki. By zostały one usunięte na stałe, należy je zablokować dla wyszukiwarki w pliku robots.txt, meta-tagiem robots lub w inny sposób.

Indeksowanie

Błędy indeksowania

Znajdziemy tu pokazane dwa rodzaje błędów:

  • Błędy witryny – sekcja ta pokazuje główne błędy uniemożliwiające robotom Google prawidłowe indeksowanie strony, jakie pojawiły się w ciągu ostatnich 90 dni. Wśród nich mogą być błędy związane z serwerem DNS, łącznością z serwerem czy uniemożliwiające pobranie pliku robots.txt.
  • Błędy URL-i – składające się z wykresu błędów, na które trafił Googlebot w ostatnich miesiącach oraz tabeli z listą stron, rodzajem błędu i datą wykrycia problemu.

Lista błędów wykrytych przez Googlebota podczas indeksowania strony.

Lista pokazuje maksymalnie do 1000 pierwszych stron z błędami, które użytkownik może filtrować i pobrać w formie pliku CSV lub dokumentów Google. Sekcja ta daje również możliwość przełączania się pomiędzy różnymi rodzajami wykrytych błędów (np. odmowa dostępu, nie znaleziono, błąd serwera, pozorny błąd 404). Każdy adres, który spowodował błąd można sprawdzić, by podejrzeć szczegóły problemu oraz przejść na zwracającą go stronę.
Ilość informacji o występujących problemach sprawia, że jest to jedno z pierwszych miejsc, do którego należy zajrzeć po zauważeniu nieprawidłowości w działaniu strony lub jej wyświetlaniu w Google.

Statystyki indeksowania

Ten widok Google Search Console umożliwia wgląd w statystyki indeksowania strony. Pokazane są one w formie 3 wykresów obrazujących działanie Googlebota w następujących zakresach:

  • liczba stron indeksowanych dziennie,
  • liczba kilobajtów danych pobieranych każdego dnia,
  • czas spędzony na pobieraniu strony obrazowany w milsekundach.

Wykres ze statystykami indeksowania.

Pobierz jako Google

Opcja ta jest bardzo przydatna, ponieważ pozwala na pobranie dowolnego adresu z naszej domeny, a następnie zgłoszenie go do indeksu Google. Przy pobieraniu strony możemy określić typ Googlebota, który ma sprawdzić wskazany adres. Weryfikować możemy witrynę w wersji na komputery lub smartfony. Po pobraniu strony mamy możliwość zgłoszenia jej do indeksu Google poprzez przycisk Poproś o zaindeksowanie, a gdy Googlebot napotka jakiś problem, otrzymujemy informację o jego stanie. Dzięki funkcji przesłania strony do indeksu wyszukiwarki możemy przyspieszyć czas zaindeksowania nowych podstron, czy zmian dokonanych na stronie. Niestety, jeśli wymusimy zaindeksowanie zmian, to kolejne zgłoszenie dotyczące tej samej podstrony z reguły zostanie uwzględnione dopiero po upływie ok. 24 godzin.

Drugą funkcjonalnością opcji Pobierz jako Google jest możliwość wygenerowania podglądu strony dla użytkownika oraz Googlebota. Pozwala to porównać, czy roboty wyszukiwarki widzą stronę tak samo, jak użytkownik, czy może jakieś jej elementy nie są dostępne dla Google. Możliwość sprawdzenia takiego podglądu jest szczególnie ważna w przypadkach nagłych spadków pozycji czy problemów z indeksowaniem strony.

Tester pliku robots.txt

Ekran tej funkcjonalności składa się z dwóch części. Większa zawiera treść pliku robots.txt, który został znaleziony na naszym serwerze. Druga to formularz, w którym wprowadzamy adres URL, który chcemy przetestować pod kątem dostępności dla Googlebota. Narzędzie to pozwala nam na dowolne edytowanie treści pliku robots.txt i testowania, czy wprowadzone modyfikacje działają tak, jak planowaliśmy. Niestety, za pomocą tego narzędzia, nie zapiszemy zmian w pliku robots.txt na serwerze. Jeśli więc chcemy wdrożyć modyfikacje, konieczna jest samodzielna podmiana pliku na serwerze FTP.

Dla sprawdzanych adresów możemy wybierać różne rodzaje robotów Google i pod ich kątem testować witrynę:

  • Googlebot – zwykły robot Google indeksujący strony internetowe,
  • Googlebot-News – bot indeksujący treści do Wiadomości Google,
  • Googlebot-Image – robot indeksujący grafiki, zdjęcia i obrazki,
  • Googlebot-Video – bot indeksujący materiały wideo,
  • Googlebot-Mobile – robot indeksujący treści dla telefonów komórkowych,
  • Mediapartners-Google – bot indeksujący treści pod kątem reklam AdSense,
  • Adsbot-Google – robot indeksujący stronę pod kątem reklam AdWords, które na nią kierują.

Mapy witryn

Opcja ta pozwala na dodanie mapy XML naszej strony i jest szczególnie przydatna w momencie zmiany strony na nową z zupełnie inną strukturą linków lub publikujemy dużo nowych treści na naszej stronie. Jeśli chcemy, by robot Google szybciej je zaindeksował, powinniśmy przygotować sitemapę strony w formacie XML, w której znajdą się nowe adresy i wgrać ją poprzez przycisk Dodaj/Testuj mapę witryny. W ten sposób poinformujemy Googlebota, że w naszym serwisie pojawiły się nowe adresy, których jeszcze nie zaindeksował. Zgłoszenie mapy strony nie jest jednak jednoznaczne z tym, że Googlebot od razu po jej wgraniu zaindeksuje nowe adresy. Opcja ta powinna jednak przyspieszyć ten proces. Oprócz wygenerowania mapy strony warto jednocześnie pobrać nowe adresy, przynajmniej dla kluczowych podstron, za pomocą opcji Pobierz jako Google.
Po zgłoszeniu sitemapy XML w zakładce Moje pojawią się mapy strony dodane przez nas, natomiast w zakładce Wszystkie znajdą się mapy XML dodane przez pozostałych użytkowników, którzy zweryfikowali dostęp do strony w Google Search Console.

Po wejściu w główny widok zakładek, następnie Zawartość map witryny i pole Wszystkie typy treści wyświetli nam się wykres pokazujący ile adresów zostało przesłanych za pomocą map strony, a ile z nich jest zaindeksowanych. Wykres ten może ilustrować ilość zaindeksowanych podstron HTML oraz innych rodzajów materiałów np. grafik. Druga zakładka – Strony internetowe pokazuje wykres obejmujący wyłącznie treści strony internetowej bez uwzględnienia obrazków i innego typu materiałów. W przypadku, gdy zgłosimy również mapy XML innego typu materiałów np. grafik, pojawią się także zakładki.
Pod wykresami znajdują się jeszcze podstawowe informacje o mapach strony, a w przypadku wykrycia jakiś błędów w sitemapie, informują o tym poprzez stosowny komunikat. Użytkownik może przejść do szczegółowego widoku dla każdej zgłoszonej mapy strony.

Parametry w URL-ach

Jeśli adresy URL naszej strony mają nieprzyjazne adresy z różnymi parametrami, to w tym widoku możemy pomóc Google w podjęciu decyzji, które z nich mają być indeksowane, a które nie. W głównym widoku wyświetli się lista parametrów znalezionych w adresach URL przez Googlebota. Dla każdego adresu możemy edytować ustawienia.

Po wejściu w edycję możemy wyświetlić przykładowe adresy znalezione przez Google oraz poinformować Google, czy dany parametr zmienia coś na stronie, czy nie ma wpływu na wyświetlone na niej treści. Przed podjęciem decyzji warto otworzyć kilka przykładowych adresów, by przez pomyłkę nie usunąć ważnych podstron. Jeśli parametr nie ma wpływu na wyświetlaną treść, Googlebot zaindeksuje tylko jeden reprezentatywny URL, a reszta różniąca się tylko tym parametrem zostanie pominięta.
Jeśli jednak parametr adresu zmienia coś na stronie, np. porządkuje lub zawęża zawartość witryny, w formularzu pojawią się dalsze opcje pomagające w określeniu jego przydatności. Możemy tam ustalić, jaki wpływ na zawartość strony ma ten parametr – czy sortuje, zawęża, określa, tłumaczy, dzieli na strony czy ma inną funkcję. Następna opcja pozwala nam zdecydować, jakie adresy URL z danym parametrem mają być indeksowane przez roboty Google. Domyślnie jest ustawione podjęcie decyzji przez Googlebota, ale możemy również wybrać jedną z poniższych opcji indeksowania:

  • Wszystkie adresy URL – Googlebot będzie indeksował każdy adres – opcja ta powinna być wybrana, jeśli zawartość strony zależy od wartości parametru.
  • Tylko adresy URL z wartością – roboty Google będą indeksowały tylko adresy mające określoną wartość parametru, pozostałe URL nie będą indeksowane.
  • Żadne adresy URL – opcja ta informuje Googlebota, że nie ma indeksować stron z tym parametrem.

Po wybraniu jednej z powyższych opcji, jeśli mamy rozwinięte przykładowe adresy URL z tym parametrem, to przy każdym z nich zostanie wyświetlona odpowiednia ikonka pokazująca, jak nasza decyzja wpłynie na ich indeksowanie.

Widok ten pozwala na szybkie wyeliminowanie indeksowania dużej liczby adresów z parametrami, które nie wpływają na zawartość strony lub wpływają, ale adresy z nimi nie są wartościowe dla robotów Google i chcemy, by nie były one indeksowane.
Modyfikując ustawienia tej funkcjonalności musimy być bardzo ostrożni, bo wprowadzając błędne ustawienia, możemy przypadkowo wykluczyć z indeksowania ważne podstrony naszego serwisu, co będzie się wiązało z dużymi spadkami pozycji w wyszukiwarce Google lub ich całkowitą utratą.

Problemy dotyczące bezpieczeństwa

Sekcja ta zawiera dodatkowe informacje związane z bezpieczeństwem strony. Gdy w wyniku ataku hakerów w kodzie serwisu został umieszczony złośliwy kod, znajdziemy tu dodatkowe wiadomości, które pomogą nam w jego usunięciu i przywróceniu pełnej funkcjonalności na stronie. Jeśli na naszej stronie nie występują takie problemy, to zobaczymy jedynie komunikat, że Google nie wykryło żadnego zagrożenia.

Narzędzia internetowe

Widok ten zawiera zestaw dodatkowych narzędzi do analizy strony. Znajdują się wśród nich:

  1. Raport na temat widoczności reklam – wskazuje on reklamy, które naruszają zasady Better Ads Standards. Możemy wygenerować go dla strony w wersji na komputery lub dla urządzeń mobilnych.
  2. Nieodpowiednie reklamy – pokazuje stan widoczności nieodpowiednich reklam i ich przykłady.
  3. Narzędzia testujące – ten widok zawiera odnośniki do trzech narzędzi Google: Narzędzia do testowania danych uporządkowanych, Asystenta do oznaczania danych uporządkowanych i Testera znaczników w e-mailu.
  4. Inne zasoby – prezentujący odnośniki do innych produktów Google, które mogą być przydatne w promowaniu firmy w wyszukiwarce: Google Moja Firma, Google Merchant Center, PageSpeed Insights, Twoja wyszukiwarka, Domeny Google, Akademia dla webmasterów, Google AdWords.

Dodatkowe ustawienia

Oprócz widoków dostępnych w lewym menu Search Console, do naszej dyspozycji są również ustawienia z rozwijanego menu dostępnego po kliknięciu ikony koła zębatego w prawym, górnym rogu. To menu daje nam dostęp do następujących konfiguracji:

Ustawienia Search Console

W tym miejscu możemy włączyć bądź wyłączyć powiadomienia e-mail od Google. Zalecamy, by pozostawić je włączone, dzięki czemu w przypadku wykrycia najbardziej szkodzących naszej witrynie błędów, otrzymamy wiadomość z taką informacją i będziemy mogli szybko zareagować.

Ustawienia witryny

Widok ten pozwala na wybór preferowanej domeny oraz ustawienie szybkości indeksowania. Pierwsza opcja daje możliwość wyboru jednej z trzech opcji:

  • Nie ustawiaj preferowanej domeny.
  • Wyświetlaj adresy URL jako www.domena.pl.
  • Wyświetlaj adresy URL jako domena.pl.

Najlepszym rozwiązaniem będzie przypisanie stronie preferowanej formy adresu. W przypadku, gdy na naszej witrynie jest wdrożone przekierowanie 301, które wymusza konkretną formę adresu, należy ustawić go zgodnie z przekierowaniem. Jeśli go brakuje, możemy wybrać bardziej odpowiadającą nam formę. Warto jednak za pomocą poleceń site:domena.pl inurl:www i site:domena.pl -inurl:www sprawdzić w wyszukiwarce, jakich adresów jest zaindeksowanych więcej i właśnie je ustawić jako preferowane.

Druga opcja pozwalająca na wybór szybkości indeksowania domyślnie jest ustawiona tak, by to Google dobierało automatycznie, jak często ma indeksować stronę. Jeśli dobór automatycznych ustawień powoduje zbyt duże obciążenie dla naszego serwera, mamy możliwość zmniejszenia jej. W przypadku, gdy indeksowanie wprowadzanych przez nas zmian wn serwisie trwa bardzo długo, warto z kolei wybrać maksymalną szybkość indeksowania. Ustawienie to regulujemy za pomocą suwaka. Warto pamiętać, że nasza ręczna konfiguracja będzie obowiązywała tylko przez określony czas i po jego minięciu, Google wróci do automatycznego ustawiania szybkości indeksowania.

Ustawienia adresu

Funkcjonalność ta przydaje się, gdy z jakiegoś powodu postanowimy zmienić domenę, pod którą działa nasza strona. Jeżeli nową domenę mamy również zweryfikowaną w Search Console na naszym koncie, to będziemy mogli wskazać ją jako nową witrynę, a następnie sprawdzić, czy przekierowania 301 działają prawidłowo. Jeśli wszystko jest zgodnie z naszym zamysłem, to po zatwierdzeniu Google otrzyma informację, że zmieniliśmy domenę. Od tego momentu Googlebot powinien przepinać wyniki na nową wersję adresu witryny, co w przypadku dużych serwisów może potrwać co najmniej kilka lub nawet kilkanaście dni.

Usługa Google Analytics

Funkcjonalność ta pozwala na powiązanie Search Console ze statystykami Google Analytics, dzięki czemu w statystykach pojawią się dodatkowe informacje. Dane zostaną wyświetlone w statystykach w widoku Pozyskiwanie -> Search Console. Dzięki powiązaniu obu usług, w Google Analytics będziemy mieli wgląd w dodatkowe 4 zakładki:

  • Strony docelowe – informacja o podstronach, które wygenerowały ruch,
  • Kraje – wiadomość odnośnie krajów z jakich łączą się użytkownicy,
  • Urządzenia – podział ruchu ze względu na urządzenia, na których użytkownicy przeglądają stronę,
  • Zapytania – informacje odnośnie słów kluczowych, po których użytkownicy trafiali na witrynę.

Warto skorzystać z opcji powiązania statystyk z Search Console, by mieć pełniejszy obraz ruchu w naszym serwisie i lepiej planować strategię dalszego rozwoju strony.

Użytkownicy i właściciele usługi

Ten widok pozwala sprawdzić, jacy użytkownicy mają dostęp do Search Console i jakie posiadają uprawnienia. Z jego pomocą możemy usunąć nieużywane konta, a także dodać nowych użytkowników i przypisać im odpowiedni poziom uprawnień.

Więcej na temat zarządzania użytkownikami znajduje się w pomocy Google: https://support.google.com/webmasters/answer/2453966?hl=pl.

Szczegóły weryfikacji

Jak sama nazwa tego widoku mówi, znajdziemy tu tylko informacje o tym, w jaki sposób został zweryfikowany dostęp do GSC, kiedy to nastąpiło i adres e-mail użytkownika, który tego dokonał. Gdy zajdzie taka potrzeba, weryfikację możemy również cofnąć, ale konieczne jest do tego również usunięcie metody weryfikacyjnej np. pliku html lub tagu z kodem weryfikacyjnym, odebranie uprawnień do statystyk Google Analitics lub usunięcie ich kodu itp.

Powiązywane usługi

Narzędzia Search Console mogą zostać powiązane z innymi produktami Google takimi, jak np. sklep z aplikacjami Google Chrome Web Store, dzięki czemu użytkownicy z uprawnieniami będą mogli publikować aplikacje lub rozszerzenia w imieniu naszej witryny. Użytkownicy tacy nie będą mieli jednak dostępu do danych w Search Console.

Nadchodzące zmiany Google Search Console beta

Na początku 2018 roku Google zaczęło przydzielać wybranym użytkownikom dostęp do nowej wersji Search Console w wersji beta. Narzędzie to nie ma jeszcze pełnej funkcjonalności obecnego GSC, ale funkcje, które są już aktywne, zapewniają większe możliwości analizy danych dotyczących stron www. Gigant z Mountain View planuje w najbliższych miesiącach rozwijać wersję beta i dodawać w niej funkcjonalności dostępne na razie tylko w starej wersji narzędzi. Do czasu zakończenia prac, obie wersje narzędzie będą działały jednocześnie. Nowa wersja Search Console jest dostępna pod adresem: https://search.google.com/search-console i obecnie powinna działać dla wszystkich stron. Oferuje ona dostęp do kilku raportów na temat stanu witryny oraz umożliwia pobranie mapy strony.

Stan

Głównym widokiem nowej wersji jest obecnie Stan pokazujący dane z trzech raportów: Skuteczność, Stan indeksu i Ulepszenia.

 

Skuteczność

Widok ten umożliwia porównanie statystyk strony i naniesienie ich na wykresie z wybranego przedziału czasu. Dostępne opcje wyświetlania danych na wykresie obejmują:

  • łączną liczbę kliknięć,
  • łączną liczbę wyświetleń,
  • średni CTR,
  • średnią pozycję.

Dane te można przeglądać dla trzech rodzajów wyników wyszukiwania:

  • sieci,
  • grafiki,
  • wideo.

Google daje również możliwość porównania statystyk dla dwóch różnych typów wyników np. sieci i grafiki. Dane mogą być wyświetlane dla jednego ze zdefiniowanych przedziałów czasu lub niestandardowego okresu, który ustawi użytkownik.
Pod wykresem wyświetlone są cztery zakładki z danymi odnośnie liczby kliknięć i wyświetleń strony:
Zapytania – zawiera listę słów kluczowych, które wpisują użytkownicy, którzy odwiedzają nasz serwis.
Strony – jest to lista najczęściej odwiedzanych podstron witryny.
Kraje – pozwala zweryfikować listę krajów z których odwiedzana jest strona.
Urządzenia – informuje z jakiego rodzaju urządzeń najczęściej jest oglądana nasza strona.
Dzięki dostępnym filtrom możemy również definiować i zawężać dane, które pokazywane są na wykresie i tabeli, np. wyświetlić informacje tylko dla zapytań zawierających dane słowo kluczowe dla użytkowników przeglądających stronę z urządzeń mobilnych wyłącznie z Polski.

Stan indeksu

Raport w tym widoku wyświetla wszystkie ważne wiadomości związane z indeksowaniem strony. Znajdziemy tu wykaz adresów URL z błędami (np. 404), podstron z ostrzeżeniami, prawidłowo zaindeksowanych adresów oraz listę wykluczonych (np. mających noindex, przekierowanie itp.). Dla każdego rodzaju powiadomień można wyświetlić szczegółowe informacje, w których znajduje się wykaz adresów URL, a klikając dalej w wybraną podstronę, otrzymujemy możliwość przetestowania go za pomocą pliku robots.txt, pobrania go jako Google, zobaczenia jako wynik wyszukiwania oraz przesłania do indeksu. Na chwilę obecną każda z tych opcji, oprócz pokazania w wynikach wyszukiwania, otwiera starą wersję Search Console w nowej karcie.
Widok ten wyświetla również datę ostatniej aktualizacji danych.

Ulepszenia

Widok ten obejmuje sugestie Google dotyczące implementacji AMP oraz danych strukturalnych dotyczących ofert pracy. Pierwsza funkcjonalność ma na celu pomoc w przyspieszeniu strony za pomocą kilku testów.
Druga funkcja przeznaczona jest do sprawdzania poprawnej implementacji rich snippets. W przypadku prawidłowej implementacji danych strukturalnych na stronie, będzie ona miała szansę na wyświetlanie się w Google for Jobs. Niestety usługa ta jest na razie dostępna wyłącznie w wybranych krajach i nie ma wśród nich Polski.

Podsumowanie

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z Google Search Console, to powyższe informacje i wskazówki z pewnością pomogą Ci szybko odnaleźć interesujące Cię dane i rozpoczęcie analiz serwisu oraz dalszego planowania strategii jego promowania. Jestem przekonany, że umieszczone w artykule podpowiedzi będą również przydatne dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy do tej pory nie korzystali z niektórych widoków lub robili to bardzo rzadko.

Google Search Console – poradnik
5 (100%) z 5 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!