Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing
Strona główna > Blog > Google News – krótki poradnik

Google News – krótki poradnik

Google News – krótki poradnik

Gdy chcesz szybko sprawdzić w sieci najświeższe informacje z kraju, świata lub regionu, Google News bezpłatnie daje Ci dostęp do materiałów publikowanych przez różne redakcje. Jednak agregator treści od Google’a to nie tylko świetny sposób, by być na bieżąco z newsami z interesującej Cię dziedziny. To także sprawdzona metoda na zwiększanie zasięgów własnego serwisu. Sprawdź, jak krok po kroku dodać stronę do Google News i tworzyć treści, które pozwolą Ci zwiększać popularność witryny.

Co to jest Google News?

Platforma Google News to internetowy agregator treści, który zbiera, analizuje oraz klasyfikuje materiały newsowe i publicystyczne, a następne publikuje je użytkownikom, tworząc personalizowane listy. Dzięki temu z jednego miejsca w sieci możesz łatwo trafić do interesujących Cię treści o tematyce społecznej, politycznej, sportowej, kulturalnej czy technologicznej bez konieczności przeszukiwania serwisów informacyjnych.

Początki Wiadomości Google sięgają 2002 roku, jednak oficjalny debiut anglojęzycznej platformy miał miejsce dopiero w roku 2006. Od kilku lat usługa dostępna jest również w języku polskim, dzięki czemu użytkownicy nad Wisłą mogą szybko i łatwo uzyskać dostęp do najnowszych wiadomości publikowanych na stronach wielu krajowych serwisów informacyjnych.

W Google News dostępne są treści pochodzące nie tylko od redakcji informacyjnych i publicystycznych, ale także artykuły z innych serwisów tematycznych. Oznacza to, że nie musisz prowadzić portalu newsowego ani gazety, by Twój content był widoczny w Wiadomościach Google. Wystarczy, że na swojej domenie prowadzisz bloga, regularnie publikując na nim wartościowe i zgodne z wytycznymi Google oraz standardami SEO materiały.

Wykres skuteczności Google News

Sposób działania Wiadomości Google

Algorytm automatycznie zbiera wszystkie nowe treści z witryn indeksowanych przez Google News. W zależności od ustawień językowych, lokalizacji i wybranych przez użytkownika zainteresowań Google News dzieli artykuły na kategorie. Użytkownicy mogą dowolnie zmieniać ustawienia, tak by otrzymywać wiadomości wyłącznie z interesujących ich obszarów tematycznych.

O kolejności wyświetlania poszczególnych wiadomości na liście decyduje wiele czynników, z których najważniejsze to trafność i popularność. Oprócz przeglądu najważniejszych artykułów serwis umożliwia zapoznanie się z listą tematów, które aktualnie zyskują na popularności, czy prognozą pogody.

Google News przykład

Google News przykład

Warto dodać, że strona główna Wiadomości Google zdominowana jest przez materiały pochodzące z największych platform informacyjnych, cieszących się największą popularnością. Mniejsze serwisy oraz blogi powinny skupić się na podnoszeniu statystyk ruchu w konkretnych kategoriach, bezpośrednio związanych z tematyką publikowanych przez nie treści.

Jak szybko zweryfikować, czy strona indeksuje się w Wiadomościach Google

To, czy artykuły podchodzące z Twojej strony indeksowane są przez Google News, możesz sprawdzić w taki sam sposób jak widoczność w wynikach wyszukiwania. W pasku wyszukiwarki Google wpisz „site:” a po dwukropku, bez spacji, nazwę swojej domeny. Następnie przejdź na kartę „Wiadomości”. Jeśli w tej sekcji zobaczysz odnośniki do artykułów publikowanych na Twojej stronie, będzie to oznaczało, że serwis jest widoczny w Wiadomościach Google.

Widoczność w Google News

Jak dodać serwis do Google News

Jeśli jednak karta „Wiadomości” jest pusta, możesz łatwo dodać swoją stronę do Google News, pozyskując w ten sposób kolejne, cenne źródło ruchu z punktu widzenia SEO. Poniżej opowiemy, jak zrobić to krok po kroku.

  1. Wejdź na www.publishercenter.google.com/publications – Centrum Wydawcy Wiadomości.
  2. Wybierz opcję „Dodaj publikację”, a następnie wybierz nazwę publikacji i adres głównej domeny, z którą połączona jest publikacja. Wybierz także strefę geograficzną.
  3. Skonfiguruj serwis, przechodząc na kartę „Ustawienia publikacji”, a następnie podając dane potrzebne do weryfikacji Twojego zgłoszenia. Google poprosi Cię o podanie takich informacji, jak m.in.:
  • nazwa, opis, kategorii i podstawowy język,
  • weryfikacja adresu witryny,
  • lokalizacja,
  • kontakty,
  • kod śledzenia oraz dystrybucja.

Adres witryny należy zweryfikować. Jeżeli używasz tego samego konta, z którego korzystasz w Google Search Console, kliknij przycisk „Zweryfikuj” w Search Console, by automatycznie potwierdzić tożsamość strony.

Na koniec opublikuj serwis. Po opublikowaniu serwisu Google weryfikuje zgłoszenie. Proces ten może potrwać ok. 2-4 tygodnie. Dopiero po upływie tego czasu materiały z Twojego serwisu będą indeksowane w Wiadomościach Google.

Centrum wydawców

Nasze porady na temat pisania newsów o dużym zasięgu

Samo skonfigurowanie serwisu to dopiero początek Twojej drogi do budowania popularności w Google News i pozyskiwania odbiorców dla swoich treści. Kluczem do zwiększania statystyk ruchu jest tworzenie wysokiej jakości treści, które będą nie tylko unikalne i wartościowe dla czytelników, ale również zgodne ze standardami SEO i wytycznymi jakościowymi Google.

Korzystaj z dobrych praktyk SEO

Tworząc content, który ma przyciągnąć użytkowników do Twojej strony www, nie możesz pomijać zasad dotyczących właściwej optymalizacji tekstu pod SEO. Jej podstawowe elementy to m.in.:

  • stosowanie słów kluczowych,
  • unikalność oraz naturalne brzmienie artykułów,
  • poprawność językowa, przystępny styl,
  • użyteczny i wartościowy charakter tekstu,
  • właściwe formatowanie (krótkie akapity, śródtytuły, listy wypunktowane i numerowane, tabele).

Dowiedz się więcej z naszego poradnika SEO.

Dbaj o nasycenie wpisów pod słowa kluczowe

Nasycenie treści frazami jest szczególnie istotne, jeśli chcesz poprawiać statystyki ruchu na stronie www. Zadbaj przede wszystkim o naturalne rozmieszczenie słów kluczowych w nagłówkach oraz treści, unikając zbitek fraz, ich zbytniego nagromadzenia oraz nienaturalnych sformułowań, które utrudniają odbiór tekstu.

Pamiętaj o wytycznych jakościowych Google

Aby Twoje treści mogły skutecznie konkurować z materiałami publikowanymi na tysiącach innych stron o podobnej tematyce, muszą spełniać wymogi jakościowe Google. Polityka twórców największej wyszukiwarki na świecie jest pod tym względem jasna i bardzo konkretna. W Google News nie można publikować informacji, które:

  • promują treści niebezpieczne,
  • mogą wprowadzać w błąd lub manipulować,
  • szerzą nienawiść, przemoc, wulgaryzmy,
  • stanowią treści o charakterze jednoznacznie seksualnym,
  • wiążą się z uporczywym nękaniem,
  • łamią ogólne zasady korzystania z wyszukiwarki.

Serwis może również odmówić publikacji, w sytuacji gdy reklamy i treści sponsorowane zajmują więcej miejsca niż pozostała treść na stronie. Niedopuszczalne jest także publikowanie treści sponsorowanych, bez wyraźnego ich oznaczania jako reklamy. Więcej o wytycznych dotyczących jakości przeczytasz na: www.support.google.com/news/publisher-center/answer/6204050?hl=pl

Dbaj o swój autorytet, zamieszczaj bio autora i dane kontaktowe redakcji

Jednym z kluczowych czynników budowania zasięgu serwisu w Google News jest wiarygodność. Aby odpowiednio o nią zadbać, na końcu artykułu umieść krótką informację biograficzną z imieniem, nazwiskiem, funkcją pełnioną w firmie oraz danymi kontaktowymi redakcji.

Statystyki ruchu z Google News

Podobnie jak w przypadku ruchu pochodzącego z wyszukiwarki lub Google Ads, również w przypadku Wiadomości możesz analizować liczbę odwiedzin i wyświetlań. Wystarczy, że w Google Search Console, na karcie „Skuteczność”, jako typ wyszukania wybierzesz Wiadomości, by zobaczyć raport skuteczności Google News. Dowiesz się z niego m.in.:

  • ile wyświetleń w wiadomościach Google notują poszczególne artykuły,
  • które z nich osiągnęły najlepsze wyniki,
  • jak zachowują się odbiorcy w poszczególnych regionach geograficznych.

Skuteczność Google News

Wykorzystaj potencjał Wiadomości Google!

Wiadomości Google to nie tylko agregator treści z wielu serwisów, ale także kolejny, istotny kanał, który pozwoli Ci pozyskiwać użytkowników do Twojej strony www. Jesteśmy przekonani, że po przeczytaniu naszego poradnika dodanie strony do Google News, tworzenie wartościowych treści oraz monitorowanie statystyk ruchu nie będą dla Ciebie żadnym problemem. Zacznij już dziś!

    Bezpłatna wycena