ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

door-green-closed-lock

Google – kary ręczne


SEO 18-04-2016

W przypadku kiedy wytyczne stworzone przez Google dla webmasterów nie są przestrzegane, Google może „ukarać” stronę, nakładając na nią kary lub filtry. Dzielą się one na dwa rodzaje: kary automatyczne, zwane również algorytmicznymi, i ręczne. W przypadku tych pierwszych, filtr nakładany jest przez algorytmy Google; w drugim natomiast przez Google Quality Ratera. W obu przypadkach może ucierpieć pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Co to oznacza dla użytkownika i jego strony www, jak zachować się w tej sytuacji, a także jak to wygląda od strony Google – o tym przeczytasz w niniejszym artykule.

W tajniki funkcjonowania zespołu zajmującego się działaniami ręcznymi w Google wprowadził nas Juan Felipe Rincon, członek tegoż zespołu, podczas panelu odbywającego się na SMX West 2016 (Search Marketing Expo) – całą rozmowę można przeczytać tutaj. Wspomniał, między innymi, o zespołach zajmujących się weryfikacją nietypowych działań na stronach pod kątem bezpieczeństwa stron www czy zwalczania nadużyć. Rincon zdradził, że do najczęściej wykonywanych działań należą ataki hakerskie i podmiany treści na stronach (45%). Zespół otrzymuje również ok. 35 tys. zgłoszeń od użytkowników dotyczących spamu, jednak, jak się okazuje, „działania są podejmowane w 65% otrzymywanych raportów, a 85% z tych 65% to rzeczy, które zespół zajmujący się działaniami ręcznymi w Google uważa za spam. Wynika to z faktu, że definicja spamu w Google różni się od definicji spamu użytkowników”.

Naruszanie wytycznych może skutkować komunikatami w Google Search Console. Poza tym, że powiadomienia zawierają wskazówki dotyczące ulepszeń na stronie, informują również o problemach z witryną np. w przypadku ataku hakerskiego. Co w przypadku, kiedy powiadomienie dotyczy nałożenia kary ręcznej na serwis? Najważniejsze informacje o działaniach ręcznych i możliwościach rozwiązania problemu znajdziesz poniżej.

Nienaturalne linki do Twojej witryny

Na początku sprawdź, kiedy powiadomienie o działaniach ręcznych pojawiło się na Twoim koncie w Google Search Console, a następnie przy użyciu Google Analytics zweryfikuj, jak wpłynęło to na ruch sieciowy. Jeśli komunikat dotyczy nienaturalnych linków prowadzących do Twojej witryny, będziesz musiał je usunąć. Jednym z narzędzi do ich analizy jest Link Detox. Sprawdź za jego pomocą profil linków zwrotnych, biorąc pod uwagę linki wyeksportowane z Google Search Console. Link Detox automatycznie wskaże te z nich, które mogą być uznane przez Google za nienaturalne i określi je stopniem ryzyka.

Po usunięciu linków wskazanych przez Link Detox, możesz zgłosić do Google prośbę o ponowne rozpatrzenie wniosku. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia, kara zostanie zdjęta, ale przez najbliższy czas należy monitorować stan strony w Google Analytics, aby sprawdzić, czy usunięcie kary prowadzi do odzyskania ruchu organicznego i rankingu witryny (co nie zawsze się zdarza). Z kolei w przypadku decyzji negatywnej, należy ponownie przeprowadzić proces analizy linków przychodzących i usunąć spośród nich te, które mogą w dalszym ciągu budzić podejrzenia.

Nienaturalne linki z Twojej witryny

Google nakłada kary na strony nie tylko za nienaturalne linki do niej prowadzące, ale także za nienaturalne linki wychodzące. Kara taka może pojawić się wtedy gdy Google podejrzewa, że sprzedajesz linki, które mają wpłynąć na pozycje linkowanych serwisów lub korzystasz z SWL-i (Systemu Wymiany Linków). Jak nietrudno się domyślić, aby pozbyć się kary, musisz pozbyć się wszystkich płatnych linków i linków z SWL-i. Alternatywnie, w przypadku, kiedy odnośniki kierują do partnerów lub została wykupiona reklama, najlepiej dodać atrybut rel=nofollow. Na wszelki wypadek warto również przed wysłaniem zgłoszenia o ponowne rozpatrzenia usunąć lub zmienić atrybut na nofollow wszystkim linkom wychodzącym znajdującym się w serwisie

Witryna zaatakowana przez hakerów

Google dba o jakość wyników i bezpieczeństwo użytkowników. W przypadku wykrycia problemu z bezpieczeństwem powiadomi webmastera, a w niektórych przypadkach może zastosować działania ręczne. W przypadku tego typu powiadomienia należy bezzwłocznie usunąć złośliwy kod ze strony. Jeśli nie jesteś w stanie zrobić tego samodzielnie, warto rozważyć usługi firm specjalizujących się w tego typu działaniach. Po usunięciu kodu i zgłoszeniu tego do Google, kara zostanie zdjęta.

Mało treści o niewielkiej wartości

Kara może zostać nałożona również w przypadku, gdy witryna zawiera niskiej jakości treści. Jeśli teksty znajdujące się na stronie mają na celu jedynie promowanie produktów lub usług i jako sieć afiliacyjna nie dostarczają żadnej dodatkowej wartości, to także możesz otrzymać powiadomienie w GSC. Publikowanie na swojej stronie treści skopiowanych z innych stron czy zamieszczanie niskiej jakości wpisów gościnnych, nie jest mile widziane przez Google. Zastąp wszystkie te treści wysokiej jakości artykułami, których tematyka będzie powiązana z Twoją stroną, a Google z pewnością pozytywnie rozpatrzy zgłoszenie o ponowną jej weryfikację. W sytuacji, gdy brakuje Ci czasu na wypełnienie całego serwisu dobrą i unikalną treścią, pomyśl o outsource’ingu tego działania.

Czysty spam

Działania ręczne dotyczące spamu mogą obejmować szereg nadużyć. Należą do nich treści generowane automatycznie, cloaking (czyli prezentowanie odmiennych treści wyszukiwarkom i czytelnikom), a także spam linków przychodzących i wychodzących. Jedynym sposobem, aby zgłoszenie o ponowne rozpatrzenie zostało zaakceptowane, jest usunięcie wszystkich stron i linków, które są uważane przez Google za spam.

Podsumowanie

Nie martw się, jeżeli otrzymałeś od Google powiadomienie o karach ręcznych – to jeszcze nie koniec świata. Jednakże musisz mieć na uwadze, że może czekać Cię długa i mozolna droga do przebycia, w celu naprawy swojej strony i odzyskania pozycji w wynikach wyszukiwania. Można to zrobić, jeśli tylko zainwestujesz czas i odpowiednie zasoby. Jeżeli usunięcie problemu wykracza poza Twoje siły, zgłoś się do specjalisty lub agencji SEO, która może udzielić Ci pomocy.

Źródło: http://www.bruceclay.com/blog/googler-talks-manual-actions-at-smx-west-2016/


Zaufali nam:

BĄDŹ NA BIEŻĄCO!
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!