Nie ma lepszego dnia niż 8 marca, żeby przyjrzeć się kobietom w reklamach. Ale nie tych opartych na stereotypach czy z seksownymi kusicielkami rekomendującymi wszystko – od ubezpieczenia samochodu po gładź szpachlową. Czas na kampanie podbudowujące poczucie własnej wartości. Czas na pozytywny przekaz. Zapraszam do krainy niezwykłych, silnych kobiet.

Za…wsze cię ktoś ocenia? Bądź sobą!

W swojej kampanii marka NEONAIL odwołuje się do stereotypów na temat kobiecości i z wdziękiem je przełamuje. Temat wcale nie jest błahy. Ubiegłoroczne badanie „Krytyka kobiet codzienna, czyli women shaming w Polsce” przeprowadzone na zlecenie Clue PR pokazało, że większość Polek czuje się nieustannie oceniana, i to już od najmłodszych lat. Bohaterki reklamy NEONAIL udowadniają, że kobiecość ma wiele twarzy, tak jak różnorodne są kolory lakierów do paznokci. Poprzez hasło „Zawsze bądź sobą” kampania zachęca do wyrażania siebie na swoich warunkach, bez względu na opinię innych. Twarda, delikatna, wyrazista – nieważne, jaka jesteś, dopóki jesteś autentyczna.

Zostań gwiazdą swojego życia

Czy kobiety są silne i niezależne? Czy mogą odnieść sukces? Czy potrafią się wspierać? L’Oréal Paris Polska w kampanii „KobieTY w roli głównej!” przekonuje nas, że tak. Oprócz ambasadorki marki – Grażyny Torbickiej – w spocie występują gwiazdy robiące karierę w różnych obszarach show businessu. Mówią o tym, czym kierowały się, dążąc do samorealizacji i dzielą się swoimi receptami na spełnienie marzeń. Wnioski? Kobiety mogą wszystko i powinny wierzyć w siebie! Energia, uśmiech, luz, kobieca solidarność – to wszystko widzę w tej reklamie.

Bohaterki są wśród nas

W grupie kampanii celebrujących kobiecą siłę pojawiła się też reklama z odwołaniem do różnych obliczy bohaterstwa. Spot marki Douglas na ubiegłoroczny Dzień Matki to wzruszająca opowieść o kobietach, które zmieniają życie innych. Wykonują pracę wysokiego ryzyka w czasach pandemii, ale także… otaczają swoje dzieci matczyną miłością. Cieszy mnie zamysł, by na równi docenić zawodowe i domowe dokonania kobiet – zbyt często te dwie ścieżki są postrzegane jako przeciwieństwa. No i kto z nas nie zgodzi się, że mamy to największe bohaterki?

Wszystkie twarze piękna

Sephora – The Unlimited Power of Beauty to kampania pokazująca, że każda kobieta może poczuć się piękna. W spocie widzimy małą dziewczynkę, która dorasta i przeżywa kolejne etapy życia, konfrontując się z obrazem samej siebie. Kosmetyki, makijaż nie są w niej pokazane jako sposób na dostosowanie do jakiegoś wzorca czy kamuflowanie niedoskonałości. Są narzędziem do eksperymentowania i odkrywania swojej kobiecości oraz wyrazem dbania o siebie. Kampanii towarzyszyła seria zdjęć prezentujących poszczególne kategorie produktowe Sephory, przedstawiająca kobiety o różnorodnych typach urody, w różnym wieku. Przekaz marki – że piękno ma wiele twarzy – to ważny komunikat, zwłaszcza dla dorastających dziewczynek i dziewczyn.

Szalona? Szalenie dobra!

Czy jest bardziej męska domena niż sport? W tej dziedzinie nadal pokutuje przekonanie, że to, co damskie, jest gorsze. Stereotypy? Kobietom brak siły, charakteru, umiejętności, wirtuozerii na boisku, zimnej krwi. W spocie „Dream Crazier” marki Nike Serena Williams, niekwestionowana legenda tenisa, opowiada, z jaką dyskryminacją mierzą się kobiety w świecie sportu. Wszyscy kochamy emocje, które dają nam zawody na boisku, bieżni czy korcie. Jednak gdy sportsmenki okazują uczucia podczas walki, są krytykowane. Rada Sereny? Rób swoje i pokaż, na co cię stać, choćby inni mówili, że to szaleństwo. Komu jak komu, ale tenisistce z wygranymi 73 turniejami w singlu i przeszło 93 milionami dolarów zarobionymi na korcie, można wierzyć.

Kobiety do silników!

Druga najbardziej „męska” branża? Zdecydowanie motoryzacja. Renault w swoim najnowszym spocie zrywa z tym stereotypem. Pokazuje, że inżynierem budującym nowoczesne silniki może być kobieta – wbrew obiegowej opinii, że „nauki ścisłe są dla mężczyzn”. Co ważne, marka nie przedstawia decyzji o chwilowej rozłące z synem jako rodzinnego dramatu, ani dziecka jako przeszkody w kobiecej samorealizacji. Widać, że bohaterka spotu ma wsparcie swojej rodziny, która jest z niej dumna. To bardzo spójne z przekazem całej kampanii: marka kieruje naszą uwagę na osiągnięcia czyniące nasze życie lepszym. Matka jest więc tu postacią, która potrafi jednocześnie zrobić coś ważnego dla siebie, dla swojego dziecka i dla całego społeczeństwa.

Niesamowite wyzwanie dla niesamowitych kobiet

Warto przypomnieć przy okazji Dnia Kobiet kampanię sieci drogerii Kontigo z 2019 roku. Dlaczego? Bo zachęciła kobiety do podjęcia niezwykle trudnego wyzwania. Czy chodziło o przebiegnięcie maratonu? Może chociaż o zrobienie 100 pompek? Nie – o skomplementowanie samej siebie. Akcję zainicjował spot z influencerkami Agnieszką Grzelak i Aleksandrą Żuraw, dla których powiedzenie o sobie „jestem niesamowita” wcale nie było proste. A potem ruszyła lawina w mediach społecznościowych. Wiadomo – w „czelendżach” i hasztagach chodzi przede wszystkim o to, żeby było głośno o marce. Mimo to biję brawo za nakłanianie kobiet do mówienia głośno o SOBIE, i to DOBRZE! Nie wierzycie, że mają z tym problem? Obejrzyjcie spot powyżej.

By każdy dzień był Dniem Kobiet

W artykule przedstawiłam najciekawsze i moim zdaniem najbardziej inspirujące kampanie skierowane do kobiet. Takie, które mają dodać im skrzydeł – każdej z nich, bez względu na wiek, wygląd czy zawód, jaki wykonuje. Jednak przy okazji 8 marca życzyłabym sobie, żeby te kampanie nie były potrzebne. Aby nie trzeba było przekonywać kobiet, jakie są silne i fantastyczne. Jeżeli moje życzenie się spełni, na przyszłoroczne święto nie będę już mogła przygotować takiego zestawienia. Nie szkodzi!

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!