Menu
Wróć do listy wpisów
Analityka Audyt SEO Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie Strony www
Strona główna > Blog > Geolokalizacja – jakie ma znaczenie dla SEO

Geolokalizacja – jakie ma znaczenie dla SEO

Geolokalizacja – jakie ma znaczenie dla SEO

U większości z nas geolokalizacja instynktownie budzi oczywiste skojarzenia z różnego rodzaju usługami nawigacyjnymi. I słusznie – technologia ta znajduje powszechne zastosowanie w aplikacjach, które na co dzień wykorzystujemy, by sprawniej poruszać się po mieście (jak choćby Google Maps). W istocie jednak jej wpływ na naszą aktywność w Internecie jest dużo szerszy, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Dowiedz się, czym właściwie jest geolokalizacja, co kryje się pod pojęciem pozycjonowania lokalnego oraz jak wykorzystać ją w kontekście SEO.

Co to jest geolokalizacja? Nie tylko Mapy Google

Geolokalizacja to mechanizm, który pozwala na stosunkowo precyzyjne określenie położenia geograficznego użytkownika aplikacji lub strony internetowej, a mówiąc bardziej dokładnie – jego urządzenia. Jak to możliwe? Metod jest wiele, a dostawcy usług i treści prześcigają się w implementowaniu coraz bardziej skutecznych i dokładnych sposobów, by śledzić położenie obecnych i potencjalnych klientów.

Najważniejsze źródła, z których możliwe jest czerpanie danych o położeniu, to:

  • adres IP,
  • sygnał GPS,
  • sieć komórkowa,
  • metadane obrazów i filmów,
  • etykiety dodawane przez użytkowników Google (np. „Dom”, „Praca”),
  • poprzednia aktywność i historia wyszukiwania.

Jak widać, dzięki procesowi geolokalizacji internetowi giganci tacy jak Google, Facebook czy Amazon wiedzą on nas więcej, niż prawdopodobnie byśmy chcieli. Nie oznacza to jednak, że taki stan rzeczy nie niesie za sobą żadnych pozytywnych konsekwencji. Wręcz przeciwnie! Z perspektywy użytkownika niewątpliwą zaletą jest dostęp do spersonalizowanych wyników wyszukiwania, zawierających informacje odpowiadające Twojemu położeniu. Jednocześnie jest to również świetna okazja dla przedsiębiorców, aby skorzystać z dobrodziejstw pozycjonowania lokalnego, uzyskując tym samym lepsze wyniki SEO. Nie uprzedzajmy jednak faktów.

Geolokalizacja w praktyce – jak wykorzystuje się dane o Twoim położeniu

Najbardziej oczywistym obszarem, w którym wykorzystywana jest geolokalizacja Google (choć nie tylko), są szeroko pojęte usługi nawigacyjne. Od klasycznej nawigacji samochodowej aż po śledzenie dostawy jedzenia – aplikacji wykorzystujących Twoje położenie jest cała masa. Osobnym przykładem są tutaj same Mapy Google, które poza funkcją wskazania najbardziej korzystnej drogi dojazdu oferują także szereg informacji na temat pobliskich sklepów, miejsc kultury, zabytków i nie tylko.

Obszarem istotnym zarówno z punktu widzenia konsumentów, jak i dostawców usług czy produktów, są natomiast reklamy – w tym zdecydowanie najbardziej powszechne Google Ads. Geolokalizacja umożliwia znacznie skuteczniejsze adresowanie kampanii marketingowych nakierowanych na konkretny obszar. Ma to szczególne znaczenie w przypadku firm świadczących usługi stacjonarnie, u których implementacja modelu e-commerce jest niemożliwa.

geolokalizacja

Geolokalizacja a SEO – na czym polega pozycjonowanie lokalne

Jak geolokalizacja wpływa na widoczność konkretnych stron w wyszukiwarce? Znając dokładne położenie użytkownika, Google jest w stanie dostarczyć spersonalizowane wyniki wyszukiwania, potencjalnie dużo bardziej użyteczne z punktu widzenia konsumenta. Gdy znajdując się w Bydgoszczy, w okno wyszukiwarki wpiszesz frazy takie jak „fryzjer”, „mechanik” czy „piekarnia”, Twoim oczom ukażą się zupełnie inne witryny niż osobie, która ten sam zestaw zapytań wprowadzi, dajmy na to, w Warszawie. Korzyść jest tutaj obustronna – użytkownik zyskuje informację o pobliskich sklepach, restauracjach czy punktach usługowych, przedsiębiorca natomiast dociera do potencjalnego klienta, który faktycznie znajduje się na danym terenie i jest gotowy skorzystać z jego usług.

Na czym zatem polega wspomniane już pozycjonowanie lokalne? Jest to nic innego, jak tylko strategia SEO skupiająca się na rynku lokalnym. W gruncie rzeczy opiera się ona tych samych zasadach, co ogólne metody optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarki Google, jednak jest nakierowana na konkretny obszar – miejscowość, większe miasto lub województwo. W przypadku największych aglomeracji może to być nawet konkretna dzielnica.

Jak w pełni wykorzystać możliwości pozycjonowania lokalnego? Ciągły rozwój algorytmów Google rozkłada przed przedsiębiorcami cały wachlarz sposobów na nakierowanie kampanii SEO na konkretny region. Oto najważniejsze z nich:

  • wizytówka Google Moja Firma – algorytm wykorzystuje dane adresowe, aby dotrzeć do użytkowników przebywających na danym terenie,
  • słowa kluczowe z elementem geograficznym – podstawowa, acz wciąż skuteczna strategia pozycjonowania lokalnego (np. „sklep meblowy Poznań”, „wypożyczalnia samochodów Śląsk”),
  • dedykowane podstrony pod lokalne SEO – zakładki poświęcone konkretnym pobliskim miejscowościom; każda z nich powinna zawierać unikalny opis nasycony odpowiednimi słowami kluczowymi.

Geolokalizacja, algorytmy Google i pozycjonowanie lokalne – wszystko, co musisz wiedzieć

Choć może się to wydawać zaskakujące, mechanizm geolokalizacji zaszyty jest w większości programów, aplikacji oraz serwisów, z których korzystamy na co dzień – w tej lub innej formie. Jej głównym celem jest dostarczanie spersonalizowanych wyników wyszukiwania, które odpowiadać będą dokładnemu położeniu użytkownika. Jednocześnie zwiększa ona skuteczność internetowych kampanii marketingowych ukierunkowanych na konkretny region. Pozycjonowanie lokalne wykorzystuje natomiast te mechanizmy w celu optymalizacji strony pod regionalny rynek, co w przypadku usług stacjonarnych przynosi wymierne efekty sprzedażowe.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat konkretnych elementów skutecznej kampanii SEO, działania narzędzi Google lub poszczególnych aspektów marketingu internetowego, sprawdź pozostałe artykuły dostępne na naszym blogu.

    Bezpłatna wycena