Rozpoczynając współpracę z agencją SEO, jesteś zobowiązany przekazać specjalistom różne dane dostępowe. Najczęściej są to zarówno dostępy do CMS domeny, jak i dane logowania do serwera FTP. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy możliwe jest uzyskanie tylko jednego z nich. Wszystko zależy od systemu bądź technologii, w którym została zbudowana strona. Dane dostępowe są niezbędne, aby specjalista SEO bądź developer mógł przeprowadzić optymalizację, która pomoże w zdobywaniu coraz lepszych pozycji w wyszukiwarce Google.

Marzą Ci się wysokie pozycje?

Nie inaczej jest w Grupie TENSE. Kiedy wysyłamy do Klientów prośbę o przekazanie wyżej wymienionych dostępów, na wielu z nich pada blady strach. Nie wiedzą, gdzie ich szukać, w jakiej formie należy je przesłać i co zawierają. Dlatego przedstawiamy krótki przewodnik po najważniejszych kwestiach związanych z panelem CMS i serwerem FTP.

Jakie dane dostępowe ma serwis?

Rodzaj danych dostępowych, jakie możesz uzyskać, zależy od strony. Są serwisy, gdzie możliwy będzie tylko dostęp do panelu CMS,  strony jedynie z możliwością edycji plików na serwerze FTP, a także wariant, który łączy te dwie możliwości. Jaka jest między nimi różnica i jak można sprawdzić, które dostępy możemy uzyskać? 

System CMS

CMS to skrót od Content Management System, czyli systemu zarządzania treścią. Pozwala na dynamiczną edycję treści za pomocą wygodnego panelu administracyjnego. Zazwyczaj do jego obsługi nie jest wymagana zaawansowana wiedza techniczna. Najpopularniejsze systemy CMS  do zarządzania stroną to:

  • WordPress,
  • Joomla,
  • Drupal,
  • ModX.

Panele CMS posiadają także popularne systemy e-commerce (do zarządzania sklepem internetowym). Są to m.in.:

  • Shoper,
  • Magento,
  • Presta Shop,
  • Sky-Shop,
  • RedCart.
popularne systemy CMS

Nie każda strona jest oparta na systemie CMS. Zdarzają się, że  autorskie systemy, których  twórcy nie zdecydowali się na stworzenie takiego panelu. Są także  przypadki, gdzie witryna została w całości zbudowana wyłącznie za pomocą technologii html+css. W takich sytuacjach można  dokonywać edycji  zawartości strony tylko  z poziomu serwera FTP, gdzie umieszczone są pliki z kodem strony. Więcej o serwerze i dostępach FTP przeczytasz w drugiej części artykułu.

Jakie dane do CMS trzeba dostarczyć?

Dane, które musisz odszukać, aby przesłać docelowo do osoby odpowiedzialnej za  optymalizację strony to:

  • login (z angielskiego user lub nazwa użytkownika),
  • hasło (z angielskiego password),
  • adres panelu logowania (np. nazwa-domeny.pl/wp-admin).
logowanie do systemu WordPress

Źródło: WordPress

Gdzie szukać panelu logowania do systemu CMS?

Logowanie do systemu CMS jest najczęściej powiązane z domeną i w zależności od systemu, z którego korzystasz, znajdziesz go pod adresami takimi jak:

  • WordPressnazwa-domeny.pl/wp-admin,
  • Joomla –nazwa-domeny.pl/administator
  • Sky-Shop –nazwa-domeny.pl/admin,
  • Presta Shop –nazwa-domeny.pl/admin123 (to przykładowy adres, który może być dowolnie ustawiony przez twórcę strony,
  • Shoper –nazwa-domeny.pl/admin.

Adres logowania i dane dostępowe są zwykle przekazane przez osobę odpowiedzialną za stworzenie strony czy sklepu. Co ważne – taki dostęp nie powinien mieć żadnych ograniczeń (np. posiadać typ uprawnień administratora lub inny, który umożliwia pełną edycję). 

Dane możesz przekazać lub w niektórych przypadkach utworzyć konto dedykowane, aby nie współdzielić dostępów. Wówczas konto powinno posiadać wysokie (pełne) uprawnienia. Dlaczego? W przypadku ograniczonego dostępu do panelu CMS nie będzie możliwości wprowadzenia wszystkich niezbędnych zmian po stronie agencji, właśnie z powodu ograniczeń.

Odszukiwanie hasła do systemu CMS

Jeżeli nie pamiętasz hasła do CMS, w wielu przypadkach możesz skorzystać z opcji przypominania dostępu. Takie rozwiązanie oferuje m.in. WordPress, Sky Shop czy Presta Shop. 

W razie zapomnienia hasła wybierz na stronie panelu administracyjnego opcję „Przypomnij hasło” czy „ Zapomniałem hasła” . Wówczas na maila administratora, który został podany podczas tworzenia konta lub instalacji CMS WordPress, przyjdzie odnośnik do specjalnego formularza, w którym dokonasz zmiany hasła. W przypadku braku takiej opcji skontaktuj się z twórcą strony.

Inną możliwością odzyskania danych dostępowych do CMS jest wykorzystanie do tego bazy danych. Są to działania na bardziej zaawansowanym poziomie, polegające na przeglądaniu bazy danych, która znajduje się na serwerze i zazwyczaj wymagają wiedzy technicznej. Jeśli nie masz doświadczenia w obsłudze serwera, lepiej zgłosić się po pomoc do twórcy lub administratora strony.

Protokół FTP

FTP to z angielskiego File Transfer Protocol, czyli protokół komunikacyjny umożliwiający przesyłanie i odbieranie plików np. między Twoim komputerem a  serwerem. To właśnie na serwerze umieszczone są pliki strony internetowej. Miejsce na serwerze można wykupić wtedy mówimy o hostingu.

Dostęp do serwera bądź hostingu (wydzielonej części na nim) pozwala w wygodny sposób przesyłać duże liczby plików np. z własną stroną internetową. Za pomocą protokołu FTP można dokonywać edycji istniejących plików, np. w celu wprowadzenia zaawansowanych modyfikacji, które nie są możliwe z panelu CMS, a są konieczne z punktu widzenia optymalizacji pod kątem SEO pozycjonowanej witryny.

W branży można spotkać się także z nazwą hosting (wspomnianej już wyżej). To nic innego jak udostępnianie przez dostawcę usług webowych miejsca na jednym lub kilku serwerach.

Dane do FTP, których potrzebują specjaliści SEO

Dane, które musisz odszukać, aby później przekazać do opiekuna w agencji SEO to:

  • adres serwera FTP (inaczej host),
  • login (z angielskiego user bądź nazwa użytkownika),
  • hasło (z angielskiego password).

Gdzie szukać danych?

W momencie wykupienia hostingu większość dostawców usług internetowych przesyła dane dostępowe do zestawienia połączenia FTP w wiadomości e-mail. Czasami te dane są dostępne w panelu administracyjnym serwera.

W tym przypadku najprostszym rozwiązaniem będzie przeszukanie swojej skrzynki mailowej, wpisując nazwę hostingodawcy w wewnętrznej wyszukiwarce poczty.

Jeżeli nie pamiętasz, z usług którego dostawcy skorzystałeś, spróbuj  wyszukać swoją domenę na stronie https://who.is, gdzie w polu „nameservers” może pojawiać się informacja o Twoim dostawcy usług.

jak odszukać hostingodawcę

Źródło: who.is

Gdy nie znalazłeś potrzebnych danych na skrzynce mailowej, ale pamiętasz lub odszukałeś nazwę firmy hostingodawcy, skontaktuj się z ich działem obsługi klienta i poproś o pomoc we wskazaniu potrzebnych danych.

Poniżej znajduje się lista popularnych na naszym rynku usług hostingu wraz z kontaktem do ich działu obsługi klienta:

Dostęp do panelu serwera jest, ale nie do FTP 

Jeśli nie otrzymałeś lub nie możesz odszukać danych dostępowych do FTP, ale masz dostęp do serwera, możesz  wygenerować nowe konto z dostępem. 

W tym celu zaloguj  się do panelu serwera za pomocą przeglądarki. Aby znaleźć adres panelu, zwykle wystarczy wejść na stronę hostingodawcy i szukać zakładki Panel, Zaloguj itd. 

Adres do panelu może wyglądać na przykład tak: nazwa.pl/panel/zaloguj-sie.html.  

Logowanie do panelu serwera

Źródło: nazwa.pl

 

Po zalogowaniu się należy wybrać opcję konfiguracji kont FTP i stworzyć nowe konto lub zresetować hasło do już istniejącego. 

Nazewnictwo i kroki, które trzeba wykonać przy tworzeniu konta, mogą różnić się  w zależności od panelu serwera, z którego korzystasz. Zabieg ten może wymagać wiedzy technicznej, także w przypadku, gdy nie czujesz się pewnie, jeśli chodzi o wykonywanie takich konfiguracji, warto przesłać dane do serwera specjaliście SEO lub innej osobie z wiedzą techniczną, która samodzielnie wygeneruje takie konto FTP.

Kiedy występuje jedynie dostęp do CMS?

Już wiesz, kiedy dostęp do CMS nie jest możliwy. A czy do FTP zawsze możesz uzyskać dostęp?  

Wszystko zależy od tego, z jakiego silnika strony korzystasz. W przypadku rozwiązań SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa), gdzie w ramach opłaty abonamentowej otrzymujesz możliwość zarządzania serwisem lub sklepem, zazwyczaj otrzymujesz tylko dostęp do panelu CMS i nie możesz bezpośrednio edytować plików lub ta możliwość jest bardzo ograniczona. 

Dla przykładu, wsparcie SEO może być ograniczone do jedynie kilku opcji np. 

  • zmian w pliku robots.txt,
  • możliwości dodania kodu integracji z różnymi narzędziami do sekcji <head> serwisu,
  • zmiany tytułu i meta opisu.

Tego typu ograniczenia w większym bądź mniejszym stopniu występują w większości platform typu SaaS. 

Co zrobić w przypadku, gdy jest tylko dostęp do CMS?

Gdy masz tylko dostęp do CMS zmiany, które chcesz wprowadzić w plikach strony, muszą być przesłane do działu technicznego platformy. Czy zostaną one wprowadzone, zależy od rodzaju abonamentu albo po prostu od  dobrej woli dostawcy oprogramowania. 

Istnieją także systemy, które umożliwiają edycję niektórych plików poprzez panel CMS. Do takich rozwiązań należą systemy e-commerce takie jak Shoper, Shoplo czy Shopify. Tutaj również nie otrzymujesz bezpośredniego dostępu do serwera FTP, ale dostęp CMS pozwala edytować pliki szablonu i wprowadzać konieczne zmiany.

CMS i FTP – połączenie idealne

Optymalnym rozwiązaniem zawsze będzie posiadanie obu dostępów do strony, czyli do panelu CMS i do połączenia FTP z serwerem bądź hostingiem.

Mam nadzieję, że moje porady okażą się pomocne przy uzyskaniu danych do logowania. Jeśli mimo wskazówek wciąż nie będziesz mógł uzyskać dostępów – zwróć się o pomoc do swojego Opiekuna SEO w Grupie TENSE. Postara się nakierować i wskazać optymalną ścieżkę pozyskania tego typu danych.

Zestawienie najpopularniejszych systemów CMS

Powyżej znajduje się krótkie zestawienie najpopularniejszych systemów i danych, które powinieneś posiadać, aby móc wprowadzić optymalizacje w serwisie.

Chcesz, aby Twoja strony była w TOP 10?
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!