Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing
Strona główna > Blog > GA4 – nowy wymiar analiz

GA4 – nowy wymiar analiz

GA4 – nowy wymiar analiz

Analityka internetowa nie tylko pozwala mierzyć efekty działań SEO czy PPC, ale przede wszystkim lepiej zrozumieć zachowania użytkowników odwiedzających stronę internetową. Najpopularniejsze z narzędzi służących do monitorowania ruchu na stronach internetowych – Google Analytics – po raz pierwszy od czasu swojego powstania przeszło tak gruntowną metamorfozę. Sprawdź, co oferuje GA4, jak zmienił się sposób zliczania oraz prezentowania danych i dowiedz się, czy nadal możesz korzystać ze starej wersji analityki od Google.

Czym właściwie jest Google Analytics w wersji 4?

Zaktualizowana wersja narzędzia do analizy była testowana w wersji beta do października 2020 roku. Od tego czasu usługa działa pod nazwą Google Analytics 4 (GA4) i jest w tej chwili domyślną wersją oprogramowania do monitorowania ruchu. To z kolei oznacza, że każde nowo zarejestrowane w usłudze, funkcjonować będzie jako GA4. Warto jednak dodać, że użytkownicy nadal mogą korzystać ze starszej wersji zwanej Universal Analytics (UA).

Nowe Google Analytics to narzędzie znacznie bardziej rozbudowane. Oferuje zmieniony sposób zliczania oraz prezentacji danych dotyczących ruchu internetowego. W odróżnieniu od starszej wersji GA, mamy tu nowy interfejs oraz technologię monitorowania zachowań użytkowników serwisu w dużym stopniu opartą o wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. GA4 jest zarazem jedyną dostępną opcją stosowaną przy śledzeniu aplikacji.

Google Analytics w wersji 4

Największe zmiany w GA4

Jakie zmiany zaszły w GA4 w porównaniu ze „starą” wersją UA? Twórcy usługi skupili się przede wszystkim na 3 podstawowych obszarach. Należą do nich:

  • koncentracja analizy na zdarzeniach,
  • rezygnacja z widoków danych na rzecz prezentowania strumieni,
  • zmiany w zliczaniu danych.

W dalszej części szczegółowo omówimy te nowości. Należy również dodać, że twórcy największej wyszukiwarki na świecie wsparli swoje nowe narzędzie analityczne algorytmami machine learning.

Wykorzystali je m.in. do:

  • sortowania użytkowników po prawdopodobieństwie konwersji czy wartości,
  • dostarczania jeszcze bardziej szczegółowych danych dotyczących korzystania przez internautów z serwisu na poszczególnych urządzeniach.

Koncentracja na zdarzeniach

Nowe Google Analytics to usługa w dużej mierze skoncentrowana nie na hitach, jak miało to miejsce do tej pory, ale na zdarzeniach, czyli interakcjach na linii użytkownik-serwis.

Nowa wersja narzędzia oferuje zwiększoną liczbę zmiennych i programowalnych czynników pozwalających korzystać z zupełnie nowatorskiego sposobu śledzenia. W przypadku analizy konwersji algorytmy GA4 skupiają się na całej ścieżce użytkownika – począwszy od jego pozyskania, aż do dokonania zakupu. Duża w tym zasługa udostępnionego w usłudze Centrum Analiz, z którego do tej pory korzystać można było jedynie w Google Analytics 360.

Usługa Centrum Analiz w GA4

Strumienie danych zamiast widoków

W pierwszym kontakcie z GA4 łatwo dostrzeżesz brak znanych z poprzedniej wersji UA (oraz wielu innych narzędzi od Google) widoków danych, które zostały zastąpione strumieniami.

Zmiana ta znacznie rozbudowuje funkcjonalność serwisu, dając szerokie możliwości konfigurowania zdarzeń oraz ich źródeł. Możliwe jest np. monitorowanie wielu aplikacji z poziomu jednej usługi, podczas gdy w starszej wersji GA standardem było zakładanie oddzielnych usług dla różnych aplikacji, a nawet subdomen. Zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością łatwe monitorowanie interakcji użytkowników pomiędzy poszczególnymi usługami, a więc także urządzeniami.

Różnica w zliczaniu danych

Koncentracja na zdarzeniach oraz inna forma prezentacji danych to istotne zmiany, jakie wprowadza nowa wersja Google Analytics, jednak kluczową różnicą w porównaniu z UA jest nowy sposób zliczania. GA4 przesyła nie tylko standardowe informacje, dotyczące tytułu strony, adresów URL, źródeł pozyskiwania ruchu, języka czy rozmiaru ekranu, ale również wielu dodatkowych opcji śledzenia, takich jak:

  • dane o scrollowaniu strony przez użytkownika,
  • badanie interakcji z materiałem wideo,
  • monitorowanie kliknięć wychodzących,
  • informacje o pobieranych plikach,
  • analiza wyszukiwań w obrębie serwisu.

Nowa wersja Google Analytics umożliwia wybranie do śledzenia gotowych zdarzeń lub zdefiniowanie własnych zmiennych. W tym drugim przypadku liczba dodanych czynników nie może jednak przekraczać 25. Definiowanie zdarzeń to jeden z kluczowych etapów konfigurowania GA4 – bez niego wiele informacji oraz funkcjonalności nowej wersji nie będzie dostępnych. W zdecydowanej większości przypadków oznacza to konieczność przedefiniowania dotychczasowej implementacji pod kątem wykorzystania wszystkich funkcji serwisu.

Na uwagę zasługuje również fakt, że nowe GA oferuje znacznie bardziej precyzyjną atrybucję danych, zliczając je przez 72 godziny, podczas gdy w UA zliczanie sesji następuje w oknach 4-godzinowych.

Czy da się zarejestrować stary GA?

Google rekomenduje wdrożenie GA4 w formie podwójnej implementacji oraz zaleca skupienie się na poprawnym zdefiniowaniu zdarzeń. Migracja do GA4 będzie zdecydowanie prostsza pod warunkiem prawidłowego otagowania witryny z wykorzystaniem Google Tag Managera. Nie należy więc usuwać starej wersji usługi. Jeśli korzystasz już z APP+WEB, możesz także połączyć usługi lub przejść na GA4 z zastosowaniem specjalnego kreatora udostępnionego przez twórców Google Analytics.

A co z rejestracją dotychczasowej wersji GA? Czy nadal można zakładać konta w „starej” wersji, skoro GA4 stało się domyślnym sposobem analizy ruchu na stronie? Jak się okazuje – owszem, jest to możliwe. Wyboru Universal Analytics możesz dokonać przy zakładaniu konta w usłudze, jednak nie bezpośrednio w pierwszym, ale w drugim kroku, po kliknięciu pola Pokaż opcje zaawansowane. Nowa karta zawiera przycisk umożliwiający stworzenie usługi UA. Choć Google domyślnie zaznacza tworzenie obu wersji jednocześnie, nie jest to konieczne, jeśli wolisz korzystać ze starszej wersji narzędzia do analizy.

Universal Analytics

Google Analytics – nowy wymiar analityki internetowej

Nieprzypadkowo GA4 określane jest analityką przyszłości. Koncentracja na zdarzeniach, nowy sposób zliczania danych oraz ich prezentacji, analiza wspierana przez AI – to tylko niektóre zmiany, jakie wprowadza nowa wersja najpopularniejszego narzędzia analitycznego na świecie.

Jego konfiguracja na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana i pracochłonna, jednak dzięki poprawnemu zdefiniowaniu wszystkich istotnych zmiennych oraz parametrów zyskasz rozbudowane, wielowymiarowe i całkowicie bezpłatne oprogramowanie do skutecznej analizy ruchu w Twoim serwisie.

    Bezpłatna wycena