Kiedy mówimy o prowadzeniu firmowego bloga w celach marketingowych, najczęściej skupiamy się na jego funkcji edukacyjnej. Na tekstach poradnikowych, których poszukują internauci planujący zakup lub pragnący poszerzyć swoją wiedzę. Ale firmowy blog „potrafi” znacznie więcej! Dzięki niemu odbiorcy poznają Twoją markę. Zobaczą, kto za nią stoi. A firmowe historie pomogą zbudować społeczność lojalnych klientów. Jak to działa? Czytaj dalej, jeśli chcesz poznać odpowiedź!

Bliżej klienta, czyli storytelling w marketingu

Pewnie każdy z nas czasem wzdryga się na słowo „reklama”, mając w pamięci nudne telewizyjne spoty, nachalne banery w internecie czy wyrzucane bez czytania ulotki. Ale też pewnie każdy z nas potrafi przypomnieć sobie kampanię reklamową, która go zszokowała, rozbawiła, a może nawet wzruszyła. Co zatem sprawia, że niektóre komunikaty reklamowe nie irytują, a wręcz przeciwnie – przyciągają?

W content marketingu przez wszystkie przypadki odmienia się teraz słowo „storytelling”. Jest to sposób komunikacji, który polega na budowaniu relacji z odbiorcą za pomocą narracji. Ten rodzaj marketingu opiera się na szacunku dla potencjalnego klienta. Nie jest on już tylko „targetem”, w który trzeba trafić reklamą. Zamiast tego, marki dążą do stworzenia więzi z ludźmi, którzy następnie mogą stać się klientami.

Jak to osiągnąć? Treści marketingowe muszą angażować. Zarówno firmowa witryna, jak i blog mają oczywiście funkcję informacyjną. Potencjalny klient chce wiedzieć, czym zajmuje się Twoja firma i co znajdzie w jej ofercie. Jednak czy takie informacje wzbudzają zaufanie? Zachwyt? Wywołują uśmiech? Tutaj właśnie wkracza storytelling, a więc dzielenie się autentycznymi historiami i wydarzeniami „z życia firmy”. Co to oznacza w praktyce? Jak za pomocą bloga kreować wizerunek i budować więzi? Oto 5 rodzajów artykułów, które Ci w tym pomogą.

1. Od zera do… – biografia Twojego biznesu

Rozwijając swój biznes, spoglądasz w przyszłość. Jednak to nie znaczy, że nie warto wrócić do jego początków. Na blogu firmowym możesz opowiedzieć historię swojej firmy – w jednym artykule, a może całej serii? Z perspektywy klienta możliwość poznania założycieli przedsiębiorstwa i drogi, jaką pokonali, wzbudza zaufanie. Jak przedstawić ścieżkę rozwoju? Opisz, jak i kiedy pojawiły się kolejne produkty, oddziały czy zakłady produkcyjne, innowacje i patenty, udane projekty. Dzięki temu Twoja marka stanie się zdecydowanie mniej anonimowa.

Pamiętaj, że sposób, w jaki opowiadasz historię swojej firmy musi być autentyczny. Każdy biznes jest inny, a jego droga do sukcesu może być ciekawa bez względu na to, czy powstał 2 lata czy 100 lat temu. Może prowadzisz firmę rodzinną, założoną przez pradziadka. A może zaczynałeś od pojedynczych zleceń realizowanych po pracy na etacie. Obie te ścieżki mogą być dla odbiorców interesujące – wystarczy odpowiednio o nich opowiedzieć.

Opisz historię marki na blogu firmowym.

Źródło: kubotastore.pl

 

2. Kto za tym stoi, czyli zajrzyjmy za kulisy

Jesteś dumny ze swojego zespołu? Produktu? Projektu? Pokaż to na blogu! Pozwól odbiorcom dowiedzieć się, jak powstają kupowane przez nich torebki, lampy czy deskorolki. Ty możesz w ten sposób zyskać ich szacunek i podziw. Oni – poczucie, że kupują coś wyjątkowego.

Materiałem na bloga są też kulisy pracy Twojej firmy. Opowiedz, co dzieje się na co dzień w siedzibie czy hali produkcyjnej. Pokaż, jak powstawał projekt nowego katalogu czy zdjęcia do kampanii reklamowej. Dzięki temu odbiorcy zobaczą, że za Twoją ofertą kryje się praca zaangażowanych ludzi. A kto wzbudza więcej emocji: anonimowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy firma, w której sukienki szyją pani Maria, pani Krystyna i pani Bożena? Odpowiedź jest oczywista.

Zaprezentuj kulisu pracy na blogu firmowym.

Źródło: quiosque.pl

3. Case studies: pokaż, co potrafisz

Profesjonalizm. Doświadczenie. Dziesiątki zrealizowanych projektów. Setki zadowolonych klientów. Czy znasz markę, która nie posługuje się takimi stwierdzeniami? To jednak tylko deklaracje. Znacznie głośniej przemawiają przykłady! Właśnie dlatego case studies to znakomity pomysł na wpisy blogowe.

Studium przypadku pozwala przedstawić wiele aspektów zrealizowanego projektu:

  • kompetencje zespołu,
  • wykorzystywane narzędzia,
  • proces projektowania albo opracowywania rozwiązania,
  • trudności, które udało się przezwyciężyć,
  • osiągnięte efekty i mierzalne wyniki,
  • opinię klienta.

Krótko mówiąc, możesz pochwalić się swoimi osiągnięciami i kwalifikacjami, a wszystko to poparte jest dowodami. Czy jest coś bardziej przekonującego? Pamiętaj jednak, że prezentując swoje success stories nie musisz kreować się na nieomylnego. To nic złego przyznać, że droga na szczyt była wyboista. Pokazać popełnione po drodze błędy. Pamiętaj, że odbiorcy cenią sobie autentyczność bardziej niż przechwałki.

Dodaj case study na blog firmowy.

Źródło: wizualion.pl

4. Tu byliśmy, czyli relacje z eventów

Bierzesz udział w międzynarodowych targach, konferencjach, branżowych eventach? Podziel się wrażeniami! W ten sposób pokażesz, że jesteś ważnym graczem na rynku i wciąż się rozwijasz. Możesz opublikować artykuł blogowy z fachową analizą: co się podobało, co można by poprawić, jakie informacje i inspiracje zabrałeś ze sobą. Albo postawić na zakulisowe relacje i osobiste wrażenia.

Jeżeli zaprezentowałeś nowy produkt na targach lub wystąpiłeś jako prelegent na konferencji, koniecznie się tym pochwal! Wpłynie to pozytywnie na Twój wizerunek jako eksperta. Nie muszą to być od razu wielkie eventy – pokaż, że cieszy Cię każda okazja do dzielenia się wiedzą i nawiązywania kontaktów biznesowych. Regularne wpisy z takich wydarzeń będą ciekawym urozmaiceniem na blogu i dowodem na to, że nie stoisz w miejscu.

Relacjonuj eventy na blogu firmowym.

Źródło: meloncatering.pl

5. Dzieje się! Aktualności na blogu firmowym

Wydaje Ci się, że Twoja firma nie może pochwalić się niczym godnym uwagi i nie ma sensu publikować newsów? To nieprawda! Przecież codziennie pracujesz, żeby biznes się rozwijał, a klienci byli zadowoleni. Twoja firma jest jak żywy organizm, w którym ciągle coś się dzieje i przynajmniej niektóre z tych wydarzeń na pewno zainteresują odbiorców.

Warto informować o:

  • nowościach w ofercie,
  • projektach, nad którymi pracuje firma,
  • nowych osobach w zespole,
  • jubileuszach firmy i pracowników,
  • procesach rekrutacyjnych,
  • promocjach i akcjach specjalnych.

Nie musisz publikować długich sprawozdań z prac nad projektem nowej maszyny szwalniczej. Po prostu opowiadaj, co słychać w Twojej firmie i dlaczego to ważne. Informuj klientów, że niedługo na rynku pojawi się produkt, na który czekają (lub nawet nie wiedzieli, że czekają!). Że do zespołu dołączają utalentowani specjaliści albo właśnie ich poszukujesz. Bardzo ważne jest, żeby artykuły pojawiały się na blogu jak najczęściej. Nie tylko podtrzymuje to zainteresowanie odbiorców, ale też pozytywnie wpływa na ocenę strony przez algorytmy wyszukiwarki.

Aktaulności wzbogacą treść bloga firmowego.

Źródło: marcopol.pl

Publikuj i… daj się poznać!

Masz jeszcze wątpliwości, czy warto? Regularne publikowanie treści na firmowym blogu to cenne narzędzie marketingowe. Wykorzystaj jego pełen potencjał i zaprezentuj swoją markę w sposób ciekawy dla odbiorców. Wtedy wzrosną szanse, że staną się Twoimi klientami i zbudujesz wokół siebie społeczność, która zostanie z Twoją marką na dłużej. A Twoja firma będzie mogła rozwijać się i tworzyć nowe historie.

Skuteczny storytelling dla Twojej marki
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!