11 maja 2018 roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbył się Festiwal SEO – największa konferencja branżowa SEO w Polsce, w którym mieliśmy przyjemność uczestniczyć. Choć mogłoby się wydawać, iż późne piątkowe popołudnie to nie czas na edukację, to dla wszystkich entuzjastów branży SEO z pewnością jest to wydarzenie, którego nie można ominąć. Świetna organizacja, bardzo ciekawie przedstawione case’y z własnych doświadczeń, sympatyczni prelegenci oraz after party spowodowały, że cała konferencja na długo zostanie nam w pamięci, a zdobytą wiedzę od razu zaczniemy wykorzystywać w codziennej pracy.

Wrażenia po Festiwalu SEO

Już rok temu wydarzenie to cieszyło się ogromną popularnością, a na tegoroczne wszystkie bilety zostały wyprzedane. Do serca województwa śląskiego zjechali się fani branży oraz przedstawiciele agencji SEO z całej Polski. Nie mogło tam zabraknąć i nas.

Nieco ponad 5 godzin trwała część poświęcona wystąpieniom 11 prelegentów. Podzielili się z nami swoją wiedzą, opowiedzieli o wykorzystywanych przez nich na co dzień narzędziach i stosowanych rozwiązaniach.

Główną tematyką wykładów była analityka danych, późniejsze ich wykorzystanie w działaniach SEO, a także dobre praktyki związane z przekierowaniem serwisów internetowych. Wszyscy prelegenci merytorycznie przedstawili swoje tematy. Z pewnością każdy z uczestników wyniósł dawkę dodatkowej wiedzy. Wybraliśmy kilka najciekawszych dla nas prelekcji, które poniżej opisujemy.

Mateusz- Michalik – Międzynarodowe SEO: Jak osiągnąć sukces w innych krajach

Mateusz przedstawił najważniejsze rzeczy, które należy zaplanować, aby przygotować stronę na wejście na rynek zagranicznych. Nie wystarczy samo przetłumaczenie wszystkich elementów strony, ale konieczne jest odpowiednie dobranie adresu dla wersji językowej (do wyboru mamy krajową domenę ccTLD, subdomenę i katalog w domenie międzynarodowej „.com”) oraz znajomość norm i zwyczajów, które powinny być uwzględnione na stronie dla danego kraju. Naszym zdaniem poruszane zagadnienia na prezentacji i przykłady przydadzą się wszystkim, którzy planują rozszerzenie zasięgu swojej widoczności w Internecie na inne kraje.

Maciej Matowicki – Proces migracji w SEO – jak skutecznie przeprowadzić migrację sklepu internetowego?

Kolejna ciekawa prezentacja dotyczyła procesu migracji sklepu pod kątem SEO, którą poprowadził Maciej Matowicki. Przedstawił on dobre praktyki, czyli działania, które powinno się wdrożyć, gdy nasz serwis przechodzi migrację z jednej platformy na drugą. Niestety czasem błędnie zakładamy, że wystarczy wykonać przekierowania starych adresów na nowe. Tak naprawdę należy podjąć szereg rozłożonych w czasie kroków, aby mieć wszystko pod kontrolą, a pozycje, jak i ruch, nie pogorszyły się po migracji serwisu. Maciej przedstawił najważniejsze czynności, które należy wykonać przed migracją. Po jej zakończeniu kluczowe jest dalsze analizowanie serwisu, aby mieć całkowitą pewność, że wszystkie zmiany zostały prawidłowo wykonane.

Tomasz Wieliczko – Analityka internetowa w służbie SEO

Osoby, które na co dzień nie zajmują się SEO, mogły poznać w pigułce podejście do pozycjonowania Tomasza Wieliczko, który na przykładzie zademonstrował nie tylko etapy swojej pracy, ale także jej efekty.

Tomasz w ciągu 15 minut zaprezentował, jak podchodzi do analizy haseł, określa konkurencję, a przy tym pokazał narzędzia, z których korzysta na co dzień. Wspomniał o architekturze informacji w serwisie i doborze słów kluczowych względem niej, a także przedstawił swój sposób na wybór źródeł back linków, wykorzystując dwa popularne narzędzia Ahrefs i Majestic SEO. Na koniec z humorem wspomniał o e-weblinku, z którego korzysta do indeksowania swoich odnośników oraz tzw. „dopalania miejscówek”, czyli sposobu na wzmocnienie wartości danych serwisów.

Jakub Lisiecki – Jak szybko i skutecznie przywrócić pozycje serwisu po nieudanym przekierowaniu 301?

Innym interesującym wystąpieniem, które poniekąd tematyką nawiązywało do prelekcji Macieja, była prezentacja Jakuba Lisieckiego, który przedstawił przetestowany sposób, jaki można szybko „odzyskać” utracone pozycje i ruch, gdy migracja serwisu nie została wykonana prawidłowo (np. część sklepu nie została przekierowana lub pojawiły się błędy). Pomimo, że jest to dość niekonwencjonalna metoda, polegająca na ponownym uruchomieniu poprzedniej wersji serwisu na osobnym serwerze i tym samym indeksacji pierwotnej wersji bez przekierowań na nowe adresy, umożliwia ona szybkie przywrócenie pozycji i ruchu na danej stronie. Dzięki temu strona tymczasowo może współdziałać z nową wersją serwisu, dopóki nie wykonamy poprawnych przekierowań – najlepiej tym razem według prawidłowego procesu, który przedstawił również Maciej Matowicki.

Łukasz Żelezny – SEO i WordPress – taktyki do wdrożenia dziś wieczorem

Ostatni występ, który zapadł nam w pamięci, a jednocześnie był końcową prelekcją na festiwalu, należał do Łukasza Żeleznego dotycząca szybkich rozwiązań, które można zastosować przede wszystkim w serwisach opartych o jeden z najpopularniejszych CMS-ów, czyli o WordPress. Choć jego prezentacja obejmowała ponad 80 stron i bardzo dużą ilość wtyczek, które warto zainstalować, omówił kilka najciekawszych z nich i mocno zachęcił do ich testowania, streszczając występ do 15 minut. Jak się okazuje, wiele gotowych rozwiązań mamy dostępnych „na tacy” w postaci darmowych, jak i płatnych wtyczek. Niektóre z nich z pewnością przetestujemy.

Sponsorzy i narzędzia

W holu na przerwach między występami można było odwiedzić stoiska takich firm jak Senuto, SEMSTORM, a także sponsorów – Easy Profits, który zasponsorował after party, Cash In Pills, OnCrawl i sponsora przerwy na kawę DeepCrawl.

SEMSTORM przygotował premierę narzędzi na dzień Festiwalu SEO, które mogliśmy już podczas wydarzenia przetestować czy wymienić spostrzeżenia.
Wielkie dzięki dla całej ekipy – Anny, Mileny i Wojciecha za możliwość porozmawiania i demonstracji nowych funkcjonalności, czyli audytów SEO oraz edytora treści, z którego korzystaliśmy przy okazji pisania tego wpisu.

Wspaniała organizacja Festiwalu SEO

Cały występ był prowadzony przez sympatycznego Sławka Borowego, który z dużą dawką humoru podszedł do zapowiedzi każdego z prelegentów, a także z „aptekarską dokładnością” pilnował czasu oraz koordynował pytania po każdej prezentacji.

Nie można pominąć roli Artura Strzeleckiego, który zadbał o organizację wydarzenia na najwyższym poziomie. Dodatkowo służył pomocą zarówno prelegentom, jak i uczestnikom Festiwalu SEO.
Po zakończeniu Festiwalu około godziny 22:00, dzięki wejściówce od Easy Profits, udaliśmy się na after party, gdzie mieliśmy jeszcze okazję porozmawiać, wymienić się wnioskami i doświadczeniami zarówno z prelegentami, jak i innymi uczestnikami, w tym specjalistami z innych agencji.

Serdecznie dziękujemy organizatorom, sponsorom oraz wszystkim uczestnikom szóstej już edycji Festiwalu SEO. Z pewnością zobaczymy się za rok. Wydarzenie na stałe wpisujemy w kalendarz imprez!

Festiwal SEO 2018 – relacja
5 (100%) z 4 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!