Wróć do listy wpisów
Marketing Optymalizacja stron (SEO) Strony www UX
Agencja SEO i SEM > Blog > Dwell time – co to jest?

Dwell time – co to jest?

Dwell time – co to jest?

Każdy właściciel strony chce przyciągnąć jak największą liczbę użytkowników, którzy zapoznają się z jego ofertą, skorzystają z usług czy kupią produkt. Mierzenie dwell time pozwala na znalezienie błędów oraz nieprawidłowości w witrynie, które mu to utrudniają. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest ten tajemniczo brzmiący współczynnik i jak może pomóc w budowaniu użyteczności oraz atrakcyjności strony.

Dwell time – co to?

Inaczej nazywa się go współczynnikiem przebywania użytkownika na stronie. Pokazuje, jak długo zwiedzał on witrynę od momentu kliknięcia w SERP w link, aż do powrotu do listy naturalnych wyników wyszukiwania. Dzięki współczynnikowi dwell time możemy dowiedzieć się więcej na temat kondycji strony pod względem atrakcyjności contentu i użyteczności jej interfejsu oraz ogólnej nawigacji.

Zarówno zbyt długi, jak i zbyt krótki czas odwiedzin użytkownika może świadczyć o poważnych błędach lub problemach na stronie. Mogą to być usterki techniczne, nieintuicyjny, mało przejrzysty interfejs, ale także nieatrakcyjny z punktu widzenia użytkownika content. Wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na czas, który spędza na stronie użytkownik. Dlatego właśnie, aby móc je wyłapać

Jakie czynniki wpływają na dwell time

Współczynnik przebywania jest niezwykle złożonym parametrem, którego nie należy analizować w oderwaniu od pozostałych współczynników strony. Czynnikami, które mogą wpływać na jego wysokość, są przede wszystkim:

  • czas trwania sesji – czas, jaki użytkownik poświęcił na przeglądanie strony www podczas jednej wizyty (pojedynczego wejścia na dany adres),
  • współczynnik odrzuceń (bounce rate) – stanowi procent użytkowników sieci, którzy opuszczają witrynę zaraz po jej otwarciu,
  • CTR (ang. click through rate) – współczynnik pokazujący procentowy stosunek liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklam.

Wspólna analiza powyższych czynników pozwala uzyskać obiektywne wyniki pokazujące rzeczywisty stan strony internetowej oraz wskazujące, czy wymaga ona jakichkolwiek poprawek.

przeglądanie Internetu

Wysoki vs. niski wskaźnik dwell time

Podobnie jak w przypadku innych parametrów także w dwell time najważniejszy jest złoty środek. Ani zbyt wysoki, ani zbyt niski wskaźnik nie będzie korzystny dla strony www i może świadczyć o problemach, na jakie napotykają użytkownicy odwiedzający witrynę. Problemy te należy poprawić, aby otrzymać optymalny wynik.

Najbardziej niekorzystną dla strony sytuacją jest wystąpienie zbyt niskiego wskaźnika przebywania. Oznacza, że użytkownik witryny spędził na niej bardzo krótki czas, a następnie zrezygnował z jej przeglądania. Przyczyną tego problemu mogą być zarówno nieatrakcyjne lub nieczytelne dla odbiorcy treści, jak i fakt, że podczas jego wizyty wystąpiły jakieś błędy lub problemy z nawigacją strony.

Wysoki wskaźnik informuje natomiast o tym, że użytkownik pozostał na stronie bardzo długo. O ile nie jest to sytuacja tak niepokojąca, jak w przypadku niskich wyników tego parametru, o tyle może świadczyć o pewnych problemach, jakie wystąpiły podczas wizyty użytkownika na stronie. Najczęściej przyczyną jest nieintuicyjna nawigacja i interfejs, które sprawiają, że internauta znalazł interesujące go treści, ale wymagało to od niego dużo zaangażowania.

Dwell time a SXO

Dotychczas brak potwierdzenia, aby dwell time miał jakikolwiek wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale z pewnością przyniesie jej wiele innych korzyści. Najważniejszą z nich jest wpływ na użyteczność witryny dla odbiorców. Zależnie od wysokości wskaźnika możemy przekonać się, czy użytkownik znalazł w witrynie przydatne dla niego informacje, a także czy znalezienie ich było dla niego intuicyjne.

Ze względu na powyższe, możemy powiedzieć, że parametr dwell time jest ściśle związany z wszelkiego rodzaju działaniami SEO, a także UX, które razem zostały nazwane SXO (z ang. Search Experience Optimization). Dwell time nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym jak CTR czy bounce rate, jednak uważa się go za niezwykle pomocny współczynnik, pozwalający określić użyteczność strony oraz contentu na niej zawartego, czyli właśnie SXO.

SEO (z ang. Serach Engine Optimization) to szereg rozwiązań (zarówno tych on-site, jak i off-site), takich jak wprowadzanie na stronie odpowiednio przygotowanego contentu oraz budowania strategii link buildingu. Celem tych działań jest zajęcie jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania w oparciu o opracowane frazy kluczowe. UX (z ang. User Experience) to natomiast obszar działań na stronie www, którego celem jest stworzenie interfejsu maksymalnie przyjaznego i intuicyjnego dla jej użytkownika.

SEO i UX – za sprawą atrakcyjnego contentu, który odpowiada na zapytania użytkowników, a także intuicyjnej obsługi interfejsu – pozwalają na szybkie odnalezienie poszukiwanej przez odbiorcę informacji. Efektem jest optymalny wynik współczynnika dwell time, odpowiedni dla danej strony.