ul. Wolsztyńska 5, poziom II 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Dowiedz się dlaczego płacisz tak dużo za reklamy na Facebooku


SOCIAL MEDIA 11-01-2017

Dobrze wydana złotówka na Facebooku może odmienić Twoją firmę. Pozwoli Ci pozyskać pierwszego upragnionego klienta lub dotrzeć do kolejnych osób zainteresowanych Twoją ofertą. Właściwie zainwestowana złotówka sprawi, że o Twojej działalności dowie się ten jeden upragniony klient, dzięki któremu wejdziesz na wyższy poziom biznesu. Dlatego poświęć chwilę i dowiedz się, jaki budżet musisz przeznaczyć na reklamy na Facebooku, by reklama za 1 zł przyniosła Ci korzyści.

Facebook próbuje nakłonić przedsiębiorców do wydawania pieniędzy, oferując im kilkanaście możliwości tworzenia reklam w Facebook Ads. Bez względu na to, czy zamierzasz kwestię reklam na Facebooku powierzyć agencji interaktywnej, czy też chcesz spróbować własnych sił w marketingu internetowym, warto poznać kilka kluczowych czynników wpływających na koszt reklam, a co za tym idzie, wysokość budżetu.
Ilość opcji tworzenia reklam za pomocą Facebook Ads jest imponująca – podobnie jak wielkość budżetów, które można wydać na reklamy w błękitnym serwisie bez osiągania zakładanych celów. By ustrzec się przed niepotrzebnym obciążeniem budżetu marketingowego na reklamy, a przy tym nie popaść w nadmierne skąpstwo, warto poznać kilka kluczowych czynników, które ułatwią oszacowanie budżetu, jaki będzie potrzebny, by kampanie reklamowe na Facebooku osiągnęły sukces.

1. Cel reklamy

Facebook Ads daje możliwość stworzenia kilkunastu rodzajów reklam. W zależności od rezultatów, które chcemy osiągnąć, mogą to być reklamy zwiększające świadomość poprzez promocję postów, promocję strony czy docieranie do osób w pobliżu firmy. Druga grupa reklam służy zwróceniu uwagi za pomocą promocji wydarzenia lub skierowania klientów do witryny. Ostatni zbiór reklam jest natomiast nastawiony na konwersję, którą może być promocja oferty, promocja działań w aplikacji, a nawet zwiększenie wykonywanych działań na stronie.

grafika-do-tekstu

Koszt osiągnięcia każdego celu reklamy może się różnić nawet przy takiej samej grupie docelowej. Na przykład określając grupę odbiorców: kobiety w wieku 24 – 40 lat, lokalizację: Polska oraz zainteresowania: szycie, maszyna do szycia, handmade, tekstylia, zrób to sam i odzież damska, otrzymujemy grupę 2 500 000 potencjalnych odbiorców naszych reklam. Sugerowany koszt reklam (płatność za aktywność), której celami będzie:

  • zdobycie jednego polubienia to 0,41 zł,
  • promocja postu to 0,41 zł,
  • skierowanie klientów do strony to 2,88 zł,
  • promocja aplikacji – instalacja to 2,49 zł.

2. Sposób naliczania opłat – rozliczenia

Nie mniej istotnym elementem wpływającym na wydatki związane z reklamami w serwisie Facebook jest sposób naliczania opłat. Na etapie tworzenia kampanii reklamowej musimy wybrać jeden z dwóch modeli rozliczenia. Pierwszy z nich opiera się na naliczaniu opłat za każdorazowe osiągnięcie pożądanej akcji, którą przykładowo może być polubienie lub komentarz promowanego postu, instalacja aplikacji czy przekierowanie z serwisu Facebook na inną stronę www. Drugi dostępny model naliczania opłat opiera się na płatności za każde 1000 wyświetleń reklamy określonej grupie odbiorców. W zależności od oczekiwanych rezultatów możemy zdecydować się na jedną z dwóch wyżej wymienionych możliwości. Na ogół jednak celem reklam jest osiągnięcie innych korzyści niż samo zaprezentowanie przygotowanych kreacji reklamowych. Wobec tego należy wziąć pod uwagę fakt, że ostateczny koszt kampanii determinowany jest przez cenę, jaką trzeba będzie zapłacić za każdy pojedynczy osiągnięty cel, który został obrany podczas tworzenia całej kampanii reklamowej. Wysokość ceny tego pojedynczego działania jest związana z kolejnym czynnikiem, jakim jest konkurencyjność.

grafika-tekst-2

3. Konkurencyjność branży

Jest to dość często pomijany element, który w znaczący sposób wpływa na ponoszenie kosztów reklamowych i opiera się na podobnej zasadzie jak w przypadku Google AdWords. Większość przedsiębiorstw funkcjonuje w dość mocno nasyconych branżach, przez co, chcąc dotrzeć ze swoją reklamą na Facebooku do tej samej grupy potencjalnych klientów, muszą konkurować, oferując wyższe ceny, które są gotowi zapłacić we wcześniej określonym systemie rozliczenia. Oznacza to konieczność prowadzenia aukcji pomiędzy reklamodawcami, którzy zdefiniowali taką samą lub podobną grupę docelową swoich reklam.

Konkurowanie reklamodawców w serwisie Facebook odbywa się na dwóch poziomach. Pierwszym z nich jest konkurowanie firm posiadających tę samą ofertę i tę samą grupę potencjalnych klientów. Drugi poziom konkurencyjności w Facebook Ads wiąże się z zbliżonym definiowaniem grup odbiorców reklam przez reklamodawców wywodzących się z różnych branż, ale chcących dotrzeć do tej samej grupy osób. Przykładem takiej sytuacji może być grupa użytkowników Facebooka o następującej charakterystyce:

  • lokalizacja: Poznań +17km,
  • płeć: kobiety, mężczyźni,
  • wiek: 20-45 lat,
  • zainteresowania: zdrowie, dieta, sport, aktywność fizyczna, fitness club, odżywianie, siłownia.

Dotarciem do tak zdefiniowanej grupy odbiorców mogą być zainteresowane firmy oferujące catering dietetyczny, cluby fitness, trenerzy personalni, sklepy oferujące sprzęt i odzież sportową, suplementy diety oraz odżywki dla sportowców, a nawet gabinety masażu. W efekcie konkurencyjność firm chcących dotrzeć do tej samej grupy osób jest naprawdę wysoka, a co za tym idzie – skuteczność reklam zależy od wysokości budżetu i ceny, jaką reklamodawcy są gotowi zapłacić za osiągniecie zakładanych celów.

4. Miejsce wyświetlania reklam

Innym elementem wpływającym na wysokość budżetu reklamowego na Facebooku jest miejsce, w którym chcemy wyświetlać reklamy. Przejęcie przez Facebooka w kwietniu 2012 roku serwisu Instagram sprawiło, że w chwili obecnej mamy możliwość wyświetlania reklam w kilku różnych miejscach. Wspomniany już Instagram, po połączeniu z kontem firmowym na Facebooku, pozwala docierać do użytkowników tego serwisu.

Kolejnymi miejscami są: prawa kolumna, aktualności w serwisie Facebook oraz Audience Network, pozwalający docierać do użytkowników aplikacji, osób odwiedzających strony na urządzeniach mobilnych oraz korzystających z artykułów ekspresowych. Niestety, nie wszystkie rodzaje reklam mogą być wyświetlane przy wykorzystaniu Audience Network.

W zależności od zdefiniowanej grupy docelowej, skuteczność każdej z wyżej wymienionej możliwości emitowania reklam może być inna. Na ogół jednak wysoki stopień konwersji generują reklamy znajdujące się w kolumnie z aktualnościami w serwisach Instagram oraz Facebook. Jednocześnie są to najbardziej kosztowne miejsca wyświetlania reklam.

5. Jakość reklam

Ostatnim, lecz nie mniej istotnym determinantem wpływającym na budżet reklamowy, jest jakość wyświetlanych reklam. Tworząc każdą kampanię reklamową, zakładamy osiągnięcie pewnego celu, który jest zależny od skuteczności wyświetlenia reklam zdefiniowanej grupie odbiorców. W dużej mierze efektywność reklam wynika z tego, czy kreacja reklamowa jest interesująca dla odbiorców i zachęca do wykonania pożądanej akcji. Jeśli tak nie jest, konieczne jest dotarcie tej samej reklamy do większej liczby użytkowników, by liczba osiągniętych celów była zgodna z oczekiwaniami reklamodawcy. W takiej sytuacji oznacza to wzrost kosztu osiągnięcia jednej pożądanej akcji.

Podsumowanie

Wszystkie wyżej wymienione elementy wpływają na koszt osiąganych celów kampanii reklamowych, a tym samym determinują wysokość budżetów reklamowych Facebook Ads. Należy jednak pamiętać, że każda kampania reklamowa powinna być optymalizowana w celu osiągnięcia jak największej ilości pożądanych działań przy jak najniższych kosztach. Oznacza to konieczność testowania, zmieniania i nieustannego ulepszania kampanii reklamowych, jak i ich elementów.



Zaufali nam: