Wróć do listy wpisów
Google Ads PPC
Agencja SEO i SEM > Blog > Domyślne ustawienia kampanii Google Ads, które obniżają jej skuteczność w sieci wyszukiwania

Domyślne ustawienia kampanii Google Ads, które obniżają jej skuteczność w sieci wyszukiwania

Domyślne ustawienia kampanii Google Ads, które obniżają jej skuteczność w sieci wyszukiwania

Podczas tworzenia kampanii w Google Ads często nie zwracamy uwagi na wiele domyślnych ustawień, które potrafią w znaczący sposób negatywnie wpłynąć na jakość naszej kampanii. Widząc je, często możemy stwierdzić, że jest to najbardziej optymalne rozwiązanie, ponieważ tak doradził sam Google. Okazuje się jednak, że niekoniecznie tak musi być. Przyjrzyjmy się zatem kilku ustawieniom, które są rekomendowane przez system Google Ads, ale niestety mogą obniżyć skuteczność kampanii.

Dodaj partnerów w sieci wyszukiwania Google

Google zapewnia nas, że u partnerów, dających możliwość korzystania z wyszukiwarki wewnątrz ich serwisu, nasza reklama również będzie się wyświetlać.

Niestety nie są publikowane żadne listy witryn, w których wyświetlane są nasze reklamy, a my sami również nie mamy kontroli nad ich kierowaniem. Google przedstawia to tak, że konkurencja w sieci wyszukiwania jest coraz większa, a ceny za kliknięcie coraz wyższe. Możemy więc liczyć na szansę kontaktu z potencjalnym klientem. Dodatkowo koszt kliknięcia z racji mniejszej konkurencji powinien być niższy.

Brzmi świetnie, ale jeżeli to ustawienie pozostanie włączone, w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na współczynnik klikalności (CTR), który obniży jakość kampanii i spowoduje, że będziemy musieli płacić wyższe stawki za kliknięcie.

Dodatkowo, jeżeli wyświetlamy reklamy u partnerów Google, nie mamy kontroli nad miejscami docelowymi, w których się pojawią. Narażamy się przez to na przypadkowe i bezwartościowe kliknięcia, a nasza reklama może pojawić się na stronie, której tematyka w ogóle nie jest z nią zgodna. Zaniży to wynik jakości i zaserwuje nam bezwartościowe kliknięcia, a w efekcie spowoduje znaczące przepalenie kosztów kampanii.

Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste – wystarczy odznaczyć opcję „Dodaj partnerów w sieci wyszukiwania Google” podczas konfigurowania kampanii lub w ustawieniach działającej.

Osoby znajdujące się w wybranych lokalizacjach lub nimi zainteresowane

Niejednokrotnie możemy zaobserwować w naszym panelu Google Ads kliknięcia pochodzące z całego świata. W dłuższym rozrachunku takie zjawisko nie ma pozytywnego przełożenia na wyniki kampanii. Wyobraźmy sobie, że promujesz poznańską kawiarnię. Chyba nie zależy Ci na tym, żeby reklamę kliknęła osoba mieszkająca w Kalifornii, prawda?

Oczywiście istnieją przypadki, kiedy powinniśmy użyć tej opcji. Jednym z nich jest kampania reklamowa branży turystycznej. W sytuacji, gdy oferujemy wakacje w Bieszczadach i kierujemy reklamy na Polskę, nie zabierajmy szansy na odnalezienie naszej oferty użytkownikom znajdującym się za granicą.

Google domyślnie wybiera tę opcję, jednocześnie ją zalecając. Radzę zastanowić się, czy takie ustawienie nie przyniesie nam więcej strat niż korzyści. W najgorszym przypadku, jeżeli koszty kliknięcia dochodzą do kilku lub kilkunastu złotych (lub więcej), każde niekonwertujące kliknięcie przyniesie nam w skali miesiąca znaczne straty.
Ustawienie znajdziemy podczas tworzenia nowej kampanii w ustawieniach lokalizacji. W gotowej kampanii: Ustawienia > Lokalizacje > Opcje lokalizacji
Wybieramy ustawienie „Osoby w wybranych lokalizacjach”.

Sieć wyszukiwania z włączoną opcją „Uwzględnij sieć reklamową Google”

Ta funkcja jest najczęściej stosowana przez początkujących reklamodawców, ze względu na to, że Google przedstawia sieć reklamową jako skuteczny dopełniacz sieci wyszukiwania. Pamiętajmy jednak, że większość rozwiązań stosowanych w sieci wyszukiwania nie ma zastosowania w sieci reklamowej i odwrotnie. Stosując tę funkcję, ograniczamy wiele możliwości optymalizacji, dzięki którym oba typy kampanii będą przynosić jak najlepsze wyniki przy możliwie niskim koszcie. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie utworzenie osobnej kampanii z elastycznymi reklamami graficznymi, które są równie łatwe w przygotowaniu, jak reklamy w wyszukiwarce i osobnej kampanii na sieć wyszukiwania.

To ustawienie znajdziemy podczas tworzenia nowej lub działającej kampanii na sieć wyszukiwania, w ustawieniach sekcji „sieci”.

Odznaczamy funkcję „Uwzględnij sieć reklamową Google”.

Zbyt ogólne dopasowanie słów kluczowych

Podczas tworzenia kampanii lub jej modyfikowania, mamy możliwość dodania słów kluczowych w wyznaczonym miejscu. Poniżej widzimy informację o typach dopasowań, o których początkujący reklamodawcy często zapominają.

Wpisując słowa kluczowe bez dodatkowych znaków, zostają one domyślnie ustawione w dopasowaniu przybliżonym. Stosowanie takiego ustawienia, w większości przypadków, skutkuje utratą budżetu na rzecz bezużytecznych kliknięć. Odpowiednie dopasowanie słów kluczowych jest podstawową, a jednocześnie najtrudniejszą umiejętnością reklamodawcy Google Ads.

Dopasowanie przybliżone może być przyporządkowane do ogromnej liczby wyszukiwanych haseł, jednak w praktyce nie pasować do żadnego z nich.
Stosując dopasowanie przybliżone dla słowa „złote bransoletki”, uzyskamy wiele wyświetleń i kliknięć na zapytania kompletnie niezwiązane z tym, co oferujemy.
Np.:
• Restauracja Złote Bransoletki praca
• Złote pierścionki
• Jak czyścić złote bransoletki
• Złote bransoletki skup
• Złote bransoletki Kraków

Jeśli reklamujemy lokalny sklep ze złotymi bransoletkami w Poznaniu, żadne z tych haseł nie przyniesie nam pożądanego efektu, a spowoduje jedynie utratę znacznej części budżetu. Aby uniknąć takiej sytuacji, zalecam stosować bardziej precyzyjne typy dopasowań, wraz z przemyślanymi słowami wykluczającymi.

Podsumowanie

Wymienione powyżej domyślne ustawienia kampanii mają na celu pomóc nam w uzyskaniu jak najlepszych wyników. Google zaleca je, ponieważ umożliwiają łatwiejsze docieranie do odbiorców reklam i przyspieszają naszą pracę. Należy pamiętać, że każdą kampanię powinniśmy rozpatrywać indywidualnie, w zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć. Stosując powyższe zalecenia, możemy „uszczelnić” kampanię i zabezpieczyć ją przed nadmiernym marnowaniem budżetu na niekonwertujące kliknięcia.