Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing
Strona główna > Blog > Dobre treści nadal w cenie. Dlaczego nadal warto tworzyć content dobrej jakości?

Dobre treści nadal w cenie. Dlaczego nadal warto tworzyć content dobrej jakości?

Dobre treści nadal w cenie. Dlaczego nadal warto tworzyć content dobrej jakości?

Ludzka natura jest przewrotna. Lubimy podważać fakty, doszukiwać się „drugiego dna”, a w efekcie robić zupełnie inaczej niż wszyscy wokół. Doskonale widoczne jest to w życiu prywatnym, ale także w biznesie i marketingu. Kiedy eksperci czy opiniotwórcze media wprost komunikowali: „Content marketing może zrewolucjonizować Twoją działalność!”, nie wszyscy w to wierzyli. W końcu jak np. tekst na stronie może wpłynąć na sprzedaż i osiąganie wyższych zysków? Lata mijają, a podejście do marketingu treści wciąż wśród wielu osób jest sceptyczne. W tym wpisie postaram się jednak przekonać Cię, że wartościowe, dobrze przemyślane i zaplanowane działania contentmarketingowe mogą przynieść dużo dobrego Twojemu biznesowi.

Content is king – hasło, które znają wszyscy

Stwierdzenie Billa Gatesa – przedsiębiorcy, wieloletniego prezesa Microsoftu – padło w 1996 roku. Ciekawe, czy już wtedy jeden z najbardziej znanych wizjonerów biznesu przewidywał, że ogrom zgromadzonych w internecie informacji nie tylko uniemożliwi użytkownikom znalezienie tych wartościowych, ale przede wszystkim znacznie utrudni ich efektywną promocję w sieci? Stąd konieczność m.in. podejmowania praktyk pozycjonowania stron internetowych, które pozwala zwiększać widoczność marek w internecie, bez konieczności umieszczania tam płatnych, tradycyjnych reklam.

Zmiany, jakie mamy okazję obserwować w XXI wieku, zdają się wyłącznie potwierdzać słynne zdanie z lat 90. Rewolucja technologiczna, pojawienie się mediów społecznościowych, modyfikacje działania najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych, sprawiły, że zaistnienie w świadomości konsumenta to dla firm prawdziwe wyzwanie. Sprostać mu może content marketing.

Marketing treści, czyli co?

Marketing treści (z ang. content marketing) to technika będąca elementem strategii marketingowej, polegająca na tworzeniu oraz dostarczaniu treści atrakcyjnych z punktu widzenia odbiorców. Jego głównym zadaniem jest kreowanie wizerunku eksperta danej marki oraz odejście od nachalnej formy reklamowania produktów i usług. Firmy wykorzystujące content marketing zamiast tradycyjnego promowania oferty, udostępniają swoim odbiorcom wartościowe, angażujące informacje. Budują one w potencjalnych klientach zaufanie, które w większości przypadków przekłada się na np. dokonanie zakupu.

Działania podejmowane w ramach marketingu treści skierowane są głównie do osób aktywnie korzystających z nowych technologii. Wynika to z dwóch powodów. Po pierwsze internet oferuje firmom możliwość wykorzystywania własnych kanałów do dystrybucji informacji wśród potencjalnych klientów (m.in. stron internetowych). Po drugie – korzystanie z sieci oraz mediów społecznościowych zapewnia odpowiedni zasięg treści.

Przejdźmy więc do rzeczy. Za pomocą jakich narzędzi możesz realizować przyjęte założenia contentmarketingowe? Poniżej kilka przykładów.

Klasyka content marketingowego gatunku: blog firmowy

To miejsce, które daje wiele możliwości. Nie chodzi tylko o wartościową formę promowania produktów czy usług (w porównaniu np. do reklam PPC, które bazują na krótkim, typowo „sprzedażowym” przekazie). Blog firmowy pozwala m.in. na:

 

  • swobodną, autentyczną komunikację marki z klientami. Wpisy mogą rozwiać wątpliwości klientów na wiele pytań związanych z działalnością firmy, m.in. jak wykorzystywać produkt, jaka jest aktualna sytuacja w branży, jakie firma ma plany na dany okres,
  • kreowanie wizerunku eksperta. Artykuły dobrej jakości, napisane rzeczowo, tworzą autorytet marki,
  • budowanie i podtrzymywanie relacji z potencjalnymi klientami. Wszystko dzięki regularnemu publikowaniu użytecznych treści odpowiadających na potrzeby odbiorców,
  • wsparcie działań SEO. Jeśli wpis jest stworzony zgodnie z zasadami pozycjonowania, ma szansę znacznie zwiększyć widoczność strony internetowej w wyszukiwarce. Ważne, by sama treść była unikalna oraz opatrzona frazami kluczowymi,
  • zwiększenie użyteczności strony, a co za tym idzie – zdobywanie leadów, które mogą wykazać realne zainteresowanie ofertą firmy.

 

Dlatego blog firmowy uznawany jest za podstawowe narzędzie content marketingu. Ważne, żeby wpisy publikowane na blogu w ramach przyjętej strategii marketingu treści miały charakter poradnikowy lub informacyjny. Linkowanie do oferty nie może sugerować jawnej reklamy.

Treści w social mediach

Prowadzenie profilu na Facebooku, Instagramie czy w serwisie YouTube umożliwia publikowanie treści atrakcyjnych z punktu widzenia różnorodnych odbiorców. Podstawową zasadą content marketingu w mediach społecznościowych jest kreatywność – im atrakcyjniejsza dla użytkowników treść, tym większa szansa za zbudowanie zasięgu przez „podawanie dalej” postów/filmów innym odbiorcom.

Marketing treści prowadzony w social mediach doskonale uzupełnia m.in. udostępnianie wpisów z bloga firmowego. Nie można nie wspomnieć również o Infuencer Marketingu, polegającym na podejmowaniu współpracy z wpływowymi i znanymi osobami aktywnymi m.in. w internecie. Efektywne kampanie, oparte na wartościowym contencie oraz umiejętnym storytellingu, to niezwykle atrakcyjna formuła prezentacji marek.

Materiały wizualne

Słyszałeś, że content marketing to treść rozumiana bardzo dosłownie? Nic bardziej mylnego! Content marketing jest wielowymiarowy, co jest jego ogromną zaletą.

Działania contentmarketingowe można realizować za pomocą materiałów wizualnych:

  • atrakcyjnych zdjęć dobrej jakości,
  • grafik,
  • infografik obrazujących np. procesy, działanie,
  • filmów.

Muszą one spełniać podstawowy warunek content marketingu: być użyteczne i nieść wartość dla potencjalnych odbiorców.

Content rośnie w siłę. Jest jednak „ale”

Statystyki i badania potwierdzają, że content marketing jest wykorzystywany przez firmy działające w różnorodnych branżach. Przykładem może być raport obejmujący 9 europejskich krajów, zrealizowany przez Polskie Stowarzyszenie Content Marketingu (ICMF). 68% badanych przedsiębiorstw deklaruje, że systematycznie realizuje założenia marketingu treści oraz planuje robić to w przyszłości (Content marketing w Polsce i Europie. (…)”, Social Press, 2021).

W Grupie TENSE rekomendujemy wykorzystywanie content marketingu w procesie pozycjonowania stron internetowych. Coraz większa liczba marketerów uwzględnia praktyki marketingu treści w strategiach marketingowych.

Tu jednak zatrzymamy się na chwilę i wrócimy do wstępu, w którym zaznaczyłam, że człowiek z natury bywa przekorny – również, kiedy mówimy o prowadzeniu własnej działalności.

Mimo wieloletniej edukacji, osoby związane ze światem biznesu traktują content marketing z dużym przymróżeniem oka. Powodów jest kilka. Przede wszystkim działania contentmarketingowe wymagają czasu, co zniechęca przedsiębiorców do angażowania środków np. na profesjonalnie prowadzonego bloga czy atrakcyjne kampanie oparte na storytellingu. Poza tym, wartościowym osiągnięciem dobrze prowadzonego marketingu treści, jest zbudowanie wiarygodności i wizerunku marki, a nie jednoznaczna konwersja. Bywa, że osoby decyzyjne mają trudności w zrozumieniu tej perspektywy. Co za tym idzie, nie doceniają potencjału content marketingu – jest on traktowany jako nieopłacalny. Jak zmienić to podejście?

Wbrew pozorom odpowiedź jest prosta. Zacząć tworzyć dobry content! Należy powiedzieć sobie wprost, że dużym problemem jest jakość oferowanych treści. Wynika to z wielu czynników, choć najczęściej z dwóch braków: praktyk content marketingu w strategii oraz  pomysłu na komunikację z użytkownikami. Bez dobrze zaplanowanego procesu trudno osiągnąć zamierzone efekty.

Jakość contentu to podstawa

W content marketingu nie chodzi o to, żeby po prostu pisać lub tworzyć grafiki. Trzeba wiedzieć, jak to robić, żeby jednocześnie spełnić oczekiwania odbiorców oraz wymagania algorytmów odpowiedzialnych za pozycjonowanie w sieci. Twój przekaz musi być zgodny z zasadą, którą możemy określić, jako 3 x U: użyteczny, unikalny, uniwersalny.

Stworzona zgodnie z nią strategia content marketingowa pozwoli Ci:

  • zwiększyć widoczność strony internetowej i zrealizować wytyczne SEO,
  • zbudować świadomość Twojej marki w wybranej grupie docelowej.
  • zyskać autorytet i zaufanie wśród odbiorców,
  • zbudować relację z potencjalnymi klientami, która ma szansę wpłynąć na ich proces zakupowy.

Dobry, jakościowy content pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Warto tworzyć go, aby budować wokół firmy zainteresowanie – to ważne zwłaszcza dziś, kiedy trudno skupić uwagę użytkowników na konkretnym przekazie.

Przepis na content dobrej jakości

Czas na konkrety. Przejdźmy do praktycznych wskazówek, które pomogą w stworzeniu contentu dobrej jakości.

  1. Określ, do kogo chcesz mówić. Precyzyjne, dokładne zidentyfikowanie grupy docelowej to podstawa.
  2. Określ, o czym chcesz mówić. Mówienie o wszystkim może być odebrane jako brak wiedzy.
  3. Określ, w jaki sposób chcesz mówić. Język musi być dopasowany do Twojej działalności.
  4. Wybierz kanały komunikacji. Blog, profil na Facebooku? Sprawdź, gdzie najlepiej dystrybuować przekaz, nie zapominając o specyfice branży.
  5. Pomyśl, jakie informacje dotyczące produktów czy usług są istotne z punktu widzenia Twoich odbiorców. Zawsze umieszczaj je w tekstach.
  6. Pisz językiem korzyści. Musisz spełniać oczekiwania Twoich odbiorców lub rozwiązywać ich problemy, a nie swoje własne!
  7. Zadbaj, aby treści redagowała osoba „z lekkim” piórem. Sposób przekazywania informacji jest bardzo ważny!
  8. Nie zapominaj o praktykach SEO. Zaprzyjaźnij się z np. frazami kluczowymi, nagłówkami, linkami.

 

Pamiętaj: nie bój się korzystać z pomocy profesjonalistów. W przypadku marketingu treści niezwykle ważne jest dbanie o wiele szczegółów, orientowanie się w trendach, nowych technologiach. Trzeba być na bieżąco z działaniami konkurencji, a także badać, czego poszukują użytkownicy. W wielu przypadkach lepiej jest delegować zadania, dzięki czemu ich realizacja jest znacznie bardziej efektywna. Nie wiesz, jak poprawnie prowadzić bloga albo jak zredagować artykuł sponsorowany? Zawsze masz możliwość skorzystania z usług profesjonalnego copywritera albo firmy świadczącej usługę content marketingową od A do Z, takiej jak Grupa TENSE!

Nie bój się contentu!

Według mnie, do podsumowania działań contentmarketingowych w jednym zdaniu, najlepiej pasuje sparafrazowane powiedzenie: „Nie taki straszny content, jak go malują”.

Choć pójście w biznesie pod prąd czasami jest uzasadnione, w przypadku marketingu treści nie warto zamykać się na wdrożenie go we własnej działalności. Dobry content buduje niepodważalny wizerunek marki oraz pomaga sprzedawać w sposób, o którym marketerzy marzyli wiele lat: nienachalnie.

Korzystaj z oferowanych przez niego możliwości i docieraj do nowych grup odbiorców już dziś!

    Bezpłatna wycena