Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie nie jest działaniem jednorazowym, którego efekty widać niemalże od ręki. Wbrew pozorom – po wypracowaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie można spocząć na laurach. Pozycjonowanie to proces, w którym cyklicznie należy wykonywać pewne czynności. Napiszę o nich nieco więcej w dalszej części artykułu.

Jak SEO wygląda krok po kroku?

Warto wspomnieć o tym, że proces pozycjonowania rozpoczyna się już na etapie doboru słów kluczowych. Co za tym idzie? Jeżeli na samym początku popełnimy błąd i wybrane frazy kluczowe nie będą pokrywać się z ofertą klienta i współgrać z zamierzonym celem (zwiększenie ilości odwiedzin serwisu, zwiększenie sprzedaży), dalsze działania nie przyniosą pożądanych rezultatów.

Często potencjalni klienci, wybierając słowa kluczowe, sugerują się przede wszystkim średnią, miesięczną liczbą wyszukiwań danego hasła. Zadaniem agencji SEO jest dogłębne przeanalizowanie witryny klienta, poznanie od podszewki branży. Finalnie – uświadomienie klientowi, dlaczego, mając w swojej ofercie wyłącznie wybrany rodzaj produktu – w przypadku sklepu z obuwiem niech będą to czerwone szpilki – promowanie serwisu na frazę „buty” nie będzie dobrym rozwiązaniem. Dzięki precyzyjnemu doborowi słów kluczowych zwiększamy prawdopodobieństwo tego, że na stronę naszego potencjalnego klienta trafią wyłącznie osoby, które są faktycznie zainteresowane jego ofertą.

Kolejnym etapem procesu pozycjonowania jest optymalizacja strony pod kątem wybranych wspólnie słów kluczowych oraz wychwycenie ewentualnych błędów w obrębie serwisu, które mogą wpływać negatywnie na jej indeksowanie w wynikach wyszukiwania. Zmiany w kodzie źródłowym witryny bardzo szybko mają swoje odzwierciedlenie w wynikach, dlatego koniecznym warunkiem osiągnięcia topowych pozycji jest dokładne przeanalizowanie każdego fragmentu kodu przez doświadczonych, wykwalifikowanych specjalistów SEO. Wdrożenie optymalizacji z dbałością o każdy, nawet najmniejszy szczegół, zbliża klienta do marketingowego ideału.

Powyżej opisane zmiany wymagają czasu, którego roboty sieciowe potrzebują do ponownego zaindeksowania strony w wynikach wyszukiwania. W przypadku niewielkich serwisów aktualizacja trwa na ogół od kilku do kilkunastu dni, jednak w przypadku rozbudowanych witryn warto uzbroić się w cierpliwość – proces indeksacji może potrwać nawet parę tygodni. Niektóre większe zmiany mogą się indeksować nawet do kilku miesięcy.

Trzecim etapem prac specjalistów SEO jest popularyzacja witryny, czyli budowanie wiarygodnego obrazu strony w „oczach” wyszukiwarki poprzez pozyskiwanie linków prowadzących do niej. Link linkowi nierówny – aby uzyskać pożądany efekt w postaci wysokich pozycji, niezbędna jest wiedza, przede wszystkim ta poparta doświadczeniem, a nie pochodząca z książek, forów czy publikacji. Nie do końca dobrym rozwiązaniem, wbrew pozorom, jest postawienie na ilość, a nie jakość linków – bez wiedzy na temat intensywności procesu linkowania i jego dywersyfikacji możemy domenie zaszkodzić. Pozyskiwanie linków to proces, który w całej SEO-przygodzie trwa najdłużej.

Aby prawidłowo przeprowadzić ten etap, konieczne jest spełnienie kilku warunków:

    • Odpowiednia intensywność linkowania – działania należy prowadzić tak, aby wyglądały jak najbardziej naturalnie. Zbyt duży przyrost linków w krótkim czasie z pewnością nie wpłynie dobrze na kondycję domeny.
    • Dywersyfikacja źródeł linków – inaczej zróżnicowanie; odpowiednie różnicowanie źródeł linków jest na ogół ustalane indywidualnie, zależy ono między innymi od rodzaju strony (wizytówka, blog, sklep internetowy, itd.).
    • Dywersyfikacja linkowanych podstron – skupienie linków wyłącznie w obrębie strony głównej to nie najlepsze posunięcie, warto pamiętać o doprowadzeniu linków do głębszej struktury serwisu.
    • Różnicowanie anchorów – pozyskiwanie linków zawierających konkretne słowo kluczowe w anchorze (anchor – tekstowa wartość zakotwiczenia odnośnika) ma największy wpływ na osiąganie wysokich pozycji dla danego hasła. Jednak stałe linkowanie tego samego wyrażenia może doprowadzić do nałożenia filtru algorytmicznego. Dlatego wybrane frazy powinno linkować się synonimami i kolokacjami, żeby maksymalnie neutralizować profil linkowy domeny.
  • Budowanie NAP-u (Name, Address, Phone) – najczęściej polega na wykorzystywaniu zaufanych katalogów typu YellowPages (np. katalog.interia.pl). Są to serwisy, które zawierają w większości przypadków pełne dane kontaktowe firmy, a link wychodzący prowadzi do strony głównej z tekstem zakotwiczenia, którym jest nazwa firmy.

Mam wysokie pozycje, ale… co dalej?

Jak wspomniałam na początku, osiągnięcie wymarzonych pozycji w czołówce wyników wyszukiwania nie oznacza, że można spocząć na laurach, a wręcz przeciwnie! Aby wypracowane pozycje utrzymać, trzeba dołożyć wielu starań, ponieważ konkurencja nie śpi. Z każdym dniem powstaje coraz więcej stron internetowych, które walczą o te same pozycje, dla dokładnie tych samych fraz, a miejsc na pierwszej stronie nadal tyle samo.

Ponadto, gdy prace nad stroną zostaną wstrzymane, pozycje mogą znacznie pospadać. Algorytmy wyszukiwarki zmieniają się bardzo często, a chociaż większość zmian jest niezauważalna, zdarzają się także poważniejsze zawirowania, które wymagają chociażby rozbudowy strony albo zmiany strategii linkowania.

Nie zawsze wysokie pozycje przekładają się na równie wysokie konwersje. Czasem bywa tak, że niektóre słowa kluczowe, mimo że generują spory ruch, nie niosą za sobą wartości dodanej w postaci np. wypełnienia formularza kontaktowego czy dokonania zakupu. W takich przypadkach najlepsze jest ponowne przeanalizowanie statystyk (np. w Google Search Console albo Google Analytics), pakietu fraz kluczowych i podjęcie decyzji o eliminacji tych, które nie mają w sobie zbyt wielkiego potencjału.

Ważnym czynnikiem jest także zmieniający się sposób prezentacji wyników – z czasem wyniki wyszukiwania Google to nie tylko linki do stron, ale także wyniki graficzne, wiadomości czy wyniki lokalne (mapy). Połączenie wyników organicznych z miejscami Google wywołało spore zamieszanie w wyszukiwarce. Wszystkie zmiany tego typu wymagają od agencji dostosowania się oraz wzmożonej walki o pozycje dla stron klientów.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to złożony proces, który polega na cyklicznym wdrażaniu opracowywanych na bieżąco strategii przez cały czas funkcjonowania serwisu w Internecie. Częste zmiany algorytmów wyszukiwarki zapewniają dostarczanie przez Google jak najlepszych i najbardziej wartościowych wyników dla kierowanych przez Internautów zapytań. Aby pozycjonowanie miało sens, strona powinna rozwijać się wraz z Twoim biznesem – im dłużej proces trwa, tym osiągane efekty są trwalsze, a Ty nie musisz obawiać się zmian algorytmu.

Jednorazowe pozycjonowanie? Nie, dziękuję! Czyli dlaczego SEO to proces ciągły?
5 (100%) z 5 głosów