Wróć do listy wpisów
Branding
Agencja SEO i SEM > Blog > Dlaczego firmy zmieniają swoje logo

Dlaczego firmy zmieniają swoje logo

Dlaczego firmy zmieniają swoje logo

Logo stanowi podstawę identyfikacji wizualnej firmy, nazywanej w skrócie CI (ang. corporate identity). Oprócz niego ważnymi elementami są kolorystyka, krój czcionki, wzory firmowych materiałów drukowanych oraz prezentacji. Symbole największych marek znane są klientom na całym świecie. Biała litera „F” na niebieskim tle, nadgryzione jabłuszko czy żółta, charakterystyczna litera „M” – w większości przypadków logo najbardziej znanych marek kojarzone jest niemal natychmiast, choć ich wygląd często ewaluował na przestrzeni lat. Zastanawiasz się, jak bardzo zmieniło się logo Facebooka od początku istnienia tej firmy albo dlaczego Google odświeżyło swoje logo na początku września? Oto garść ciekawostek na temat logotypów znanych marek. Sprawdź, jakie historie skrywają się za nimi.

Google Doodle

Na początku września wygląd Google ewaluował, o czym poinformowano na blogu Google. Dlaczego zmiana została dokonana właśnie teraz? Głównej przyczyny należy doszukiwać się w porządkowaniu struktur Google, które zapoczątkowało powstanie nowej spółki – Alphabet. Larry Page, współtwórca popularnej wyszukiwarki, wyjaśniał w poście opublikowanym na oficjalnym blogu Google ideę oraz plany związane dalszym rozwojem Google. Dodatkowo, zmieniające się trendy i rosnące znaczenie platform, aplikacji oraz urządzeń innych niż komputer PC niejako wymusiły zmianę, która „oddaje tę rzeczywistość i wskazuje kiedy magia Google pracuje dla Was, nawet na najmniejszym ekranie”.

Gif Google

źródło: googlepolska.blogspot.com

Google wzięło to, co „najlepsze w Google” – prostotę, czytelność, kolorowość i przyjazny interfejs. Jednocześnie w poście padło zapewnienie, że logo firmy w przyszłości będzie się jeszcze zmieniało. Czy dalsze upraszczanie ograniczy się tylko do zmiany kroju czcionki? Być może kolejna zmiana będzie bardziej spektakularna.

Facebook zadziwia na… Twitterze

W tym roku jeszcze jeden serwis społecznościowy zdecydował się na wprowadzenie zmian w swoim CI. Było to delikatne odświeżenie znaku firmowego, a o fakcie tym poinformował jeden z projektantów logo firmy Facebook na… Twitterze.

Facebook nowe logo

źródło: twitter.com/ChrisTauziet

 

Facebook logo

Najbardziej dostrzegalną różnicą jest przede wszystkim ta wprowadzona przy literze „a”. Poza tym zmiany mają charakter raczej kosmetyczny, a wielu użytkowników odniosło się negatywnie do wprowadzonej modyfikacji uznając, że jest ona po prostu nudna. Sama kwestia publikowania informacji na Twitterze świadczyć może o randze tej zmiany dla użytkowników. Charakterystyczna litera „f” pozostała bez zmian.

Just do it!

Nike, jeden z największych światowych producentów odzieży, obuwia oraz akcesoriów sportowych posiada proste logo popularnie nazywane „swooshem” . Główną ideą stworzonego przez studentkę Caroline Davidson logo firmy było odniesienie do skrzydeł bogini Nike. Lekko zakrzywiony pasek sugeruje także element wizerunku marki, jakim jest dynamika oraz szybki ruch, nawiązuje więc nie tylko do nazwy firmy. Co ciekawe, logo powstało w 1971 roku, a jego autorka była wtenczas jeszcze studentką. Phil Knight, jeden ze współzałożycieli spółki Blue Ribbon Shoe Company, która w 1978 r. oficjalnie zmieniła nazwę na Nike, zapłacił za projekt logo 35 dolarów. „Swoosh” pozostał niezmieniony do tej pory, choć w logotypie Nike jest wykorzystywany w różnej formie. Biorąc pod uwagę rozwój firmy, pieniądze wydane ponad 40 lat temu zwróciły się z niemałą nawiązką.

Nike logo

Zmiany małe i duże w logo dla firm

Najciekawsze zmiany w logo znanych firm można zaobserwować w przypadku marek z długoletnią historią. Logo firmy Lego, znanego producenta klocków, zmieniało się wielokrotnie. Jego obecna forma, czyli biały tekst na czerwonym tle w niczym nie przypomina już swojego pierwowzoru z początków istnienia firmy.
Lego logo

źródło: www.legaro.pl

Z kolei Pepsi, odwieczny rywal Coca-Coli, największą zmianę wprowadził w 1950 roku, dodając biało-czerwono-niebieskie koło jako element logo. Grafika ewaluowała w ciągu kolejnych dziesięcioleci, by w 2008 roku przybrać kształt, który obecnie znany jest klientom.

Pepsi logo

źródło: www.thedailytop.com

W każdym przypadku koncerny próbują przekonać klientów do ważnej idei towarzyszącej wprowadzanym zmianom. Najnowsze logo firmy Pepsi zaprojektowała agencja reklamowa Arnell Group, która w obszernym, liczącym 27 stron dokumencie „BREATHTAKING. Design Strategy”, przedstawiła genezę zmian. Zastanawiam się, na ile osoby pijące Pepsi są świadome, że jedną z inspiracji przy tworzeniu nowego logo było pole magnetyczne Ziemi oraz rosnąca popularność wykorzystania emotikonów w komunikacji?

Pepsi geneza logo

 

Pepsi geneza logo emotikony

źródło: Breathtaking. Design Strategy, Arnell Group (2008)

Przyczyny zmian w logo firmy

Nowe trendy, nowe pokolenie i zmieniające się oczekiwania klientów – tak najczęściej tłumaczy się przyczyny zmian w logotypach znanych marek. Czy ponoszenie ogromnych kosztów związanych z rebrandigiem, które dotyczą m.in. firmowej dokumentacji, produktów oraz opakowań ma sens nawet przy małych, kosmetycznych zmianach? Odpowiedź jest jednoznaczna, biorąc pod uwagę przedstawioną w artykule listę marek, które decydują się na taki krok. Wprowadzone zmiany są odpowiedzią nie tylko na zmieniające się otoczenie, jak w przypadku Google. Często są one wymuszone również przez zmieniającą się sytuację w firmie (np. różnice pomiędzy tym, jak firma funkcjonowała na początku swojego istnienia, a jak prezentuje się obecnie) czy potrzebę kreowania innego wizerunku. Na zmiany mają również wpływ strategie rozwojunowe rynki, nowe obszary działania, a także przejęcia czy fuzje, z których powstaje nowy podmiot z nową tożsamością i ambitnymi celami, które mają mieć swoje odzwierciedlenie także w nowej identyfikacji wizualnej. Wprowadzane modyfikacje mogą być także wynikiem porządkowania portfolio marek, rozbudowywanego prężnie, ale nie zawsze zgodnie i spójnie z przyjętymi zasadami. Oczywiście nie można zapominać o działaniach konkurencji.