Wróć do listy wpisów
Analityka Marketing
Agencja SEO i SEM > Blog > Czym są tagi UTM. Najważniejsze informacje

Czym są tagi UTM. Najważniejsze informacje

Czym są tagi UTM. Najważniejsze informacje

Nawet najbardziej kreatywny pomysł na reklamę online nie pomoże, jeśli działania promocyjne nie będą szły w parze z analityką. Monitorowanie konwersji, zdarzeń w kampanii czy skuteczności poszczególnych komunikatów to podstawa efektywnie prowadzonej promocji w sieci. Działania te służą ocenie skuteczności kampanii oraz pomagają modyfikować ją w celu uzyskania jeszcze lepszych efektów. Korzystając z Google Analytics, możesz monitorować źródła ruchu dzięki tagom UTM. Sprawdź, co to za atrybuty, jakie pełnią funkcje i dowiedz się, gdzie oraz jak je zastosować!

Co to są tagi UTM

Skrót UTM pochodzi od angielskiego „Urchin Tracking Module” i oznacza zestaw parametrów, które mogą zostać dołączone do typowego adresu URL strony internetowej. Tagi te mają kluczowe znaczenie dla monitorowania źródeł, z których witryna pozyskuje ruch. Po raz pierwszy zostały one użyte przez firmę Urchin Software, którą Google przejęło w 2005 roku, tworząc podwaliny pod Google Analytics, czyli jedno z najpotężniejszych spośród dostępnych obecnie narzędzi do analizowania ruchu internetowego.

 

Jaką funkcję pełnią tagi UTM

Dzięki dodawaniu tagów UTM do adresów stron możliwe jest szczegółowe śledzenie źródeł ruchu, co ma niebagatelne znaczenie w kontekście prowadzonych działań reklamowych i promocyjnych, takich jak Google Ads czy SEO. Przykładowo: jeśli realizujesz reklamę banerową, możesz otagować prezentowane w kampanii treści, a następnie monitorować ich skuteczność w pozyskiwaniu użytkowników, by tworzyć jeszcze bardziej angażujące komunikaty.

Do adresu URL możesz dodać do pięciu różnych parametrów, konfigurując w ten sposób własny UTM tag. Znaczniki, które mogą znaleźć się w adresie, to:

  • utm_source (źródło) – odpowiada za określenie źródła pozyskiwania ruchu, np. wyszukiwarka Google; przykład: utm_source=google,
  • utm_medium (medium) – określa typ linku, informując, czy przejście na stronę nastąpiło np. z e-maila czy reklamy PPC; przykład: utm_medium=cpc,
  • utm_campaign (kampania) – używa się go w stosunku do nazwy kampanii reklamowej; przykład: utm_campaign=promocja_walentynkowa,
  • utm_term (słowa kluczowe) –  parametr ten określa słowa kluczowe; przykład: utm_term=promocja+obuwie+bielizna,
  • utm_content (treść) – zbiera informacje dotyczące tego, w co dokładnie klikają użytkownicy, np. link, baner itp.; przykład: utm_content=link.

struktura linków utm

Jak wygląda tag UTM

Pierwsze trzy spośród wymienionych powyżej parametrów, a więc: utm_source, utm_medium oraz utm_campaign, muszą być stosowane razem. Jednocześnie są to tagi wymagane, dlatego konfigurując atrybut UTM, nie możesz dodać wyłącznie wybranego z nich, tylko wszystkie. Do nieobowiązkowych, a przez to rzadziej stosowanych, należą dwa ostatnie parametry, definiujące słowa kluczowe oraz content. Ten ostatni znacznik używany jest np. przy wykonywaniu testów A/B.

Umieszczane po sobie atrybuty należy oddzielać znakiem „&” (ampersand). Przykładowy tag UTM, stworzony za pomocą generatora od Google Analytics przy użyciu atrybutów wymienionych we wcześniejszym przykładzie, wyglądałby następująco:

https://www.example.com?utm_source=google&utm_medium=baner&utm_campaign=promocja_walentynkowa&
utm_term=bielizna&utm_content=link

Gdzie warto stosować UTM tag

Zastanawiasz się, gdzie warto zastosować tego rodzaju tagowanie? UTM będzie niezwykle przydatny szczególnie w przypadku:

  • monitorowania kampanii e-mailowych,
  • korzystania z Google Ads,
  • reklamy banerowej w zewnętrznych serwisach internetowych.

Podstawowym celem stosowania tagów UTM w adresach stron www jest wskazanie tych źródeł, które zapewniają najwyższą skuteczność w zakresie generowania ruchu do witryny. Precyzyjna analiza skuteczności poszczególnych kanałów komunikacji oraz komunikatów reklamowych pozwala jeszcze rozsądniej planować wydatki na kampanię, maksymalizując zwrot z inwestycji w te źródła, które przynoszą najwięcej konwersji.

Czego unikać przy tworzeniu tagów UTM

Istnieje kilka istotnych elementów, warunkujących poprawne tagowanie adresów URL. Pamiętaj, by podczas tworzenia UTM nie oznaczać linków wewnętrznych w obrębie własnej witryny – może to powodować nadpisanie źródła ruchu.

Innym błędem jest używanie wielkich liter oraz polskich znaków. Pamiętaj, że utm_source=google to nie to samo co utm_source=Google.Ten sam element oznaczony raz małą, a raz wielką literą, zostanie potraktowany jako 2 osobne źródła.

Dbaj także o stałą strukturę tagowania, dzięki której znacznie łatwiej będzie Ci śledzić statystyki w dłuższym okresie. Pamiętaj również, by nie używać znaków specjalnych ani spacji, zastępując ją podkreśleniem.

Tworzenie tagów UTM – przydatne narzędzia

Patrząc na adres URL zawierający niezbędne znaczniki UTM, z pewnością przyznasz, że nie wygląda on efektownie – jest długi i pełno w nim następujących po sobie znaków oraz słów. Ręczne tworzenie tego rodzaju linków byłoby z pewnością bardzo kłopotliwe i obarczone ryzykiem błędu. Na szczęście nie musisz tagować URL-i manualnie. Z pomocą przychodzą narzędzia oraz generatory, które same stworzą dla Ciebie tag UTM. Powyższy przykładowy adres został wygenerowany za pomocą Google UTM Generator (Campaign URL Builder).

Łatwe tagowanie linków umożliwia również bezpłatna wtyczka Analytics UTM Builder do przeglądarki Google Chrome. Rozszerzenie oprócz automatycznego tworzenia adresów, oferuje również m.in.: nieograniczone ustawienia tagów do szybkiego tagowania czy zapamiętywanie zestawu UTM z ostatnich 60 minut.

Tagi UTM – jeszcze dokładniejsza analityka

Wiesz już, czym jest UTM tag, z jakich atrybutów się składa i jak tagowanie adresów URL pomaga analizować źródła ruchu na Twojej stronie internetowej. Czytając artykuł, poznałeś także generatory oraz dobre praktyki, dzięki którym łatwo stworzysz spersonalizowane znaczniki do swoich kampanii. Teraz Twój ruch! Dodaj tagi do swoich linków i zyskaj szczegółową wiedzę dotyczącą skuteczności każdego źródła ruchu w swoim serwisie, by tworzyć jeszcze skuteczniejsze reklamy.