Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing Pozycjonowanie Różne UX
Strona główna > Blog > Czym różnią się zadania specjalistów SEO, UX i SXO

Czym różnią się zadania specjalistów SEO, UX i SXO

Czym różnią się zadania specjalistów SEO, UX i SXO

Coraz częściej zdarza nam się słyszeć w obszarze web developmentu o specjaliście SXO. Tak naprawdę ta profesja pojawiła się już 10 lat temu, a teraz przeżywa swój renesans. Kim jest specjalista SXO? Czym się zajmuje? Czym różnią się jego obowiązki od zadań specjalisty SEO albo UX? Kto może nim zostać? Jakie umiejętności są wymagane na tym stanowisku? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

SEO – Search Engine Optimization

Kiedy myślimy o optymalizacji stron internetowych, w pierwszej kolejności przychodzi nam na myśl specjalista SEO, czyli zajmujący się Search Engine Optimization (inaczej: pozycjonowaniem stron w wyszukiwarkach internetowych). Proces pozycjonowania jest bardzo czasochłonny, a jego celem jest to, aby dana strona internetowa w odpowiedzi na konkretną frazę wyświetlała się na szczycie wyników wyszukiwania, a przynajmniej – w top 10 wyników. Według przeróżnych statystyk i opinii użytkowników, niewielu z nich zagląda na kolejne strony wyników wyszukiwania, dlatego tak ważne jest osiągnięcie wysokich pozycji.

Pozycjonowanie jest procesem długim oraz dość skomplikowanym, ponieważ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania wpływa około 200 czynników. Niektóre z nich są wprost określone przez Google, lecz większość z nich nie jest podana do informacji publicznej. Z tego powodu odpowiednia optymalizacja strony internetowej wymaga dużej wiedzy oraz doświadczenia, ale niesie za sobą również potrzebę eksperymentowania oraz testowania nowych rozwiązań. Trzeba być również bardzo wyczulonym na przeróżne aktualizacje wprowadzane przez Google – mniejsze zmiany mogą odbywać się nawet codziennie, a od czasu do czasu firma wprowadza również duże aktualizacje głównego algorytmu.

Czym zajmuje się specjalista SEO

Działania specjalisty SEO dzielą się przeważnie na dwie grupy: on-site i off-site. Te pierwsze opierają się w głównej mierze na dopasowaniu strony oraz jej zawartości do wymagań Google. Do zadań specjalisty SEO należą:

  • Poprawa wydajności strony internetowej. Wydajność strony internetowej odgrywa coraz większą rolę w pozycjonowaniu stron internetowych. Ze statystyk i opinii użytkowników wynika, że jeżeli strona ładuje się zbyt długo, większość z użytkowników rezygnuje z jej odwiedzenia, co może wpłynąć negatywnie na samą sprzedaż.
  • Działanie w myśl zasady mobile friendly. Równie ważnym zadaniem specjalisty SEO jest zadbanie o wersje mobilną strony. Nie jest tajemnicą, że coraz większa część użytkowników przegląda strony internetowe z urządzeń mobilnych. Przecież w dzisiejszych czasach nie rozstajemy się z telefonem. Zawsze jest pod ręką i gdy tylko potrzebujemy szybko coś znaleźć, decydujemy się na przeglądanie stron internetowych na smartfonie. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o wersje mobilną strony oraz jej responsywność.
  • Rozwijanie contentu. Ważnym aspektem każdej witryny jest oryginalność treści. Specjalista SEO dba o przygotowanie ich w oparciu o dane frazy kluczowe. Albo sam tworzy treści na stronę, albo przygotowuje dla copywritera odpowiednie wytyczne zawierające frazy czy też nagłówki Hx. Warto pamiętać, że inne wytyczne dotyczące treści stosuje się dla sklepów internetowych, a inne np. dla stron informacyjnych.
  • Prezentacja treści. Specjalista SEO dba m.in. o prawidłowy dobór nagłówków Hx (H1, H2, H3 itd.), stosowanie właściwych grafik oraz zastosowanie odpowiedniego linkowania wewnętrznego.

Drugą gałęzią działań specjalisty SEO jest obszar off-site, czyli zadania, do których realizacji wykorzystuje się inne strony internetowe. Odpowiednia rozbudowa profilu linkowego strony jest bardzo ważna. Specjalista SEO dba właśnie o ten aspekt poprzez zdobywanie linków zwrotnych do strony internetowej za pomocą:

  • unikalnych, interesujących treści, które będą chętnie udostępniane przez użytkowników w Internecie
  • linków z mediów społecznościowych (choć w większości przypadków takie linki nie posiadają atrybutu dofollow, są wartościowe dla naszej witryny, ponieważ mogą wygenerować dodatkowy ruch oraz poprawić rozpoznawalność marki).

W kontekście linkowania zewnętrznego oraz planowania jego strategii bardzo ważnym aspektem jest dobranie odpowiednich zaplecz, stron, NAP-ów oraz przygotowanie harmonogramu linkowania, aby Google odebrał te linki jako w pełni naturalne. W przypadku gdy boty zakwalifikują linki jako kupowane, możemy  otrzymać karę.

Więcej o zadaniach specjalisty SEO przeczytasz w artykule Jak zostać specjalistą SEO i na czym polega praca pozycjonera.

 

UX, czyli User Experience

User Experience to nic innego, jak doświadczenia użytkownika odwiedzającego stronę internetową. To nie tylko dziedzina obejmująca aspekty techniczne, ale również psychologię sprzedaży. Ważnym elementem doświadczeń klienta jest interfejs UI, do którego należy każdy fragment strony internetowej, który reaguje na polecenia wydawane przez użytkownika.

W szczególności reprezentacja graficzna interfejsu odgrywa bardzo duże znaczenie w UI. Na niektórych stronach internetowych zestawienie fontów czy kolorów odstrasza użytkownika od dalszego przeglądania witryny. Dlatego tak ważne jest, aby zadbać o odpowiednią prezentację wizualną, która będzie przyciągała, a nie zniechęcała.

Czym zajmuje się specjalista UX

Praca specjalisty UX składa się z czterech etapów.

  • Odpowiednia analiza. Na początku specjalista UX powinien wziąć na tapet takie aspekty jak: główne założenia w oparciu o specyfikację witryny (sklep, strona usługowa), cele biznesowe, zdefiniowanie głównych potrzeb i oczekiwań.
  • Koncepcja. Kolejnym etapem jest opracowanie odpowiedniej koncepcji, czyli proponowanie klientowi konkretnych rozwiązań, które usprawnią UX strony internetowej, oraz określenie priorytetów prac w kontekście poprawy efektów.
  • Testowanie. Następnym krokiem, który wykonuje specjalista UX, jest testowanie zmian w rzeczywistości i zbieranie danych, jak użytkownicy odbierają wdrożone zmiany – czy są pomocne, przydatne, a może kompletnie nie mają sensu.
  • Wdrażanie. Finalnym etapem, po przetestowaniu i zebraniu feedbacku, jest wdrożenie sensownych zmian w obrębie serwisu, które poprawią jego funkcjonalność.

Każdy z wyżej wymienionych aspektów może być bardziej lub mniej rozbudowany. Zależy to w głównej mierze od tego, z jakim serwisem mamy do czynienia oraz jakiej branży on dotyczy. Inne działania możemy podejmować w przypadku sklepu z odzieżą, a inne dla strony związanej z branżą medyczną.

Na tym stanowisku przydają się następujące umiejętności:

  • Analityczne myślenie. Osoba pracująca jako specjalista UX powinna wykazywać się zdolnościami analitycznymi, aby mogła sprawdzić poprawność oraz zapotrzebowanie na daną funkcję w obrębie serwisu.
  • Projektowanie graficzne. Równie ważna w pracy specjalisty UX jest umiejętność projektowania graficznego. Jest to bardzo ważne, ponieważ nie raz specjalista spotka się z koniecznością przedstawienia w formie graficznej zmian proponowanych na stronie.
  • Ciekawość. Specjalista UX powinien często sobie zadawać pytanie: „dlaczego?”.
  • Zdolności komunikacyjne. Umiejętności miękkie są kluczowe, ponieważ w trakcie prac specjalista musi w odpowiedni sposób przedstawić pomysł zespołowi i klientowi oraz umieć go obronić.

projektowanie witryny

SXO – Search Experience Optimization

Świat marketingu internetowego rozwija się coraz szybciej. Niewątpliwie ma na to wpływ rozwój technologii, ale również sytuacja, która teraz panuje na świecie. Wielu przedsiębiorców i sprzedawców coraz częściej decyduje się na stworzenie i rozwój swojego sklepu internetowego czy też strony z usługami. W związku z tak dynamicznym rozwojem na rynku są potrzebni kolejni specjaliści. I tu wreszcie przechodzimy do stanowiska specjalisty SXO (Search Experience Optimization), coraz bardziej pożądanego zarówno przez firmy marketingowe, jak i duże koncerny. To stanowisko łączy zadania klasycznego specjalisty SEO z obowiązkami specjalisty UX.

Czym zajmuje się specjalista SXO

Działania związane z SXO należy zacząć od przeprowadzenia obszernego audytu SXO, który będzie zawierał w sobie elementy SEO oraz UX. Do przeprowadzenia kompleksowej analizy możemy użyć specjalistycznych narzędzi lub uwzględnić heurystyki Nielsena. Heurystyki są to zasady interakcji, dzięki którym w dość precyzyjny sposób możemy ocenić użyteczność danego działania.

Liczba zmian do wdrożenia, jak i ich wpływ na biznes, będzie zależała w głównej mierze od tego, na jakim etapie znajduje się serwis internetowy. Dla dużych serwisów ze sporym gronem odbiorców efekty działania SXO mogą być praktycznie natychmiastowe w postaci widocznego zwrotu konwersji. Inaczej może wyglądać sytuacja w przypadku „świeżych” serwisów – w tym wypadku SXO powinno być elementem, który pozwala nam budować przewagę nad konkurencją.

Jeśli zdecydujesz się na ścieżkę kariery specjalisty SXO, powinieneś wykazywać się znajomością:

  • HTML, CSS
  • PHP
  • JavaScript
  • popularnych CMS-ów, jak np. WordPress, PrestaShop, Shoper
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • strategii link buildingu
  • content marketingu
  • programów graficznych
  • tematyki UX/UI.

Specjalista SXO to superhero łączący moce specjalisty SEO oraz specjalisty UX (UX – designera).

Podsumowanie

Zastosowanie kompleksowej strategii SXO może w znacznym stopniu rozkręcić biznes i odbić się pozytywnie np. na konwersji. Większość firm w dzisiejszych czasach przenosi się do Internetu, dlatego bardzo ważna jest przewaga nad konkurencją. Przy wykorzystaniu SXO budujemy właśnie przewagę nad naszą konkurencją, która w większości opiera się na zwykłym pozycjonowaniu.

Pamiętaj, że w przypadku każdego z omówionych stanowisk przydadzą się uważność na nowinki w branży i pilne obserwowanie pojawiających się trendów. Obszary działania specjalistów przenikają się, więc po prostu warto rozwijać się wszechstronnie.

    Bezpłatna wycena