Istnieje wiele branż, w których można zaobserwować tendencje wzrostu zainteresowania ofertą w określonych porach roku. Zdarza się, że to zainteresowanie rośnie nawet kilkakrotnie. Bardzo często to właśnie od sezonu zależy funkcjonowanie danej firmy przez cały rok, ponieważ poza sezonem nie generują już takiego przychodu. Właściciele swoich biznesów niejednokrotnie zapominają o tym, że działania związane z pozycjonowaniem najlepiej zacząć z wyprzedzeniem, aby podczas sezonu mieć wypracowane pozycje. W tym artykule przedstawię, czym jest sezonowość SEO oraz jakich błędów nie popełniać w przypadku promowania w Internecie sezonowych biznesów.

Analiza jako klucz do sukcesu

Jednym z kluczowych działań poprzedzających pozycjonowanie jest analiza. To właśnie na tym etapie można określić jakie zabiegi należy przeprowadzić, aby skutecznie pozycjonować dany serwis. Taka analiza pozwala poznać specyfikę danej branży i dzięki niej można określić słowa kluczowe, na które będziemy promować dany serwis oraz zaplanować całą strategię SEO.

Niektóre branże sezonowe:

  • wypożyczalnie sprzętu narciarskiego,
  • sprzedaż ozdób świątecznych,
  • sprzedaż rowerów,
  • wypożyczalnie sprzętu wodnego
  • sprzedaż części motocyklowych.

Google Trends

Chcąc precyzyjnie określić, które branże odnotowują wzrosty tylko w określonych porach niezbędnym okazać może się narzędzie Google Trends. Poniżej przedstawiam, jak prezentuje się trend na frazę „wypożyczalnia nart”:

Jak widać, od początku listopada do końca marca (z wyraźnym naciskiem na grudzień, styczeń oraz luty), ta branża przeżywa swoisty rozkwit. To narzędzie sprawdzi się również w innych przypadkach, dlatego warto z niego korzystać podczas analiz.

Kiedy zacząć działania pozycjonujące?

Pozycjonowanie to proces. Tak naprawdę bardzo trudno jest określić dokładny moment, w którym promowane wyrażenie znajdzie się w top10. Wiemy jednak, że pozycjonowanie wymaga czasu i wszelkie działania mające na celu poprawę widoczności danej strony internetowej należy wykonywać z wyprzedzeniem. Upewnij się również, że Twoja firma jest w stanie obsłużyć klientów podczas sezonu i zwiększony ruch na stronie nie będzie przeszkodą do zrealizowania transakcji. Zadbaj również o odpowiednią ilość asortymentu, aby umożliwić wszystkim klientom skorzystanie ze swojej oferty.

Niektóre firm już w grudniu rozpoczęły promowanie oferty walentynkowej na 2019 rok:

Często zdarza się, że właściciele stron mają nieprawidłowe podejście i zlecają pozycjonowanie zbyt późno, co dla uzyskania satysfakcjonujących wyników będzie bardzo utrudnione lub niemożliwe. SEO wymaga czasu, optymalizacji strony, zbudowania naturalnego profilu linkowego, dlatego, aby precyzyjnie określić czas, w którym zacząć, niezbędna będzie analiza. Niemniej jednak takie działania warto podjąć z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Małe i duże sezony

Strategia oparta na pozycjonowaniu atrakcyjnych fraz podczas danego okresu lub wydarzenia to sezonowe SEO. Zadaniem tego rodzaju strategii jest zwiększenie wyników przed rozpoczęciem sezonu oraz w trakcie jego trwania. Z tego typu strategii korzystają przede wszystkim osoby, które nie chcą korzystać z usług firm SEO przez cały rok.

Wyróżniamy dwa rodzaje sezonów strategii SEO:

  • sezon duży (zima, lato, sezon wakacyjny itd.),
  • sezon mały (konkretne wydarzenia np. walentynki).

Istnieje sporo okazji, które możemy wykorzystać (np. dzień pizzy, dzień kota) do promowania naszej oferty. Zastanów się, w jaki sposób możesz przyczynić się do zwiększenia obrotów swojej działalności, wykorzystując małe sezony.

Działaj cały rok

Zadbaj o swojego klienta przez cały rok. Weźmy pod lupę ośrodek wczasowy nad morzem. Pokoje oraz domki zapełniają się latem, niemniej jednak na pewno znajdą się osoby, które zamiast plaż pokrytych ludźmi wolą te pokryte śniegiem. Dlatego, jeżeli nie zawieszasz swojej działalności poza sezonem, powinieneś dać o tym znać również w Internecie. W tym przypadku wystarczającym może okazać się artykuł o atrakcjach zimowych w Twojej miejscowości i okolicy.

Działania poza sezonem – w zależności od konkretnej branży mogą nie być tak intensywne, nie mniej nie należy rezygnować z aktywnych działań w każdym z kanałów, może to być publikacja postów z zapytaniem o nowy sezon, plany, umieszczenie wpisu na swoim blogu lub dostosowanie oferty pod kątem nadchodzących wydarzeń.

Google Ads

Jednym ze skutecznych sposobów promowania serwisu podczas sezonu jest skorzystanie z reklamy Google Ads (np. płatne linki sponsorowane). Główną korzyścią tego sposobu promocji jest fakt, że efekty w postaci widoczności reklamy pojawiają się wraz z chwilą uruchomienia kampanii. Promowana strona może pojawić się tuż nad organicznymi wynikami (lub poniżej):

Trzy pierwsze wyniki to właśnie linki sponsorowane, kolejny to wynik pochodzenia organicznego. Opłaty pobierane są za kliknięcia reklam, czyli w momencie wejścia użytkownika na promowaną stronę. Koszt kliknięcia jest uzależniony od kilku czynników:

  • ilość prowadzonych kampanii w danym momencie na dane wyrażenie,
  • jakość kampanii, która jest oceniania według systemu Google Ads.

Podsumowanie

Podsumowując, sezonowe SEO pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów w danym okresie (sezon duży) lub podczas określonych wydarzeń (sezon mały). Strategia ta może być używana co roku, a rozpoczęta wystarczająco wcześnie może nawet kilkukrotnie zwiększyć obroty działalności. Dodatkowo przy niewielkim nakładzie pracy możemy sprawić, że z naszej oferty będzie można skorzystać przez cały rok, a nie tylko podczas okresu świątecznego.

Czym jest sezonowa strategia?
5 (100%) z 2 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!