ul. Wolsztyńska 5, 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Czym jest pozycjonowanie organiczne? Wady i zalety


SEO 20-01-2017

Wyniki wyszukiwania Google dzielą się na organiczne (naturalne) oraz płatne (reklamy AdWords). Szanse na pojawienie się w tych pierwszych ma każda zaindeksowana przez roboty Google strona. By pojawić się w tych drugich, konieczne jest wykupienie kampanii AdWords.

Pełny obraz pozycjonowania organicznego otrzymujemy poprzez poznanie jego specyfiki oraz potencjalnych efektów i korzyści, jakie może przynieść dla biznesu.

Specyfika pozycjonowania organicznego

Są to działania polegające na optymalizacji kodu strony internetowej i jej treści oraz budowaniu profilu linkowego w taki sposób, by wypracować jak najwyższe pozycje w wynikach naturalnych. Osiągnięcie czołowych pozycji na większość słów kluczowych wymaga wprowadzenia wielu zmian w kodzie strony w celu wyeliminowania znaczących błędów. Prócz zmian niewidocznych dla użytkownika, takich jak np.: modyfikacja opisu description, tytułu strony, ustawienie przekierowań, usunięcie duplikatów wewnętrznych, przy pozycjonowaniu strony w wynikach organicznych bardzo często konieczne są również modyfikacje elementów widocznych na stronie, np. wstawienie dodatkowych tekstów, nagłówków, dodanie linków w menu, umieszczenie danych adresowych, stworzenie FAQ czy bloga. Czasami, by konkurować z serwisami z czołowych pozycji, konieczne jest stworzenie nowych, tematycznie powiązanych podstron lub nawet całych działów składających się z co najmniej kilkunastu podstron. Ilość modyfikacji, które należy wprowadzić, zależy od tego, jakie słowa kluczowe są promowane, jak wyglądają konkurencyjne strony z czołowych wyników wyszukiwania oraz od tego, jak bardzo rozbudowana jest pozycjonowana witryna. Równocześnie z pracami związanymi z optymalizacją kodu oraz rozbudową treści konieczne jest linkowanie serwisu.

Jak widać, wypromowanie strony na czołowe pozycje w naturalnych wynikach nie jest łatwe i nie da się tego osiągnąć w jeden czy dwa dni. Wyjątkiem mogą być jedynie bardzo mało konkurencyjne słowa kluczowe, na które dobre pozycje rzeczywiście można osiągnąć w ciągu kilku dni.

Cel osiągnięty – co dalej?

Po osiągnięciu zamierzonych efektów w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania nie można osiąść na laurach. Algorytmy Google są nieustannie ulepszane, zmieniane są wagi czynników branych przy ocenie witryn (np. słowa kluczowe w tytule, opisie description, nagłówkach i tekstach, długość treści, gęstość słów kluczowych, szybkość wczytywania strony, częstotliwość aktualizacji, ilość i jakość linków przychodzących, historia domeny), dodawane są nowe, a konkurencja z niższych pozycji ciągle dąży do wyprzedzenia naszej witryny. Z tego powodu ważne jest, by po wypracowaniu interesujących nas pozycji nadal dbać o rozwój witryny, dostosowywać ją do aktualnych wymogów algorytmów wyszukiwarek oraz pozyskiwać wartościowe odnośniki.

Pozycjonowanie organiczne wymaga nieustannej i ciężkiej pracy, a jego efekty są widoczne dopiero po dłuższym czasie, który w przypadku najbardziej konkurencyjnych fraz może być liczony w miesiącach lub nawet latach. Osiągnięcie pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a szczególnie w czołowej trójce, może przełożyć się na znaczny wzrost odwiedzin promowanej strony. Część użytkowników świadomie ignoruje wyniki z linków sponsorowanych, dlatego pojawienie się w wynikach naturalnych może w większym stopniu przełożyć się na podniesienie ruchu na stronie.

Z drugiej strony – Google AdWords

Zupełnie innym sposobem promowania strony jest kampania Google AdWords. Jest to system reklamowy, który wyświetla linki sponsorowane nad organicznymi wynikami wyszukiwania, a czasami również pod nimi oraz obok nich. Reklamy AdWords pojawiają się także na stronach partnerów współpracujących w ramach programu Google AdSense.

Zainwestowanie w kampanię i umiejętne jej przeprowadzenie może przynieść niemal natychmiastowe efekty. By reklama naszej strony była wyświetlana nad naturalnymi wynikami wyszukiwania, nie ma potrzeby modyfikacji kodu strony ani rozbudowy jej treści. Natychmiastowe efekty możemy mieć nawet dla najbardziej konkurencyjnych fraz, jednak pozyskanie pojedynczego użytkownika może wtedy przekroczyć nawet sto złotych.

Tabela porównująca pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania do AdWords.

Specyfika Pozycjonowanie organiczne AdWords
Wymagana optymalizacja kodu strony Tak Nie
Wymagana optymalizacja treści witryny Tak Nie
Wymagane zdobywanie wartościowych linków do promowanego serwisu Tak Nie
Po jakim czasie są widoczne efekty Najczęściej od kilku tygodni do kilku miesięcy (zależy to od konkurencyjności słów kluczowych) Natychmiast
Koszt kliknięcia w link w wynikach Brak Od kilkunastu groszy za mało konkurencyjne frazy; w przypadku bardzo popularnych wyrażeń kluczowych koszt jednego kliknięcia może przekroczyć nawet 100 złotych
Możliwość czasowego wyłączenia kampanii Nie Tak
Wpływ algorytmu na wyświetlanie w wynikach Tak Nie (jeśli strona jest mniej tematyczna i ma stawki niższe lub na tym samym poziomie co konkurencja, to może być wyświetlona pod nią lub reklama może pojawiać się rzadziej)
Możliwość szybkiej zmiany zakresu słów kluczowych i uzyskania takich samych wyników Nie, zmiana słów kluczowych wymaga dodatkowej optymalizacji treści pod kątem ich nasycenia frazą oraz dodatkowych działań linkujących Tak
Zniknięcie z wyników po zaprzestaniu działań Systematyczny spadek pozycji, którego tempo zależy od konkurencyjności fraz Tak
Możliwość uzyskania pozycji na niepromowane frazy z długiego ogona Tak Zależy od sposobu dopasowania fraz (przy dokładnym dopasowaniu reklama nie będzie wyświetlała się na inne frazy)

Co wybrać?

Nieumiejętny wybór sposobu promowania firmy może zaważyć na mizernych efektach kampanii. To, która metoda jest lepsza, zależy od wielu czynników: od naszych planów w kwestii rozbudowy strony i inwestowania w jej optymalizację oraz budowę profilu linkowego, od porównania promowanego serwisu do konkurencyjnych firm z czołowych wyników wyszukiwania, sezonowości naszej oferty oraz tego, czy oczekujemy efektu natychmiast czy możemy cierpliwie na niego poczekać.

Najlepsze efekty da często połączenie obu tych metod. Mogą się one bardzo dobrze uzupełniać.

Podsumowanie

Decydując się na pozycjonowanie strony internetowej, warto na początku dodatkowo wykupić kampanię linków sponsorowanych. Pozycjonowanie organiczne w pierwszych tygodniach działań może nie przełożyć się w spodziewanym stopniu na wzrost ruchu w witrynie. W tym czasie będziemy mogli pozyskiwać potencjalnych klientów z kampanii AdWords.

W przypadku, gdy działamy w sezonowej branży, mimo pozycjonowania warto na szczyt sezonu wykupić dodatkową kampanię AdWords na słowa kluczowe, których poszukuje najwięcej naszych potencjalnych klientów. Dodatkowo z płatnej reklamy w Google warto również skorzystać w przypadku zmian w algorytmach wyszukiwarki, które powodują spadki na najważniejsze dla nas słowa kluczowe.

Korzyści, jakie zapewnia nam reklamowanie się w organicznych wynikach oraz AdWords, warto łączyć tak, by obie formy uzupełniały się i dawały nam możliwość dotarcia do jak największej liczby naszych potencjalnych klientów.



Zaufali nam: