Menu
Wróć do listy wpisów
Branding Content Marketing Marketing Marketing wizerunkowy Różne
Strona główna > Blog > Czy logotyp to logo

Czy logotyp to logo

Czy logotyp to logo

Logo i logotyp – to słowa związane z identyfikacją wizualną firmy, które na dobre zakorzeniły się w naszej mowie i codziennym użytku. Intuicyjnie pewnie większość z nas potrafi opisać, czym rzeczone logo jest. Często jednak w rozmowie czy nawet zapytaniach do agencji kreacyjnych pojęcia „logo” i „logotyp” są używane zamiennie. I choć wydaje się, że są synonimami, to nie do końca jest to prawda. A przynajmniej nie w większości wypadków.

Kiedy logotyp to logo?

Logotyp to część słowna, nazwa marki. Wyobraźmy sobie znak Reserved lub Sony. Możesz zobaczyć jedynie nazwę. To przekaz tekstowy, który ma nadaną kolorystykę spójną z całą identyfikacją wizualną marki. Logotyp posiada również charakterystyczną typografię (określony krój pisma, font), która ma go odróżniać od innych brandów i w niewerbalny sposób budować odpowiedni przekaz marki. W takim znaczeniu – i to jest jedyny taki przypadek – można stosować zamiennie słowa logo i logotyp.

logo i logotyp

Co to jest sygnet?

Sygnet to symbol graficzny. Może  występować samodzielnie lub w towarzystwie logotypu. Często sygnet jest wykorzystywany zamiast pełnego logo. Może pojawić się na materiałach, w których nie mamy miejsca ekspozycyjnego na całe logo. Pomyśl sobie teraz o Nike lub Audi. Widzisz charakterystyczną łyżwę lub przenikające się okręgi? To właśnie jest sygnet. Jak stworzyć idealny sygnet?

  • Musi być odwzorowaniem całej marki – zweryfikuj kolor i kształt.
  • Powinien podkreślać pożądany wizerunek – sprawdź skojarzenia.

 

Co to jest tagline?

Nie zawsze, choć coraz częściej, pojawia się claim marki, czyli tagline. Bardzo często zdarza się, że marki przywiązują dużą uwagę do budowy samego logo, poświęcając wiele czasu i środków, by dopracować je do perfekcji. Tymczasem zapominają o samym tagline. Pewnie spotkałeś się z hasłem „Ponieważ jesteś tego warta” marki L’Oreal lub „Więcej na radość życia” marki Lidl. To właśnie dodatkowy przekaz reklamowy, slogan, hasło przewodnie danej marki. Ma ono wskazywać na misję lub wizję firmy. Często odnosi się do kluczowych wartości organizacji, jak „Lepsze jutro” stacji RMF lub „Codziennie działamy na rzecz naszych klientów oraz społeczeństwa” firmy Credit Agricole. Można zatem powiedzieć, że tagline (claim marki) jest jej esencją. Opiera się na kluczowych wartościach, atrybutach lub produktach marki, które potwierdzają zasadność jej istnienia.

Jaki jest przepis na dobry claim marki? Hasło musi być:

  • syntetyczne
  • łatwe do zapamiętania
  • wskazujące na esencję marki
  • uzupełniające nazwę marki, dopełniające ją
  • wyróżniające markę na rynku.

Podsumowanie

Zatem proste równanie na logo wygląda tak: sygnet+logotyp+tagline = logo. Jak widać, logo nie jest pojedynczym znakiem, a stanowi spójne połączenie kilku, bardzo istotnych elementów. Każdy z nich należy wziąć pod uwagę i dobrze opracować.

    Bezpłatna wycena