Menu
Wróć do listy wpisów
Audyt SEO Content Marketing Marketing Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie Różne Strony www
Strona główna > Blog > Content gap w pozycjonowaniu – dlaczego jest taki ważny?

Content gap w pozycjonowaniu – dlaczego jest taki ważny?

Content gap w pozycjonowaniu – dlaczego jest taki ważny?

Analiza content gap polega na zidentyfikowaniu potencjalnych luk pomiędzy treścią na stronie a słowami kluczowymi wyszukiwanymi przez użytkowników, które warto ująć w dalszej strategii pozycjonowania. Chcesz, aby Twoje witryna budowała większą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania? Działania pod kątem content gap powinny Ci w tym pomóc!

Zapewne każdy z nas pamięta biblijną historię o Mojżeszu, który przeprowadził Izraelitów przez Morze Czerwone. Za jego sprawą powstało przejście, pewnego rodzaju luka, która rozdzieliła wody na dwoje. O ile dla ludzi to cudowne wydarzenie było bardzo pomocne, o tyle dla stworzeń morskich już niekoniecznie. W końcu nie mogły one przepłynąć dalej! Pewnie zastanawiasz się teraz, dlaczego w artykule o content gap wspominam o biblijnej opowieści, prawda? Zaraz wszystko się wyjaśni.

Content gap – co to jest?

Zjawisko to można porównać do wspomnianej już przerwy, która powstała w wodach Morza Czerwonego. W naszym przypadku mowa jednak o luce w treściach, jakie znajdują się na Twojej stronie internetowej.

Najprościej rzecz ujmując, content gap jest to rozbieżność pomiędzy treściami, jakie umieszczasz na swojej stronie www, a tym, co wyszukują użytkownicy. Idąc za naszym przykładem, użytkownicy to ryby, które w wyniku rozstąpienia Morza Czerwonego nie mogą przepłynąć dalej, tam gdzie znajduje się Twoja strona.

Dlaczego content gap jest tak ważny dla SEO

Zjawisko content gap w dużym stopniu wynika z braku na Twojej stronie internetowej tych słów kluczowych, dzięki którym użytkownicy mogliby łatwo na nią trafić. Jeśli nie poruszasz pewnych tematów, które wyszukują Twoje grupy odbiorców, może okazać się, że nie znajdą one Twojej strony w wyszukiwarce.

Pamiętaj!

Google to wyszukiwarka tekstowa. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna znajdowała się w wynikach wyszukiwania, musi być ona wypełniona treścią.

Jeśli prowadzisz sklep online, dodawaj opisy kategorii czy produktów. Nie zaszkodzi także stworzenie odpowiednich opisów dla strony głównej czy dodanie takich podstron, jak „o nas”, gdzie możesz opowiedzieć więcej o Twojej firmie. Dla stron informacyjnych, jakie najczęściej prowadzą przedsiębiorstwa usługowe, warto stworzyć opisy oferowanych usług.

Obecnie w biznesie bardzo ważne jest dzielenie się wiedzą. Takie działanie jest bardzo dobrze postrzegane przez konsumentów i klientów działających w sektorze B2B. Warto więc też zastanowić się nad zakładką „blog” lub „poradnik”, gdzie regularnie będziesz umieszczał treści związane z branżą.

Takie działania pozwalają na wprowadzenie na stronę treści wzbogaconych w odpowiednie słowa kluczowe. Te z kolei są niezwykle ważne dla SEO.

Jak wygląda przykładowy content gap

Jeśli nadal nie orientujesz się, czym tak właściwie jest content gap, posłużmy się prostym przykładem. Załóżmy, że sprzedajesz meble na wymiar. Pod taką też frazę prowadzisz SEO. Z drugiej jednak strony zapominasz poruszać tematy opowiadające o poszczególnych elementach wyposażenia. Nie piszesz nic o komodach na wymiar, urządzaniu kuchni na wymiar, szafach na wymiar czy regałach na zamówienie. Okazuje się jednak, że Twoi potencjalni klienci również takich zakresów tematycznych szukają w wyszukiwarce Google. Unikając takich treści na swojej stronie internetowej, uniemożliwiasz potencjalnym użytkownikom dotarcie do Twoich usług.

W takim przypadku przykładowym content gap byłyby właśnie te tematy wyszukiwane przez użytkowników Internetu – kuchnie na wymiar, komody na wymiar, szafy na wymiar, regały na zamówienie i pozostałe.

Pamiętaj!

Kiedy decydujesz się na budowanie treści na swojej stronie, koniecznie sprawdź, czego szukają grupy docelowe, do których chcesz trafić ze swoją ofertą. Uzupełniając stronę o takie treści, zwiększasz szanse na to, że zyskasz rzeszę klientów!

tworzenie contentu

W jaki sposób poradzić sobie ze zjawiskiem content gap na stronie internetowej

Podstawą jest analiza. To dzięki niej dowiadujesz się o słabych stronach swojej witryny. W zlikwidowaniu luki treści bardzo ważna może okazać się ścisła współpraca specjalisty ds. SEO i content managera. Na podstawie analizy budują oni plan, o jakie treści (artykuły, opisy itp.) rozbudować stronę internetową, aby zlikwidować luki, jakie mogą się na niej znajdować. Następnie tworzone są treści i realizowany jest ustalony plan. W tym niezbędna będzie pomoc copywriterów oraz ekspertów branży, którzy stworzą merytoryczne, wysokiej jakości artykuły oraz opisy.

Oczywiście tak to wygląda w dużym skrócie. Teraz przejdźmy do poszczególnych elementów całego procesu – postaramy się je jak najlepiej przybliżyć.

W analizie może pomóc kilka istotnych narzędzi:

  • SERP
  • Google Analytics
  • Planer słów kluczowych Google Ads
  • Ahrefs.

Poniżej pokrótce wyjaśniamy, w jaki sposób wykorzystać wymienione aplikacje i narzędzia do analizy luk treści na stronie internetowej.

SERP (Search Engine Results Page)

Wyszukiwarka Google jest swoistą podstawą i cennym źródeł informacji dla właścicieli witryn i specjalistów ds. SEO. Przede wszystkim dzięki niej można śledzić, na jakie frazy kluczowe wyświetlają się strony internetowe konkurencji. Można tym samym uzupełnić o wspomniane słowa swój plan na rozwój treści.

Google Analytics

Kolejne narzędzie, które jest „must have” dla właściciela strony i specjalisty ds. SEO. Dzięki niemu można dowiedzieć się, jakie tematy szczególnie interesują odbiorców. Być może dzięki temu dowiesz się, jakich treści brakuje na Twojej stronie, aby dotrzeć do kolejnych klientów, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani Twoją marką.

Planer słów kluczowych Google Ads

Chociaż Google Ads to narzędzie stworzone typowo pod działania PPC, to jedna z jego funkcjonalności może przysłużyć się poszukiwaniu słów kluczowych, jakie mogą zainteresować Twoich odbiorców. Czytelne zestawienie zawiera zbiór najpopularniejszych, najczęściej wyszukiwanych fraz przez określone grupy użytkowników.

Ahrefs

Aplikacja desktopowa, podobnie jak pozostałe wymienione tutaj narzędzia, umożliwia odkrywanie słów kluczowych poprzez analizę wolumenów wyszukiwań dla konkretnych fraz. Co więcej, Ahrefs umożliwia też generowanie propozycji słów kluczowych, co z całą pewnością doskonale przyda się w poszukiwaniu nowych tematów, jakich jeszcze nie poruszyłeś na stronie internetowej. Ahrefs posiada również dedykowane narzędzie pod analizę content gap na podstawie domen konkurencji.

Poza wykorzystaniem powyższych narzędzi warto także podjąć się innych działań z zakresu analizy strony pod kątem content gap. Przede wszystkim warto przeprowadzić audyt wpisów, które już znajdują się na naszej witrynie, a także sprawdzić, jak wyglądają strony konkurencji pod względem udostępnianych treści.

Współpraca specjalisty ds. SEO i content managera przy usuwaniu content gap

Wypełnienie content gap na stronie internetowej firmy wymaga ścisłej współpracy specjalisty ds. SEO oraz content managera. Zadaniem pierwszej z wymienionych osób będzie:

  • przeanalizowanie dostępnych danych,
  • analiza stron konkurencji,
  • przeprowadzenie audytu strony internetowej,
  • zaproponowane słów kluczowych, o jakie warto wzbogacić witrynę.

Do zadań content managera należy przede wszystkim:

  • uporządkowanie informacji zebranych przez specjalistę ds. SEO,
  • stworzenie planu treści, jakie mają zostać wdrożone na stronę,
  • nadzór nad realizacją zbudowanego planu,
  • nawiązanie współpracy z copywriterami i ekspertami, którzy dostarczą odpowiednie opisy i artykuły.

Pamiętaj: content gap to Twój wróg!

Content gap przede wszystkim sprawia, że tracisz wielu klientów, którzy być może mogliby być zainteresowani Twoimi produktami i usługami, ale ze względu na ubogie treści, Twoja witryna nie wyświetla się im w wynikach wyszukiwania. W celu usunięcia luki w treściach strony konieczne jest uzupełnienie jej o tematy, które wyszukiwane są przez użytkowników Internetu – Twoich potencjalnych klientów.

Jeśli chcesz wiedzieć, jakich treści brakuje na Twojej stronie internetowej, koniecznie przeprowadź szczegółową analizę. Obejmuje ona m.in. audyt strony internetowej Twojej oraz konkurencji. Wykorzystaj też wymienione w artykule narzędzia, dzięki którym znajdziesz słowa kluczowe, jakie Twoi potencjalni odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę. Po analizie stwórz plan rozbudowy treści, aby wiedzieć, co powinno znaleźć się na Twojej witrynie.

Warto pamiętać też, że kluczem do sukcesu okazać się może ścisła współpraca specjalisty ds. SEO oraz content managera. Dzięki niej możesz zapomnieć o zjawisku content gap na swojej stronie internetowej i cieszyć się dopływem nowych użytkowników – klientów zainteresowanych oferowanymi produktami i usługami.

    Bezpłatna wycena